Apulaisoikeuskansleri: Koneiston huumekoiraratsia oli laiton

219 posts, 11 pages, 90,038 views

forge

Posts: 4

#121 • • forge Märkä pumpuli :)

Zeta:

Mihinkähän perustat tälläisen väitteen? Jos asiasta ei mitään tiedä, niin olisi parempi olla maalailematta epärealistisia uhkakuvia. Tässä faktaa:

Vuonna 1976 kun Hollanti käytännössä laillisti kannabiksen, osoittivat valtion tilastot, että 3 % 15-16-vuotiaista ja 10% 17-18- vuotiaista toisinaan käytti kannabista. Kymmenen vuotta myöhemmin vastaavat luvut olivat 2% ja 6%.
Amerikkalaisilta lukiolaisilta kysyttiin 1984 samaa asiaa ja peräti 59% oli kokeillut kannabista mutta vain 12% hollantilaisista nuorisosta oli kokeillut sitä.

Mitä koviin huumeisiin tulee, niin hollannissa kovia huumeita saatavilla huomattavasti helpommin kuin esim. ruotsissa, huolimattakin siitä että ne ovat laittomia myös siellä. Viralliset tilastot kertovat että narkomaaneja on hollannnissa 100 000 ihmistä kohti 100-130, kun määrä ruotsissa on 125-175.



No, en väitä että tietoni olisivat kaikki oikeita, sanon vain mitä päähäni pälkähtelee ja mitä mieltä olen itse asioista.

Myönnän että tuo Hollannissa tapahtunut laillistaminen on ollut pelkkää positiivista mutta ei pidä aina olettaa että se mikä toimii toisaalla toimisi myös täällä. Toivon mukaanhan näin olisi.

Zeta:

Saat tämän kuulostamaan siltä, että nykyajan 13vuotiailla ei olisi nyt kieltolain ansiosta mahdollisuutta saada heroiinia mistään!
En voi ymmärtää että miten nykyinen systeemi jossa diilerit välittävät aineita, eivätkä taatusti välitä pätkääkään ostajan iästä, olisi parempi kuin systeemi jossa kovat huumeet olisivat saatavilla esim. vain reseptillä apteekista, tai ilman reseptiä, mutta ainakin ostajan ikä tarkastettuna.



Kyllä, 13v on mahdollisuus saada heroiinia. Mutta kuinka moni 13v haluaa saada heroiinia? Se että alkoholi on yleisesti hyväksyttävää tekee siitä sen että lapsi haluaa kokeilla.

Kuinka moni 13v edes tietää heroiinista tai vahvemmista aineista mitään tai mitä ne aiheuttavat? Moni 13v pentu minun mielestäni vain haluaa juoda sen takia että muutkin juovat ja muut juovat sen takia että aikuisetkin juovat.

Ja siis minulla kokotämän pointtina oli että jos huumeet laillistettaisiin niin niitä saisi pelkästään tietyistä liikkeistä, tyyliin alko. Koska tällöin jos yksi liike hoitaa koko huumeiden jakelun ja myynnin se pystyy paremmin valvomaan kenelle niitä jaetaan ja kenelle ei. Tämä on huomattu jo alkossakin (ainakin minun mielestäni) että sieltä harvemmin saa alkoholia kuin kaupasta alaikäisenä.


Zeta:
Alkaako hoivausvietti iskeä? Haluaisit suojella ihmisiä heiltä itseltään? X-filesissäkin jo sanottiin, että ”ette ole vielä valmiita tietämään totuutta”.
En usko että on sinun asiasi päättää ovatko muut ihmiset kypsiä tekemään omia päätöksiään elämänsä suhteen.
Tuosta ollaan kyllä samaa mieltä, että olisi erittäin paljon parempi jos yksikään ihminen ei tarvitsisi päihteitä.



Ei se ole minun asiani päättää onko joku valmis mihin tahansa. Haluaisin vain että ihmiset voisivat pitää hauskaa ilmankin.

Zeta:

Noo, kuten tuossa jo aikasemmin tilastoissa todettiin, 0,1% on lähempänä kuin 10%.
Sitäpaitsi, kuten tuo sveitsin reseptiheroiinikokeilu on osoittanut, lailliset päihteet on kohentanut huomattavasti narkomaanien terveydentilaa, sekä fyysistä että psyykkistä.


-
Empäs tiennyt, se on hyvä asia. Suomessakin on tuo korvaushoito mutta, mutta, sinne pääsy on vain vähän vaikeaa.

Ja myönnän että minulla on erittäin paljon omia mielipiteitä jotka voi tuntua turhilta tai typeriltä, tämä vain johtuu siitä että olen joutunut katselemaan sitä ja näkemään ne haitat.

En minä halua ketään tuomita, mutta tuli vain mieleen asioita niin ajattelin avata sanaisen arkkuni. :)
mehukatti

Posts: 335

#122 • • mehukatti dude
onkohan poliisi muuttamassa hiukan taktiikkaansa. viikonloppuisen trinityn perusteella näyttäis siltä, että julkiset huomiota herättävät tarkastukset olisivat jäämässä taka-alalle ja piilossa tapahtuva valvonta lisääntyisi sekä bileiden ulkopuolella että sisällä. nythän oli ilmeisesti taas jonkun verran porukkaa viety kaapelin kellariin vaatteet-pois-tehotarkastuksiin. eihän tuossa sinänsä mitään uutta ole, mutta nyt oli uutta näkyvien kuumotusten poissaolo ja kevennetyt turvatarkastukset. sinänsä kyllä ihan hyvä homma, sillä nyt ei syyttömät kärsi, ellei sitten joudu aiheetta riisumaan vaatteitaan esimerkiksi sen takia, että juo vaan vettä.
liikkuva muna

Posts: 2,652

#123 • • liikkuva muna an egg on the move

m_a:
Kaikkien ohikulkijoiden alistaminen huumekoiran tarkastuksille ei ole apulaisoikeuskansleri Jaakko Jonkan mielestä laillista. Jonkan mukaan Helsingin poliisi venytti lain rajoja turhan paljon, kun se laittoi huumekoiran nuuhkimaan ohi kulkevia ihmisiä Ruoholahden metroasemalla. Heinäkuussa 2002 tehdyn ratsian tarkoituksena oli valvoa järjestystä Kaapelitehtaalla pidetyssä Koneisto-festivaalissa.



Noi koirat on vitun jees.. Toisin kun se että tullaan keskeltä väkijoukkoo repimään johonki vitun tarkastukseen missä ekana riisutaan ja pengotaan laukku ja tivataan ”mitä oot vetäny, mitä oot vetäny?”
sapeli

Posts: 11,768

#124 • • sapeli jokukukamikä?

mehukatti:
onkohan poliisi muuttamassa hiukan taktiikkaansa. viikonloppuisen trinityn perusteella näyttäis siltä, että julkiset huomiota herättävät tarkastukset olisivat jäämässä taka-alalle ja piilossa tapahtuva valvonta lisääntyisi sekä bileiden ulkopuolella että sisällä. nythän oli ilmeisesti taas jonkun verran porukkaa viety kaapelin kellariin vaatteet-pois-tehotarkastuksiin. eihän tuossa sinänsä mitään uutta ole, mutta nyt oli uutta näkyvien kuumotusten poissaolo ja kevennetyt turvatarkastukset. sinänsä kyllä ihan hyvä homma, sillä nyt ei syyttömät kärsi, ellei sitten joudu aiheetta riisumaan vaatteitaan esimerkiksi sen takia, että juo vaan vettä.



No niin siinä tais enimmäkseen ikävä kyllä käydä - ainakin meikäläiselle. Kun sitä pannuhallin ja merikaapelihallin väliä piti rampata A) kavereiden, B) kadonneen vessakyltin ja C) juomien vuoksi niin nehän epäili joka toista huumemyyjäks tai vähintään käyttäjäks. *igor*

Niillä oli luultavasti vähiten ongelmia jotka oli koko ajan siellä pää-areenan puolella...

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Riku

Posts: 3,187

#125 • • Riku The Little Prince
Olisi kyllä kiva tietää mitä joku perustuslakituomioistuin tai vastaava asianomainen taho sanoisi tuosta, että tiettyyn kansanryhmään tai tietyissä bileissä käyminen riittää muka poliisille riittäväksi epäilyksi laittomuuksien harrastamisesta siihen asti, että kuka tahansa voidaan kävelyttää riisuttavaksi ja tutkittavaksi.

[muokattu 21.6.2004 13:00]

--
Kyseenalaista aina kaikki.

sapeli

Posts: 11,768

#126 • • sapeli jokukukamikä?

pHaze:
Olisi kyllä kiva tietää mitä joku perustuslakituomioistuin tai vastaava asianomainen taho sanoisi tuosta, että tiettyyn kansanryhmään tai tietyissä bileissä käyminen riittää muka poliisille riittäväksi epäilyksi laittomuuksien harrastamisesta siihen asti, että kuka tahansa voidaan kävelyttää riisuttavaksi ja tutkittavaksi.



Mulle jäi myös sellainen käsitys että kaikki jotka tarkastettiin sai jonkinlaisen merkinnän papereihinsa (ei silti rikosrekisteriin) että meitä on epäilty huumeiden kanssa tekemisissä olosta... Eli toisin sanoen nyt saattaa olla entistä todennäköisempää (nollatuloksesta huolimatta) että toiste käy samoin. Kyl vähän pistää miettimään...

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Riku

Posts: 3,187

#127 • • Riku The Little Prince

sapeli:
Mulle jäi myös sellainen käsitys että kaikki jotka tarkastettiin sai jonkinlaisen merkinnän papereihinsa (ei silti rikosrekisteriin) että meitä on epäilty huumeiden kanssa tekemisissä olosta... Eli toisin sanoen nyt saattaa olla entistä todennäköisempää (nollatuloksesta huolimatta) että toiste käy samoin. Kyl vähän pistää miettimään...

Hetkinen hetkinen... Jos tuo pitää paikkansa, niin tietosuojavaltuutetulla lienee sananen tai pari sanottavaa asiasta. Vähintäänkin tuollaiset merkinnät saa tietosuojavaltuutellu kirjallisen pyynnön tekemällä poistettua. Ainakin ”virallisesti”, tiedä sitten mitä isoveli pitää kirjoissaan epävirallisesti *vainoil*

--
Kyseenalaista aina kaikki.

liikkuva muna

Posts: 2,652

#128 • • liikkuva muna an egg on the move

sapeli:
Mulle jäi myös sellainen käsitys että kaikki jotka tarkastettiin sai jonkinlaisen merkinnän papereihinsa (ei silti rikosrekisteriin) että meitä on epäilty huumeiden kanssa tekemisissä olosta... Eli toisin sanoen nyt saattaa olla entistä todennäköisempää (nollatuloksesta huolimatta) että toiste käy samoin. Kyl vähän pistää miettimään...



Joo multa ja tyttöystävältä ne tivas ainakin kaikki tiedot ammattiin ja puhelinnumeroon asti. Kohta varmaan kotietsinnät.. ”Joo tuol näytön kuvaputkessa on saleen essoo, avataan se.. Pekko tuo vasara.”

Ne muuten rikko mun peilin tarkastettaessa, voisin kinuta jotai korvauksia.
Damien

Posts: 2,882

#129 • • Damien [tr3ox]
Kssssssshhh.... Vittu että vituttaa, siis Aleksin ja muiden uhrien puolesta. Oon sen verta anarkistus että tavallaan toivoisin että nappaisivat mut johonkin luolaan, joituis varmaan koukkaa sieltä pasilaan. Sen verta pahaa verta virtaa mun suonissain,,,
Damien

Posts: 2,882

#130 • • Damien [tr3ox]
Ei PERKELE! Nyt saa naapurin narcci kuulla kunniansa. Tohon lähelle rakentaa yks narc linnaansa ja on hyvää pataa broidin kanssa, meenpä kysyy siltä jos saan viedä sen kellariiin ja riisuu alasti ja ottaa kaikki tiedot. SAATANA, täällä sitä vaan vierestä vituttaa niiiiiiiin paljon.
sapeli

Posts: 11,768

#131 • • sapeli jokukukamikä?
Relatkaa vähän... Ei tää nyt niin paha juttu ollut. Kyllähän me kaikki tiedetään että näissä piireissä liikku aika paljon käyttäjiä, ja onhan se tavallaan meidän kaikkien yhteiseksi eduksi että niitä (tai ainakin diilereitä) liikkuisi vähemmän - ja tällä tavalla ne vähenee.

Myönnettäköön että tällä kertaa oli kyllä huonot järjestelyt, mutta kyllä mulla ainakin vielä on luottamusta Suomen järjestelmiin. (Ja onpahan tässä yksi lisäsyy olla menemättä toiste näin isoon tapahtumaan... )

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Riku

Posts: 3,187

#132 • • Riku The Little Prince

sapeli:
Relatkaa vähän... Ei tää nyt niin paha juttu ollut. Kyllähän me kaikki tiedetään että näissä piireissä liikku aika paljon käyttäjiä, ja onhan se tavallaan meidän kaikkien yhteiseksi eduksi että niitä (tai ainakin diilereitä) liikkuisi vähemmän - ja tällä tavalla ne vähenee.

Mä en kyllä ymmärrä ihan ton perusteella vielä mitä haittaa diilereistä tai käyttäjistä on, lukuunottamatta sitä että liian näkyvä käyttö saa raflat miettimään 2 kertaa ennenkuin vuokraavat tilojaan bilejärjestäjille. Tosta poliisin toiminnasta kyllä löydän paljonkin haittatekijöitä bileissä viihtymisen kannalta. Ja hitto soikoon, ei niiden kyttien silti pidä antaa ihan lainvastaisesti nenilleen hyppiä vaikka kuinka ”vain tekisivät työtään”.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

sapeli

Posts: 11,768

#134 • • sapeli jokukukamikä?

pHaze:
Mä en kyllä ymmärrä ihan ton perusteella vielä mitä haittaa diilereistä tai käyttäjistä on, lukuunottamatta sitä että liian näkyvä käyttö saa raflat miettimään 2 kertaa ennenkuin vuokraavat tilojaan bilejärjestäjille.

---

No siis ollaanko me siitä samaa mieltä että huumeiden käyttö on potentiaalisesti terveydelle vaarallista ja että jos niitä on saatavilla niin nuoret/kokemattomat/humalaiset kokeilee niitä kavereiden kanssa tietämättä kunnolla vaaroista? Mutta totta pöliset tuosta bileitten järjestämisestäkin.

---

Tosta poliisin toiminnasta kyllä löydän paljonkin haittatekijöitä bileissä viihtymisen kannalta. Ja hitto soikoon, ei niiden kyttien silti pidä antaa ihan lainvastaisesti nenilleen hyppiä vaikka kuinka ”vain tekisivät työtään”.

---

No, on se ainakin näkyvämpää haittaa - vaikka tosin enemmän mua haittaa se jos joku pimahtaa huumeista (on kavereille käynyt) kuin se että menee 5 minsaa tarkastukseen. Oikeassa kuitenkin olet että kyllä tuo meni vähän sen viivan yli - halusin vaan painottaa sitä että ei siitä kannata Damienin tyyliin alkaa pimahtelemaan... *piis*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Riku

Posts: 3,187

#135 • • Riku The Little Prince

sapeli:
No siis ollaanko me siitä samaa mieltä että huumeiden käyttö on potentiaalisesti terveydelle vaarallista ja että jos niitä on saatavilla niin nuoret/kokemattomat/humalaiset kokeilee niitä kavereiden kanssa tietämättä kunnolla vaaroista? Mutta totta pöliset tuosta bileitten järjestämisestäkin.

Kyllä ja ei. Tuosta kokeilusta nyt harvemmin kuulee juttua että kukaan olisi yhtäkkiä päättänyt parin siiderin jälkeen että nytpäs kokeilenkin huumeita. Kyllä se on yleensä pidemmän harkinnan perusteella syntyny juttu näissä piireissä. Ja ”potentiaalisia terveyshaittoja” nyt on roskaruuastakin, mutta pari mäkkärin logoa oon viel tainnu mainoksissa toisinaan nähdä, näin kärjistäen sanottuna. Se tuskin on vielä kovin pätevä syy sille että ruvetaan bileissäkäyviä vainoamaan satunnaisesti. Eikä myöskään vielä tee siitä ongelmaa bileisiin.

No, on se ainakin näkyvämpää haittaa - vaikka tosin enemmän mua haittaa se jos joku pimahtaa huumeista (on kavereille käynyt) kuin se että menee 5 minsaa tarkastukseen. Oikeassa kuitenkin olet että kyllä tuo meni vähän sen viivan yli - halusin vaan painottaa sitä että ei siitä kannata Damienin tyyliin alkaa pimahtelemaan... *piis*

Jep, meni todellakin, taas kerran. Edelleen vain niitä huumeita ei saada pysäytettyä, eikä käyttöä estettyä, eikä jonkun ihmisen kiinnisaaminenkaan todennäköisesti siinä auta. Sen sijaan tuollaisella toiminnalla harrastetaan hyvin selkeää syrjintää ja leimaamista, ja vaikka en hetkeäkään väitä etteikö bileissä olisi huumeita, niin se ei silti oikeuta tekemään sattumanvaraisia tarkistuksia tiettyä väestönosaa kohtaan. Jos suurin osa raiskaajista olisi vaikkapa 40-50v valkoihoisia miehiä, niin ei näiltäkään voida kadulla käydä keräämässä dna-näytteitä jos joku vaikka täsmäisi parin vuoden takaiseen tapaukseen.

[muokattu 21.6.2004 14:37]

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Grizzley

Posts: 2,893

#136 • • Grizzley HUGC/Avantgardistinen Utopistiminarkisti
Olin näköjään oikeessa kun totesin et on parempi jättää Trinityyn mennessä leikkauksen jälkeiset penisiliinit suosista autoon vaikka ne ois kellon mukaan pitäny ottaa kesken bileiden...siitä olis varmaan varsinainen field day tullu sille liikaa Starsky&Hutchia ja kyttäruutua tuijottaneelle kansanosalle jotka noita tarkastuksia on paikalla tehny, kun oisin näköjään jo rikolliseksi tuomitun veden kanssa alkanu kiskoon tabletteja naamariin *nauru*

Jälkeenpäin kun heitin kavereita himaan tuli jotenkin surullinen olo kun ajatteli et en uskaltanu tuoda lääkärin määräämiä lääkkeitä bileisiin koska tiesin kokemuksesta että paikalla on suhteellisuudentajunsa kadottaneita märkäkorvasia virkamiehiä jotka olis takuulla pitäny mut jossain kellarissa alasti siihen asti et vähintään FBI:n laboratorio on tunnistanu lääkkeet. Surullista oli myös se, et olin jopa varautunu ottamalla reseptit mukaan...miks ihmeessä tällästä ei joudu ajattelemaan kun käy noissa ns tavisbaareissa vaikka esim jossain Tiikerissä sitä kamaa vasta näky liikkuvan jos seuraili lehtijuttuja ja Ahteen pojan edesottamuksia *uuh*

--
Signature summarily executed for treason

liikkuva muna

Posts: 2,652

#137 • • liikkuva muna an egg on the move

Grizzley:
Olin näköjään oikeessa kun totesin et on parempi jättää Trinityyn mennessä leikkauksen jälkeiset penisiliinit suosista autoon vaikka ne ois kellon mukaan pitäny ottaa kesken bileiden...siitä olis varmaan varsinainen field day tullu sille liikaa Starsky&Hutchia ja kyttäruutua tuijottaneelle kansanosalle jotka noita tarkastuksia on paikalla tehny, kun oisin näköjään jo rikolliseksi tuomitun veden kanssa alkanu kiskoon tabletteja naamariin *nauru*



Mulla oli paratabseja minigrip-pussissa. Ihme ettei vieny labraan.. Niinkun kävi erään tutun oreganoille Virroilla pidetyillä teknofestareilla. *lmao* Pohjolan poliisit.

[muokattu 21.6.2004 14:45]
Displacer

Posts: 1,828

#138 • • Displacer

Grizzley:
Olin näköjään oikeessa kun totesin et on parempi jättää Trinityyn mennessä leikkauksen jälkeiset penisiliinit suosista autoon vaikka ne ois kellon mukaan pitäny ottaa kesken bileiden...siitä olis varmaan varsinainen field day tullu sille liikaa Starsky&Hutchia ja kyttäruutua tuijottaneelle kansanosalle jotka noita tarkastuksia on paikalla tehny, kun oisin näköjään jo rikolliseksi tuomitun veden kanssa alkanu kiskoon tabletteja naamariin *nauru*



Hehee, meitsi nappaili siellä buranaa useampaankiin otteeseen veden kera. Onneks ei sattunu kukaan yli-innokas poliisisetä näkemään. *hikoil*

Ja edelleen olen itse sitä mieltä että ne koirat olisi paras vaihtoehto bileiden ”huumetarkastukseen”. Tai vaihtoehtoisesti että niitä ei olisi ollenkaan vaan pelkästään turvatarkastus. (niin kuin trinityssä luulin olleen mutta ilmeisesti sielläkin ylilyöntejä taas tapahtui)
Avatar
#139 • • hyperventilaatio Guest

Energizer:
Koirat kunniaan*joo*


Kylläpä nekin vaan on vitun ärsyttäviä.
Ja ei sekään kivaa ole, et kun koira sut syttömänä merkkaa, ja pari poliisisetää tyyliin kantaa sut siitä sivummalle riisumaan. Niinkun siinä olis joku vaarallinenkin rikollinen.

Oma kantani aiheeseen on et trinityn järjestelmä oli järkevä ja toimiva. Miksi?
-ei jonoja, koska turvatarkastus oli sellainen kuin sen mielestäni tuleekin olla (ei etsitä mitään nippeleitä, vaan ASEITA ym vaarallisii esineitä)
-securityn tyypit oli ystävällisiä ja huomaavaisia

Miinusta voikin sit antaa poliisin vainoilusta, mut kokonaisuutena imo isolla kertoimella parempi systeemi kuin esim toi koneiston koiraratsia.

edit: typooo

[muokattu 21.6.2004 15:09]
NextAce

Posts: 2,505

#140 • • NextAce Alienated
Joo siis eihän niis perus securityn tyypeis mitään vikaa ollu ne oli jopa mukavia ja heitti läppää siellä. Mutta ne securityn univormuu kantaneet poliisit olivat todella töykeitä ja ärsyttäviä.

[muokattu 21.6.2004 15:13]

--
-Alienation-

-----