Tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa

1,450 posts, 73 pages, 515,666 views

koo

Posts: 379

#701 • • koo

Cloud, 18.6.2005 03:58:
<- no mene sellaseen missä ei polteta.. jos sellaisia ei ole niin tee sellanen älä pakota ihmisiä lähtemään pois koska sinä halaut sinne mennä, sillä et sinä sen parempi ole.

<- Kuka sinä olet sanomaan mikä on mulle tai jollekin lottovoitto.. anna ne rahat ni sit puhutaan lottovoitosta. Kuka pakottaa sut sinne menee miljoonan dollarin vaatteissas. Tosin ohace totta ettei tansilattial tms tarvis polttaa, mutta asia erikseen. Mutta imo mua ainakin vittuttaa aivan saatanasti kun en enää saa polttaa rauhassa mun sigaariani ja vetää viskiä ja vaan chillaa ja nauttia koska sun vaatteet saattais kärsiä.. Ei ainakaan mun käsissä kärsi ellet päälle hypi

<- todellakin olen alani valinnut ja tiesin tarkalleen mitä odottamani piti. Ei mua todellakaan ole kukaan pakottanut joten mitä sitä itkemään. Mitä vitun työ olojen parantamista.. keksin miljoona parempaa työ olojen parannus juttua ennen tupakansavun poistamista.

---



Ensinnäkin: opettele quottaamaan!

Nykymaailmasta on aika vaikea löytää baaria, jossa ei polteta. Ellei sitten kiinnosta mennä Pikkukaupungin Jeesustelijat ry:n raamattukahvilaan. Ja mitä tää on "jos ei ole, tee sellainen?" Miks mun pitää tehdä sellainen? Eli sama pätee kaikkeen, jos en löydä tarvitsemaani palvelua, mun pitäisi tehdä sellainen?! Perustanpa tässä baarin jotta voin itse käydä siellä! Perusta itse oma röökibaaris. Jos mä en ole yhtään sen parempi kuin kukaan muukaan (enkä siis saa kieltää tupakoitsevia käymästä baareissa), miksi tupakoitsijat ovat kuitenkin parempia kuin minä? En mä ole ketään pakottamassa pois, mutta sä esim olisit pakottamassa mut pois baarista tupakansavullas.

Voisit kyllä miettiä vähän itsekin. Mun mielestä tupakoivalle on lottovoitto, jos hän lopettaa polttamisen. Säästyy terveys ja tulee elinikää lisää. Tiedätkö edes, mitä kaikkea paskaa siinä ihanassa tupakassa on? En nyt valista enempää, mutta luulis jopa sun käsittävän tämän asian.

Ihan sama juttu niiden työolojen parantamisen suhteen. On ihan kiva juttu, että sun mielestä myrkkysavun hengittämisessä ei ole mitään pahaa, mutta varmasti baarityöläisistä löytyy monia, jotka mielellään kokisivat parannuksen tässä asiassa.

Esim. musta tulee isona kemisti. Tiedän joutuvani myrkyllisten aineiden kanssa työskentelemään. Silti en toivo saavani myrkytystä, vaan pyrin saatamaan työolosuhteeni sellaisiksi, ettei vaaraa ole. Kaikki tämä siitä huolimatta, että olen itse alani valinnut.

Jos et vieläkään tajunnut, niin ihan sama. Onneksi kaikki eivät ole kuten sinä.

--
Backstagella on paratiisi.

Freja

Posts: 8,774

#702 • • Freja Sihteeri

koo, 18.6.2005 10:25:

asiaa



Miks mä en oo yhtä sanavalmis ja hyvä perustelija niinkuin sinä?! Ihan samalla tavalla olen ajatellut näistä tupakka-asioista ja silti väittelytaitoni on tosi alhaisen tasoa *ding*

No mutta, tässäpä tullut viimeaikoina aika hyviä väitteitä asiasta. Ja sen verran itsestäni; poltan, mutta haluaisin totaalikiellon. Syitä on useita. Ja mikä olisikaan paras tapa vähentää sauhutteluani ja tupakkayskääni kuin se että baareihin tulisi totaalikielto. Voisin jopa lopettaa kokonaan!

Ja muille tupakoitsijoille; eihän se nyt loppujen lopuksi niin paha teille ole, jos pari iltaa viikossa on polttamatta *vink*

Nykyään jos savuton haluaa raitista ilmaa, hän joutuu menemään ulos happihyppelylle välillä. Miks ei ois ny tupakoitsijoiden vuoro mennä happihyppelylle jos he haluavat tupakkaa? Rajattu alue, talvisin varmasti myös lämpölamput pitämässä lämpöä ja tunnelmaa yllä.. Ei se olisi yhtään paha! Ja kaikki voisivat nauttia baarielämästä *hymy*

Iskäni tykkäisi käydä ravintoloissa tanhuamassa äippäni kanssa mutta he eivät käy. Miksi? Siksi, kun iskälläni ottaa henkeen jopa se, että tulen baarista kotiin ja vaatteeni haisevat tupakalle. Miten sitten sinne ravintolaan voisi mennä? Iskäni kuitenkin haluaa pitää terveydestään huolta.

pointtini varmasti tuli esille : Totaalikielto kiitos.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Avatar
#703 • • HRDance Guest

pHaze, 18.6.2005 04:01:
Edelleen tähän ongelmaan löytyisi varmasti muitakin inhimillisempiä ratkaisuvaihtoehtoja kuin tupakoinnin täyskielto. Esim ne tupakointikopit.



Sitten ei muutaku ehdottamaan ja ajamaan asiaa eteenpäin, koska muuten se taitaa mennä siihen täyskieltoon. *piis*
Exlex

Posts: 497

#704 • • Exlex


Ravintoloihin kaavaillaan tupakkakoppeja
Iltalehti 19.6.2005 9:32

Tupakkalain kiristäminen etenee eduskunnassa. Ravintoloihin kaavaillaan erillisiä tupakkakoppeja, mutta lain muista yksityiskohdista vaietaan.


Tupakkalain kiristämistä pohtinut työryhmä luovuttaa tiistaina lakiehdotuksensa peruspalveluministeri Liisa Hyssälälle (kesk.) ja sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäreelle (sd.), kertoo Etelä-Suomen Sanomat sunnuntaina.

Lehden tietojen mukaan ehdotuksessa tultaisiin esittämään erillisiä tupakointitiloja ravintoloihin. Lakiehdotuksen yksityiskohdista vaietaan.

Tupakkakopit työntekijöiden turvaksi

Työryhmän puheenjohtajan, sosiaali- ja terveysministeriön työsuojeluosaston johtajan Leo Suomaan mukaan nykyistä tupakkalakia ei edes huomaa ravintoloissa.

- Pelkkä ilmanvaihto tai pöytien sijoittaminen eri puolille huonetta ei estä tupakansavun leviämistä, Suomaa sanoo.

Työryhmän Palvelualojen ammattiliiton edustaja Kalervo Haverinen korostaa, että lakiehdotuksen lähtökohtana oli työntekijöiden suojeleminen.



Omaa elämääni tupakointi ravintoloissa ei juurikään häiritse, mutta kyseinen tupakointikoppien rakentaminen voisi olla kaikkien osapuolien kannalta järkevin kompromissi. Tosin kustannuksiahan siitä tulee ravintoloille, eli sen asiakkaille.
AnssiV

Posts: 1,798

#705 • • Edited AnssiV EDM saved me from Jesus
Mielipiteitä on aina yhtä monta kuin on ihmistäkin mutta sanon vaan että kieltäkää vaan se tupakointi baareissa niin on sitten minullakin hyvä syy lopettaa tupakanpoltto, tanssiminen ei lopu koskaan...*nauru**jiihaa*
JustinSan

Posts: 822

#706 • • Edited JustinSan Nullius in verba
Itselläkin on tässä vuoden aikana kääntynyt kanta kokonaan päälaelleen ja sen sijaan, että puolustaisin ravintolatupakointia henkeen ja vereen, olen siirtynyt vastustajien leiriin; savuttomiksi vaan. Sen jälkeen voitaisinkin alkaa väsäämään jotain rajoituksia tuolle etyylialkoholille, kansakuntamme toiselle päämyrkylle *joo*


(tosin taidan pikkuhiljaa olla jo aika jäävi vastaamaan mihinkään rafloja koskeviin kyssäreihin, sillä nyt kun asiaa mietin, en muistaakseni ole tämän triidin aloittamisen jälkeen kertaakaan edes raflassa käynyt :p)

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

hallucinogen

Posts: 8,190

#707 • • hallucinogen Edain
Pakkoko sinne savulliseen baariin on änkeä jos vituttaa se savu? Stadissa ja muuallakin on paljon täysin savuttomia pubeja joten äänestäkää jaloillanne ja menkää niihin. Olisi täysin naurettavaa jos sikareihin erikoistunut pubi joutuisi laittamaan asiakkaansa ulos räntäsateeseen pariksi tunniksi polttamaan sikaria jota nautitaan hitaasti tai johonkin tupakkakoppiin mutta joudut jättämään calvadoslasisi ulos koska sinne ei saa tarjoilla *justjoo*

--
pikku-*possu*

nuance

Posts: 1,963

#708 • • nuance cov ops, combat, sunrise

hallucinogen, 19.6.2005 18:23:
Pakkoko sinne savulliseen baariin on änkeä jos vituttaa se savu? Stadissa ja muuallakin on paljon täysin savuttomia pubeja joten äänestäkää jaloillanne ja menkää niihin. Olisi täysin naurettavaa jos sikareihin erikoistunut pubi joutuisi laittamaan asiakkaansa ulos räntäsateeseen pariksi tunniksi polttamaan sikaria jota nautitaan hitaasti tai johonkin tupakkakoppiin mutta joudut jättämään calvadoslasisi ulos koska sinne ei saa tarjoilla *justjoo*



Montako savutonta Rose Gardenia Helsingissä on?
-P

Posts: 4,972

#709 • • -P
imo. ois mainiota savuttomia asiakkaita kohtaan, jos vaikkapa saatais aikaan sellaiset tupakkakopit/tupakkahuoneet erikseen, jotka vaikka sitten toimisivat niin, että ovi suljettais perässä.
Tuo käytäntö toimi ainakin hytkyn bileissä mitä mainiommin, joten miksei tuo toimisi isommissa tiloissa kuten juuri raflat / klubit. itse poltan, mutta pyrin ottamaan myös muut tupakoimattomat huomioon.

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

hallucinogen

Posts: 8,190

#710 • • hallucinogen Edain

nuance, 19.6.2005 19:25:
Montako savutonta Rose Gardenia Helsingissä on?


Kuten huomasit niin puhuin pubeista tuossa. Klubit yms voi mun puolesta olla savuttomia mut pubeissa pitää saada polttaa.

--
pikku-*possu*

Avatar
#711 • • astaroth Guest

Freja, 18.6.2005 11:45:
Ja muille tupakoitsijoille; eihän se nyt loppujen lopuksi niin paha teille ole, jos pari iltaa viikossa on polttamatta *vink*


Mutuarvioinnilla voisi sanoa, että majoriteetti tupakoivista alkoholin kuluttajista polttaa moninkertaisesti kessua dokatessaan. Itseäni ei ainakaan helposti huvita luopua tupakasta juuri silloin, kun se parhaiten maistuu. Eri asia on sitten arkipäivistä tinkiminen kun keskiarvolta poltan ~5 röökiä/päivä ja välillä olen puolivahingossa polttamatta pari-kolme päivää viikosta.

Nykyään jos savuton haluaa raitista ilmaa, hän joutuu menemään ulos happihyppelylle välillä. Miks ei ois ny tupakoitsijoiden vuoro mennä happihyppelylle jos he haluavat tupakkaa?


Ravintolan puolesta voisi olla aika nihkeä tilanne, kun sellaiset 300 henkeä ravaa nortille vartin välein. Eikä varmaan näytä kovin hyvältä katukuvassakaan, kun ravintolan edessä on 10 000 stögöä illan jäljiltä.
Freja

Posts: 8,774

#712 • • Freja Sihteeri

Astaroth, 19.6.2005 20:57:
Ravintolan puolesta voisi olla aika nihkeä tilanne, kun sellaiset 300 henkeä ravaa nortille vartin välein. Eikä varmaan näytä kovin hyvältä katukuvassakaan, kun ravintolan edessä on 10 000 stögöä illan jäljiltä.



Tolla mun ulos happihyppelylle-lauseella meinasin sitä mikä nyt näissä totaalikieltomaissakin on käytössä, eli ravintolan eteen rakennettu ulos tupakoitsijoille ne tupakointitilat. Ja se yleensä kattaa myös ne tuhkikset *vink*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

kilobitti

Posts: 2,419

#713 • • kilobitti 1-2-3 techno

pHaze, 18.6.2005 04:10:
Mut noi röökikopit ois kyl rok.



Ois hauska tietää mitä tommoset röökikopit maksaa. Oma veikkaus on, että hinnasta tulis useimmissa paikoissa aika tähtitieteellinen johtuen tarvittavasta erillisestä ilmastointijärjestelmästä.


Cloud, 18.6.2005 04:16:
Paari vaan keskeltä kahtia. joku lasiseinämä tms keskelle ja kunnon tuuletus tietty.. ovelta pääsis joko oikealle tai vasemmalle puolelle.. Jos tämmönen olis tehtävis ni näkispähän ainakin et kummalla puolel sitä väkeä lopulta olis..



Jos yksikin ryhmässä polttaa, koko porukka menee lähes poikkeuksetta savulliselle puolelle...muuten kaveriporukka hajoaa jo illan alussa. Ts. ei oikein voida puhua siitä, että toi ois mikään demokraattinen valintatilanne, jonka perusteella voitaisiin kertoa mitä kansa haluaa.

hallucinogen, 19.6.2005 19:40:
Kuten huomasit niin puhuin pubeista tuossa. Klubit yms voi mun puolesta olla savuttomia mut pubeissa pitää saada polttaa.



Vois muuten olla aika haasteellista määritellä lakiin mikä on pubi ja mikä klubi...ellei sitten tee laista naurettavan helppoa kiertää.

Astaroth, 19.6.2005 20:57:
Mutuarvioinnilla voisi sanoa, että majoriteetti tupakoivista alkoholin kuluttajista polttaa moninkertaisesti kessua dokatessaan. Itseäni ei ainakaan helposti huvita luopua tupakasta juuri silloin, kun se parhaiten maistuu.



Itse koen, että jos on pakko lopettaa polttaminen silloin kun se parhaiten maistuu, niin silloin se on helpompi lopettaa kokonaan-> *piis*

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

hallucinogen

Posts: 8,190

#714 • • hallucinogen Edain

kilobitti, 20.6.2005 10:20:
Vois muuten olla aika haasteellista määritellä lakiin mikä on pubi ja mikä klubi...ellei sitten tee laista naurettavan helppoa kiertää.


Totta.

Kaikki on varmaan huomannut, että jos raflassa on selkeät alueet missä saa ja ei saa polttaa niin savuttomalle alueelle mennään vasta kun savullisella alueella ei ole tilaa :D Eli tästä voi päätellä, että kaikki ravintoloissa kävijät polttaa joten on ihan turha kieltää tupakointia rafloissa =D

--
pikku-*possu*

kilobitti

Posts: 2,419

#715 • • kilobitti 1-2-3 techno

hallucinogen, 20.6.2005 10:37:
Kaikki on varmaan huomannut, että jos raflassa on selkeät alueet missä saa ja ei saa polttaa niin savuttomalle alueelle mennään vasta kun savullisella alueella ei ole tilaa :D Eli tästä voi päätellä, että kaikki ravintoloissa kävijät polttaa joten on ihan turha kieltää tupakointia rafloissa =D



kilobitti, 20.6.2005 10:20:
Jos yksikin ryhmässä polttaa, koko porukka menee lähes poikkeuksetta savulliselle puolelle...muuten kaveriporukka hajoaa jo illan alussa. Ts. ei oikein voida puhua siitä, että toi ois mikään demokraattinen valintatilanne, jonka perusteella voitaisiin kertoa mitä kansa haluaa.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

hallucinogen

Posts: 8,190

#716 • • Edited hallucinogen Edain

kilobitti, 20.6.2005 10:40:
---
kilobitti, 20.6.2005 10:20:
Jos yksikin ryhmässä polttaa, koko porukka menee lähes poikkeuksetta savulliselle puolelle...muuten kaveriporukka hajoaa jo illan alussa. Ts. ei oikein voida puhua siitä, että toi ois mikään demokraattinen valintatilanne, jonka perusteella voitaisiin kertoa mitä kansa haluaa.
---



Oho katsos =D No mutta sittenhän tupakoimattomat saavat syyttää itseään typeryydestä =D
Sitä voi myös äänestää tosiaan jaloillaan valitsemalla sen savuttoman pubin jos vaihtoehtona on mennä roskapankkiin. Ainakin Lohjalla kaupungin suosituin ja kallein pubi on savuton, joka perjantai ja launtai-ilta se on niin täynnä ettei sisään mahdu kaikkia haluavia asiakkaita, että kyllä ne kannattaa vaikka kalja ois tuplahintainen viereiseen savulliseen juottolaan verrattuna :)

--
pikku-*possu*

ninni

Posts: 489

#717 • • ninni sydän
eipä muuten tuu toimii suomessa *eiei*

--
äitini tietää etten ole normaali lapsi
*tirsk*

mekaanikko

Posts: 1,176

#719 • • mekaanikko don selecta

ninni, 20.6.2005 10:56:
eipä muuten tuu toimii suomessa *eiei*



Jos ja todennäköisesti kun tuo tupakkakoppimalli menee läpi eduskunnassa niin viiden vuoden päästä me jo päivitellään että miten tää on ikinä voinut olla toisin. Ihmiset sopeutuvat aika nopeasti muuttuneisiin tilanteisiin.

Ja oma kantani on, että hyvä vaan jos näin tapahtuu. Toki kannatan valinnanvapautta, mutta kun nykyinen ravintolakulttuuri on mitä on niin pakko on ainut tapa jolla tilanne saadaan reilaan. Sit kun tupakointi on ollut vaikka 10 vuotta lain pakottamana kielletty ravintoloissa, sen voisi kokeeksi vapauttaa ja katsoa mihin kysyntä ja tarjonta tilanteen ohjaa.

(Ja niin, kyllä kuvittelisin että uudenkin lain aikaan ravintoloitsija voi erityisluvalla saada poikkeuksen tupakointikieltoon, esim. sikarihuone-tyyppinen ratkaisu jossa pääpaino on nimenomaan laadukkaiden sikareiden nauttimisessa eikä Nortin käryttämisessä tuopin ryystämisen sivussa.)

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

sleek

Posts: 71

#720 • • sleek
seuraava askel on varmaankin tupakoinnin luokitteleminen laittomaksi huumausaineeksi.
vielä jos kiellettäisiin alkoholin nauttiminen ravintoloissa...
kansanedustajien ym. todellisuudentaju alkaa todellakin hämärtymään!

nimim. satunnaistupakoitsija *piis*

--
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.