Lidl-kauppaketju: halvat tuotteet vs. laatu ja työläisten oikeudet

404 posts, 21 pages, 109,732 views

Individual

#121 • • Individual HYPNO!

kuilu:
---
jUSSi:Myös hallituksen edustajat ovat kovaan ääneen ihmetelleet suurien voittojen ja suurten irtisanomisten samanaikaisuutta.
---

Aaaah... *kaihoisastimuisteleeKoivistonaikaa*, ”tarttis kyl maar varma tehrä jottai”... :/ Eli ei niist oo ku ihmettelemään. :0 Money talks, and bullshit runs the marathon.

- pehtoorihymiö -

Ihmettelevät ja samalla istuvat isojen yhtiöiden hallituksissa.
onomatopoeia

#122 • • onomatopoeia

kuilu:
---
onomatopoeia:
Se, että kumpikaan kaupankäynnin osapuoli ei koe tulevansa riistetyksi ei vielä todista ettei riistoa olisi.
---
Todistaako se, että sinä koet niin? ;D

Ei tietenkään, minun henkilökohtaisen mielipiteeni todistusarvo on aika pieni.

kuilu:
Hmmm. se on totta. Minä luovun mielummin haluamisesta, kuin periaatteistani.

Kadehdittavaa suoraselkäisyyttä. Minä en vaan oikein pysty luopua haluamisesta. On niin paljon helpompaa unohtaa ja mennä virran mukana.

kuilu:
---
UzU:mitä sitten tapahtuu? Tuleeko suuret pörssiromahdukset? Uusi lama..
---
HÖH! EI TIETENKÄÄN TULE! Nykyinen kasvukausi kestää ikuisesti, ja lama kielletään.

jUSSi:
Mutta, kvartaalitalous ei putoa enää kaikille, siksi tällaisella kirjalla on kysyntää! Myös hallituksen edustajat ovat kovaan ääneen ihmetelleet suurien voittojen ja suurten irtisanomisten samanaikaisuutta.

Niin, tuskin se duunarin selkänahka loputtomasti venyy. Ei kai tällainen kehitys voi kovin pitkään jatkua. Siltala itse uskoo nykysysteemin ristiriitaisuuksien aiheuttavan muutospaineen. Voi vain arvailla milloin ja miten muutos tulee tapahtumaan. Merkkejä näyttää olevan taas ilmassa...
jUSSi

#123 • • Edited jUSSi äkäinen vanhus

kuilu:
---
jUSSi:Myös hallituksen edustajat ovat kovaan ääneen ihmetelleet suurien voittojen ja suurten irtisanomisten samanaikaisuutta.
---

Aaaah... *kaihoisastimuisteleeKoivistonaikaa*, ”tarttis kyl maar varma tehrä jottai”... :/ Eli ei niist oo ku ihmettelemään. :0 Money talks, and bullshit runs the marathon.

Hmm, kyllä tuo puhuminenkin on jo teko sinänsä, ei tietenkään kovin konkreettinen muuten kuin ylittämällä uutiskynnyksen ja sitä kautta tuomalla asiaa yleisempään tietoon. Tällaisesta asiasta ei voi puhua liikaa julkisuudessa ja näinkin ”korkealta” tasolta tulleeseen kritiikkin on talouselämän hahmojen reagoitava. Positiivisinta minusta oli Keskustan Mauri Pekkarisen kommentit. En tarkkaa tiedä onko Pekkarinen Keskustan vasenta laitaa, mutta porvaripuolueen näkyvältä henkilöltä tuon suuntaiset kommentit ovat enemmän kuin tervetulleita.

Ja kyllä. Minä ajattelen, että puheilla on vielä jotain merkitystä ja että kaikki eivät puhu lämpimikseen.
Freyja-

#124 • • Freyja-

kuilu...
---

En jaksa tuota koko quotehirviötä pätkiä, tuolla edellisellä sivulla kuitenkin oli näin.

Raha on minulle tärkeämpää kuin solidaarisuus siihen pisteeseen asti, kun alan sitä rahaa ihan oikeasti(aikuisten) tienata(parhaimmassa tapauksessa ~ 4 vuotta lopulliseen valmistumiseen 3. asteen oppilaitoksesta). Siinä vaiheessa, kun minun ei tarvitse lähestulkoon sentin tarkkuudella laskea, mistä pitää säästää jotta voin esimerkiksi ostaa uuden oppikirjan, voin kaivaa tuolta evvk-osaston suunnalta paitsi solidaarisuuden Lidlin työntekijöitä kohtaan, myös tarkastella tarkemmin kantaani kosmetiikan eläinkokeisiin tai vaikka Reiluun Kauppaan.

Lidlin kohdalla päätös jostain ostoboikoteista tulee varmastikin olemaan vaikea juurikin tuon laatunäkökulman vuoksi. Tällä hetkellä valikoimissa kun on kuitenkin useita sellaisia tuotteita, joille ei ole löytynyt korvaajaa hinta-laatusuhdetasolla mistään. Paha sanoa, alanko siis solidaariseksi ja vähän vähemmän ylimieliseksi kusipääksi edes silloin, kun minulla on siihen oikeasti varaa.
jUSSi

#125 • • Edited jUSSi äkäinen vanhus

Freyja-:
Paha sanoa, alanko siis solidaariseksi ja vähän vähemmän ylimieliseksi kusipääksi edes silloin, kun minulla on siihen oikeasti varaa.

Huh! pelottavaa tekstiä. Niin kauan kuin sinulla menee hyvin, et jaksa korvaasi lotkauttaa muiden ahdingolle? Sanot tuossa olevasi ylimielinen kusipää? Oikeasti? Jos olet sitä mitä sanot, niin taidat olla suht´ täydellinen aikamme tuote, itsekeskeinen ja välinpitämätön omaan napaan tuijottaja (tai sitten olet vain naiivi).

Sitäpaitsi, yleensä köyhät antavat enemmän ja ovat solidaarisempia, koska tietävät mitä on puute.

No, toivottavasti tulevat ikävuodet tuovat lisää tiedostavuutta, empatiakykykä ja solidaarisuutta sinullekkin.
Jone

#126 • • Jone Archibald Haddock

jUSSi:
No, toivottavasti tulevat ikävuodet tuovat lisää tiedostavuutta, empatiakykykä ja solidaarisuutta sinullekkin.

Todennäköisesti täysin turha toivo. Tämänkin threadin viestien sisältö tukee sitä, että muuhun kuin omaan napaan tuijottaminen ei ole ihmisten keskuudessa kauhean suuri trendijuttu. On niin paljon helpompaa vaan mennä eteenpäin suuna päänä mitään ajattelematta ja tuntematta ja ostaa sieltä mistä halvimmalla saa.
jUSSi

#127 • • jUSSi äkäinen vanhus

Jone:
Todennäköisesti täysin turha toivo. Tämänkin threadin viestien sisältö tukee sitä, että muuhun kuin omaan napaan tuijottaminen ei ole ihmisten keskuudessa kauhean suuri trendijuttu. On niin paljon helpompaa vaan mennä eteenpäin suuna päänä mitään ajattelematta ja tuntematta ja ostaa sieltä mistä halvimmalla saa.

Mut mä oonkin optimisti! *vink*
jUSSi

#128 • • jUSSi äkäinen vanhus

kuilu:
SE, MITÄ TEEMME, MÄÄRITTELEE MEIDÄT!

Itsellemme, muille vai kaikille? Täytyykö teon kohdistua johonkin ihmiseen, ennen kuin meidät voi määritellä? Onko ko. määrittelyllä merkitystä muille kuin meille itsellemme?
JustinSan

#129 • • JustinSan Nullius in verba
I´m a consumer whore! *sydän*

ei mulla muuta kun, että mun mielestä siinä vaiheessa kun joku suomalainen teini joka on saanut koko ikänsä nukkua katon alla ja saanut syödäkseen tarpeeksi, valittaa, että on ”köyhä”, on se lähinnä mun kantiltani katsottuna vaan aivan vitullinen loukkaus niitä oikeasti köyhiä kohtaan (jos pysytään akselilla materia/elintaso). Niin kauan kun sulla on vaihtoehtoja, sä et ole todellisuudessa edes köyhä.

piis aut *piis*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

Damien

#130 • • Damien [tr3ox]

Jone:
---
jUSSi:

---

Mun mielestä ihmisten ei pitäis tuomita toisten tekemisiä, ennen kuin itse elää TÄYSIN nuhteetonta ja pyytetöntä elämää. Oletko aina jättänyt ostamatta esim. Niken tuotteita, koska se käyttää lapsityövoimaa? Otatko selvää KAIKISTA ostamiesi tuotteiden alkuperästä? Huomioitko AINA toiset jne jne. Sitäpaitsi tuo halvimmalla saa kohta on kyseenalainen, sen kysymyksen ratkaisee jokaisen henkilökohtainen elämän tilanne. Esim. ei ihminen joka kokee joutuneensa yhteiskunnan syrjimäksi (ei massii ruokkii lapsii) koe siinä elämäntilanteessa varastamista, jotta saisi lapsillensa ruokaa, vääränä asiana. Mun mielestä on siis oma moraali ja yhteinen moraali ja niitä ei pidä sotkea ja jos tällä planeetalla halutaan vielä selvitä etiäpäin, niin porukalla se on tehtävä. Automaattinen tuomitseminen omien arvojen pohjalta ei luo kuin negatiivisia tunteita ja tuskin edistää asiaa "the cause".

ps. tiedostan etten myös itse omaa asiassa täydellistä käyttätymismallia, kunhan halusin vain tuoda oman ajatusmallini esille.
jUSSi

#132 • • Edited jUSSi äkäinen vanhus

Damien:
Mun mielestä ihmisten ei pitäis tuomita toisten tekemisiä, ennen kuin itse elää TÄYSIN nuhteetonta ja pyytetöntä elämää.

Ja kuka määrittelee täysin nuhteettoman ja pyyteettömän elämän? Sinä? Uskotko, että kukaan pystyy siihen? Ajatusmallisi pakottaa välinpitämättömyyteen.

edit: Eli en saa tuomita murhamiestä, koska en ole nuhteeton?
Karski

#133 • • Karski Pomon kätyri

jUSSi:
---
kuilu:
SE, MITÄ TEEMME, MÄÄRITTELEE MEIDÄT!
---

Itsellemme, muille vai kaikille? Täytyykö teon kohdistua johonkin ihmiseen, ennen kuin meidät voi määritellä? Onko ko. määrittelyllä merkitystä muille kuin meille itsellemme?

Sanotaan näinpäin, että kukaan ei
voi määritellä meitä ennenkuin on
arvioinut tekojamme, riippumatta
siitä kohdistuvatko ne ihmisiin.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

jUSSi

#134 • • jUSSi äkäinen vanhus

Tres:

Eli määrittelymme on riippuvainen muista ja siitä miten he näkevät sekä kokevat tekomme? Voimmeko itse määritellä itsemme? Entä jos ei ole muita määrittelemässä meitä, vaikka autiolla saarella?
Damien

#135 • • Damien [tr3ox]

jUSSi:
---
Damien:
Mun mielestä ihmisten ei pitäis tuomita toisten tekemisiä, ennen kuin itse elää TÄYSIN nuhteetonta ja pyytetöntä elämää.
---

Ja kuka määrittelee täysin nuhteettoman ja pyyteettömän elämän? Sinä? Uskotko, että kukaan pystyy siihen? Ajatusmallisi pakottaa välinpitämättömyyteen.

Siihen en pyrkinyt, musta tuntuu että sä haluat vain nähdä tän noin. Meinasin että pelkällä tuomitsemisella ei asia etene. Jos joku tekee mielestäsi väärin mene ja "ohjaa" häntä oikeaan suuntaa, jos hän vielä tämän jälkeen tekee mielestäsi väärin et voi sille mitään, se on hänen oikeutensa. Pitemmän päälle jos tämä henkilö vain välinpitämättömyyttään toteuttaa itseään väärintekijänä, tulee se vielä hänelle vastaan. Sanon tämän siis vielä kerran, ei yhteiskunta, ei yksilöt, ei tuomarit, ei humanistit, ei ketkää voi langettaa toiselle tuomiota vain koska hän meni ja teki väärin. Yhteiskunta voi määrätä pelisäännöt ja jos niitä ei noudateta voi se lukita kansalaisiaan vankilaan, rangaistukseksi. Tähän perään voin todeta, että mitä vittua sekään on niitä linnakundeja hyödyttänyt? Rikoskierteitä lisää suhteita alamaailmaan. Okei ehkä kelaan jotain utopiaa missä tää tuomitsematta jättäminen toimis ja kaikilla ois sama päämäärä (star trek?;) mutta en vain usko muuhun kuin kultaiseen sääntöön. Come on se on tänä päivänä tosi helppoa leikkiä hurkasta ja sättiä toista jos se shoppaa esim. lidlissä, tekeekö se susta paremman ihmisen ? No ei vitussa. Meinaan just tätä, tiimi toimii palautetta saadaan, mennään nopeasti mutkiin mutta kun sieltä pitäis päästä poiskin.
Pointti on ehkä hukkunut tässä ja koitinkin lähinnä vaan selitellä omaa ajatusjuoksua, asia on vaikea ja siihen ei oo yksiselitteistä ratkaisua koska aina jonkun muun elämäntilanne on erilainen omaasi nähden.
K

#136 • • K

jUSSi:
---
Tres:
---

Eli määrittelymme on riippuvainen muista ja siitä miten he näkevät sekä kokevat tekomme?

Miksi juuri muista? Olet itsekin joku.

Voimmeko itse määritellä itsemme?

Kyllä.

Entä jos ei ole muita määrittelemässä meitä, vaikka autiolla saarella?

Niin ei se mitään.
Karski

#137 • • Karski Pomon kätyri

jUSSi:
---
Tres:
---

Eli määrittelymme on riippuvainen muista ja siitä miten he näkevät sekä kokevat tekomme? Voimmeko itse määritellä itsemme? Entä jos ei ole muita määrittelemässä meitä, vaikka autiolla saarella?

Etkö sä noteeraa itseäs lainkaan?

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

K

#138 • • K

Damien:
---
jUSSi:
---
Damien:
---

---

Meinasin että pelkällä tuomitsemisella ei asia etene.

Nykyään onkin melko muodikasta just tollanen hyssyttelymentaaliteetti, että mitä vaan saa tehdä, paitsi tuomita muiden tekoja.

Jos joku tekee mielestäsi väärin mene ja ”ohjaa” häntä oikeaan suuntaa, jos hän vielä tämän jälkeen tekee mielestäsi väärin et voi sille mitään, se on hänen oikeutensa.

Oikeus tehdä väärin? Eikö sinun velvollisuutesi ole tuomita väärä teko?

Sanon tämän siis vielä kerran, ei yhteiskunta, ei yksilöt, ei tuomarit, ei humanistit, ei ketkää voi langettaa toiselle tuomiota vain koska hän meni ja teki väärin.

Miten niin?!

Yhteiskunta voi määrätä pelisäännöt ja jos niitä ei noudateta voi se lukita kansalaisiaan vankilaan, rangaistukseksi. Tähän perään voin todeta, että mitä vittua sekään on niitä linnakundeja hyödyttänyt?

Jos vankeusrangaistuksesta ei ole murhamiehelle hyötyä, niin on turhaa passittaa hänet vankilaan? Tuomioita ja rangaistuksia tarvitaan, eikä niiden tarvitse aina sitä rikollista hyödyttää.

en vain usko muuhun kuin kultaiseen sääntöön.

Onhan sekin jotain, vaikka ei paljon.

Come on se on tänä päivänä tosi helppoa leikkiä hurkasta ja sättiä toista jos se shoppaa esim. lidlissä, tekeekö se susta paremman ihmisen ?

Keskusteleminen on kuitenkin varsin hyödyllistä. Joku voi vielä oppia jotain.

Pointti on ehkä hukkunut tässä ja koitinkin lähinnä vaan selitellä omaa ajatusjuoksua

Koeta myös selvitellä itselles tota ajatustes juoksua..:)
Damien

#139 • • Damien [tr3ox]
huoah. yrititkö, toistan yrititkö nähdä mun pointtiani? Vai halusitko vain kärjistää kaiken sanomani ja kääntää sen minua vastaan? Tuliko nyt hyvä mieli? Tätä mä just tarkotan, ei liiemmin haluta nähdä toisten kantaa vaan epäkohtia niissä. Tää mentaliteetti vaivaa just enemmänkin keskusteluforumeja kuin ns. oikeita keskusteluja. Sanoin ja tarkoitin sitä edelleen, ettei toisten tuomitseminen auta asiaa paljoakaan. Kävele eka sen tyypin kengissä ja sitten yhdessä koita ratkaista sen ongelmat tai tuoda sille vaihtoehtoja. Oonko mä nyt muka tän asian kanssa mielestäsi ihan hakusessa?