Lidl-kauppaketju: halvat tuotteet vs. laatu ja työläisten oikeudet

404 posts, 21 pages, 109,891 views

JustinSan

#141 • • Edited JustinSan Nullius in verba

Damien:
huoah. yrititkö, toistan yrititkö nähdä mun pointtiani? Vai halusitko vain kärjistää kaiken sanomani ja kääntää sen minua vastaan? Tuliko nyt hyvä mieli? Tätä mä just tarkotan, ei liiemmin haluta nähdä toisten kantaa vaan epäkohtia niissä. Tää mentaliteetti vaivaa just enemmänkin keskusteluforumeja kuin ns. oikeita keskusteluja. Sanoin ja tarkoitin sitä edelleen, ettei toisten tuomitseminen auta asiaa paljoakaan. Kävele eka sen tyypin kengissä ja sitten yhdessä koita ratkaista sen ongelmat tai tuoda sille vaihtoehtoja. Oonko mä nyt muka tän asian kanssa mielestäsi ihan hakusessa?

Se on kyllä ihan ikiaikaista argumentointitekniikkaa, tässä on nyt sun logiikkas ja argumentointis tulilinjalla, sitä kyseenalaistetaan, käännellään ja väännellään, testataan sen yleistä toimivuutta ja tutkaillaan sen aukkoja, pyritään laajentamaan molempien argumentoijien katsantoja. Ei siitä pidä suuttua *vink*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

jUSSi

#142 • • jUSSi äkäinen vanhus

Damien:
huoah. yrititkö, toistan yrititkö nähdä mun pointtiani? Vai halusitko vain kärjistää kaiken sanomani ja kääntää sen minua vastaan?

Alkuperäinen kommenttisi oli huonosti muotoiltu, joten se piti kyseenalaistaa. Sitten tarkensit ja ymmärsin mitä halusit sanoa. Et voi tosin tuomita kaikkea arvostelua hurskasteluksi noin vain, pitäisi esittää jotain perusteluja kanssa. Varsinkin, kun et tunne kaikkia keskustelun osapuolia.

Sitäpaitsi, pienikin teko on enemmän kuin tekemättömyys, esimerkiksi Lidlin boikotoiminen.
Damien

#143 • • Damien [tr3ox]

JustinSane:
---
Damien:
huoah. yrititkö, toistan yrititkö nähdä mun pointtiani? Vai halusitko vain kärjistää kaiken sanomani ja kääntää sen minua vastaan? Tuliko nyt hyvä mieli? Tätä mä just tarkotan, ei liiemmin haluta nähdä toisten kantaa vaan epäkohtia niissä. Tää mentaliteetti vaivaa just enemmänkin keskusteluforumeja kuin ns. oikeita keskusteluja. Sanoin ja tarkoitin sitä edelleen, ettei toisten tuomitseminen auta asiaa paljoakaan. Kävele eka sen tyypin kengissä ja sitten yhdessä koita ratkaista sen ongelmat tai tuoda sille vaihtoehtoja. Oonko mä nyt muka tän asian kanssa mielestäsi ihan hakusessa?

---

Se on kyllä ihan ikiaikaista argumentointitekniikkaa, tässä on nyt sun logiikkas ja argumentointis tulilinjalla, sitä kyseenalaistetaan, käännellään ja väännellään, testataan sen yleistä toimivuutta ja tutkaillaan sen aukkoja, pyritään laajentamaan molempien argumentoijien katsantoja. Ei siitä pidä suuttua *vink*

Joo joo, enhän nyt tyhmä ole. Mutta eria asia on tutkia ja ymmärtää kuin kieltää ja herjata.
Damien

#144 • • Damien [tr3ox]

kuilu:

Mutta onko kritiikki Lidliä kohtaan siis automaattisesti vanhurskastelua?

Okei pistän tähän pahan, oisko mahdollista esittää kritiikki mahdollisimman neutraalisti ilman MITÄÄN piilovittuilisarkasmi osioit. Siihen tuskin kukaan pyrkii tällä hetkellä kirjoittaessaan kommentteja, varskin klubbarissa. Tällä hetkellä muodissahan nimenomaan on se että pääsee antamaan takaisin ja jos mahdollista niin täydeltä laidalta. Siitä on melkein kehittynyt oma alikulttuurinsa, mikä mun mielestä tuli ja tuhosi plattarin. Oltais kaikki samaa possee kun siihen kerran on mahdollisuus. Liikaa pyydetty?

Individual

#145 • • Edited Individual HYPNO!
Eikö vanha kunnon lakkoase enää pure, vai eikö sitä uskalleta, voida tms. käyttää?
Vai uskotteko, että esim. yleislakko nähtäisiin vielä tässä maassa?
K

#146 • • K

Damien:

Sun pointtis on kyllä aika selvä, etenkin tässä lauseessa:

ei toisten tuomitseminen auta asiaa paljoakaan.

Näiden keskustelujen merkitys ainakin mulle on se, että voi kertoa ja perustella näkemyksiään ja oppia jotain muiden perusteluista. Et ole aivan väärässä, enkä yritä huvikseni tarttua epäkohtiin teksissäsi. Mutta minusta meillä on velvollisuus tuomita mielestämme väärät teot, mistä sinä olet ehkä toista mieltä. En minäkään kovin herkkä ole tuomitsemaan, mutta Sinun edellisessä viestissäsi oli mielestäni pointtina, ettei ketään_saa_tuomita. Ja minusta taas täytyy.
jUSSi

#147 • • jUSSi äkäinen vanhus

Individual:
Eikö vanha kunnon lakkoase enää pure, vai eikö sitä uskalleta, voida tms. käyttää?

Heh, mikäköhän on järjestäytymisaste Lidlin duunareitten keskuudessa, kun AY-liike on muutenkin kuivumassa. Herrat on saanut peloteltua duunarit maanrakoon, ei ketään kiinnosta lakkoilla niin kauan kuin OMA tyäpaikka ei ole vaarassa.
Individual

#148 • • Individual HYPNO!

jUSSi:
---
Individual:

---

Heh, mikäköhän on järjestäytymisaste Lidlin duunareitten keskuudessa, kun AY-liike on muutenkin kuivumassa. Herrat on saanut peloteltua duunarit maanrakoon, ei ketään kiinnosta lakkoilla niin kauan kuin OMA tyäpaikka ei ole vaarassa.

Tai sitten kukaan ei uskalla lakkoilla, kun OMA työpaikka on vaarassa. Ja tällaisten määrä- ja osa-aikaisten työsuhteiden maassa
ei varmaan monella todellakaan ole siihen mahdollisuutta, kun sen jälkeen katsellaan niitä uusia ratkaisuja niiden työntekijöiden suhteen.
jUSSi

#149 • • jUSSi äkäinen vanhus

Individual:
Ja tällaisten määrä- ja osa-aikaisten työsuhteiden maassa
ei varmaan monella todellakaan ole siihen mahdollisuutta, kun sen jälkeen katsellaan niitä uusia ratkaisuja niiden työntekijöiden suhteen.

Osa-aikaisuus ja työvoiman vuokraus ovat orjakaupan moderneja muotoja. Toki osa-aikaisuudella ja vuokrauksella on tarvitsijansa (mm. ravintoloiden extraajat), mutta siinä vaiheessa kun perusduunareita, kuten siivojia, aletaan vuokraamaan, ei kyse ole enää muusta kuin orjakaupasta. Toinen vaihtoehto on tietenkin pakottaa työntekijä perustamaan yritys myymään omaa työpanosta. Näin vältetään kaikki työnantajan velvollisuudet ja irtisanominenkin on helppoa.
Individual

#150 • • Edited Individual HYPNO!
Sitä minä ihmettelen myös, että mistä johtuu tämä hirveä vimma myydä suomalaisia / suomalaisomistuksessa olevia yrityksiä
ulkomaalaisten omistukseen, kun ei niistä yleensä seuraa sitten muuta kuin massairtisanomisia, kun uudet omistajat arvioivat toimintoja uudelleen. Firmat jotka tekevät voittoa satoja miljoonia tylysti lopettavat yksköitä, jotka eivät heidän mielestään tuota tarpeeksi, sen sijaan että niistä rahoista voisi ehkä lohkaista siihen, että keksittäisiin ratkaisuja millä se yksikkö ja siinä työskentelevien työpaikat voitaisiin pelastaa. *hahjust*
Sillä ei tunnu enää olevan mitään merkitystä, että useat näistä nykyajan irtisanotuista ovat antaneet koko työpanoksensa, jotkut jopa parikymmentäkin vuotta sille firmalle ja useinhan se panos ei vain rajoitu siihen klo 8-16 väliseen aikaan ja sitten tulee uudet omistajajärjestelyt ja uudet omistajat ja tällä ei ole enää mitään merkitystä.
Pitkällä tähtäimellä ajateltuna mitä hyötyä sellaisesta politiikasta voi olla firmalle, että potkitaan porukkaa pois vaikkei välttämättä olis tarvis ja työpaikkansa säilyttäneet elävät alituisen pelon ja kyräilyn ilmapiirissä, kun ei koskaan tiedä milloin se oma työpaikka lähtee alta. Tai sitten ne ihmiset, jotka tietävät tulevansa irtisanotuksi. Mikähän heidän motivaationsa on enää tehdä niitäkään töitä?
Damien

#151 • • Damien [tr3ox]

kuilu:

---Pahan? Vastaan: se on mahdollista. (Ja miten toi liitty mun kysymyksee?)

Nada, lähdinkin muuten vain viemään keskustelua eri suuntaan. Epäuorasti mietteisiini liityvä epäkohta mikä häiritsee mua laajemalla alueella, siksi toin sen esiin.

---Tuskin kukaan”..? Rohkenen olla jälleen eri mieltä.

Kärjistin, jäin kiinni.

---:D Mezi on muodissa!? Jebaa! Itseasiassa lahtelainen keskustelutyyli siis on MUOTIA!? Ziisas....

Näkisin ettei tuolla tyylillä ole mitään muuta tekemistä keskusketlul kanssa kuin tahallinen provosointi. Kuitenkin kun käytetään aseina pelkkiä sanoja, lauseiden painotukset tuppaa tulemaan väärinymmärretyiksi ja keskustelut usein (en kärjistä) dereilaa.

---Lollero! Alakulttuuri tuhosi Plattarin? *kyynel*

Jussi: tässä on sulle sitä välinpitämättömyyttä

---Onko Platinum tuhotunut???

Näkisin että klubitus on noussut platinum:n ohitse aktiivisssa käytössä.

---Ei tod! Se että vittuilee ja/tai kritisioi ei tarkoita että olisi eri possee???
---Se saattaa epävarmasta ihmisestä vain siltä tuntua.

Vihjasitko että olisin epävarma? Se että kritisoi on eriasia kuin että kritisoi ja kaiken lisäksi vittuilee. En ole montaa tekstiä nähnyt missä sarkasmi olisi mukana muuten kuin tarkoituksena halventaa. Sen voi myös tehdä ihan aito pilke silmäkulmassa, mutta tässäkin tapauksessa on todella helppoa väärinymmärtää lauseen merkitys, kun tehokasta painotusta ei käytetä.
Yleensä vielä piiloudutaan ”rakentavan”-kritiikin taakse (ja kyllä jos näet yhteyden biisit osioon, nappaan tän jus sieltä omakohtaisista kokemuksista;).

Hixxy

#152 • • Hixxy HaroPup
Harvinaisen hyviä chicken wingsejä nää myy, ja muutenki muutama tuote helmi mitä ei muualta löydy. Mitä hinta tasoon tulee muuten niin kyllö se hinta kilpailu tekee terää suomeenkin, pikku kaupat tosin kärsii *sääli*
trolli

#153 • • Edited trolli

Tres:
ja tuet ilman tunnontuskia sellaista
toimintaa joka perustuu työntekijöiden oikeuksien
polkemiseen?

Jaksamatta lukea kaikkea tätä tekstiä, mutta eikö työntekeminenkin ole vapaahtoista eli aina voi erota työsuhteesta jos kokee olevansa sorrettu.
trolli

#154 • • trolli

kuilu:
Ois kannattanu. Ei tulis toistoo nii paljoo. Tai no, repetitio mater studiorum est.
- laiskuushymiö -

laiskuus johtuu osittain kiitos joidenkin ihmisten signaturen pituudesta. *scrolling scroling*
trolli

#155 • • trolli

kuilu:
”BU-HUU! Äiti täl o liian pitkä sigu, mun etusormi menee rikki ja millä mä sit nenääni kaivelen ja osottelen syyllisiä!” :D

Ja ikää sulla oli...
jUSSi

#156 • • Edited jUSSi äkäinen vanhus

trolli:
Jaksamatta lukea kaikkea tätä tekstiä, mutta eikö työntekeminenkin ole vapaahtoista eli aina voi erota työsuhteesta jos kokee olevansa sorrettu.

Oikeuttaako vapaaehtoisuus sorron?

Ihminen voi olla sellaisessa tilanteessa, että eroaminen ei tule kysymykseen esimerkiksi erääntyvien laskujen takia. Monella opiskelijalla tilanne on tällainen.
Freyja-

#157 • • Freyja-

kuilu:
---
Freyja-:
Raha on minulle tärkeämpää kuin solidaarisuus siihen pisteeseen asti, kun alan sitä rahaa ihan oikeasti(aikuisten) tienata(parhaimmassa tapauksessa ~ 4 vuotta lopulliseen valmistumiseen 3. asteen oppilaitoksesta).
---

Ja sitten...

---
Paha sanoa, alanko siis solidaariseksi ja vähän vähemmän ylimieliseksi kusipääksi edes silloin, kun minulla on siihen oikeasti varaa.
---

Eli kumpaa tarkoitat?

Tarkoitan sitä, mitä sanoin. Eli sitä että solidaarisuus tulee mukaan ostopäätöksiin sitten, kun siihen on varaa. Kun minulla on varaa laittaa 1-10 enemmän ruokakassiin vaikka jokaisella ostoskerralla eikä se ole pois mistään tärkeästä, niin voin pohtia sitä, millaista yritystä ostotoimillani kannatan. Tämä ei kuitenkaan suoraan tule johtamaan sen solidaarisimman vaihtoehdon suosimiseen, vaan vain ja ainostaan sitä että se tulee mukaan päätöksentekoon. Siksi on aika paha sanoa, alanko boikotoimaan yhtään sen enempää yrityksiä kuin nytkään boikotoin vaikka mahdollisuudet olisivat paremmat.

---
Siinä vaiheessa, kun minun ei tarvitse lähestulkoon sentin tarkkuudella laskea, mistä pitää säästää jotta voin esimerkiksi ostaa uuden oppikirjan, voin kaivaa tuolta evvk-osaston suunnalta paitsi solidaarisuuden Lidlin työntekijöitä kohtaan, myös tarkastella tarkemmin kantaani kosmetiikan eläinkokeisiin tai vaikka Reiluun Kauppaan.
---

Joo, ymmärrän pointin. Opiskelusta on tehty kallista, opiskelun pitäis IMO olla ilmasta.

Ei opiskelun mielestäni täysin ilmaista tarvitse olla edes 2. asteella, mutta esimerkiksi nykyinen oppikirjapolitiikka on melkolailla poikittain sieltä syvimmästä suolesta ainakin suurimmassa osassa kouluja/kursseja.

Ei tehdä mittakaavavirheitä. Freyja kokee olevansa köyhä. IMO hän ei ole sitä, ainakaan siis materialla mitättuna. Mutta uskonee monen muun teinin tavoin, että varmuus mielipiteessä on aikuisuuden merkki.

Ei tehdä mittakaavavirheitä, mutta vedetään vääriä johtopäätöksiä. En ole missään yhteydessä sanonut itseäni köyhäksi, koska en sitä ole. Huolimatta siitä, että minulla ei ole tällä hetkellä tuloja, säästöjä tai omaisuutta, minulla on kuitenkin hyvä paikka asua, kykenen syömään ravitsevaa ruokaa niin paljon kuin tarvitsen, voin opiskella ja elää muutenkin varsin riittävällä mukavuustasolla varustettua elämää(vaikka se nyt roikkuukin täysin toisten ihmisten armopalojen varassa mikä on myös varsin epämiellyttävää, mutta minkäs teet, en minä sitä asiaa pysty muuttamaan yhtään sen enempää kuin varallisuustasoani noin muutenkaan).

Ikäkorttia en lähde edes sen suuremmin kommentoimaan. Maailmankatsomus yleensä tuppaa iän myötä avartumaan ja minulla on valaisevaan aikuisuuteen sen verran monta vuotta, että ehdin tässä alkaa vaikka millaiseksi maailmanparantajaksi *nauru*
Damien

#158 • • Damien [tr3ox]

kuilu:

Jos et näe jotain, tarkoittaako ettei sitä ole?

Ei tarkoita. Meinasin vaan että väärinymmärrytyksi tulemisen kynnys madaltuu. Tässä palataan asian ytimeen, eli toisten huomion ottamiseen. Jos halutaan aikaan saada tuloksia, niin kuin esim. tässä keskustelussa (älkää tukeko lidl:ä), niin kumpi tapa sinun mielestäsi saa aikaan toivotun reaktion? Sarkasmi vai asiallinen vastaaminen?
Hyvänä esimerkkinä pitkäpinnaisuudesta www.suomi24.fi keskustelualueen terveys/huumeet keskusteluissa, kannabiksen puolustajat vs. vastustajat. Siellä on pari tyyppiä jotka sinnikkäästi jaksavat asiallisesti, faktoihin perustuvilla kommenteilla viedä aatetta eteenpäin.

Miksi itse saat dereilata keskustelua, ilman että se tulisi lisäkysymyksillä esiin?

Voitko tarkentaa?

trolli

#159 • • trolli

jUSSi:

Hyvä ja aiheellinen kysymys. Tietenkään ei.
Mutta samalla tavalla kun tiedostava kuluttaja voi olla ostamatta bensaa Shellistä tai vaatteita HM:stä, niin työntekijä voi olla menemättä töihin Lidliin. Ellei sitten työkkäri pakota*hymy*
Individual

#160 • • Individual HYPNO!

jUSSi:
---
trolli:
---

Ihminen voi olla sellaisessa tilanteessa, että eroaminen ei tule kysymykseen esimerkiksi erääntyvien laskujen takia. Monella opiskelijalla tilanne on tällainen.

Niinpä...Ota tai jätä. Ja ainoa riskinkantaja on työntekijä.