Apulaisoikeuskansleri: Koneiston huumekoiraratsia oli laiton

219 posts, 11 pages, 90,032 views

Lauri

Posts: 1,051

#181 • • Lauri Devoted

tuuls, 8.8.2005 14:22:
Vuosi 2002 ja Celebration Generation Kaapelilla.

klipklip



Tapahtuman järjestäjänä haluan sanoa muutaman asia.
Ko. poliisitaholla oli käytössään tarkastuspisteiden vieressä ns. EA- huone, joka oli varattu tarpeen tullen akuuttiin hengenpelastavaan ensiapuun, sekä tarvittaessa poliisin tarkastushuoneeksi. Selvitimme myös kaapelilta kaikki "mahdolliset kellaritilat" joita mukamas poliisit ovat käyttäneet, joista kaikki ovat lukittuja tiloja tai eri tahoille pitkäaikaisvuokrattavia tiloja, joihin poliisilla ilman vuokrasopimusta ei ole asiaa. Sen voi tarkistaa poliisin menoista, onko Kaapelitehtaalle maksettu jotain vuokraa jostain eri tilasta - epäilen.

Tapahtumassa oli yhteensä 8 siviiliasuissa olevaa poliisia, joista kaksi sosialisoi järjestyksenvalvojaliivit käyttöönsä ilman turvallisuuspäällikön lupaa. Tämän jälkeen jokaisen siviiliasuisen poliisin välittömään läheisyyteen laitettiin järjestyksenvalvoja, jonka tehtävänä oli valvoa, tekeekö poliisi ylilyöntejä.

Tapahtumassa tapahtui poliisin toimesta kaksi selkeää ylilyöntiä, joista toinen oli erään työntekijän lääkkeiden takavarikoiminen, joka oli selkeästi tämän työntekijän turvallisuuden vaarantamista. Toinen oli hyvin pienen määrän hallussapidon "julkinen kiinniotto", selkeästi huomionhakuisella tyylillä.

Se mitä on tapahtunut Ruoholahdessa, en ota kantaa - mutta haluaisin nähdä tähän Kaapelitehtaan urbaanilegendaan jonkinnäköistä faktaa vastapainoksi näille satunnaisille tarinoille mitä aina aika ajoin kuulee.

Lauri / Devotion
tuuls

Posts: 60

#182 • • tuuls
no enpä mä voi muuta faktaa tähän antaa kuin oman kokemukseni.
vituttaa koko tapaus, mut mukavat bileet ne oli siitä huolimatta.
juGis

Posts: 563

#183 • • Edited juGis

Lauri, 8.8.2005 20:50:
---
tuuls, 8.8.2005 14:22:
Vuosi 2002 ja Celebration Generation Kaapelilla.

klipklip

---


Tapahtuman järjestäjänä haluan sanoa muutaman asia.
Ko. poliisitaholla oli käytössään tarkastuspisteiden vieressä ns. EA- huone, joka oli varattu tarpeen tullen akuuttiin hengenpelastavaan ensiapuun, sekä tarvittaessa poliisin tarkastushuoneeksi. Selvitimme myös kaapelilta kaikki "mahdolliset kellaritilat" joita mukamas poliisit ovat käyttäneet, joista kaikki ovat lukittuja tiloja tai eri tahoille pitkäaikaisvuokrattavia tiloja, joihin poliisilla ilman vuokrasopimusta ei ole asiaa. Sen voi tarkistaa poliisin menoista, onko Kaapelitehtaalle maksettu jotain vuokraa jostain eri tilasta - epäilen.

Tapahtumassa oli yhteensä 8 siviiliasuissa olevaa poliisia, joista kaksi sosialisoi järjestyksenvalvojaliivit käyttöönsä ilman turvallisuuspäällikön lupaa. Tämän jälkeen jokaisen siviiliasuisen poliisin välittömään läheisyyteen laitettiin järjestyksenvalvoja, jonka tehtävänä oli valvoa, tekeekö poliisi ylilyöntejä.

Tapahtumassa tapahtui poliisin toimesta kaksi selkeää ylilyöntiä, joista toinen oli erään työntekijän lääkkeiden takavarikoiminen, joka oli selkeästi tämän työntekijän turvallisuuden vaarantamista. Toinen oli hyvin pienen määrän hallussapidon "julkinen kiinniotto", selkeästi huomionhakuisella tyylillä.

Se mitä on tapahtunut Ruoholahdessa, en ota kantaa - mutta haluaisin nähdä tähän Kaapelitehtaan urbaanilegendaan jonkinnäköistä faktaa vastapainoksi näille satunnaisille tarinoille mitä aina aika ajoin kuulee.

Lauri / Devotion



Tarkoittaako tämä kommentti siis sitä, ettet usko tuuls:in kertomia kokemuksia kyseisestä tapahtumasta, vai oliko tuo jokin ympäripyöreä totemus. Eihän tollasesta nyt mitään muuta faktaa voi edes saada, paitsi ne mitä ihmisille on käynyt ja he niitä sitten kertovat. Itse olin tuolla bileissä, eikä minulle tapahtunut mitään, mutta uskon hyvän ja läheisen ystävän sanaan.

Korjaa ihmeessä, jos kyse ei nyt ole siitä.

Pieni epäilys, että poliisi edes vaivuutuu sen tapahtuman jälkeen kommentoimaan juuri mitään, jos heiltä siitä kysyy.
Lauri

Posts: 1,051

#184 • • Edited Lauri Devoted

juGis, 9.8.2005 16:35:
---
Tarkoittaako tämä kommentti siis sitä, ettet usko tuuls:in kertomia kokemuksia kyseisestä tapahtumasta, vai oliko tuo jokin ympäripyöreä totemus. Eihän tollasesta nyt mitään muuta faktaa voi edes saada, paitsi ne mitä ihmisille on käynyt ja he niitä sitten kertovat. Itse olin tuolla bileissä, eikä minulle tapahtunut mitään, mutta uskon hyvän ja läheisen ystävän sanaan.

Korjaa ihmeessä, jos kyse ei nyt ole siitä.



Ettei tule väärinkäsityksiä, niin henkilökohtaisesti jos käy ilmi että näin on tapahtunut, olen suorastaan raivoissani, koska kaikki oli etukäteen poliisitahon kanssa sovittu ja toimintatavat selkeät. Tosin he laistivat toimintasuunnitelmasta hieman pukeutuessaan järjestyksenvalvojiksi.

Mutta en näe järjellisenä, että poliisilla olisi resursseja enempää kuin mainitsin aikaisemmin tuon kokoiseen tapahtumaan, kun tiedossa ei mitään suuria lehtiotsikoita missään tapauksessa ollut. Kaksi näistä urbaanilegendoista on todistettu valheellisiksi.

Asian eteen on tehty ylimääräistä työtä ilman tuloksia. Kukaan näistä henkilöistä joita esimerkkeinä tutkittiin ei ole koskaan pystynyt millään tasolla todistamaan aihetta, esim. näyttämään sitä paikkaa Kaapelitehtaalla johon heidät on viety.

Ne vain aiheuttavat joka kerta kaapelitehtaan tapahtumissa ylimääräistä harmia ja negativiisia viboja. Jos jollakin on jotain näyttöä aiheesta, haluaisin ilomielin kuulla asiasta ja takuuvarmasti vien asian eteenpäin!
Coma

Posts: 705

#185 • • Coma

Lauri, 9.8.2005 16:47:
Kukaan näistä henkilöistä joita esimerkkeinä tutkittiin ei ole koskaan pystynyt millään tasolla todistamaan aihetta, esim. näyttämään sitä paikkaa Kaapelitehtaalla johon heidät on viety.



Siis tarkoitatko nyt celegenejä vai ihan yleensä?

Normaalisti virkavalta käyttää Kaapelilla E-portaikon alakertaa, johon pääsee käteväst ja huomaamattomasti myös ajoluiskaa pitkin rakennuksen takaa Tammasaarenkadulta. Sinne on viety kyl syyttä niin paljon jengiä ettei mitään rajaa, mm. Kaapelitehtaan henkilöstöä yms yms...
Lauri

Posts: 1,051

#186 • • Edited Lauri Devoted

Coma, 9.8.2005 17:16
Siis tarkoitatko nyt celegenejä vai ihan yleensä?

Normaalisti virkavalta käyttää Kaapelilla E-portaikon alakertaa, johon pääsee käteväst ja huomaamattomasti myös ajoluiskaa pitkin rakennuksen takaa Tammasaarenkadulta. Sinne on viety kyl syyttä niin paljon jengiä ettei mitään rajaa, mm. Kaapelitehtaan henkilöstöä yms yms...



Celegenejä nimenomaisesti. Laserpointin osalta en ole kuullut, että kukaan olisi tätä vääryyttä kokenut. Ketä Kaapelitehtaan henkilöstöstä on viety? Voisin kysyä heiltä henk koht kun aihe on taas pikkuhiljaa akuutti. Voisin nostaa aiheen tapetille taas myös virkavallan suuntaan.

P.S.
E-portaikko on suoraan sidoksissa merikaapelihalliin ja käytetään hyvinkin paljon tapahtumanaikaiseen logistiikkaan. Vuokrasopimuksen mukaan tapahtumajärjestäjä on velvollinen valvomaan E-portaikon käyttöä, sen ollessa varauloskäynti. Esim. Labyrinth tapahtumissa sitä kautta siirtyi yleisö itse tapahtumaan. Kuulostaa melko kummalta, että poliisi olisi niin avoimessa paikassa suorittamassa ko. toimintaa. Ja mitä ajoluiskaa tarkoitat? Merikaapelihalliin johtavaako? Vai onko museon puolella joku ajoluiska kenties?
tuuls

Posts: 60

#187 • • tuuls
Kerronpahan nyt vähän tarkemmin mitä muistan CeleGenen aikaisista tapahtumista.
Ruoholahden metroasemalta kun mut otettiin kiinni, kyttäauto ajoi jonnekin päin Kaapelitehdasta. Tummien ikkunoiden läpi ei oikein nähnyt minne meitä vietiin ja en tuntenut Ruoholahtea entuudestaan. Auto meni ajoluiskaa pitkin alas jonnekin kellaritilaan/autotalliin, tms: parin auton kokoinen tila ja ainakin muutama pienempi huone, jonne meidät vietiin kaikki erikseen. Autossa oli lisäkseni kaksi muuta henkilöä, jotka poliisit olivat ottaneet ennen minua kiinni metroasemalla.
Poliisiautossa, kun kysyin mihin mua viedään poliisi sanoi, että mennään nyt tonne Kaapelin alakertaan tarkastamaan teidät ja KUN sulta jotain löytyy niin sitten lähdetään Pasilaan.
En tiedä ketä ne kaksi muuta tyyppiä oli, mutta poliisit luulivat heitä ystävikseni ja kuulin jossain vaiheessa siellä kellaritilassa, että heiltä oli ilmeisesti löytynyt kannabista, tms.
Poliiseja siellä oli useampia, nais- ja miespoliiseja virkapuvuissa. He ottivat tietoni ylös ja kun kysyin mihin tiedot tulevat niin sanoivat, että heidän omiin arkistoihinsa. Omia nimiään he eivät kertoneet.

Mä jouduin riisumaan siinä pienessä huoneessa kaikki vaatteet pois, onneksi sentään naispoliisin valvonnassa, joka sitten tutki mun vaatteet. Sillä välin joku muu poliisi huoneen ulkopuolella tutki mun kamojani. Laukusta löytyneet lääkkeet sentään palauttivat, vaikka tuntui kovin vaikeelta heidän uskoa, että ne Claritynit oli allergialääkkeitä.
Mä olin niin hysteerinen ja shokissa koko tapahtuneesta, että tämän tarkempia muistikuvia mulla ei juurikaan ole. Kun pääsin sen ruumintarkastuksen ja kuulustelun jälkeen vihdoin pois sieltä ja kysyin joltain niistä poliiseista, että mistä pääseen bileisiin, se sanoi että ne on tuolla yläkerrassa, mutta et sä pääse täältä sisäkautta sinne vaan sun pitää kiertää tuolta ulkokautta ja neuvoi mistä pääsen bileiden sisäänkäynnin luoksen. Että tais olla just tuo Coman mainitsema tila.

Ei tullut sillon mieleenkään, että mun olis pitänyt tehdä asialle jotain. Olin niin järkyttynyt ja halusin lähinnä vaan unohtaa koko asian.

Eipä mulla silloin ollut mitään hajua mitä poliisien valtuuksiin kuuluu ja mitä ei kuulu.
juGis

Posts: 563

#188 • • juGis

Coma, 9.8.2005 17:16:
---
Lauri, 9.8.2005 16:47:
Kukaan näistä henkilöistä joita esimerkkeinä tutkittiin ei ole koskaan pystynyt millään tasolla todistamaan aihetta, esim. näyttämään sitä paikkaa Kaapelitehtaalla johon heidät on viety.


---


Siis tarkoitatko nyt celegenejä vai ihan yleensä?

Normaalisti virkavalta käyttää Kaapelilla E-portaikon alakertaa, johon pääsee käteväst ja huomaamattomasti myös ajoluiskaa pitkin rakennuksen takaa Tammasaarenkadulta. Sinne on viety kyl syyttä niin paljon jengiä ettei mitään rajaa, mm. Kaapelitehtaan henkilöstöä yms yms...



Joo ja ikävä tosiasia on se, että harvat viitsii tälläisistä asioista puhua jälkeenpäin, vaikka kyseessä olisinkin poliisivallan väärinkäyttö. Eihän siinä mitään että tarkastuksia tehdään, onhan se ihan missä tahansa festareillakin ymmärrettävää, mutta kunhan vaan ne tehdään by-the-book.
peepe

Posts: 904

#189 • • peepe

Lauri, 8.8.2005 20:50:
Se mitä on tapahtunut Ruoholahdessa, en ota kantaa - mutta haluaisin nähdä tähän Kaapelitehtaan urbaanilegendaan jonkinnäköistä faktaa vastapainoksi näille satunnaisille tarinoille mitä aina aika ajoin kuulee.

Lauri / Devotion



Tässä sulle taas yks urbaanilegenda lisää; juurikin kyseiset bileet, Devotion - Celebration Generation, vuosi 2002, ja kaveri lähti liian kännisen käytöksen perusteella kellarikerrokseen, vaatteet pois+muu tsekkaus->takas bileisiin.

Eipä taida nämä legendat ihan turhasta syntyä...
juGis

Posts: 563

#190 • • juGis

Tontsis, 9.8.2005 21:51:
---
tuuls, 8.8.2005 14:22:
Huumekoira innostui Ruoholahden metroasemalla ilmeisesti kotona olleen juoksuaikaisen koirani hajuista siinä määrin, että sitten tätä tyttöä vietiin ja lujaa Kaapelin alakertaan kellaritiloihin, jossa joutu riisumaan jonkun hemmetin pahvinpalan päällä kaikki vaatteet.
..
No, eikös sitten sivaripoliisit tulleet itse bileissä jututtamaan ja hakemaan mut uudelleen tarkastukseen. "Mitäs tyttö on tänään vetänyt?" - "Viinaa..." Ja sama ruljanssi uusiks.
---


Ei hitto, surkuhupaisaa suorastaan :D
Kai sait vielä jonkun jalkasienenkin siitä pahvista?
Anteeks..



Mielestäni ei tollasesta kannata vääntää vitsiä, edes anteeksipyynnön turvin. Etenkin jos tähän nyt liittyy jotain epäselvyyksiä järjestäjän ja poliisin välillä. Hauskaa se ehkä on jälkeenpäin ulkopuolisesta, mutta ei varmaankaan asianomaiselle.
sapeli

Posts: 11,768

#191 • • sapeli jokukukamikä?

peepe, 9.8.2005 21:23:
---
Lauri, 8.8.2005 20:50:
haluaisin nähdä tähän Kaapelitehtaan urbaanilegendaan jonkinnäköistä faktaa
---

Tässä sulle taas yks urbaanilegenda lisää; juurikin kyseiset bileet, Devotion - Celebration Generation, vuosi 2002, ja kaveri lähti liian kännisen käytöksen perusteella kellarikerrokseen, vaatteet pois+muu tsekkaus->takas bileisiin.

Eipä taida nämä legendat ihan turhasta syntyä...


Meikälle tapahtui sama Trinityissä 2004 - yhdistelmäsyynä ilmeisesti paljon viinaa (eikä ees niin paljoa *justjoo*) ja areenojen välillä ramppaaminen (n. 6 kertaa)... Stripsearch eikä tietenkään mitään löytynyt *taputapu*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

juGis

Posts: 563

#192 • • Edited juGis

Tontsis, 9.8.2005 22:01:
---
juGis, 9.8.2005 21:55:
---
Tontsis, 9.8.2005 21:51:
Ei hitto, surkuhupaisaa suorastaan :D
Kai sait vielä jonkun jalkasienenkin siitä pahvista?
Anteeks..

---


Mielestäni ei tollasesta kannata vääntää vitsiä, edes anteeksipyynnön turvin. Etenkin jos tähän nyt liittyy jotain epäselvyyksiä järjestäjän ja poliisin välillä. Hauskaa se ehkä on jälkeenpäin ulkopuolisesta, mutta ei varmaankaan asianomaiselle.

---


Öh? Totesin vaan, että surkuhupaisaa ja nimenomaan poliisin hölmöyden seurauksena. Jos mä tolla kommentillani astuin jonkun aikuisen ihmisen varpaille kolmen vuoden jälkeen, niin lyhyet on piuhat päässä. Enhän mä tässä nyt sanallakaan vittuillu tai mitään "uhrille".

Ja lisättäköön nyt vielä, että mua itseäni kypsyttäis ihan vitusti, jos joutuisin tollasen pelleilyn kohteeks.



Mutta eikö tollanen toteamus nyt oo suht turha, etenkin kun et tarkentanut että tarkoitat sillä "nimenomaan poliisin hölmöyden seurauksena" tapahtunutta asiaa. Ja totta, lyhyet on piuhat päässä, tänään. Eikä kyse ole vittuilusta, vaan huumorin vääntämisestä tollaisesta asiasta, joka ei mielestäni ole kauhean humoristinen. Ainakaan nyt. Ja tämä "uhri" nyt sattuu olemaan hyvä ja läheinen ystävä, joten asia on todella lähellä sydäntäni.

Mulla on aina ollut tarve puolustaa ihmisiä kaikelta mahdolliselta väärinkäytökseltä, etenkin jos se edes liippaa läheltä ihmisarvon riistämisestä, josta tietysti ei tässä välttämättä nyt ole kyse, mutta kumminkin..

Mua itseasissa vähän harmittaa, ettei mulle oo tullu tällästä tapausta vastaan, koska ite oon pienestä asti ottanu aina poliisin nimet ylös ja tivannut syitä jne, jos oon jostain syystä joutunut olemaan heidän kanssa tekemisissä.

Ei ollut tarkoitus hyökätä, kunhan vaan nyt on pinna kireellä.
juGis

Posts: 563

#193 • • juGis

Tontsis, 9.8.2005 22:16:
<clip>
Enkä mitään läppää edes yrittänyt heittää, mistä lie keksit sellaista.
</clip>



Hermot kireellä, niin sitä ottaa helposti nokkiinsa. Ei muuta. Anti olla. Bygones.
Lauri

Posts: 1,051

#194 • • Edited Lauri Devoted

tuuls, 9.8.2005 19:18:
klipklip



En missään nimessä kiistä sitä, etteikö ole olemassa mahdollisuutta, että näin on käynyt. En vain usko sen olevan totta ennenkuin joku pystyy aukottomasti asian todistamaan.
Hölmöintä on ajaa asiaa, johon ei itse usko.

Poliisit eivät siis olleet siviiliasuissa, vaan virkapuvuissa? Pystyykö joku vastaavan kokemuksen omaava osoittamaan kaapelitehtaan pohjapiirustuksesta suurinpiirtein paikan mistä on kyse? Tai esim. näyttämään tämän ajoluiskan?

CeleGenen tapauksessa kyseessä ei 100% varmuudella ole E-porras, josta on ollut puhe. CeleGenessä sisäänkäynti tapahtui meren puolelta J-sisäänkäynnistä, E-porrasta käytettiin tapahtuman aikaiseen logistiikkaan ja se oli jatkuvasti vartioitu tila - jos siellä joku ylimääräinen olisi ollut, olisin siitä tiennyt.

Ja peepelle,

Nimenomaan aihe saa sen urbaanilegendan maineen, kun 19/20:stä tapauksesta on "kaveri joutui" tai "kaveri kertoi". Ja mitä kautta tämä ko. kaveri vietiin sinne kellariin? Hän ei olisi päässyt kuitenkaan takaisin tulematta pääoven kautta maksamalla uuden lipun?
juGis

Posts: 563

#195 • • Edited juGis

Lauri, 10.8.2005 22:20:
---
tuuls, 9.8.2005 19:18:
klipklip

---


En missään nimessä kiistä sitä, etteikö ole olemassa mahdollisuutta, että näin on käynyt. En vain usko sen olevan totta ennenkuin joku pystyy aukottomasti asian todistamaan.
Hölmöintä on ajaa asiaa, johon ei itse usko.

Poliisit eivät siis olleet siviiliasuissa, vaan virkapuvuissa? Pystyykö joku vastaavan kokemuksen omaava osoittamaan kaapelitehtaan pohjapiirustuksesta suurinpiirtein paikan mistä on kyse? Tai esim. näyttämään tämän ajoluiskan?

CeleGenen tapauksessa kyseessä ei 100% varmuudella ole E-porras, josta on ollut puhe. CeleGenessä sisäänkäynti tapahtui meren puolelta J-sisäänkäynnistä, E-porrasta käytettiin tapahtuman aikaiseen logistiikkaan ja se oli jatkuvasti vartioitu tila - jos siellä joku ylimääräinen olisi ollut, olisin siitä tiennyt.

Ja peepelle,

Nimenomaan aihe saa sen urbaanilegendan maineen, kun 19/20:stä tapauksesta on "kaveri joutui" tai "kaveri kertoi". Ja mitä kautta tämä ko. kaveri vietiin sinne kellariin? Hän ei olisi päässyt kuitenkaan takaisin tulematta pääoven kautta maksamalla uuden lipun?



Ainakin minä löysin tälläsen liuskan kuvan / tiedot (merikaapelihalliin kytköksissä):

merikaapelihalli.gif (kuva)
http://www.cablefactory.fi/tiedot.htm (koko sivu)

Onkohan nyt kyse juuri tästä, vai jostain muusta?

t.JP
juGis

Posts: 563

#196 • • juGis
Ihan vaan että tämäkin homma selviää nyt kokonaan, niin allekirjoittanut menee tässä joku päivä kaapelille ja käy tarkastamassa kaikki sisäänpääsyt ja luiskat. Voisin myös napsii niistä kuvia.
mekaanikko

Posts: 1,176

#197 • • mekaanikko don selecta
Vastaisen varalle olis ihan hyödyllistä jos ihmiset yrittäisivät mahdollisimman tarkoin pistää ylös kaikki yksityiskohdat mikäli vastaavia ylilyöntejä tulee esimerkiksi nyt tänä viikonloppuna Koneistossa. Eli:

- Kysykää, mikä on teihin kohdistettavan toimenpiteen peruste. Tämän ilmoittamiseen poliisilla on laillinen velvollisuus. Esimerkiksi jos teitä epäillään huumausaineiden hallussapidosta ja viedään siksi tarkempaan tutkimukseen, kysykää mihin tämä epäily perustuu.
- Pyytäkää poliisia näyttämään virkamerkkinsä, erityisesti jos poliisi on siviilipukuinen. Myös univormupukuisella poliisilla on velvollisuus pyydettäessä näyttää virkamerkkinsä "kun se virkatehtävää vaarantamatta on mahdollista". Don't take a no for an answer. Jos poliisi kieltäytyy näyttämästä virkamerkkiään muistuttakaa että heillä on siihen laillinen velvollisuus. Ottakaa toimenpidettä suorittavien poliisien nimet ylös.
- Jos poliisi yrittää uhkailla esim. "tää voidaan hoitaa tässä tai sitten Pasilassa pitemmän kaavan mukaan", merkitkää kaikki tällaiset muistiin.
- Jos joudutte tutkimuksiin, pistäkää tosiaan ylös kaikki mahdolliset detaljit niin kauan kuin ne ovat tuoreessa muistissa: kellonaika, tutkimuksen kesto ja suorituspaikka, ketä oli läsnä, mitä poliisit sanoivat, oliko paikalla lääkäri, huumekoiria, vartijoita...

Poliisiin kannattaa suhtautua asiallisesti ja ystävällisesti mutta jämäkästi ja omat oikeutensa tuntien. Poliisin mielivalta on mahdollista vain sen vuoksi että ihmiset eivät tunne omia laillisia oikeuksiaan. Toisaalta toki hekin tekevät vain työtään joten turha vittuilu pois.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

juGis

Posts: 563

#198 • • juGis

mekaanikko, 11.8.2005 12:00:
Vastaisen varalle olis ihan hyödyllistä jos ihmiset yrittäisivät mahdollisimman tarkoin pistää ylös kaikki yksityiskohdat mikäli vastaavia ylilyöntejä tulee esimerkiksi nyt tänä viikonloppuna Koneistossa. Eli:

- Kysykää, mikä on teihin kohdistettavan toimenpiteen peruste. Tämän ilmoittamiseen poliisilla on laillinen velvollisuus. Esimerkiksi jos teitä epäillään huumausaineiden hallussapidosta ja viedään siksi tarkempaan tutkimukseen, kysykää mihin tämä epäily perustuu.
- Pyytäkää poliisia näyttämään virkamerkkinsä, erityisesti jos poliisi on siviilipukuinen. Myös univormupukuisella poliisilla on velvollisuus pyydettäessä näyttää virkamerkkinsä "kun se virkatehtävää vaarantamatta on mahdollista". Don't take a no for an answer. Jos poliisi kieltäytyy näyttämästä virkamerkkiään muistuttakaa että heillä on siihen laillinen velvollisuus. Ottakaa toimenpidettä suorittavien poliisien nimet ylös.
- Jos poliisi yrittää uhkailla esim. "tää voidaan hoitaa tässä tai sitten Pasilassa pitemmän kaavan mukaan", merkitkää kaikki tällaiset muistiin.
- Jos joudutte tutkimuksiin, pistäkää tosiaan ylös kaikki mahdolliset detaljit niin kauan kuin ne ovat tuoreessa muistissa: kellonaika, tutkimuksen kesto ja suorituspaikka, ketä oli läsnä, mitä poliisit sanoivat, oliko paikalla lääkäri, huumekoiria, vartijoita...

Poliisiin kannattaa suhtautua asiallisesti ja ystävällisesti mutta jämäkästi ja omat oikeutensa tuntien. Poliisin mielivalta on mahdollista vain sen vuoksi että ihmiset eivät tunne omia laillisia oikeuksiaan. Toisaalta toki hekin tekevät vain työtään joten turha vittuilu pois.



Word. Juuri näin.
tumpsi

Posts: 2,553

#199 • • Edited tumpsi rekisteröitymätön

Lauri, 10.8.2005 22:20:
Nimenomaan aihe saa sen urbaanilegendan maineen, kun 19/20:stä tapauksesta on "kaveri joutui" tai "kaveri kertoi". Ja mitä kautta tämä ko. kaveri vietiin sinne kellariin?


No, mä kyllä uskon ennemmin ystävääni, vaikka hän olikin erittäin humalassa, ennemmin kuin tuntematonta bilepromoottoria(, joka netissä vouhkaa: "ei mun pileis" ;))

Hän ei olisi päässyt kuitenkaan takaisin tulematta pääoven kautta maksamalla uuden lipun?


Ai et jos sun pileissä joutuu tuohon riisuutumisprosessiin, niin joutuu vielä maksamaan uuden lipun? Olettaen tietysti että mitään ei löydy.

Mutta jostain noi urbaanit legendatkin saa alkunsa.
Keksiikö niitä joku? Vai voisiko olla, että jotkut ovat totta? ;)

*piis*

edit: Lauri, kerroppa mulle, että minkä takia joku keksisi valehdella käyneensä pyllistämässä poliisille?
Gilgamint.com

Posts: 2,258

#200 • • Gilgamint.com Making questions
Emmätiiä... poliisi välillä tekee kyl mitä lystää... kaikki on vain ihmisistä kiinni. Valittaminen on joskus vaikeeta...