M: Unity lippuja 12.6.2004

189 posts, 10 pages, 26,128 views

phanatic

Posts: 1,123

#181 • • phanatic

vaavu:
Niin kauhealta kuin se voikin kuulostaa, pyrin elämässäni mieluummin noudattamaan vaikkapa Kantin kategorista imperatiivia kuin lakia. Tämä saattaa ääritapauksessa johtaa siihen, että rikon lakia oman moraalikäsitykseni nojalla. Tätähän tietenkään ei pitäisi oikeusvaltion kansalaisena sanoa ääneen... :(



Niin mäkin pyrin noudattaamaan tota periaatetta. Ongelma on vain se, että jos itse valitsen mitä lakeja noudatan, annan tällöin saman oikeuden myös muille -> minun on järkevää noudattaa myös typerinä pitämiäni lakeja.
Avatar
#182 • • niomic Guest

phanatic:
---
vaavu:
Niin kauhealta kuin se voikin kuulostaa, pyrin elämässäni mieluummin noudattamaan vaikkapa Kantin kategorista imperatiivia kuin lakia. Tämä saattaa ääritapauksessa johtaa siihen, että rikon lakia oman moraalikäsitykseni nojalla. Tätähän tietenkään ei pitäisi oikeusvaltion kansalaisena sanoa ääneen... :(

---


Niin mäkin pyrin noudattaamaan tota periaatetta. Ongelma on vain se, että jos itse valitsen mitä lakeja noudatan, annan tällöin saman oikeuden myös muille -> minun on järkevää noudattaa myös typerinä pitämiäni lakeja.



Ehkä susta itsestäs tuntuu sitten paremmalta, koska et esimerkilläs ole antanut muille syytä toimia vastoin lakeja. Totuushan on kuitenkin se, että sinun alistumisesi hyvät vaikutukset taitavat jäädä itsellesi.

Itse noudatan lain suhteen pragmaattisia ja ”mitä haluaisin minua kohtaan tehtävän” lähtökohtia. Näin lakeja tulee rikottua, mutta koen että toimin enemmän yhteisön ja itseni hyväksi.

esim.en paina lähes koskaan valoissa jalankulkijan ”nappia”, jolla saisin vihreät valot. Syynä lähinnä se, että pääsen yleensä nopeammin punaisia päin tien yli, yksikään auto ei joudu pysähtymään minun takiani ja yleisesti ottaen liikenne sujuu huomattavasti paremmin. Luonto säästyy, ihmiset voivat paremmin ku ei tarvii jumittaa valoissa, tiedostan itselleni ja muille aiheuttamani vaaratilanteet ja isona poikana osaan jo arvioida nämä vaakakupissa.

#552 house_girl liittynyt 26 Touko 2004 viestejä 1

[muokattu 26.5.2004 19:12]
phanatic

Posts: 1,123

#183 • • phanatic

niomic:
esim.en paina lähes koskaan valoissa jalankulkijan ”nappia”, jolla saisin vihreät valot. Syynä lähinnä se, että pääsen yleensä nopeammin punaisia päin tien yli, yksikään auto ei joudu pysähtymään minun takiani ja yleisesti ottaen liikenne sujuu huomattavasti paremmin. Luonto säästyy, ihmiset voivat paremmin ku ei tarvii jumittaa valoissa, tiedostan itselleni ja muille aiheuttamani vaaratilanteet ja isona poikana osaan jo arvioida nämä vaakakupissa.



Itsekin tulee toisinaan tehtyä noin, mutta tossakin on toinen puoli - jos lapsi näkee sun kävelevän punaisia päin ja huomaa että siitähän selviää helposti, hänkin kokeilee samaa. Hän ei kuitenkaan ole yhtä hyvä arvioimaan autojen nopeuksia ja omaa nopeuttaan, jää auton alle ja kuolee. Yksikin ihmishenki on kuitenkin aika painava jos toisessa vaakakupissa on se että autot joutuisivat odottamaan valoissa.
vaavu

Posts: 1,324

#184 • • vaavu vara-vana

phanatic:
---
vaavu:
Niin kauhealta kuin se voikin kuulostaa, pyrin elämässäni mieluummin noudattamaan vaikkapa Kantin kategorista imperatiivia kuin lakia. Tämä saattaa ääritapauksessa johtaa siihen, että rikon lakia oman moraalikäsitykseni nojalla. Tätähän tietenkään ei pitäisi oikeusvaltion kansalaisena sanoa ääneen... :(
---
Niin mäkin pyrin noudattaamaan tota periaatetta. Ongelma on vain se, että jos itse valitsen mitä lakeja noudatan, annan tällöin saman oikeuden myös muille -> minun on järkevää noudattaa myös typerinä pitämiäni lakeja.



Toisaalta, jos kaikki pyrkisivät toimimaan niin, että he perustavat toimintansa kategoriseen imperatiiviin eikä lakiin, voisi yhteiskunta oikeastikin parempi paikka elää kuin nyt. Tuossa vain on sellainen käytännön ongelma, että millä taataan että ihmiset oikeasti pyrkisivät punnitsemaan tekojensa oikeellisuutta - yhteiskunnassa on kuitenkin aina niitä ihmisiä, jotka elävät moraaliasteikon alimmilla portailla, jossa tekojen seurauksia punnitaan vain rangaistus/palkkio -akselilla.

Täytyy kyllä tähän väliin huomauttaa, että valtaosa laeista on hyvinkin järkeviä, ja useimmiten ne vastaavat melko hyvin niitä valintoja, joihin tultaisiin moraalisella päättelyllä. On kuitenkin paljon asioita, joita laki ei kata (esimerkiksi vaikka lippujen trokaus tai se toimittajana esiintynyt mies), ja vastaavasti lakikaan ei aina ole ihan kaikilta osin täydellinen. Harvemmin tällaisia asioita tulee esiin, mutta teoreettisesti tilanne voi tosiaan kärjistyä siihen, että joudun valitsemaan lain rikkomisen ja mielestäni väärin tekemisen välillä. Siinä tapauksessa rikon mieluummin lakia.

Enkä tietenkään aina pysty olemaan niin moraalinen ja hyveellinen kuin toivoisin, varmastikin teen paljon asioita tietoisesti väärin tai ainakin vääristä moraalisista motiiveista. Kuitenkin tavoitteena itselläni on pyrkiä mahdollisimman hyvin noudattamaan tätä eettistä ohjenuoraa. Oikeastaan se on jossain määrin sukua kristinuskon ”tee lähimmäisellesi niin kuin toivoisit itsellesi tehtävän” -ohjetta, ainakin mitä tulee moraalisten tekojen punnitsemiseen.
Avatar
#185 • • niomic Guest

phanatic:
---
niomic:
esim.en paina lähes koskaan valoissa jalankulkijan ”nappia”, jolla saisin vihreät valot. Syynä lähinnä se, että pääsen yleensä nopeammin punaisia päin tien yli, yksikään auto ei joudu pysähtymään minun takiani ja yleisesti ottaen liikenne sujuu huomattavasti paremmin. Luonto säästyy, ihmiset voivat paremmin ku ei tarvii jumittaa valoissa, tiedostan itselleni ja muille aiheuttamani vaaratilanteet ja isona poikana osaan jo arvioida nämä vaakakupissa.

---


Itsekin tulee toisinaan tehtyä noin, mutta tossakin on toinen puoli - jos lapsi näkee sun kävelevän punaisia päin ja huomaa että siitähän selviää helposti, hänkin kokeilee samaa. Hän ei kuitenkaan ole yhtä hyvä arvioimaan autojen nopeuksia ja omaa nopeuttaan, jää auton alle ja kuolee. Yksikin ihmishenki on kuitenkin aika painava jos toisessa vaakakupissa on se että autot joutuisivat odottamaan valoissa.



It's called darwinism my dear. The kid that swallows too many marbles doesn't grow up to have kids of their own.
Ja mä jätän tän asian muutenkin vanhemmille. En mä mieti et jos lapsi näkee mut dokaamas, et ehkä se nyt menee himassa viinakaapille ja dokaa ittensä kuoliaaks. Ehkä Herra Kausaali on ollut armollinen, koska olen ylittänyt teitä em. tavalla skidistä saakka ja olen vielä täällä (yksi läheltä piti tilanne on ollut, myönnettäköön)

Enkä mä voi ottaa mun vaakakuppiin kaikkia mahdollisia tilanteita. Mitä jos lintu paskoo mun silmään, liukastun banaaninkuoreen, rekka väistää mua ja ajaa suoraan lastenkodin ruokalaan, mis kaikki skidit on ja 50 lasta kuolee.

[muokattu 26.5.2004 19:29]

[muokattu 26.5.2004 19:33]
pinnie

Posts: 264

#186 • • pinnie
Älkää nyt vaan sekoittako lainsäädäntöä tähän topikkiin, etten mäkin vaan joudu jotain sanoo tän lisäks :D
[Nuclear]

Posts: 5,855

#187 • • [Nuclear] el aprendiz
Ei ois kyl Club Awardseis epäilys mikä tapahtuma voittais ”Eniten tunteita herättänyt tapahtuma”-palkinnon...

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

phanatic

Posts: 1,123

#188 • • phanatic

niomic:
It's called darwinism my dear. The kid that swallows too many marbles doesn't grow up to have kids of their own.



Joo mut yhteiskunta on olemassa siksi että heikoista pidetään huolta ja tyhmät paikataan laastarilla. Darwinismi ei ole mikään totuus vaan yksi tapa katsella maailmaa. ”Heikommat ansaitseekin kuolla”. Mun mielestä ei.

Lapset oppii melko paljon matkimalla aikuisten käytöstä, jolloin meillä on vastuu näyttää hyvää esimerkkiä.
Roope Ankka

Posts: 343

#189 • • Roope Ankka
Hei,


oj-joj:
Myydään muutama lippu kyseiseen tapahtumaan, laittakaa privaa ja tehkää tarjous.



tämä oli trollinaihe, minkä suunnittelin itsekin laukaista, koska viime vuonna jäin monen muun lailla pari kertaa ilman lippuja ja tiesin, että 400 lipun määrällä tulee monta jäämään rannalle. Tarkoitus oli laittaa paria minuuttia ennen lipunmyynnin alkamista, mutta tuli mokattua ylipitkällä nukkumisella. Samasta syystä jäin kyllä itsekin ilman lippuja.

Mutta onneksi oj-joj olit hereillä, teit trollin tai sitten bisnesmiehen pienen lapsuksen. Täytyy kyllä myöntää, että olisi hauskaa olla pöksyissäsi nauramassa kiihottamallesi kansalle... varsinkin jos lippu on jo omassa taskussa.

Onnittelut.

Muistaakseni viime vuonna kenellekään ei myyty 5 lippua enempää juuri trokauksen välttämiseksi, toivottavasti toiminta ei ole muuttanut muotoaan?

Ja jos joku haluaa myydä 13 e:llä lipun, niin voin ostaa yhden.

TV:

Roope Ankka