Miksi ihminen haluaa päihtyä?

341 posts, 18 pages, 157,517 views

Avernian

Posts: 7,451

#282 • • Avernian Kerettiläinen
Hyvä kysymys. Mulla on joka kerta viime aikoina kun on houkuttanut tuo alkoholi tulleet mieleen huonot puolet. Ja ne on vaa'assa painavammat jo sen ekan ryypyn kohdalla, joten ei ole tullut otettua.

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

sapeli

Posts: 11,768

#283 • • sapeli jokukukamikä?
Lisäobservaatio: päihtyminen on varsin sosiaalinen asia. Ainakin omalla kohdalla, vaikka kuinka olisi hauskaa selvin päin niin jos muut on kännissä niin sitä jotenkin on eri aaltopituudella - ei voi hullutella yhtä rennosti, ei osaa ehkä nauraa itselleen tai muille, tai muut saattavat loukkaantua jos nauraa heidän toilailuilleen (kun taas jos kaikki mokailee niin sitten ollaan samalla lähtöviivalla).

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Nacu

Posts: 1,293

#284 • • Nacu Nacu on the outside, tasty on the inside
No nyt täällä poissa ollessani (Teneriffa - takana 2 kk, edessä 1) ainakin sen vuoksi, ettei ole muutakaan tekemistä ja aika kuluu paljon nopeammin ja saa paremmin unen päästä kiinni...

En nyt kuitenkaan puhu mistään ördäyshumalasta vaan pikkuhiprakasta. Joka ei sekään ole kyl maksalle lainkaan hyväksi hankkia edes joka toinen päivä. Tää kulttuuri vaan on mikä on. Ja liha on heikko.

--
yes i am alone
but then again i always was
as far back as i can tell i think maybe its because
because you were never really real to begin with
i just made you up to hurt myself

Dacey

Posts: 671

#285 • • Dacey Hän joka saa sinut ..
etsii sitä onnea.. kännissä on kivaa, koska kännissä on seuraa ja tekemistä, ja kännissä on.. no kännissä? ei oo oma ittensä, aika kuluu nopeesti ja voi nollata raskaan työ/opiskeluviikon

noita oon kavereilta kuullu ku kysyn miks ne juo joka viikonloppu

mä taas en ymmärrä.. ite ehkä kerran parissa kuussa heitän rajummin viihteelle (nyt viime kerrasta lähemmäs kolme kuukautta). Muuten sit keksin sitä tekemistä jostain muusta kuin pullosta. Ei mua alkoholi ole vielä kertaakaan onnelliseks tehnyt.
Ja jos ottaa huomioon mun perintötekijät niin mun pitäis olla jo hyvinki alkoholisoitunut. Tiedä sitten iskeekö se joskus kymmenen tai parinkymmenen vuoden päästä
Loose Grip

Posts: 330

#287 • • Loose Grip
Ihminen on hedonisti. Useimmille päihtyminen tuottaa mielihyvää. Uskallan väittää että me pyritään IHAN kaikessa mielihyvään, joko välillisesti tai välittömästi. Jopa mummon auttaminen kadun yli, tai hyväntekeväisyys tuottaa mielihyvää omalla tavallaan, muuten me ei siihen ryhdyttäisi.
Lyylikki

Posts: 2,975

#288 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Tuikkari, 24.3.2006 13:37:
Mun mielestä ihan tolkku pois humalassa tulee ihmisen perusolemus esiin. Kaikki estot pois niin näkee, et millanen tyyppi oikeesti on kyseessä. Selvinpäin pystyy piilottaa omat demoninsa ja aika kovaankin humalaan asti, mut sit jossain vaiheessa ne tulee esiin. Kyse on nimenomaan siitä et jampalla ei oo kaikki kohdallaan, ongelmat ei vaan näy ulospäin muuten kun kovassa koomassa. Henkisesti terve jamppa ei tee mitään tosi hölmöö oli sitten miten sekasin (viinasta) tahansa. Johonkin tavalliseen hölmöilyyn kyllä voi sortua, kun viinan viemällä älykkyydellä voi keksiä kaikkee, eikä oo ihan terävimmillään.



Mulla on varmaan sitten kaikki palikat ihan paikallaan, kun tietyssä humalatilassa istuksin vaan paikallani ja hymyilen leveää hymyä. Aika lailla näin *hymy*

(pelottavaa, miten saman näköinen toi hymiö on. Sekin on varmaan kännissä koko ajan)

Kaverit kuittailee, että kun ne lähtee keppostelemaan, niin mä jään istuksimaan ja hymyilemään. Musta kuulemma myös tietää, että nyt on mamma jurrissa, kun hömötän noin.
sapeli

Posts: 11,768

#289 • • sapeli jokukukamikä?

Loose Grip, 18.10.2006 23:08:
Ihminen on hedonisti. Useimmille päihtyminen tuottaa mielihyvää. Uskallan väittää että me pyritään IHAN kaikessa mielihyvään, joko välillisesti tai välittömästi. Jopa mummon auttaminen kadun yli, tai hyväntekeväisyys tuottaa mielihyvää omalla tavallaan, muuten me ei siihen ryhdyttäisi.



Samaa mieltä *joo* However, voi kysyä tuottaako päihteidenkäyttö lopulta enemmän mielihyvää kuin se että olisi ilman. Toki käyttöhetkellä saattaa olla kivempaa, mutta siitä maksetaan A) rahallisesti, B) terveydellisesti ja C) seuraavana päivänä... Tavoitteleeko ihminen siis suurinta yhteismäärää mielihyvää pitkällä aikavälillä, vai sokeasti korkeimpia huippuja aallonpohjista piittaamatta?

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Avatar
#290 • • pia^^ Guest
Unohtaakseen tän työyön kaltaset työyöt... Huono syy mut tähä auttaa vetää pää täytee tai hyvä seksi *nauru*
AcidR

Posts: 521

#291 • • AcidR Serine (Distortion)

sapeli, 29.3.2006 00:43:
Lisäobservaatio: päihtyminen on varsin sosiaalinen asia. Ainakin omalla kohdalla, vaikka kuinka olisi hauskaa selvin päin niin jos muut on kännissä niin sitä jotenkin on eri aaltopituudella - ei voi hullutella yhtä rennosti, ei osaa ehkä nauraa itselleen tai muille, tai muut saattavat loukkaantua jos nauraa heidän toilailuilleen (kun taas jos kaikki mokailee niin sitten ollaan samalla lähtöviivalla).



Jooh, mulla on tämmönen asenne kyllä.
Rupeen yleensä vielä tosi hengelliseks kun oon vähän ottanu, tullut kavereilta huomautustakin asiasta. *justjoo*
Niinhän ne sanoo että juovuksissa jotkut muuttuu ihan toiseksi henkilöksi. Sanoisin että mulla on tätä lähinnä, kun oon muuten hiljasempi ja sulkeutuneempi.
Loose Grip

Posts: 330

#293 • • Loose Grip

sapeli, 19.10.2006 02:44:
---
Samaa mieltä *joo* However, voi kysyä tuottaako päihteidenkäyttö lopulta enemmän mielihyvää kuin se että olisi ilman. Toki käyttöhetkellä saattaa olla kivempaa, mutta siitä maksetaan A) rahallisesti, B) terveydellisesti ja C) seuraavana päivänä... Tavoitteleeko ihminen siis suurinta yhteismäärää mielihyvää pitkällä aikavälillä, vai sokeasti korkeimpia huippuja aallonpohjista piittaamatta?



Uskoisin, että se on sidottu sen hetkiseen elämäntilanteeseen. Sinkulle varmaankin itsensä päihdyttäminen, estojen alentaminen ja mahdollisen kumppanin / seksikumppanin löytäminen tai etsiminen painaa vaakakupissa enemmän kuin se pieni aallonpohja seuraavana päivänä. Sitten taas toisaalta niille, jotka ovat päättäneet pysyä selvänä, tuottaa mielihyvää se, että tietää olevansa niin vahva, ettei tarvitse mitään päihtyäkseen. Hedonismi makes the world merry-go-round.
modifier

Posts: 10

#294 • • modifier
Hmm.. *ding*

"Päihteiden käyttö ei ole mitenkään uusi ilmiö ihmiskunnan historiassa. Arkeologisia todisteita psykoaktiivisisten päihteiden käytöstä on löydetty ainakin viimeiseltä 10 000 vuodelta, ja historiallisia todisteita eri kulttuurien käyttämistä päihteistä viimeiseltä 5 000 vuodelta.

Päihteiden lääkinnällinen käyttö on näytellyt historiassa merkittävää osaa, mutta myös ehdotettu tajunnan muuntelemisen vietin olleen eräitä merkittäviä syitä, kuten janon, nälän ja seksuaalisten mielitekojen tyydyttämisen tarpeen.

Jotkut väittävät markkinoinnin, helpon saatavuuden ja nykyisen elämäntyylin olevan syitä, miksi ihmiset ajautuvat käyttämään päihteitä päivittäisessä elämässään, mutta ei tarvitse katsoa kauaksikaan historiaan, tai vain lasten haluun pyöriä ja heilua sekoittaakseen päänsä, niin voidaan huomata miten tajunnan muunteleminen on yleismaailmallista.

Tämä käytös ei pelkästään rajoitu ihmisiin. Yllättävän monet eläimet kuluttuvat psykoaktiivisia kasveja, eläimiä, marjoja ja jopa käyneitä hedelmiä, joista ne tulevat selvästi juovuksiin. Kansanomaiset tarut pyhistä kasveista usein viittaavaat eläimiin, jotka opettivat ihmiset niitä käyttämään.

Biologisessa evoluutiossa on selvästi viitteitä eläinten ja kasvien yhteiseloon, ja siihen mitä tulee kemikaalien ja niitä vastaanottavien aivojen eri reseptoreiden olemassaoloon hermojärjestelmässä. On teoretisoitu, että psykoaktiiviset aineet olisivat näytelleet tiettyä osaa ihmisen tietoisuuden kehityksessä."

Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4ihde
gerry

Posts: 979

#295 • • gerry

Tuikkari, 24.3.2006 13:37:
Mun mielestä ihan tolkku pois humalassa tulee ihmisen perusolemus esiin. Kaikki estot pois niin näkee, et millanen tyyppi oikeesti on kyseessä. Selvinpäin pystyy piilottaa omat demoninsa ja aika kovaankin humalaan asti, mut sit jossain vaiheessa ne tulee esiin. Kyse on nimenomaan siitä et jampalla ei oo kaikki kohdallaan, ongelmat ei vaan näy ulospäin muuten kun kovassa koomassa. Henkisesti terve jamppa ei tee mitään tosi hölmöö oli sitten miten sekasin (viinasta) tahansa. Johonkin tavalliseen hölmöilyyn kyllä voi sortua, kun viinan viemällä älykkyydellä voi keksiä kaikkee, eikä oo ihan terävimmillään.

Toinen asia mitä oon huomannu, et mitä parempi itsetunto ja mitä paremmin on sinut ittensä kanssa, niin sitä enemmän kohdehenkilön käyttäytyminen on samanlaista kännissä kun selvinpäin. Niillä joilla on tosi huono itsetunto, on järjetön ero "selvän" minän ja "kännisen" minän välillä.

Siinä muutamia omakohtasia huomioita, kaikki omasta kokemuksesta ja huomioista muitten käyttäytymisestä ja sitten tietysti osa ihan itestä.



Oon samaa mieltä. Muutama sellainen on tullu vastaan joka muuttuu kännis ihan erilaiseksi kun mitä on selvinpäin. Masentuneet ovat entistä masentuneimppia ja huonosta itsetunnosta kärsivät puhuvat vaan itsestään ja proteiinihirmut lesoilevat lihallaan.... Siinä kai tulee juuri esille ihmisen oikea luonne. Eihän känni ihmistä miksikään muuta, se vaan poistaa estot ja tuo esille ihmisen oikean minän.

Onneksi kuitenkin kaveripiirini sekä itse ollaan/olen ihan samalainen känäs ku selvipäinkin:) Ehkä snadistisi enemmän tulee juttua mutta muuten järki on kyl känniski mukana (yleenäs)*nauru*

--
by B.C.S

zaler

Posts: 1,545

#296 • • zaler e h k i s
koska se on kivaa :D

--
let´s eat to the beat!

Sallakat

Posts: 2,220

#297 • • Sallakat jungle, baby !
koska punaviini on niin älyttömän hyvää.
rec

Posts: 2,923

#298 • • rec
Oon päihtyneessä tilassa (join vodkaa 3 tuoppia ja aion juoda lisääkin) ja pidän sitä yhtenä parhaimpina rentoumiskeinoina ikinä. Ei mulla muuta. Jotta kiitosta vaan. ^___^
or_neon

Posts: 598

#299 • • or_neon mr2090
Todennäköisesti siks, koska jos selvinpäin on liian tylsää tai esim aivot ei ehkä jaksa ajatella aina selvinpäin niin paljoa, kun taas päihtymyksen aikana aivot saa mielihyvää ilman että aivot tekee itse töitä... ;)

Tämmöisen teorian olen itse joskus tajunnut päihdyttävän aineen alaisena xD

--
[pieni]-Nico*iloinen*[/pieni]

Kolera

Posts: 4,256

#300 • • Edited Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
Kuinkas moni ihminen täällä ei ikinä vedä kalsarikännejä tai ei ymmärrä yhtään kyseistä toimintaa? Tossa tuli just taas yhen kaverin kanssa keskusteltua et miks ees vedät kalsareita. Hän ei vaan pysty ymmärtämään että juodaan viina ellei olla lähtemässä baariin tai muuten vaan härvää ihmisten ilmoille. Ihan kiinnostais vaan et onko tämä kyseinen ajattelumalli kuin suosittua. Kun nyt tunnen 2 tällaista yksilöä.

Enkä itse kyllä sanoisi että kun vedetään tolkkupois känni niin todellinen ihminen tulee sieltä alta esiin. Osittain toki mutta itselläni mahdolliseen vittumaisuuteen ainakin vaikuttaa se että silloin tulee myös ne sisällään pitämät asiat ulos yhdellä kertaa joita ei ole nähnyt koskaan mitenkään päin tarpeelliseksi ilmoittaa tai kysyä. Niin sen lisäksi että muiden verbaalisen sanoman ymmärtäminen ja tulkitseminen on monasti aika niin ja näin =P

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä