Kuolemanrangaistus

573 posts, 29 pages, 188,250 views

Individual

Posts: 10,942

#281 • • Individual HYPNO!

phanatic:
---
siveys:
Mikäli en ole vaarassa yhteiskunnalle niin minun mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta tulla niittaamaan minua saunan takaseinään. Sama pätee luonnollisesti myös kaikkiin muihin.

---


Paitsi tuon lapsen:


---
voin tarjota jo teille valmiiksi esimerkin, jossa mielestäni ihmisen voisi lopettaa (luonnollisesti mahdollisimman kivuttomasti): orpo vammainen lapsi, jolle ei löydy edes yhtä halukasta ottovanhempaa.

---



Ei hyvää päivää...Et kai sä Siveys ihan oikeasti ajattele tuolla tavalla?
siveys

Posts: 2,492

#282 • • siveys lovely

phanatic:
Paitsi tuon lapsen:
---
voin tarjota jo teille valmiiksi esimerkin, jossa mielestäni ihmisen voisi lopettaa (luonnollisesti mahdollisimman kivuttomasti): orpo vammainen lapsi, jolle ei löydy edes yhtä halukasta ottovanhempaa.


Kuten ehkä ymmärrät on tällä lapsella ja minulla selkeästi se eroja:

Minä kykenen elättämään itseni kun taas orpo vammainen lapsi ei kykene nyt eikä koskaan tulevaisuudessakaan sitä tekemään (okei ehkä olisi pitänyt spesifoida tarkemmin millä tavalla vammaista lasta tarkoitin).

Minä kykene eläessäni tuomaan ihmisille iloa ja muita positiivisia tunteita sekä elättämään työlläni myös muita kun taas orvoksi jätetty vaikeasti vammainen lapsi, jota kukaan ei halua, ei todennäköisesti koskaan kykene tuomaan merkittävää iloa kenenkään elämään (kukaanhan ei halunnut sitä..), eikä kykene elättämään ketään muuta työllään.

Minun mielestäni se, että kyseessä on ihminen ei tee hänen elämästään sen arvokkaampaa kuin minkään muun eliön, mikäli tämän ihmisen ainutlaatuista ominaisuuksisa ei syystä tai toisesta ole mitään iloa.

Muutenhan jokainen teistä, joka käyttää ehkäisyä tai tekee abortin olisi vähintäänkin yhtä julma kuin minä.
phanatic

Posts: 1,123

#283 • • phanatic

siveys:
Mitä jos 90% maailman väestöstä tekisi rikoksen, jonka seurauksena heidät pitäisi laittaa vankilaan ja tämän jälkeen kaikki kieltäytyisivät tekemästä töitä. Tuntuisiko sinusta oikeutetulta, että sinä, joka jäit tämän 10% lainkuuliaisen joukkoon joudut raatamaan töitä kymmenen ihmisen elättämiseksi?



Epärealistinen skenaario, mutta luulisin että ko. tilanteessa olisi isompiakin ongelmia kuin vankien elättäminen.
siveys

Posts: 2,492

#284 • • siveys lovely

phanatic:
Epärealistinen skenaario, mutta luulisin että ko. tilanteessa olisi isompiakin ongelmia kuin vankien elättäminen.


Se voi olla epärealistinen skenaario, mutta sen pointti oli lähinnä osoittaa nykyisen järjestelmän kestämättömyys ja epäoikeudenmukaisuus.
Individual

Posts: 10,942

#285 • • Edited Individual HYPNO!

siveys:
Kuten ehkä ymmärrät on tällä lapsella ja minulla selkeästi se eroja:

Minä kykenen elättämään itseni kun taas orpo vammainen lapsi ei kykene nyt eikä koskaan tulevaisuudessakaan sitä tekemään (okei ehkä olisi pitänyt spesifoida tarkemmin millä tavalla vammaista lasta tarkoitin).

Minä kykene eläessäni tuomaan ihmisille iloa ja muita positiivisia tunteita sekä elättämään työlläni myös muita kun taas orvoksi jätetty vaikeasti vammainen lapsi, jota kukaan ei halua, ei todennäköisesti koskaan kykene tuomaan merkittävää iloa kenenkään elämään (kukaanhan ei halunnut sitä..), eikä kykene elättämään ketään muuta työllään.


Mä en kyllä tajua mistä sinä revit nämä sun esimerkkisi? On totta että lasten asema on vaikea maailmassa, mutta oletko sinä sitä mieltä, että jos lapsi on vammainen ja orpo , on hän automaattisesti sellainen jota kukaan ei halua? Vai pelkästään tässä sinun esimerkkitapauksessasi? Entäs jos tähän esimerkkiin ilmestyisikin toinen, vaikeavammainen orpo lapsi, minkä joku pariskunta haluaa
adoptoida, onko silloin se ensimmäinen orpo silti ansainnut armokuoleman? Vai voisiko olla niin, että koska tuo toinenkin orpo, vammainen lapsi sai rakastavan kodin, niin miksei myös tuo toinen. Sanoessasi, että kuolema olisi tässä tapauksessa parempi ratkaisu, niin kenen kannalta se olisi parempi ratkaisu, sen lapsen vai yhteiskunnan joka joutuisi muuten hänet elämättämään, yksilön joka ei ”tuota” iloa, eikä rahaa yhteiskunnalle?


siveys:
Minun mielestäni se, että kyseessä on ihminen ei tee hänen elämästään sen arvokkaampaa kuin minkään muun eliön, mikäli tämän ihmisen ainutlaatuista ominaisuuksisa ei syystä tai toisesta ole mitään iloa.


Eli niinkauan kuin ihminen ei tuota yhteiskunnalle sitä mitä hän kuluttaa, tai mieluiten vähän enemmän hän on arvoton kuin mikä tahansa muu eliö. Tai tuota muille ihmisille iloa, kuin joku lelu lapselle.

Mun mielestä silloin ollaan väärillä raiteilla jos sen sijaan, että pyrittäisiin antamaan kaikille lapsille ihmisarvoinen elämä ja tämän orvon, vaikeavammaisenkin lapsen kohdalla miettiä pikemminkin miten hänen elämänlaatuaan voitaisiin parantaa, sen sijaan että ajateltaisiin että ”tapettava se on , ei siitä ole eläjäksi, eikä se koskaan kykene huolehtimaan itsestään tai tuottamaan rahaa yhteiskunnalle”.
Tottakai näin ei aina tapahdu maailmassa, vaan lapset joutuvat viattomina kaikenlaisten vääryyksien ja kärsimysten uhriksi, mutta musta se johtuu juuri tuollaisista ajattelutavoista, mitä sinä olet täällä esittänyt.
onomatopoeia

Posts: 159

#286 • • onomatopoeia

siveys:
Vaikka olenkin sanonut, että en pidä elämää itsesarvoisesti tärkeänä näen kuitenkin esimerkiksi ihmisen elämällä hyvin paljon potentiaalista välinearvoa.


Tätä en sulata - vain välinearvoa. Mielestäni elämä on niin perustavaa laatua oleva ilmiö maailmankaikkeudessa, ettei sitä voi ohittaa vain tokaisulla - välinearvoa. Ei ole mitään arvoja ilman elämää. Ei elämä ole mikään kuriositeettinen poikeama yhdellä pienellä planeetalla. Elämän ansioista me ylipäänsä pystymme keskustelemaan sellaisesta asiasta kuin arvo. Ja mitä olemassaolemme arvoon tulee, niin ihmiskunnan ja koko maapallon eliöstön arvo on mitätön maailmankaikkeudessa, kun sitä arvioidaan käyttämilläsi mittareilla. Ihmisarvon mittaaminen tuoton perusteella on jo niin absurdi ajatus, että pitäisi olla itsestäänselvää ettei ole mitään järkeä käyttää sitä kuolemanrangaistuksen oikeuttamisessa.
siveys

Posts: 2,492

#287 • • siveys lovely

Individual:
On totta että lasten asema on vaikea maailmassa, mutta oletko sinä sitä mieltä, että jos lapsi on vammainen ja orpo , on hän automaattisesti sellainen jota kukaan ei halua?


En tietenkään. Sanoin, että MIKÄLI on näin, että kukaan ei tällaista lasta halua, niin olisi usein (luonnollisesti tilannetekijöistä riippuen) fiksuinta toimia mainitsemallani tavalla.

Sanoessasi, että kuolema olisi tässä tapauksessa parempi ratkaisu, niin kenen kannalta se olisi parempi ratkaisu, sen lapsen vai yhteiskunnan joka joutuisi muuten hänet elämättämään, yksilön joka ei ”tuota” iloa, eikä rahaa yhteiskunnalle?


Kuolema olisi tällöin parempi ainakin yhteiskunnalle. Vastasyntyneen lapsen mielipiteistä en osaa sanoa, mutta kuten vankienkin tilanteessa joutuu yhteiskunta muiden yksilöiden palvelemiseksi ääritapauksissa tekemään vaikeitakin päätöksiä.

Eli niinkauan kuin ihminen ei tuota yhteiskunnalle sitä mitä hän kuluttaa, tai mieluiten vähän enemmän hän on arvoton kuin mikä tahansa muu eliö. Tai tuota muille ihmisille iloa, kuin joku lelu lapselle.


Luonnollisesti tällaista tuottamista ja kuluttaimsta sekä niiden välistä suhdetta on äärimmäisen vaikea laskea tai ennustaa, mutta periaatteessa kyllä, olen tätä mieltä. Tämä ei luonnollisesti tarkoita sitä, että tällainen ihminen pitäisi eliminoida, mutta se tarkoittaa sitä, että yhteiskunnan ei ole hyödyllistä käyttää resurssejaan tällaisen ihmisen elämän tukemiseen.
siveys

Posts: 2,492

#288 • • siveys lovely

Individual:
Mun mielestä silloin ollaan väärillä raiteilla jos sen sijaan, että pyrittäisiin antamaan kaikille lapsille ihmisarvoinen elämä ja tämän orvon, vaikeavammaisenkin lapsen kohdalla miettiä pikemminkin miten hänen elämänlaatuaan voitaisiin parantaa, sen sijaan että ajateltaisiin että ”tapettava se on , ei siitä ole eläjäksi, eikä se koskaan kykene huolehtimaan itsestään tai tuottamaan rahaa yhteiskunnalle”.


Luonnollisesti minunkin mielestäni olisi parempi vaihtoehto, että tälle orvolle, vaikeavammaiselle lapselle löytyisi ottovanhemmat, jotka rakastaisivat tätä lasta ja kykenisivät kasvattamaan tästä lapsesta yksilön, joka kykenee tuntemaan iloa, surua ja rakkautta kuten me muutkin tuoden näin merkittävän lisän onnea ja onnen tuntemista yhteiskuntaan toimiessaan sen jäsenenä. Mutta mikäli tämä ei oletuksessa olleen adoptiovanhempien puutteen takia ole mahdollista niin tilanteesta tulee erilainen ja toimet on punnittava uudelleen.
Individual

Posts: 10,942

#289 • • Edited Individual HYPNO!
Individual:
Sanoessasi, että kuolema olisi tässä tapauksessa parempi ratkaisu, niin kenen kannalta se olisi parempi ratkaisu, sen lapsen vai yhteiskunnan joka joutuisi muuten hänet elämättämään, yksilön joka ei ”tuota” iloa, eikä rahaa yhteiskunnalle?
[/quote]


siveys:
Kuolema olisi tällöin parempi ainakin yhteiskunnalle. Vastasyntyneen lapsen mielipiteistä en osaa sanoa, mutta kuten vankienkin tilanteessa joutuu yhteiskunta muiden yksilöiden palvelemiseksi ääritapauksissa tekemään vaikeitakin päätöksiä.




Mä en vieläkään tajua tätä. Siis kenen palvelemisesta sinä nyt puhut? Tottakai kaikkien instanssien kuten esim. vankilat tai armeija ylläpitämiseen menee rahaa. Vangien ylläpito maksaa yhteiskunnalle niin paljon vuodessa, että vankien organisoiminen
yhtä paljon rahaa tuottavaan työhön ympäri Suomeen ei ole realistista.


Individual:
Eli niinkauan kuin ihminen ei tuota yhteiskunnalle sitä mitä hän kuluttaa, tai mieluiten vähän enemmän hän on arvoton kuin mikä tahansa muu eliö. Tai tuota muille ihmisille iloa, kuin joku lelu lapselle.
[/quote]

siveys:
Luonnollisesti tällaista tuottamista ja kuluttaimsta sekä niiden välistä suhdetta on äärimmäisen vaikea laskea tai ennustaa, mutta periaatteessa kyllä, olen tätä mieltä. Tämä ei luonnollisesti tarkoita sitä, että tällainen ihminen pitäisi eliminoida, mutta se tarkoittaa sitä, että yhteiskunnan ei ole hyödyllistä käyttää resurssejaan tällaisen ihmisen elämän tukemiseen.



Eli kylmästi jos ihminen ei pysty huolehtimaan itsestään, ei yhteiskunnankaan tule huolehtia hänestä. Ja jos tämä tarkoittaa joidenkin ihmisten kohdalla esimerkiksi päivittäisten perustarpeitten tyydyttämistä, ei yhteiskunnan tule siihen osallistua, eikö se silloin ole samaa kuin eliminointi. Evätä toiselta ihmiseltä mahdollisuus ruokaan kun hän ei itse pysty sitä haarukkaa nostamaan, nääntykööt nälkään.
Jotenkin näistä sun postauksista tulee sellainen kuva, että sinä olisit ollut eturintamassa pyörittämässä tämän kansantalouden rattaita. Sä puhut tästä maasta ja sen ihmisistä kuin sinulla olisi isompikin rahasumma kiinni siinä mihin tämä yhteiskunta rahansa käyttää?
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#290 • • Edited Aziz Combat Fighter

siveys:
---

90% / 10% - skenaario

phanatic:
Epärealistinen skenaario, mutta luulisin että ko. tilanteessa olisi isompiakin ongelmia kuin vankien elättäminen.

---

Se voi olla epärealistinen skenaario, mutta sen pointti oli lähinnä osoittaa nykyisen järjestelmän kestämättömyys ja epäoikeudenmukaisuus.



- ”Tämä auto ei vahingoitu törmäyksissä, ja kuljettaja sekä kolarin muut osapuolet selviävät täysin vammoitta!”
- ”No entäs jos aurinko nielaisee maan?”
- ”...”
- ”SYSTEEMI EI TOIMI! SYSTEEMISSÄ ON AUKKO! SYSTEEMI ON KESTÄMÄTÖN!”

Pieni reality checki nyt tähän väliin.

siveys:
Jos te nyt haluatte väkisin taas vääntää tästä niitä epäkohtia ja syyttää mua sormella jostain julmuudesta niin voin tarjota jo teille valmiiksi esimerkin, jossa mielestäni ihmisen voisi lopettaa (luonnollisesti mahdollisimman kivuttomasti): orpo vammainen lapsi, jolle ei löydy edes yhtä halukasta ottovanhempaa.



Ja tää saa mut kyllä täysin sanattomaksi. Aivan totaalisesti. Sä olet sairas paskiainen.

Edit, eipäs saanutkaan. Piti vaan hetken toipua et joku heittää tollasta suoralla naamalla yhtään minnekään ja ääneen.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#291 • • Aziz Combat Fighter

Individual:
Hmmm....en muista, että Tuntemattomassa Sotilaassa olisi mainittu miten teloitukset vaikuttivat miehistöön.



Siinä tapauksessa sun kannattaa lukea alkuperäinen käsikirjoitus, nimeltään Sotaromaani. En muista kuuluiko tämä kohta niihin, mitkä oli lopullisesta tuntemattomasta sensuroitu pois. Käsittääkseni ei, mutta saatan olla väärässä. Mikäli ei ollut, suosittelen lukemaan kirjan uudestaan. Koko loppukirjan tapahtumia varjostaa Eversti Karjulan(?) suorittama hätäpäinen kenttäteloitus, ja varsinkin sykähdyttävä kohta oli se, missä yksi sotilas pitää k.o. everstiä tähtäimissä pohtien itsekseen, painaakko liipasimesta vai ei.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#292 • • Aziz Combat Fighter
Siveys, sä lähet ihan liikaa sellasesta lähtökohdasta että ihmiset on vaan funktionaalisia esineitä, joiden ainoa olemassaolon oikeutus on tuottaa. Tollasesta lähtökohdasta jos lähdet, niin ymmärrän mitä vouhkaat. Jos lähdet siitä että ihmisellä on pelkästään välinearvoa, niin miten sä voit elää itsesi kanssa kun tuhlaat elämääsi vouhkaamalla klubituksella? Eikös sun pitäisi olla polkemassa kuntopyörää, ettei kukaan tee järkevää (huom: sinun määritelmäsi mukaan sellaista) raktaisua ja ota sinua pois päiviltä ehtyviä luonnonvaroja tuhlaamasta.

Ei ihminen ole mikään leivänpaahdin, mikä kierrätetään osiksi mikäli sillä ei enää voi paahtaa leipää.
Individual

Posts: 10,942

#293 • • Edited Individual HYPNO!

Ana:
---
Individual:
Hmmm....en muista, että Tuntemattomassa Sotilaassa olisi mainittu miten teloitukset vaikuttivat miehistöön.
---


Siinä tapauksessa sun kannattaa lukea alkuperäinen käsikirjoitus, nimeltään Sotaromaani. En muista kuuluiko tämä kohta niihin, mitkä oli lopullisesta tuntemattomasta sensuroitu pois. Käsittääkseni ei, mutta saatan olla väärässä. Mikäli ei ollut, suosittelen lukemaan kirjan uudestaan. Koko loppukirjan tapahtumia varjostaa Eversti Karjulan(?) suorittama hätäpäinen kenttäteloitus, ja varsinkin sykähdyttävä kohta oli se, missä yksi sotilas pitää k.o. everstiä tähtäimissä pohtien itsekseen, painaakko liipasimesta vai ei.



Kiits vinkistä! En ole tuota Sotaromaania lukenut. Ja tuo kohta missä joku solttu pohtii ampuako eversti vai ei on ennen tuntemattomia mulle.
( Het kirjastoon...)
Eversti Karjulahan siinä ampuu yhtä lappalaista selkään pistoolilla, ja eversti haavoittuu sitten sen jälkeen ja muistaakseni
Rokka kuljettaa hänet jonnekin taisteluhautaan ja huikkaa vielä: ” Enempää mie en jaksa sinua kanniskella” jos muistan oikein.
Mutta tosissaan toi Sotaromaani pitää nyt lukea.
siveys

Posts: 2,492

#294 • • siveys lovely

kuilu:
Ymmärrätkö; se että sä kykenet siihen itsesi elättämiseen ei ole täysin ja vain sinusta johtuva asia?


Luonnollisesti en olisi tässä ellei joku olisi lapsena syöttänyt minulle puuroa ja opettanut miten kävellä.

Väittäisin kuitenkin, että tässä vaiheessa kun elämää on jo takana pari vuosikymmentä kykenisin elättämään itseni aivan täysin ilman muita ihmisiä, johon tämä oletuksenmukainen lapsi ei koskaan kykenisi.

Tämä on kuitenkin nyky-yhteiskunnassa täysin irrelevanttia kunhan kykenen tekemään oman panokseni jossain, jonka voin vaihtaa muiden tekemään panokseen, jolla kykenen mahdollistamaan elämiseni. Oletuksenmukainen lapsi ei olisi kuitenkaan kyennyt tähänkään.

---
Minä kykene eläessäni tuomaan ihmisille iloa ja muita positiivisia tunteita
---
Haastan sut todistamaan ton, ku en oikee jaksa uskoa tollasesta vatipäästä moista...


Otan haasteen vastaan. Yritän seuraavan vuoden aikana tuoda jollekin iloa tai muita positiivisia tunteita.

Kerron sitten jos kävi flaksi.

Mä väitän, et toi on liian hypoteettinen asetelma. Aina löytyy joku, joka sen ottais. Jopa sinustakin joku on valmis huolehtimaan, vaikka mun kirjoissa oot kaukana sen vammasen vauvan alapuolella.


Väliäkö sillä kuinka hypoteettinen asetelma on kyseessä. Annoin sen demonstroidakseni ajatusmaailmaani. Jos kerran mielestäsi vastaavassa tilanteessa aina löytyy joku, joka lapsen huolisi niin ehkä silloin sinun maailmassani mielestäni ketään ihmistä ei pitäisi lopettaa? Minun näkemykseni maailmasta ei ehkä ole ihan yhtä optimistinen.

Ahaa, nyt riittää jo todennäköisyys, ja sun määrittelemänä vielä! Sä oot siis myös ennustaja???


Kaikki on aina kiinni todennäköisyyksistä. Mikään ei ole varmaa. Kyse on vain siitä kuinka suuriksi me todennäköisyydet arvioimme. Minä määrittelen arvomaailmani luonnollisesti niiden todennäköisyyksien pohjalta, jotka itse näen - niin teet varmaan myös sinäkin.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#295 • • Aziz Combat Fighter

siveys:
Kaikki on aina kiinni todennäköisyyksistä. Mikään ei ole varmaa. Kyse on vain siitä kuinka suuriksi me todennäköisyydet arvioimme.



Lihaa luitten ympärille! Mitä ihmettä tarkoitat? Toimit ainoastaan todennäköisyyksien mukaan? Sulla on tieto kaikkien valintojesi todennäköisyyksistä? Oot tainnu saada käsiis jo kaikki vastaukset, jos pystyt toimimaan pelkästää todennäköisyyksien perusteella. Sä OLET ennustaja!
siveys

Posts: 2,492

#296 • • siveys lovely

Ana:
Siveys, sä lähet ihan liikaa sellasesta lähtökohdasta että ihmiset on vaan funktionaalisia esineitä, joiden ainoa olemassaolon oikeutus on tuottaa.


Lähden ehkä tämänsuuntaisesta lähtökohdasta: Ihminen itse ei ole itselleen vain väline. Kaikki muu ja kaikki muut on.

Ehkä se on väärä? Kenties. Mutta kaipaan jonkinlaista näyttöä siitä, että minun pitäisi tai kannattaisi muuttaa näkemystäni.. Ja mielellään myös vinkkiä siitä mihin suuntaan :)

Jos lähdet siitä että ihmisellä on pelkästään välinearvoa, niin miten sä voit elää itsesi kanssa kun tuhlaat elämääsi vouhkaamalla klubituksella? Eikös sun pitäisi olla polkemassa kuntopyörää, ettei kukaan tee järkevää (huom: sinun määritelmäsi mukaan sellaista) raktaisua ja ota sinua pois päiviltä ehtyviä luonnonvaroja tuhlaamasta.


Tavallaan mä poljen kuntopyörää tarjotessani teille vaikkapa ylemmyydentunnetta selittäessäni ilmiselvästi vääriä näkemyksiäni. Luonnollisesti selittäessäni näkemyksiäni ja yrittäessäni lukea vastauksianne saatan jossakin vaiheessa tämän prosessin päätteeksi tajuta, että olin jossain ajatellut päin vittua ja korjattuani ajatusmaailmaani jatkan elämääni vielä entistäkin arvokkaampana välineenä muille ihmisille.

Kaikenkaikkiaan katson henksilökohtaisesti olevani yhteiskunnalle hyödyllinen yksilö ja nään minussa vielä paljon potentiaalia, joten en pelkää, että mikään kollektiivinen taho tulisi ja sanoisi, että ”Olemme todenneet, että sinä olet yhteiskunnalle välittömäksi vaaraksi ja poistamme sinut”.

Minä olen ihan tyytyväinen siihen, että minulla on välinearvoa läheisilleni ja tuttavilleni tuodessani heille hyvää mieltä tai jonkinlaista rahallista tai henkistä apua.

Hei eivät ehkä halua nimetä minua välineeksi, mutta oman näkemykseni mukaan minä sitä heille olen - ja he ovat sitä minulle, vaikken sitä aktiivisesti jokapäiväisessä elämässäni ajattelekaan.

Ei ihminen ole mikään leivänpaahdin, mikä kierrätetään osiksi mikäli sillä ei enää voi paahtaa leipää.


Ihminen on paljon monimutkaisempi olento, joten siitä on vaikeampi muiden olla yksimielisesti sitä mieltä, että se varmasti on kyvytön paahtamaan.

Oletetaan vaikkapa taas ääriesimerkki - ihminen on halvaantunut niin, että ei pysty liikuttamaan mitään osaa kehostaan ja lääkärit ovat varmoja, että tämä ei koskaan tästä muutu, mutta ihminen kuitenkin voidaan pitää elossa ulkoisilla laitteilla.

Emme tällaisessa tilanteessa voi vieläkään voi olla varmoja, että tämä ihminen ei paahda ennenkuin olemme kysyneet hänen läheisiltään onko tämän henkilön elämän ylläpitö tärkeä heidän henkiselle hyvinvoinnilleen.

Mutta jos omaiset ovat sitä mieltä, että on parempi ottaa johdot irti ja antaa halvaantuneen nukkua pois rauhassa niin silloin näin pitäisikin tehdä sen sijaan, että kulutettaisiin lisää ihmisten verovaroja, joilla voitaisiin palkata kouluun uusi tuntiavustaja ja lääkäreiden aikaa, joka voitaisin käyttää muiden ihmisten hoitamiseen.

Tai näin ainakin minun mielestäni pitäisi tehdä.
siveys

Posts: 2,492

#297 • • siveys lovely

Ana:
-Lihaa luitten ympärille! Mitä ihmettä tarkoitat? Toimit ainoastaan todennäköisyyksien mukaan? Sulla on tieto kaikkien valintojesi todennäköisyyksistä?


Kun teen päätöksen niin luonnollisesti punnitessani vaihtoehtojen plussia ja miinuksia näihin valintoihin vaikuttaa myös omat näkemykseni ja uskomukseni eri tapahtumien todennäköisyyksistä.

En tietenkään väitä, että näkemykseni todennäköisyyksistä olisivat oikeita, mutta ne ovat paras puntari, joka minulla on käytettävissäni valintojeni pohjaksi.

Mikään ei ole varmaa, eikä kukaan tiedä tarkkoja todennäköisyyksiä, mutta silti sinä arvioit, että maailma on täällä vielä huomennakin - näkemyksesi mukaan verrattain suurella todennäköisyydellä - ja päätä mennä ajoissa nukkumaan sen sijaan, että eläisit maailmanloppua peläten viimeiset tunnit rakkaimpiesi parissa huolimatta siitä, että mikäli maailma on täällä vielä huomenna on sinulla täyttä helvettiä tehdä huomenna töitä väsyneenä.

Selvensikö?
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#298 • • Aziz Combat Fighter

siveys:
---
Ana:
-Lihaa luitten ympärille! Mitä ihmettä tarkoitat? Toimit ainoastaan todennäköisyyksien mukaan? Sulla on tieto kaikkien valintojesi todennäköisyyksistä?

---

Kun teen päätöksen niin luonnollisesti punnitessani vaihtoehtojen plussia ja miinuksia näihin valintoihin vaikuttaa myös omat näkemykseni ja uskomukseni eri tapahtumien todennäköisyyksistä.

En tietenkään väitä, että näkemykseni todennäköisyyksistä olisivat oikeita, mutta ne ovat paras puntari, joka minulla on käytettävissäni valintojeni pohjaksi.

Mikään ei ole varmaa, eikä kukaan tiedä tarkkoja todennäköisyyksiä, mutta silti sinä arvioit, että maailma on täällä vielä huomennakin - näkemyksesi mukaan verrattain suurella todennäköisyydellä - ja päätä mennä ajoissa nukkumaan sen sijaan, että eläisit maailmanloppua peläten viimeiset tunnit rakkaimpiesi parissa huolimatta siitä, että mikäli maailma on täällä vielä huomenna on sinulla täyttä helvettiä tehdä huomenna töitä väsyneenä.

Selvensikö?



Selvensi ja ei selventänyt. Sä oot nyt selkeesti olevinas jotenkin superovela ja kylmän looginen ja rationaalinen yksilö, joka perustaa kaiken tekemänsä todennäköisyyksiin ja "järkeviin, yhteiskuntaa hyödyttäviin" ratkaisuihin. Et oo tainnu koskaan olla rakastunut?
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#299 • • Aziz Combat Fighter

kuilu:
---
siveys:
Mikään ei ole varmaa.

---

Ootkos ihan varma?

- snobihymiö -



"Death and taxes? Death and taxes?"

spottaa leffa ;)
siveys

Posts: 2,492

#300 • • siveys lovely

Ana:
Selvensi ja ei selventänyt. Sä oot nyt selkeesti olevinas jotenkin superovela ja kylmän looginen ja rationaalinen yksilö, joka perustaa kaiken tekemänsä todennäköisyyksiin ja ”järkeviin, yhteiskuntaa hyödyttäviin” ratkaisuihin. Et oo tainnu koskaan olla rakastunut?


Ei - en ole olevinani superovela ja kylmän looginen.

Yleensä jos teen jotain perustavanlaatuisia ja pitkäkestoisia vaikutuksia omaavia tekoja niin pyrin punnitsemaan ne mahdollisimman loogisesti ja objektiivisesti - joskus onnistun paremmin ja joskus huonommin, niinkuin kaikki ihmiset.

Normaalissa elämässäni en paljon jokapäiväisiä asioita jaksa pohtia ja miettiä - seuraan enemmänkin ”intuitiota”, jonka pohjalla luonnollisesti vaikuttavat myös nämä aikaisemmin tekemäni päätökset, mutta tämä tapahtuu lähinnä tiedostamatta.

Olen myös tehnyt tietoisen päätöksen loogisin perustein, että en rationalisoi ja punnitse kylmän loogisesti tunteitani avopuolisoani kohtaan (vaikka kuinka vitusti välillä sattuisikin) ja olen tämän päätöksen pitämällä tuntenut jotain sellaista (ja tunnen edelleen) jonka itse voin hyvällä omallatunnolla määritellä rakkaudeksi.

Ja jos ”olemalla rakastunut” tarkoitat sitä, ihastumista ja ihkuilua, jota esiintyy yleensä esim. suhteen alussa niin kyllä, olen tuntenut myös sitä - välillä olen jopa ihan tietoisesti halunnut jatkaa tällaista fiilistä, vaikka jonkinlainen ajatusprosessi on takaraivosta yrittänyt pyrkiä etualalle ja varoittaa, että ”tää ei ehkä oo ihan hirveän fiksua ihkuilla näin pienistä asiosita näin paljoa” kun olen nopeasti evaluoinut, että en toiminnallani vahingoita ketään muuta kuin omia tunteitani. Joskus pieni kipu on hyväksi muistuttamaan siitä, että se tavallinenkin elämä on oikeastaan yhdestä näkökulmasta aika juhlaa.

Se, että ihmiset usein seuraavat ”intuitiotaan” tarkoi harkitun evaluointiprosessin sijaan ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö näidenkin päätösten pohjalla olisi edes jonkinlaista valintojen seurausten ja tapahtumien todennäköisyyksien prosessointia. Ainakin minä uskon näin.

Tässä on varmaan kyllä toisaalta aika paljon yksilöllisiäkin eroja, että kuinka syväluotaavia nämä prosessit sitten loppujenlopuksi ovat ja minkälaisia intuitiivisia ajatusrakenteita ihmisille on elämän aikana rakentunut, mutta oletan perusmekanismien olevan kovin samanlaisia.

Aletaan kyllä jo vähitellen menemään aika runsaasti offtopiciksi :)