Miksi ihminen haluaa päihtyä?

341 posts, 18 pages, 157,290 views

Ninka

Posts: 564

#241 • • Ninka
en niin tarkkaan noit edellisiä lukenu..mut oma kommenttini:

Elämän tarkotus on ikävän karkotus..ja selvennykseks noita ikäviä asioita pyörii liikaa mielessä selvinpäin. Joten pää sekasin ku niitä ei niin muista (tai niistä ei stressaa) ni eiks se oo sit hyvä niin *täh*.. vai *ding*

--
*nuotti* All i wanna do, is have some fun, I got a feeling, Im not the only one *nuotti*

Android

Posts: 3,908

#242 • • Android

Ninka, 28.12.2005 21:30:
en niin tarkkaan noit edellisiä lukenu..mut oma kommenttini:

Elämän tarkotus on ikävän karkotus..ja selvennykseks noita ikäviä asioita pyörii liikaa mielessä selvinpäin. Joten pää sekasin ku niitä ei niin muista (tai niistä ei stressaa) ni eiks se oo sit hyvä niin *täh*.. vai *ding*



Päihteet tuskin niitä ongelmia karkoittaa. Vähän sama kuin yrittäisi parantaa tulehdusta tai influenssaa syömällä kipulääkkeitä - turrutat kivun mutta ongelma (-n ydin) säilyy (ja useinmiten vain pahenee).

Elämä saa huomattavasti enemmän sisältöä kun rupeaa tekemään töitä niiden ikävien asioiden poistamiseksi, koska jokainen voi vaikuttaa siihen omalla tavallaan. Pään sekoittaminen jotta ei tarvitsisi murehtia omia ja etenkin muiden ihmisten ongelmia on pahimman luokan egoismia. "Suljen silmät ja korvat, sumennan tietoisuuteni päihteillä, jotta olisi hyvä olla". Minun silmissäni tuo on pakenemista, selän kääntämistä juuri niille ikäville asioille joita mieltä kalvaa. Ja se että sentään tuntee ikäviä tunteita on jo osoitus siitä että on omatunto. Omien tunteiden turruttaminen johtaa siihen ettei edes anna itselleen mahdollisuutta tuntea.

Jos elämän tarkoitus on ikävän karkotus kannattaisi ehkä miettiä mitä voisi tehdä tilanteen muuttamiseksi, sillä päihteet eivät muuta tilannetta - ainakaan parempaan suuntaan.
0-scar

Posts: 760

#243 • • 0-scar Team Teknolipat :)
Mitä sitä selittemelään? Se on kiva olla kännissä *känni* . Ja kait sama monilla on vahvempienkin kanssa...

--
Jos joskus murhe painaa, se painaa, se painaa, voit silloin multaa kaivaa ja huolet hukuttaa!

Avatar
#244 • • GoA Guest
Koska ainakin alkoholi rentouttaa. Lisäksi se yleensä saa hauskan fiiliksen aikaan ja vähentää estoja. Useimmiten on kivaa jos juo kohtuudella. Tällöin on hauska ilta eikä ole krapulaa seuraavana päivänä. Ikävä kyllä alkoholi saattaa aiheuttaa muitakin tuntemuksia jonka takia sen käyttö toisinaan hieman arveluttaa.
Ninka

Posts: 564

#245 • • Ninka

Android, 28.12.2005 21:47:
---
Ninka, 28.12.2005 21:30:
---
Päihteet tuskin niitä ongelmia karkoittaa. Vähän sama kuin yrittäisi parantaa tulehdusta tai influenssaa syömällä kipulääkkeitä - turrutat kivun mutta ongelma (-n ydin) säilyy (ja useinmiten vain pahenee).

Elämä saa huomattavasti enemmän sisältöä kun rupeaa tekemään töitä niiden ikävien asioiden poistamiseksi, koska jokainen voi vaikuttaa siihen omalla tavallaan. Pään sekoittaminen jotta ei tarvitsisi murehtia omia ja etenkin muiden ihmisten ongelmia on pahimman luokan egoismia. "Suljen silmät ja korvat, sumennan tietoisuuteni päihteillä, jotta olisi hyvä olla". Minun silmissäni tuo on pakenemista, selän kääntämistä juuri niille ikäville asioille joita mieltä kalvaa. Ja se että sentään tuntee ikäviä tunteita on jo osoitus siitä että on omatunto. Omien tunteiden turruttaminen johtaa siihen ettei edes anna itselleen mahdollisuutta tuntea.

Jos elämän tarkoitus on ikävän karkotus kannattaisi ehkä miettiä mitä voisi tehdä tilanteen muuttamiseksi, sillä päihteet eivät muuta tilannetta - ainakaan parempaan suuntaan.



No juuri näin *poks* Täytyy ottaa huomioon että en kuitenkaan sekota sitä päätä joka päivä!
Jos illaksi tai kahdeksi haluun mieleen muutaki ku arjen ja sen koko kirjon, ni pahentaako se mun ongelmia? tai tekee mun asioista ikävämpiä?. Teen niiden ikävien asioiden eteen ja poistamiseksi 24h ainakin 5vuorokautta viikossa.

Se on pakenemista ja selän kääntämistä *joo*. Oon ehkä heikkoihminen kun en kestä koko aika ympäriltä tulevaa painetta ja niitä murheita mitä mielessä on.

En yritä todellakaan väittää että se olisi ainut keino, en missään nimessä!

Eikö useimmat sillä päihtymisellä kuitenkin hae pakoa arjesta?...se ainakin toimii mulle *hymy*

--
*nuotti* All i wanna do, is have some fun, I got a feeling, Im not the only one *nuotti*

Android

Posts: 3,908

#246 • • Android

Ninka, 29.12.2005 16:52:
Jos illaksi tai kahdeksi haluun mieleen muutaki ku arjen ja sen koko kirjon, ni pahentaako se mun ongelmia? tai tekee mun asioista ikävämpiä?.



Ei tähän ole yksiselitteistä vastausta, mutta kyllä se riski on olemassa, jos se keino paeta on päihteet. Arjesta pakeneminen päihteiden avulla sen takia että arki on ikävä on ikään kuin pitkitettyä kärsimystä - murheet säilyvät mutta siirrät vain niiden "kohtaamisajankohdan" eteenpäin. Ja krapulassa/laskuissa/jne ne ongelmat vasta pahoilta tuntuvatkin. Siinä mielessä arjen kohtaaminen saattaa vaikeutua ja näin ollen tehdä asioista ikävämpiä. En tarkoita ettei murheita saisi unohtaa hetkeksikään, vaan sitä että jos sen yrittää tehdä päihteiden avulla ongelmat yleensä pahenevat, puhumattakaan siitä että päihteet itsessäkin ovat terveysriski.


Se on pakenemista ja selän kääntämistä *joo*. Oon ehkä heikkoihminen kun en kestä koko aika ympäriltä tulevaa painetta ja niitä murheita mitä mielessä on.



Ei monikaan kestä. Hyvin moni on yrittänyt kestää päihteiden avulla - hyvin moni on epäonnistunut. Katsopa itseäsi peiliin kun olet vaikkapa ryypännyt ja kysy itseltäsi; olenko nyt vahvempi ihminen? Pystynkö nyt kohtaamaan ikävät asiat paremmin? Onko minulla nyt vastauksia ja ratkaisuja ongelmiin joita ei ollut ennen humalatilaa?


Eikö useimmat sillä päihtymisellä kuitenkin hae pakoa arjesta?...se ainakin toimii mulle *hymy*



Ei kyse ole siitä etteikö se toimi, vaan siitä että joudut pakenemaan sitä arkea ikuisesti jos et opi kohtaamaan sitä selvinpäin. Itseään ja ympäristöään voi muuttaa. Tiedän hyvinkin millaisen helpon ratkaisun ikäviin tunteisiin päihteet tuntuvat antavan hetkellisesti. Ja onhan se arjen pakeneminen todellisuutta sen pienen hetken. Mutta koska suurin osa meistä kaikista elää suurimman osan ajastamme juuri arjessa, olisi mielestäni tärkeämpää tehdä juuri arjesta hetken/asian, jota ei tarvitse paeta. Eikä päinvastoin.
wiwi

Posts: 1,575

#247 • • Edited wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava
Äh, mun mielestä elämä vaan on niin äärettömän tylsää. Vaan onneksi se onkin mun elämä niin voin päihdyttää itseäni jos siltä tuntuu.

Android, ihminen on äärimmäisen egoistinen olento*piis*

Niin ja mä ainakin käsitin että kysymys on päihtymisestä yleisellä tasolla eikä jostain "sekasin joka päivä kun ei muuten kestä" / "tiukka ei kaikelle" - vastakkainasettelusta.*hihu*

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Android

Posts: 3,908

#248 • • Edited Android

wiwi, 29.12.2005 17:23:
Android, ihminen on äärimmäisen egoistinen olento*piis*



Silloinhan pitäisi välittää myös omasta terveydestään? Joka on hieman ristiriitaista kun puhutaan päihteistä jotka (usein) muodostavat terveysriskin.

Ei ihminen lähtökohtaisesti ole egoistinen. Toki se on myös keino "pyhittää" omat teot yksinkertaisesti toteamalla että ihminen on egoistinen. Silloin ei erityisemmin tarvitse perustella tekemisiään. Totuus ei kuitenkaan aina ole niin mustavalkoinen. Riippunee myös siitä miten egoismin yleensä käsittää (menee metakeskusteluksi ja offtopiciksi joten en jatka siitä). Päihteiden käyttö ei tarvitse olla egoismin aikaansama ilmiö, se voi olla "oire" joistakin ihan muistakin seikoista (jotka ovat yksilökohtaista).

Edit: Enkä minä mitään "tiukka ei kaikissa tapauksissa"-ajatusta puollakaan, vaan sitä että ongelmien ratkaiseminen päihteiden avulla äärimmäisen harvoin johtaa mihinkään pysyvään hyvään.
Ninka

Posts: 564

#249 • • Ninka

Android, 29.12.2005 17:20:
---
Ei monikaan kestä. Hyvin moni on yrittänyt kestää päihteiden avulla - hyvin moni on epäonnistunut. Katsopa itseäsi peiliin kun olet vaikkapa ryypännyt ja kysy itseltäsi; olenko nyt vahvempi ihminen? Pystynkö nyt kohtaamaan ikävät asiat paremmin? Onko minulla nyt vastauksia ja ratkaisuja ongelmiin joita ei ollut ennen humalatilaa?



Sori jos olen antanut ymmärtää että olisin vahvempi ihminen krapulassa. Pystyn ehkä kohtaamaan ikävät asiat paremmin koska mielikin on parempi "rentoutuksen" jälkeen.
Mitä noihin vastauksiin ja ratkaisuihin tulee ni niistä otan just taukoa hauskan pidolla, joten niitä tuskin sillon mietin (että vastauksia sillon tuskin mihinkään on)!

--
*nuotti* All i wanna do, is have some fun, I got a feeling, Im not the only one *nuotti*

Ninka

Posts: 564

#250 • • Ninka

Android, 29.12.2005 17:36:
---
wiwi, 29.12.2005 17:23:

Edit: Enkä minä mitään "tiukka ei kaikissa tapauksissa"-ajatusta puollakaan, vaan sitä että ongelmien ratkaiseminen päihteiden avulla äärimmäisen harvoin johtaa mihinkään pysyvään hyvään.




kuka tässä topicissa on alkanut puhumaan ongelmien ratkaisusta päihteiden avulla???

Aiheena on : Miksi ihminen haluaa päihtyä?
Kukaan tuskin haluu päihtyä ongelmiensa ratkaisemiseksi *hihu*

--
*nuotti* All i wanna do, is have some fun, I got a feeling, Im not the only one *nuotti*

Android

Posts: 3,908

#251 • • Edited Android

Ninka, 29.12.2005 18:09:
---
Android, 29.12.2005 17:36:
---
wiwi, 29.12.2005 17:23:

Edit: Enkä minä mitään "tiukka ei kaikissa tapauksissa"-ajatusta puollakaan, vaan sitä että ongelmien ratkaiseminen päihteiden avulla äärimmäisen harvoin johtaa mihinkään pysyvään hyvään.

---



kuka tässä topicissa on alkanut puhumaan ongelmien ratkaisusta päihteiden avulla???



Ei sillä ole väliä onko joku puhunut siitä vai ei, aina voi olla oma-aloitteinen =) Olisi ehkä pitänyt sanoa; enkä minä mitään "tiukka ei kaikissa tapauksissa"-ajatusta puollakaan, vaan sitä että ongelmien karkoittaminen päihteiden avulla äärimmäisen harvoin johtaa mihinkään pysyvään hyvään.


Aiheena on : Miksi ihminen haluaa päihtyä?
Kukaan tuskin haluu päihtyä ongelmiensa ratkaisemiseksi *hihu*



Valitettavasti tällaisia tapauksia on. Olen itsekin todistanut niitä.
Avatar
#252 • • Equalizer Guest
Jos vaikka vituttaa
Michikawa

Posts: 12

#253 • • Michikawa
Varhaiskantaisissa kulttuureissa huumaavien aineiden käyttö on usein varsin hallittu ja jopa "pyhä" kokemus, joka ei ole tarkoitettu ihan kenelle tahansa. Siihen suhtaudutaan arvokkuudella ja kunnioituksella, siinä missä meillä modernit kemialliset huumeet (ja myös luonnontuotteet) ovat enemmänkin joko puhtaita mielihyvän tuotantoon valjastettuja välineitä, tai enemmän tai vähemmän pinnallisen trendikulttuurin työkaluja. Itse pidän tietoisuutta sen verran mielenkiintoisena asiana, että olen pyrkinyt pitäytymään erossa kaikesta suklaata vahvemmasta. Huumeiden käytössä minusta surullisin piirre on se, että vaikka monet tuntuvat ajattelevan, että huumeiden käyttö on vain heidän oma asiansa, niin todellisuudessa niiden hallitsemattomalla käytöllä viedään ensinnäkin mukana myös läheisten elämät ja toisaalta niihin käytetyllä rahalla tuetaan suoraan kaikkea sitä pimeyttä, mitä organisoitu huumekauppa pitää yllä. Itse en kykenisi moista toimintaa tukemaan millään tasolla, riippumatta siitä, kuinka paljon "mielihyvää" kaipaisin.
sapeli

Posts: 11,768

#254 • • sapeli jokukukamikä?
Juu elikkä nyt ois tämmönen teoria: ihmisen perustila on kärsimys, josta pääsee eroon ainoastaan silloin kun "mieli" on hiljaa - silloin kun ei ole sisäistä dialogia, eli silloin kun ihminen ei enää samaistu mieleensä. Päihteet, ja erityisesti se kun on täysin edesvastuuttomassa tilassa, saavuttaa tämän, jolloin ihminen kokee olevansa vapaa.

Tietenkin ihmiset jotka ovat sinut mielensä kanssa, elikkä ne joiden elämä on muutenkin ihan siedettävää, eivät tätä vapaudentarvetta koe niin voimakkaana kuin ne joiden elämä ahdistaa enemmän... Mutta tähän pitää vielä mainita että uskon että jokainen tätä kärsimystä kokee - osa vain pystyy peittämään sen paremmin, ehkä valehtelemalla itselleen...

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Michikawa

Posts: 12

#255 • • Michikawa
Itse olen sitä mieltä, että tuo aineiden avulla saavutettu vastuuton tila on unenomainen horros, joka sinällään vie ihmisen lähes samankaltaiseen tilaan, mutta joka on perusolemukseltaan täysin erilainen kuin esimerkiksi tietoisella harjoittelulla ja meditaatiolla saavutettava. Peruserona ollen nimenomaan tuon tilan "kirkkaus". Tämän kommentin voi kyllä ohittaa olankohautuksella, koska perustuu puhtaasti mutuun, enkä kummastakaan tilasta omaa henkilökohtaista kokemusta.
sapeli

Posts: 11,768

#256 • • sapeli jokukukamikä?

Michikawa, 14.1.2006 18:19:
Itse olen sitä mieltä, että tuo aineiden avulla saavutettu vastuuton tila on unenomainen horros, joka sinällään vie ihmisen lähes samankaltaiseen tilaan, mutta joka on perusolemukseltaan täysin erilainen kuin esimerkiksi tietoisella harjoittelulla ja meditaatiolla saavutettava. Peruserona ollen nimenomaan tuon tilan "kirkkaus". Tämän kommentin voi kyllä ohittaa olankohautuksella, koska perustuu puhtaasti mutuun, enkä kummastakaan tilasta omaa henkilökohtaista kokemusta.



Juu, tuo kirkkaus on selkeästi erilainen - päihtyneessä tilassa ei tietenkään voi olla samalla lailla (vaikkakin ehkä eri lailla) yhteydessä alitajuntaansa - mutta sekä meditaatiolla että päihtyneisyydellä että esim. musiikin kuuntelulla tai auringonlaskun katselulla on kaikilla se yhteinen tekijä että niissä pääsee eroon "mielen hälinästä", ja täten periaatteessa eroon mielen väistämättä aiheuttamasta kärsimyksestä.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

mr. aspen

Posts: 12

#257 • • mr. aspen just a boy...
mä olen sitä mieltä, että ihmiset haluavat päihtyä sen hyvänolontunteen vuoksi, joka syntyy kun juo esim muutaman oluen. Itse haluaisin bileissä olla sellaisessa ns. "pikkupöhnässä" ja jos olisi mahdollista niin heti bileiden jälkeen taas selvä.

Itse en pidä siitä tunteesta, kun tahtomattaan ei pysty hallitsemaan itseään täydellisesti kun on humalassa... siksi pääasiallisesti käynkin polkkaamassa veden voimalla

--
party... If you want it, you better work for it!

liikkuva muna

Posts: 2,652

#258 • • liikkuva muna an egg on the move
Lyhyesti:

Kivikaudella, eli noin tuhat vuotta sitten muinaisessa Ur-Nammun hallitsemassa Bysantin valtakunnassa nykyisen Mongolian alueella neandertalin ihmiset päihtyivät nuoleskelemalla rupikonnia. Päihtymisen aiheutti rupikonnien suuri metanolipitoisuus.

Vita vinum est, elämä on viiniä. (Vanha amerikkalainen sanonta)
Tripla-T

Posts: 373

#259 • • Tripla-T Räntämäen Lataamo
Emme ole ainoa laji joka haluaa päihtyä. Kaikki muutki on iha yhtä hulluj.

--
Crom ! - Conan Barbaari

dj Missiah

Posts: 303

#260 • • dj Missiah JusT PuT IT:n Hand-around + team TILLILIHA
Koska meillä jokaisella on alkoholistin geenit....*nauru* mikä ihana tekosyy!!?