Zeta:
Mihinkähän perustat tälläisen väitteen? Jos asiasta ei mitään tiedä, niin olisi parempi olla maalailematta epärealistisia uhkakuvia. Tässä faktaa:
Vuonna 1976 kun Hollanti käytännössä laillisti kannabiksen, osoittivat valtion tilastot, että 3 % 15-16-vuotiaista ja 10% 17-18- vuotiaista toisinaan käytti kannabista. Kymmenen vuotta myöhemmin vastaavat luvut olivat 2% ja 6%.
Amerikkalaisilta lukiolaisilta kysyttiin 1984 samaa asiaa ja peräti 59% oli kokeillut kannabista mutta vain 12% hollantilaisista nuorisosta oli kokeillut sitä.
Mitä koviin huumeisiin tulee, niin hollannissa kovia huumeita saatavilla huomattavasti helpommin kuin esim. ruotsissa, huolimattakin siitä että ne ovat laittomia myös siellä. Viralliset tilastot kertovat että narkomaaneja on hollannnissa 100 000 ihmistä kohti 100-130, kun määrä ruotsissa on 125-175.
No, en väitä että tietoni olisivat kaikki oikeita, sanon vain mitä päähäni pälkähtelee ja mitä mieltä olen itse asioista.
Myönnän että tuo Hollannissa tapahtunut laillistaminen on ollut pelkkää positiivista mutta ei pidä aina olettaa että se mikä toimii toisaalla toimisi myös täällä. Toivon mukaanhan näin olisi.
Zeta:
Saat tämän kuulostamaan siltä, että nykyajan 13vuotiailla ei olisi nyt kieltolain ansiosta mahdollisuutta saada heroiinia mistään!
En voi ymmärtää että miten nykyinen systeemi jossa diilerit välittävät aineita, eivätkä taatusti välitä pätkääkään ostajan iästä, olisi parempi kuin systeemi jossa kovat huumeet olisivat saatavilla esim. vain reseptillä apteekista, tai ilman reseptiä, mutta ainakin ostajan ikä tarkastettuna.
Kyllä, 13v on mahdollisuus saada heroiinia. Mutta kuinka moni 13v haluaa saada heroiinia? Se että alkoholi on yleisesti hyväksyttävää tekee siitä sen että lapsi haluaa kokeilla.
Kuinka moni 13v edes tietää heroiinista tai vahvemmista aineista mitään tai mitä ne aiheuttavat? Moni 13v pentu minun mielestäni vain haluaa juoda sen takia että muutkin juovat ja muut juovat sen takia että aikuisetkin juovat.
Ja siis minulla kokotämän pointtina oli että jos huumeet laillistettaisiin niin niitä saisi pelkästään tietyistä liikkeistä, tyyliin alko. Koska tällöin jos yksi liike hoitaa koko huumeiden jakelun ja myynnin se pystyy paremmin valvomaan kenelle niitä jaetaan ja kenelle ei. Tämä on huomattu jo alkossakin (ainakin minun mielestäni) että sieltä harvemmin saa alkoholia kuin kaupasta alaikäisenä.
Zeta:
Alkaako hoivausvietti iskeä? Haluaisit suojella ihmisiä heiltä itseltään? X-filesissäkin jo sanottiin, että ette ole vielä valmiita tietämään totuutta.
En usko että on sinun asiasi päättää ovatko muut ihmiset kypsiä tekemään omia päätöksiään elämänsä suhteen.
Tuosta ollaan kyllä samaa mieltä, että olisi erittäin paljon parempi jos yksikään ihminen ei tarvitsisi päihteitä.
Ei se ole minun asiani päättää onko joku valmis mihin tahansa. Haluaisin vain että ihmiset voisivat pitää hauskaa ilmankin.
Zeta:
Noo, kuten tuossa jo aikasemmin tilastoissa todettiin, 0,1% on lähempänä kuin 10%.
Sitäpaitsi, kuten tuo sveitsin reseptiheroiinikokeilu on osoittanut, lailliset päihteet on kohentanut huomattavasti narkomaanien terveydentilaa, sekä fyysistä että psyykkistä.
-
Empäs tiennyt, se on hyvä asia. Suomessakin on tuo korvaushoito mutta, mutta, sinne pääsy on vain vähän vaikeaa.
Ja myönnän että minulla on erittäin paljon omia mielipiteitä jotka voi tuntua turhilta tai typeriltä, tämä vain johtuu siitä että olen joutunut katselemaan sitä ja näkemään ne haitat.
En minä halua ketään tuomita, mutta tuli vain mieleen asioita niin ajattelin avata sanaisen arkkuni. :)