pHaze:
En, koska toinen rajoittaa ihmisen oikeutta päättää omista tekemisistään, ja kuten olen jo miljoona kertaa hokenut, tämä on oikeus johon tulee puuttua hyvin varoen. Jos vaikka nuo kaksi oikeutta määriteltäisiin samanarvoisiksi muuten, niin tämä yksittäinen fakta jo puoltaa tupakoinnin sallimista ravintoloissa ja kääntää kysymyksen sallimisen puolelle.
En ymmärrä miten se puoltaa tupakansavulle altistumista ravintoloissa. Voisitko selittää?
pHaze:
Ei ole ei, mutta tupakoitsijat eivät ole kieltämässä sinulta vapautta olla savuttomassa ilmassa pakkokeinoin, kuten tupakointikiellon kannattajat ovat. Miksi nämä samat asiat pitää hokea sataan kertaan? Tuon asian valossa tuo "ei ole pakko mennä"-argumentti on täysin validi ja pätevä, eikä sinun tarvitse koko ajan huomauttaa sen käytöstä.
Eivät tupakoimattomatkaan ole kieltämässä tupakoivilta oikeutta tupakoida ravintoloissa. Kyse on siitä, että tupakoimaton joutuu altistumaan tupakasavulle lähes kaikissa ravintoloissa. Saattaa olla, että tätä asiaa ei voi toteuttaa käytännössä muulla tavalla kuin kieltämällä tupakointi ravintoloissa.
pHaze:
No olen koko ajan olettanut että sinulla täytyy olla edes jotain terveyshaittoja ja potentiaalisia kuolemanriskejä takana, koska on äärettömän naurettavaa fasismia ruveta kieltämään toisilta ihmisiltä näiden oikeuksia vedoten niin yhdentekevään faktaan kuin että se on sinusta epämiellyttävää. En minäkään ole kieltämässä ihmisiltä lentämistä, koska lentokoneet sattuvat lentämään taloni yli ja niistä lähtee inhottava meteli. That would be just plain ignorant and stupid.
Niin kauan kuin en ole terveyshaittoihin ja potentiaalisiin kuolemanriskeihin vedonnut, on niillä turha spekuloida. Käsittääkseni tuohon mainitsemaasi lentomeluun on jo puututtu lainsäädännöllä.
pHaze:
Eeh, minkäs tieteellisen lahkon uskomuksiin tollanen periaate kuuluu? Että teoria on pitävä kunnes se todistetaan vääräksi, vaikkei kukaan kykene oikein todistamaan sitä oikeaksikaan? Mun mielestä miljoonan valovuoden päässä elää kuusijalkaisia hämähäkkimäisiä miehiä, jotka laulavat karjalaisiksi kansanlauluiksi luokiteltavia sävelmiä ihan selkeällä viron kielellä. Todista mun olevan väärässä, tai sit oon oikeessa. Jepjep. Pätevää perustelua.
Hetkinen, yrität nyt kääntää asiat päälaelleen. Ensin syytät minua epätieteellisistä näkökohdista, sitten käytät itse ilmaisuja "täysin" ja "mitään", ja nyt syytät minua siitä, että minä vaatisin sinulta aukottomia todisteita. Tuo edellinen kommenttini tarkoitti että, ei ole tieteellisesti pätevää käyttää ilmaisuja "täysin" ja "mitään", jos niitä ei voi perustella.
Olen pääasiassa Popperilaisen epistemologian kannattaja ja olen sitä mieltä, että joka hetki paras teoria tulee hyväksyä tieteelliseksi "totuudeksi".
pHaze:
No voi herranjumala. Siitähän tässä nyt väitellään että pitäisikö se sallia vai ei. Jos sä osotat jatkuvasti syitä miksi se pitäisi kieltää, mutta yritäkään perustella miksi se pitäisi saliia, niin sopiiko minun olettaa että tämä on vain sinun tapasi heittää smalltalkkia tai pyrkiä objektiivisen totuuden etsintään?
Malta nyt, askel kerrallaan. Turha mennä pitemmälle asiassa, kun meillä on vielä erimielisyyksiä siitä kumman osapuolen oikeuksia rikotaan tämänhetkisessä ravintolatupakoinnissa.
pHaze:
Kyllä silloin kun koet että tasavertaisien oikeuksien perusteella voidaan nostaa toinen toisen yläpuolelle ja rajoittaa vapaaehtoistakin toimintaa. Silloinhan sinä et pidä noita tasavertaisina, vaan nostat toisen tärkeämmäksi kuin toisen, vaikka muuta väitätkin.
Itsehän sinä nostat tupakoitsijoiden oikeuden ravintoloissa tupakoimattomien yläpuolelle.
pHaze:
Yksinkertaista rakas Watson. Nimenomaan siitä syystä että sen on vapaaehtoista, vaikka sinä aina väitätkin ettei se muka ole validi argumentti, vaikket pystykään väitettäsi mitenkään perustelemaan. Yleisissä tiloissa ja työpaikoilla on ymmärrettävää, että edes jotain rajoituksia on, koska näissä tiloissa ihmisten on pakko oleskella pitkiäkin aikoja ilman vaihtoehtoja. Ravintolassa ei. Tai voi valita toisen ravintolan. Ja se on varsin pieni kompromissi tehtäväksi tupakoimattomille, jotka saavat jo kaikessa muussa tahtonsa läpi. Jos sinä et ole valmis tekemään mitään kompromisseja asian suhteen, niin miksi tupakoivienkaan pitäisi antaa periksi kaikessa mitä sinä tai muut vaativat? Ei ole millään tavalla reilua että yksi osapuoli saa sanella kaikki säännöt alusta loppuun jonkun asian suhteen antamatta itse milliäkään periksi.
No shit, Sherlock. Eihän ihmisten ole pakko mennä esimerkiksi yliopistoon, mutta kuitenkin siellä tupakointi on kielletty sisätiloissa. Jos ihmisellä on nimenomaan halu mennä kuuntelemaan konemusiikkia ravintolaan, niin silloin hänen on mitä todennäköisemmin pakko altistua tupaksavulle.
Sinun argumenttisi tuntuvat nojaavan kahteen asiaan: tupakointikiellolla rikottaisiin vain tupakoivien perusoikeuksia ja "ei ole pakko olla jossakin"-argumenttiin. Näitä lähdin alunperin kritisoimaan. Mielestäni näillä argumenteilla ei voi perustella tupakoinnin sallimista ravintoiloissa. Sinä yrität jatkuvasti kääntää keskustelun siihen, että minä joutuisin puolustelemaan tupakointikieltoa, hyökkäys on tietenkin paras puolustus. Pyytäisin, että ennen kuin jatkamme keskustelua tupakoinnin kieltämiseen, sinä perustelisit nämä seuraavat kaksi asiaa:
1. Miksi tupakoivan oikeus tupakoida on suurempi kuin tupakoimattoman oikeus savuttomuuteen tietyssä tilassa? Ts. Miksi tupakointikielto rajoittaa perusoikeuksia, mutta sen salliminen ei taas rajoita oikeutta olla savuttomassa tilassa?
2. Miksi tupakoimattoman ei ole pakko olla tietyssä ravintolassa, mutta tupakoiva ei voi tupakoida muulla kuin siinä kyseisessä ravintolassa?