Tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa

1,450 posts, 73 pages, 517,559 views

innae

Posts: 1,377

#1201 • • innae PaskaJätkä

Pätkis, 1.6.2007 14:18:
---
innae, 1.6.2007 14:04:


---


Ei ole omakohtaista kokemusta ravintola-alasta, mutta miksi nämä kaverit alkaisi riehumaan juuri röökille tullessaan, jos ne eivät riehu sisällä? Ja jos henkilökunta ehtii puuttumaan baarin takanurkassa tapahtuvaan rettelöintiin, mikseivät ne samat kaverit ehdi myös ulos? Miksi se ulos siirtyminen provosoisi ketään riehumaan, paitsi muutamaa idiottia jotka saattavat kadulla kulkijoille huudella?

Kuvittelisin suhteessa enemmän ongelmia koituvan ennemminkin siitä tupakkaväen sisään-ulos -ramppaamisesta, jos käytössä on vain yksi tai kaksi oviaukkoa.



Entäpä ne samaiset ihmiset jotka polttivat savuttomalla alueella sisällä, vaikka asiasta käytiin heille huomauttamassa nätisti heidän pikku nessuunsa se herne pureutui ja syvään. Yllättävän monella heistä oli perusteluna se " mä kato olen asiakas, mä saan röökaa mis tahansa...".
Koska ulkona ei saa heti oven läheisyydessä savukoida (koska pitää taata savuton matka ravintolaan sisälle ja sieltä ulos joutuu poke näitä setiä ja tätejä potkimaan ulommaksi. Viluisena ja vihaisena humaltunut suomalainen ei ole kaunis näky. Vitut, perkeleet ja nyrkit heiluvat. Toivottavasti näin ei tule käymään.

--
PaskaJätkä

Pätkis

Posts: 1,038

#1202 • • Edited Pätkis Pikkis

innae, 1.6.2007 14:27:


Entäpä ne samaiset ihmiset jotka polttivat savuttomalla alueella sisällä, vaikka asiasta käytiin heille huomauttamassa nätisti heidän pikku nessuunsa se herne pureutui ja syvään. Yllättävän monella heistä oli perusteluna se " mä kato olen asiakas, mä saan röökaa mis tahansa...".



Tää on ihan hyvä pointti, mutta kuvittelisin optimistisesti että kun sisällä tupakointi on KOKONAAN laissa kiellettyä, se menee myös asiakkaan päähän. Ehkä. Kuitenkin paremmin kuin se, että "tässä saa ja tossa metrin päässä ei saa polttaa". Ehkä?

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

innae

Posts: 1,377

#1203 • • innae PaskaJätkä

Pätkis, 1.6.2007 14:20:
---
innae, 1.6.2007 14:17:
--



Ymmärrätkö sä nyt laisinkaan sitä pointtia että vaikka sun ei ole PAKKO tehdä jotain tiettyä terveydellehaitallista työtä, niin kun sä nyt kuitenkin teet sitä, sulle on HYÖTYÄ siitä että se haitta sun työstä poistetaan? Vaikka mua ei olisi kukaan pakottanut tallille paskalapion varteen, niin kyllä mä vaan oon kiitollinen siitä että saan siihen paskanlapiointiin kunnolliset työvälineet (ettei hajoa selkä). Jos ymmärrät vertauksen?

muoks: alakohtainen selvennys..



Ymmärsin, mutta ymmärsitkö sinä että työntekijä pystyi itse myös vaikuttamaan omalla päätöksellään, että missä paikassa sitä työskentelee. On ollut tätä lakia ennen savuttomia ravintoloita jossa on voinut kyyppa työskennellä ja asiakas istua ilman savua.

--
PaskaJätkä

Pätkis

Posts: 1,038

#1204 • • Pätkis Pikkis

innae, 1.6.2007 14:33:

Ymmärsin, mutta ymmärsitkö sinä että työntekijä pystyi itse myös vaikuttamaan omalla päätöksellään, että missä paikassa sitä työskentelee. On ollut tätä lakia ennen savuttomia ravintoloita jossa on voinut kyyppa työskennellä ja asiakas istua ilman savua.



No toki, mutta ei työpaikan vapaavalinnaisuus ole mikään peruste olla puuttumatta minkä tahansa työympäristön terveyshaittoihin.

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Anselmi

Posts: 2,578

#1205 • • Anselmi And sell me

Pätkis, 1.6.2007 14:40:
---
innae, 1.6.2007 14:33:

Ymmärsin, mutta ymmärsitkö sinä että työntekijä pystyi itse myös vaikuttamaan omalla päätöksellään, että missä paikassa sitä työskentelee. On ollut tätä lakia ennen savuttomia ravintoloita jossa on voinut kyyppa työskennellä ja asiakas istua ilman savua.

---


No toki, mutta ei työpaikan vapaavalinnaisuus ole mikään peruste olla puuttumatta minkä tahansa työympäristön terveyshaittoihin.


Ja tuo vaikutusmahdollisuuskaan ei ole läheskään aina mikään itsestään selvyys, enemmänkin harvinaisuus. Joten en näe siihen tarttumista kovinkaan hedelmällisenä.

--
sen pituinen se

Pätkis

Posts: 1,038

#1206 • • Edited Pätkis Pikkis

Anselmi, 1.6.2007 14:41:
---
Pätkis, 1.6.2007 14:40:
---
innae, 1.6.2007 14:33:

Ymmärsin, mutta ymmärsitkö sinä että työntekijä pystyi itse myös vaikuttamaan omalla päätöksellään, että missä paikassa sitä työskentelee. On ollut tätä lakia ennen savuttomia ravintoloita jossa on voinut kyyppa työskennellä ja asiakas istua ilman savua.

---


No toki, mutta ei työpaikan vapaavalinnaisuus ole mikään peruste olla puuttumatta minkä tahansa työympäristön terveyshaittoihin.

---

Ja tuo vaikutusmahdollisuuskaan ei ole läheskään aina mikään itsestään selvyys, enemmänkin harvinaisuus. Joten en näe siihen tarttumista kovinkaan hedelmällisenä.


Niin, mäkin ajattelin että on turhaa alkaa ruotimaan sitä, kuinka moni esimerkiksi omistakin ystävistäni lähinnä on ottanut sen työpaikan minkä vain on saanut, ja jota opiskelujen ohella voi pitää. On naurettavaa kuvitella että jossain "Keski-Ypäjällä" missä ainoa iltavuorotyö on ravintolassa, opiskelija voi valita tekeekö töitä savuravintolassa vai ei. Näin nyt kärjistellen... ruodin sitten kuitenkin*blush*

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Freja

Posts: 8,775

#1208 • • Freja Sihteeri

Damien, 1.6.2007 15:01:
---
Freja, 1.6.2007 08:00:
Oikeus on voittanut taas! o/

---


Silmä silmästä ja rauha on maas'



Aattelin rallatella jo aluks vähä pidemmin mut piti alkaa tekee töitä ni ei kerenny *nauru*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Damien

Posts: 2,882

#1209 • • Damien [tr3ox]
Mutta edelleen periaatteena tässä laissa kusee jo se että se on laki, mikä pakottaa kaikki mukaan ryminällä. Yrittäjillä pitäis olla se vapaus valita, koska pienyrittäjät ja pubimiehet tässä kärsivät. Ja älkööt tekopyhäilijät väittäkö että te koluatte ne kaikki lähipubit ja baarit, rinta rinnan sen Tero Tupakoijan kanssa, joka on siellä kulmakuppilassa kiskonut tuoppia ja tupakkaa jo sen 20vuotta. Meidänkin kyläbaarissa ei asioi kuin tupakoitsijoita, KAIKKI POLTTAA SIELLÄ. Ikinä en parhaimpina päivinäänkään ole nähnyt siellä muita kuin tupakoitsijoita ja tämä ei johdu siitä että porukka karttaisi savua. Se vaan ei ole sen tyylinen mesta mihin peruskristitty tupakan savusta ÄRSYYNTYVÄ ihminen menisi illan viettoon. LOL paino sanalla Ärsyyntyvä, koska siitä tässä on kysymys. Terveyden varjolla säädetään laki, koska ihmisiä ärsyttää jos joku polttaa. MILLÄ VITUN OIKEUDELLE te PYHÄT LEHMÄT voitte puolustella valtakunnallista lainsäädäntöä tälle pikkuyrittäjälle, joka kesän loputtua on kusessa kun pitäisi ihmisiä ajaa ulkosalle? Mitä vitun Hannu Karpoja te olette: "Tässä tarkoitus pyhitti keinot..." Haistakaa vittu.

Edelleen ravintoloitsijan tulisi itse saada määritellä asiakas kuntansa mukaan, onko hänellä tarvetta pitää ravintolansa savullisena / savuttomana tai sitten TUPAKAN MYYNTI TULISI KIELTÄÄ LAILLA. Siihenhän tässä paskassa pyritään, että rööki muuttuisi laittomaksi, mut ku se oliski liian radikaali askel. Tällee näi kato pikkuhiljaa pikkusiljaa, kyllä sen perse antaa myöden... Jeesus Kristus mitä hurskastelua.
Pätkis

Posts: 1,038

#1210 • • Pätkis Pikkis

Damien, 1.6.2007 15:16:
... Jeesus Kristus mitä hurskastelua.


Näytä mulle yksikin hurskasteleva keuhkosyöpäpotilas niin mä näytän, minkä takia itseasiassa olisi ihan hyvä kieltää tupakan myynti.

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Sallakat

Posts: 2,220

#1211 • • Sallakat jungle, baby !

Pätkis, 1.6.2007 15:21:
---
Damien, 1.6.2007 15:16:
... Jeesus Kristus mitä hurskastelua.

---

Näytä mulle yksikin hurskasteleva keuhkosyöpäpotilas niin mä näytän, minkä takia itseasiassa olisi ihan hyvä kieltää tupakan myynti.



bring out the cancer card! *justjoo* kyllä tietyllä tapaa oon damienin kanssa samoilla linjoilla. Valinnan vapaus ois tässä se pääpointti. Tupakka on kuitenkin laillista tavaraa tällä hetkellä, on jotenkin tekopyhää kieltää sen polttaminen juuri baareissa. Jos et tykkää tupakansavusta ja vaikutuksista terveyteesi niin ei ehkä ole oikea valinta mennä baariin töihin. AINA pääsee myymään lehtiä tai tekemään jotain muuta mukavaa rahaa vastaan jos niikseen on.

Mielenkiinnolla katsellaan miten tämä homma lähtee käyntiin ja miten oma ravintoloissa käyminen 30 asteen pakkasilla ehkä muuttuu. Poltan itse röökiä vain kännissä, joten tämä nyt vaan tuntuu hieman nihkeältä. Ai miksi, no siksi kun oon sinut oman kännipolttamiseni kanssa enkä halua stressata siitä.
josbe

Posts: 1,982

#1212 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Pätkis, 1.6.2007 15:21:
---

Näytä mulle yksikin hurskasteleva keuhkosyöpäpotilas niin mä näytän, minkä takia itseasiassa olisi ihan hyvä kieltää tupakan myynti.


Olipas hurskasteleva kommentti. :D
Pätkis

Posts: 1,038

#1213 • • Pätkis Pikkis

Sallakat, 1.6.2007 16:04:
bring out the cancer card! *justjoo* kyllä tietyllä tapaa oon damienin kanssa samoilla linjoilla. Valinnan vapaus ois tässä se pääpointti. Tupakka on kuitenkin laillista tavaraa tällä hetkellä, on jotenkin tekopyhää kieltää sen polttaminen juuri baareissa. Jos et tykkää tupakansavusta ja vaikutuksista terveyteesi niin ei ehkä ole oikea valinta mennä baariin töihin. AINA pääsee myymään lehtiä tai tekemään jotain muuta mukavaa rahaa vastaan jos niikseen on.

Mielenkiinnolla katsellaan miten tämä homma lähtee käyntiin ja miten oma ravintoloissa käyminen 30 asteen pakkasilla ehkä muuttuu. Poltan itse röökiä vain kännissä, joten tämä nyt vaan tuntuu hieman nihkeältä. Ai miksi, no siksi kun oon sinut oman kännipolttamiseni kanssa enkä halua stressata siitä.


Mä heiluttelen terveyskorttia, koska työntekijöiden terveyshän on juurikin peruste tälle koko hommalle. Kyllä mäkin polttelen kännissä ja kyllä se siksi tuntuu tosiaan nihkeältä, mutta olen silti sitä mieltä että savuttomat työolot nyt vaan pitää voida taata jokaiselle työpaikasta riippumatta. Miksei pitäisi?

Ja tosiaan voisi olla ihan hyväksi kieltää erilaiset hengitysilmassa levitettävät myrkyt, miksei olisi? Erikoista miten sinnikkäästi ja eri sanoin jaksetaan puolustella sitä, että tuhotaan omaa ja toisten terveyttä ihan järjestelmällisesti. Kyl mä myönnän että tupakointi silloin tällöin on kivaa, mutta en mä silti lähde puolustelemaan miksi toisten täytyy hengittää mun tuottamiani kemikaaleja. Tosi hurskasta, kerrassaan.

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

MiMoSa

Posts: 1,664

#1214 • • MiMoSa

innae, 1.6.2007 13:28:
---
MiMoSa, 1.6.2007 08:59:
Itteäni henkilökohtasesti ei toi tupakoiminen ravintoloissa hirveesti häirinny. Ite poltin useampia vuosia ja lopetin tossa vuoden vaihteessa mut ei muiden polttaminen mua juurikaan oo sen jälkeen häirinny. Henkilökunnan kannalta toi laki on kyllä hyvä, ne joutuu siellä kuitenkin päivittäin työskentelemään. Varmasti tää tulee olemaan aluks vaikeeta ja ihmisiä ottaa toi päähän mut tähänkin varmasti totutaan (niinkun kaikissa muissakin maissa on totuttu) ja kohta sitä pidetään jo itsestään selvyytenä.*joo*

Musta on ihan positiivista et pikkuhiljaa siirrytään ja ollaan siirrytty negatiivisempaan suhtautumiseen tupakanpolton suhteen. En siis tarkota sitä et pitäs alkaa "hyljeksimään" tupakoitsijoita, vaan et tollasella muutoksella saadaan varmasti tulevaisuudessa vähennettyä sitä määrä, jotka koskaan edes polttamista alottaa.*hymy*

---


Tuo kommentti "Henkilökunnan kannalta toi laki on kyllä hyvä, ne joutuu siellä kuitenkin päivittäin työskentelemään." särähtää korvaani. Jokainen ravintola-alalle töihin tullut ihminen on tiedostanut tämän kyseisen asian, kenellekkään ei ole tullut yllätyksenä et ravintolassa poltetaan. Ja jokaisella on ollut valta päättää että missä ravintolassa työskentelet.
Mitenkäs sit alkoholin juominen? Kyypparit altistuvat alkoholismille päivittäin kun he työskentelevät alkoholin ja humaltuneiden ihmisten kanssa.
Jepjep vaan.


No tottakai jokainen on ravintola-alalle lähtiessään tiennyt että ravintolassa poltetaan. Se ei kuitenkaan tarkota sitä et kun se on ollu tiedossa, niin niiden työntekijöiden työoloja ei sit tartte parantaa.*justjoo* Tuskin ravintola-alalla nyt niin paljon valinnanvaraa on et jokainen saa ihan ite päättää mihin menee töihin. Tai en minä tiiä, en oo ite ravintola-alalla töissä niin paha mennä sanomaan.

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

yawiz

Posts: 236

#1215 • • yawiz
kielletään samantien autoilu sun muu liikenne.. mä en haluu hengittää toisten pakokaasuja.
oooo

Posts: 1,249

#1216 • • oooo
Tuli aiheesta mieleen, että saakohan teatteriesityksissä vielä polttaa lavalla? Mun käsityksen mukaan saa. Jossain pidetään erikseen tälläsiä "tuoksuttomia" esityksiä, joissa ei pidetä eläimiä lavalla eikä tupakoida, käytetä hajusteita jne. Meinaakohan ne kieltää lavalla sauhuttelun..
typ0

Posts: 1,892

#1217 • • typ0 syntax error

yawiz, 1.6.2007 18:15:
kielletään samantien autoilu sun muu liikenne.. mä en haluu hengittää toisten pakokaasuja.



ei huono. mä oon messis et kaikki autoilu kiellettäs ja kuljettas eläimillä tai kettutytöillä =)

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

Hupsu

Posts: 1,005

#1218 • • Hupsu
Jaa-a. Saas nähä ens Halluissa miten homma sujuu käytännössä, ku 20 - 30% porukkaa ravaa eestaas röökillä ja jonoa valuu Vanhalle asti. Voi olla, et pokella on hieman pinna kireellä ko. kemuissa. Laturissahan ei tietääkseni ole edes kopperoa.

Onks kellään muuten mitään ideaa mistä vois bongaa jonkun listan pääkaupunkiseudun rafloista, mikä kertois, et missä jatkoaika on myönnetty, mistä löytyy koppi ja missä täyskielto?

--
Päivän mietelause?

Freja

Posts: 8,775

#1219 • • Freja Sihteeri
Tääkin on näitä ikuisuustappeluita. Kaikilla on omat mielipiteensä, jotkut kertoo ne asiallisesti ja pointin saa selville ja argumentit on hyviä, toiset taas heittää ilmaan ihan surkeita vastalauseita ja kommentteja joille vaan nauretaan. On ihan viihdyttävää lukea topikkia, mikä ihastuttaa ja vihastuttaa mua ihan saatanasti.

<3

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Avatar
#1220 • • niomic Guest
Siinä se nyt on. Eipä muuten niin haittaisi, mutta tämmöset äkkijyrkät absolutismit on aina vähän vaikeita niellä. Tuntuu jotenkin niin lohduttomalta, et enää ei ikinä voi vedellä ravintelissa sikkeä ja konjamiinia - miten käy varpajaisten >;)

Hupsun tuoma pointti on kyllä ihan hyvä. Tupakkakopit eivät ole kovin mieluisia paikkoja, mutta reaalitilannehan on nyt se, ettei minulla ole pahemmin hajua missä ylipäätänsä saa polttaa ja missä olosuhteissa. Tiedän että mamassa ja onnelassa on kopit. Mites ne kaikki muut äkskymmentä paikkaa?

On myös monesti käynyt tämän absoluuttilinjan ohella semmoinen ratkaisu, jossa savuttomiksi konvertoituneita ravintoloita tuettaisiin selkeästi jollain tavalla - tyyliin hybridiauton omistaja saa veroalennuksia tms. Too late :)

Hassuna ilmiönä tulee näin terassikauden alussa myös mieleen se, että istuskelet iltaa raikkaasti ulkona ja imet rölliä minkä lystäät. Sitten siirryt saman raflan sisätilaan ja edessä on loppuillan täyskielto tai hikinen koppi.

Tuo hajuasia on sitten ihan oma lukunsa ja sitä tulee ehkä jo tänään koeajettua. Jo nyt huomioituna uusina hajuina tosiaan ovat:
hiki
hajuvedet
röökillä kyllästettyjen raflojen tunkkainen röökihaju, joka on noin 100x pahempaa kuin tuore savu
laatta

Aiemmin meni niin et hajuvedet haisto läheltä, hikeen ei paljoo törmänny, tunkkainen röökinhaju enintään jossain hc-luolissa ja laatta vierestä nuuhkaistuna :)

Pääosin pidän lakia käytännössä ihan hyvänä juttuna ja ongelmat ovat lähinnä periaatteellisella tasolla. En myöskään allekirjoita suurinta osaa manauksista mitä täälläkin on vilissyt - tokkopa jengi sekoo ku röökiä vähän rajoitetaan. On myös huomioitava että alussa haetaan vasta uomia ja toimivia ratkaisuja. Ehkä kuukauden päästä jengi on tottunu käryy vähemmän ku ei jaksa koppia / jonoja ja homma tasoittuu näin luonnostaan.