kuilu:
---
Freyja-:
Raha on minulle tärkeämpää kuin solidaarisuus siihen pisteeseen asti, kun alan sitä rahaa ihan oikeasti(aikuisten) tienata(parhaimmassa tapauksessa ~ 4 vuotta lopulliseen valmistumiseen 3. asteen oppilaitoksesta).
---
Ja sitten...
---
Paha sanoa, alanko siis solidaariseksi ja vähän vähemmän ylimieliseksi kusipääksi edes silloin, kun minulla on siihen oikeasti varaa.
---
Eli kumpaa tarkoitat?
Tarkoitan sitä, mitä sanoin. Eli sitä että solidaarisuus tulee mukaan ostopäätöksiin sitten, kun siihen on varaa. Kun minulla on varaa laittaa 1-10 enemmän ruokakassiin vaikka jokaisella ostoskerralla eikä se ole pois mistään tärkeästä, niin voin pohtia sitä, millaista yritystä ostotoimillani kannatan. Tämä ei kuitenkaan suoraan tule johtamaan sen solidaarisimman vaihtoehdon suosimiseen, vaan vain ja ainostaan sitä että se tulee mukaan päätöksentekoon. Siksi on aika paha sanoa, alanko boikotoimaan yhtään sen enempää yrityksiä kuin nytkään boikotoin vaikka mahdollisuudet olisivat paremmat.
---
Siinä vaiheessa, kun minun ei tarvitse lähestulkoon sentin tarkkuudella laskea, mistä pitää säästää jotta voin esimerkiksi ostaa uuden oppikirjan, voin kaivaa tuolta evvk-osaston suunnalta paitsi solidaarisuuden Lidlin työntekijöitä kohtaan, myös tarkastella tarkemmin kantaani kosmetiikan eläinkokeisiin tai vaikka Reiluun Kauppaan.
---
Joo, ymmärrän pointin. Opiskelusta on tehty kallista, opiskelun pitäis IMO olla ilmasta.
Ei opiskelun mielestäni täysin ilmaista tarvitse olla edes 2. asteella, mutta esimerkiksi nykyinen oppikirjapolitiikka on melkolailla poikittain sieltä syvimmästä suolesta ainakin suurimmassa osassa kouluja/kursseja.
Ei tehdä mittakaavavirheitä. Freyja kokee olevansa köyhä. IMO hän ei ole sitä, ainakaan siis materialla mitättuna. Mutta uskonee monen muun teinin tavoin, että varmuus mielipiteessä on aikuisuuden merkki.
Ei tehdä mittakaavavirheitä, mutta vedetään vääriä johtopäätöksiä. En ole missään yhteydessä sanonut itseäni köyhäksi, koska en sitä ole. Huolimatta siitä, että minulla ei ole tällä hetkellä tuloja, säästöjä tai omaisuutta, minulla on kuitenkin hyvä paikka asua, kykenen syömään ravitsevaa ruokaa niin paljon kuin tarvitsen, voin opiskella ja elää muutenkin varsin riittävällä mukavuustasolla varustettua elämää(vaikka se nyt roikkuukin täysin toisten ihmisten armopalojen varassa mikä on myös varsin epämiellyttävää, mutta minkäs teet, en minä sitä asiaa pysty muuttamaan yhtään sen enempää kuin varallisuustasoani noin muutenkaan).
Ikäkorttia en lähde edes sen suuremmin kommentoimaan. Maailmankatsomus yleensä tuppaa iän myötä avartumaan ja minulla on valaisevaan aikuisuuteen sen verran monta vuotta, että ehdin tässä alkaa vaikka millaiseksi maailmanparantajaksi