Klubituksen kilonpudotus

1,827 posts, 92 pages, 721,441 views

turquoise

Posts: 732

#1661 • • turquoise e-ra2co
Muakin kiinnostais kuulla tosta "säästöliekistä". Miten nopeeta ja miten pienillä kaloreilla se tosiaan edes tulis?

Mun mielestä on ihan ok laihduttaa syömällä tyyliin vain 500-1000 kaloria päivässä, jos vaan mieli ja kroppa jaksavat, ja vitamiinit, hivenaineet ja proteiinit huolehtii. Urheilla voi vielä päälle. Jos joku päivä on paha olo, niin sitten syö enemmän. Viikonloppuna voi käydä hyvällä omatunnolla vaikka baarissakin, ja on muuten mukava olo kun on viikolla pysynyt ruodussa.

Itselläni toimii tämä tällä lailla, eikä mua kiinnosta vaikka kuka sanois siihen mitä. En oo ikinä elämässäni ollut (ainakaan mielestäni) "hoikka", yleensä vain "normaali", joten tämän kesän ajattelin ihan jopa tutkimuksen kannalta kokeilla, että miltä tuntuisi olla sellainen. Eikä veltolla tavalla hoikka, vaan timmillä tavalla. Toivottavasti onnistun, luulis nyt kun paino on ollut pitkään laskussa eikä oo vasta kuin tammikuu.

Tsemppiä meille!

Teinityttöjen blogeista: "Nothing tastes as good as thin feels" Ehkä tossa on jotain perää, mutta vähän nolo.

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

Jussi Soro

Posts: 6,385

#1662 • • Jussi Soro choon!

Replying to Klubituksen kilonpudotus:

sativa, 13.1.2010 18:47:
Muakin kiinnostais kuulla tosta "säästöliekistä". Miten nopeeta ja miten pienillä kaloreilla se tosiaan edes tulis?


Ei kai tollasta edes ole olemassa? Käytin tota sanaa siis (huonosti) kuvaamaan sitä, että ihminen koittaa laihduttaa ilman liikuntaa nollakaloreilla. Joku ketoosi, mitä tavoitellaan esimerkiksi atkinsissa on sitten ihan eri tila, jonka järkevyydestä ja tavoiteltavuudesta voi sitten olla montaa mieltä.

Mun mielestä on ihan ok laihduttaa syömällä tyyliin vain 500-1000 kaloria päivässä, jos vaan mieli ja kroppa jaksavat, ja vitamiinit, hivenaineet ja proteiinit huolehtii. Urheilla voi vielä päälle. Jos joku päivä on paha olo, niin sitten syö enemmän. Viikonloppuna voi käydä hyvällä omatunnolla vaikka baarissakin, ja on muuten mukava olo kun on viikolla pysynyt ruodussa.


Jokainen toki laihduttaa niin kuin haluaa ja eri ihmiset vaatii eri energiamäärän jotta jaksavat. Dieettaamisessa ja laihduttamisessa yleensäkin on hyvä pitää ns. terve järkikin mukana. Jos aloitat suoraan huipputarkan hifistelydieetin, on sen noudattaminen käytännössä mahdotonta, tai ainakin huomattavasti vaikeampaa kuin dieetti jossa koitat välttää turhia rasvoja ja hiilareita. Samoin jos esim päätät olla täysin ilman karkkia, on ensimmäisestä lipsahduksesta dieettisi mennyt jo pilalle. Jos taas päätät etukäteen, että voit yhtenä päivänä viikossa syödä tietyn määrän karkkia, pysyt paremmin dieetissäsi.
KooKie

Posts: 4,338

#1663 • • KooKie aka. Petress Pan

Replying to Klubituksen kilonpudotus:

Jussi Soro, 13.1.2010 20:24:
---
sativa, 13.1.2010 18:47:
Muakin kiinnostais kuulla tosta "säästöliekistä". Miten nopeeta ja miten pienillä kaloreilla se tosiaan edes tulis?
---

Ei kai tollasta edes ole olemassa?



Itse olen käsittänyt, että säästöliekki tarkoittaa sitä, että kun keho kokee energiavajetta, sen perusaineenvaihdunta huononee. Periaatteessa se siis tarkoittaa sitä, että jos olet syönyt terveellisen normaalisti, hyvin toimiva aineenvaihdunta tasapainottaa päivän energiansaannin ja -kulutuksen samaan suhteeseen, kuin se olisi, jos olisit syönyt liian vähän, jolloin aineenvaihduntasi olisi huonontunut.

Tällöin siis on keho kerää helpommin painoa, kun tulee niitä päiviä, jolloin keho huutaa enemmän energiaa, eikä huonontunut aineenvaihdunta kuluta tätä suurempaa (muille normaalia) energiamäärää.

Säästöliekin tieteellinen tutkimus on käsittääkseni kuitenkin aika vauvanaskelissa, ja sen epäillään koostuvan monesta eri osatekijästä.

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#1664 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

Replying to Klubituksen kilonpudotus:

Jussi Soro, 13.1.2010 20:24:
---
sativa, 13.1.2010 18:47:

---
Mun mielestä on ihan ok laihduttaa syömällä tyyliin vain 500-1000 kaloria päivässä, jos vaan mieli ja kroppa jaksavat, ja vitamiinit, hivenaineet ja proteiinit huolehtii. Urheilla voi vielä päälle. Jos joku päivä on paha olo, niin sitten syö enemmän. Viikonloppuna voi käydä hyvällä omatunnolla vaikka baarissakin, ja on muuten mukava olo kun on viikolla pysynyt ruodussa.
---

Jokainen toki laihduttaa niin kuin haluaa ja eri ihmiset vaatii eri energiamäärän jotta jaksavat. Dieettaamisessa ja laihduttamisessa yleensäkin on hyvä pitää ns. terve järkikin mukana. Jos aloitat suoraan huipputarkan hifistelydieetin, on sen noudattaminen käytännössä mahdotonta, tai ainakin huomattavasti vaikeampaa kuin dieetti jossa koitat välttää turhia rasvoja ja hiilareita. Samoin jos esim päätät olla täysin ilman karkkia, on ensimmäisestä lipsahduksesta dieettisi mennyt jo pilalle. Jos taas päätät etukäteen, että voit yhtenä päivänä viikossa syödä tietyn määrän karkkia, pysyt paremmin dieetissäsi.



Ylimatalakalorisista dieteistä vielä sen verran, että todella matalilla kaloreilla (varsinkin jos laiminlyödään proteiinin saanti) elimistö hankkii energiaa helposti hajoittamalla elimistön omaa lihaksistoa ja pienentynyt lihasmassa tarkoittaa myös pienentynyttä kulutusta ja siten elimistön perusaineenvaihdunta pienenee. Tällaisissa "superdieeteissä" käy helposti niin että kaikki laihdutettu tuleekorkojen kanssa takaisin. Fiksua on laihduttaa lihasvassaa vaalien (eli siis treeniä ja riittävää proteiininsaantia :)

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

ratas

Posts: 82

#1665 • • ratas
500-1000 kcal ei kyllä kuulosta kauheen terveeltä liikkuvalle ihmiselle, urheilevalle vielä vähemmän.. Mut kukin vetää niinku parhaaks näkee ja kokee.
Avatar
#1666 • • Annakins Guest

Replying to Klubituksen kilonpudotus:

sativa, 13.1.2010 18:47:
Mun mielestä on ihan ok laihduttaa syömällä tyyliin vain 500-1000 kaloria päivässä, jos vaan mieli ja kroppa jaksavat, ja vitamiinit, hivenaineet ja proteiinit huolehtii. Urheilla voi vielä päälle. Jos joku päivä on paha olo, niin sitten syö enemmän. Viikonloppuna voi käydä hyvällä omatunnolla vaikka baarissakin, ja on muuten mukava olo kun on viikolla pysynyt ruodussa.



Kuten Jussikin tossa alla mainitsi, niin kukin toki laihduttaa ja elää tyylillään, mutta mun on pakko kysyä, että miten ihmeessä ihminen voi pitkällä tähtäimellä pärjätä neljäsosalla tai puolella normaalista energiantarpeesta, varsinkin jos urheilee? Kyllähän paino varmasti tippuu, mutta mitäs sitten jos ei jaksakaan loppuelämää tollasilla kalorimäärillä?

No, kuten sanottu, kukin taaplaa tyylillään, mulle toi vaan kuulostaa äärimmäisen epäterveelliseltä ja ahdistavalta...
remotion

Posts: 5,283

#1667 • • remotion nostatus guru
varmaankin sen takia että tarkoitus on laihtua? :D
miksi kukaan laihduttaisi koko elämää tai yrittäisi elää noilla kaloreilla aina?
Kyse oli kai kilonpudotuksesta.

Mieskin elää pienen totuttelun jälkeen 1500k.kalorilla päivässä (DIETIN AJAN).
sapeli

Posts: 11,768

#1668 • • sapeli jokukukamikä?

Replying to Klubituksen kilonpudotus:

2la, 12.1.2010 21:10:
Myykää läskinne, läskit

Läskillä lukutaitoa -laihdutuskampanja Nepalin opettajankoulutuksen hyväksi

Tiivistettynä:
jokaisesta helmi-toukokuussa laihdutetusta kilosta maksetaan 15 € Nepalissa tapahtuvan opettajankoulutuksen hyväksi.
Rahoittajana suomalainen yksityishenkilö, järjestäjänä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ev.lut. seurakuntien avustuksella.



Tämä olisi oikeasti kiinnostanut, mutta yksi ehdoista on että laihduttaja on aloittaessaan ylipainoinen. En taida ihan niin paljoa painaa kuitenkaan.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Yallu

Posts: 1,910

#1669 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Replying to Klubituksen kilonpudotus:

sativa, 13.1.2010 18:47:
Muakin kiinnostais kuulla tosta "säästöliekistä". Miten nopeeta ja miten pienillä kaloreilla se tosiaan edes tulis?

Mun mielestä on ihan ok laihduttaa syömällä tyyliin vain 500-1000 kaloria päivässä, jos vaan mieli ja kroppa jaksavat, ja vitamiinit, hivenaineet ja proteiinit huolehtii. Urheilla voi vielä päälle. Jos joku päivä on paha olo, niin sitten syö enemmän. Viikonloppuna voi käydä hyvällä omatunnolla vaikka baarissakin, ja on muuten mukava olo kun on viikolla pysynyt ruodussa.

Itselläni toimii tämä tällä lailla, eikä mua kiinnosta vaikka kuka sanois siihen mitä. En oo ikinä elämässäni ollut (ainakaan mielestäni) "hoikka", yleensä vain "normaali", joten tämän kesän ajattelin ihan jopa tutkimuksen kannalta kokeilla, että miltä tuntuisi olla sellainen. Eikä veltolla tavalla hoikka, vaan timmillä tavalla. Toivottavasti onnistun, luulis nyt kun paino on ollut pitkään laskussa eikä oo vasta kuin tammikuu.

Tsemppiä meille!

Teinityttöjen blogeista: "Nothing tastes as good as thin feels" Ehkä tossa on jotain perää, mutta vähän nolo.



Kannattaa sitten myös muistaa sellainen pienen pieni seikka, että kroppa tosiaan reagoi siihen että se saa vähemmän energiaa siten, että se alkaa varastoimaan energiaa parhaaksi näkemällään tavalla. Eli jos korppa on tottunut saamaan liian vähän energiaa ja sitten sille sitä yhtäkkiä annetaan, niin se alkaa säilömään tätä energiaan tehokkaimmin, eli rasvana. Siksi jatkuva ja tasainen ravinnon saanti on laihduttamisessa tärkeää ja liikunta on tärkeimmässä roolissa.

Järkevä, terveellinen syöminen sekä monipuolinen liikunta auttaa pitkälle. Eli ei pelkkää salia, ei pelkkää lenkkiä, eikä pelkkää porkkanaa..
Amuck

Posts: 2,396

#1670 • • Amuck dub-i-dub

Replying to Klubituksen kilonpudotus:

sapeli, 14.1.2010 11:36:
Tämä olisi oikeasti kiinnostanut, mutta yksi ehdoista on että laihduttaja on aloittaessaan ylipainoinen. En taida ihan niin paljoa painaa kuitenkaan.


Hmm, missä kohtaa niin sanottiin?

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Avatar
#1671 • • Annakins Guest

Replying to Klubituksen kilonpudotus:

remotion, 14.1.2010 11:35:
varmaankin sen takia että tarkoitus on laihtua? :D
miksi kukaan laihduttaisi koko elämää tai yrittäisi elää noilla kaloreilla aina?



Mut eiks pointtina oo myös se et ne kilot kanssa pysyy poissa?

No, tää onkin just se asia jonka suhteen itse koen, että on parempi muuttaa elintapoja ja ruokavaliota terveemmäksi ja lisätä liikuntaa, kuin hysteerisesti vahtia kaloreita tai kokeilla ihmedieettejä.
Avatar
#1672 • • astaroth Guest

Replying to Klubituksen kilonpudotus:

remotion, 14.1.2010 11:35:
varmaankin sen takia että tarkoitus on laihtua? :D
miksi kukaan laihduttaisi koko elämää tai yrittäisi elää noilla kaloreilla aina?
Kyse oli kai kilonpudotuksesta.


mutta jos haluaa, että ne kilot myös pysyvät poissa, niin se tarkoittaa sitä, että elintapojen olisi pysyttävänä sille "tiukemmalle minälle" räätälöitynä. jos heti vaa'an näyttäessä tavoitepainoa alkaa siirtyä takaisin vanhoihin kulutustottumuksiin, niin ei kannata yllättyä, jos kilot tulevat hyvin nopeasti takaisin lisäpalautusten kera

über-hardcore-dietistä on selvästi vaikeampaa siirtyä stabiiliin kevyempään kulutukseen sen sijaan, että pitäisi itsensä vähemmän psyykkisesti ja fyysisesti rasittavilla metodeilla aktiivisena pitkällä tähtäimellä
turquoise

Posts: 732

#1673 • • Edited turquoise e-ra2co
Kun puhuin tuossa tosta 500-1000 kalorista, niin teen yleensä sillä lailla että jos oon syönyt edellisenä päivänä enemmän niin syön seuraavana päivänä vähemmän. Esim. jos lauantaina oon ollut viihteellä ja sunnuntaina syönyt jonkun 1500 kcal tai yli ja maannut vaan koko päivän, pidän sitä henkisesti oikein kivana juttuna olla maanantai niukilla kaloreilla. Monella lähtee yhden rökylipäivän jälkeen käsistä koko touhu.

Kyllä kroppa ilmoittaa, jos sillä on hätä. Sanoin edellisessä kirjoituksessani, että jos on huono olo niin syö enemmän. Tottakai treenipäivinä (juoksu, tanssi tai/ja sali) tulee väkisinkin syötyä 1000 kcal, koska muuten on paha olo. Täytyy osata vain kuunnella kehoaan.

Itse olen omilla metodeillani laihduttanut jokusen vuosi sitten 12 kiloa, eivätkä ne tulleet takaisin vasta kuin asuessani vuoden Yhdysvalloissa ruokavalion muuttuessa ja liikunnan määrän vähentyessä reippaasti. Toisaalta Suomessa sain ne taas laihdutettua pois, eikä paino ole korkeisiin lukemiin enää noussut. Tarkkailen aina kaloreita, ja tiedän paljonko mun täytyy suunnilleen syödä pysyäkseni tietyssä painossa. Nyt tarkoitus onkin laihtua.

Edit. Ja ei tää mikään ihmedieetti oo :D Silkkaa matikkaa. Ei mun näin tiukasti kuitenkaan tarvis elää, ellen olis elämyshakuinen olutsieppo. No, light-siideriä tosin juon, mutta kyllä mä käyn baarissa pari kertaa viikossa. Enkä halua lopettaa/vähentää alkoholinkulutustani. Jostakin päästä täytyy karsia.

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

-Kerttu-

Posts: 4,542

#1674 • • Edited -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH

Replying to Klubituksen kilonpudotus:

sativa, 14.1.2010 16:18:
tekstiä



Ihan mielenkiinnosta kysyn. Ootko koskaan laskenut sun päivittäistä keskimääräistä kalorin kulutusta? Ite oon pitkä 163 ja painoa n. 58 kg ja noin pelkällä istumatyöllä mun päivittäinen kulutus on 1830 kcal.. siihen kun lisätään vähänkin urheilua niin reippaasti mennään 2000 kcal päälle. Mietin vaan noita sun 500 kcal päiviä.. oot siis miinuksella 1500 kcal päivässä! Ja viikonloppuna tasaat tätä syömällä jopa huimat 1500 kcal päivässä?! *whaat* Eli vedät koko viikon ihan reippailla miinuksilla?! No en ihmettele, että laihdut. Mut kukin tyylillään. Ite en kykenis tohon. Kun haluan muutaman kilon saada pois, pidän viikolla -500 kcal päiviä, mut viikonloput menee yleensä yli sen 500 kcal, eli periaatteessa viikko jää miinukselle sen 1500 kcal.. Ja tälläkin tahdilla laihtuu..hitaasti ja varmasti! Eikä lihaskato oo niin älytön.. Ja sit kun oon saanut ne muutaman kilon pois, niin ruokatavat ei paljoakaan muutu. En vaan seuraa ehkä niin tarkasti kaloreita ja paino pysyy tasaisena (pysynyt viimeiset 12 vuotta). Siis syötkö aina noin vähän vai vain silloin kun laihdutat? Jos syöt aina noin vähän, niin sun kroppas on varmaan tottunut siihen, mut jos et, niin mitäs sit kun palaat normaaliin ruokavalioon (sulla varmaan 1500-2000 kcal/pv) niin kyllä luulis, et kiloja tulee heti takaisin..

No joo..ihmettelempä vaan, et miks noin rankalla tavalla, kun olis helppoo vaan syödä aina sopivasti!? *ding*

EDIT: Ainiin, tää on napattu toiselta sivulta:
Drunkorexian sanotaan olevan sellainen, jossa ihminen lakkaa syömästä tai vähentää syömisiään rajusti, jotta voisi juoda alkoholipitoisia juomia enemmän lihomatta

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

WiljamiDzay

Posts: 1,291

#1675 • • WiljamiDzay Nyypiö
Kappas, mä en ollukkaa kirjotellu viel tänne... Alotettiin kämppiksen kanssa viime heinäkuun lopussa käytännössä ketoosiin perustuva dieetti. Kämppis piti ketoa yllä n. 2,5 kuukautta, minä 3 (jonka jälkeen pikkuhiljaa nostin hiilaritasoja, edelleen matalat n. 50g/päivä). Dieetin aloituksesta lukien ehti painoa tippua 17 kiloa ja yllätyksekseni huomasin että 3 viikon joulutauon aikana (jolloin en ihmeemmin katsonut mitä söin, ainoana pannassa lyhyet hiilarit, eli vaaleat leivät, riisit jne... tosin karsumelliä tuli napostettua muutamaan otteeseen ja sokru kuitenkin kaiken pahin :D ) nousi kehon kuivapaino ainoastaan n. puoli kiloa (mittasin siis uudestaan parin hiilarittoman päivän jälkeen kun kehosta oli ylimääräiset nesteet jo poistuneet).
Tässä ois nyt tarkoitus aloittaa vähähiilarillinen dieettailu uudestaan jonka lisäksi saliharjoittelu (joka itse asiassa katkaisi painonputoamisen jo marraskuussa vaikka dieetti olikin päällä yhä) jolla olisi tarkoitus kiinteyttää paikat jotka eivät muuten kuihdu *joo*

--
Nimim. Viherpeukalo, tiedät kai missä.

WiljamiDzay

Posts: 1,291

#1676 • • WiljamiDzay Nyypiö

Replying to Klubituksen kilonpudotus:

Super-Kerttu, 14.1.2010 17:28:
EDIT: Ainiin, tää on napattu toiselta sivulta Drunkorexian sanotaan olevan sellainen, jossa ihminen lakkaa syömästä tai vähentää syömisiään rajusti, jotta voisi juoda alkoholipitoisia juomia enemmän lihomatta



Kuulostaa aika pöljältä toiminnalta *ding*

Niin ja painonpudotuksen aikana dokailu keskeyttää painontippumisen vaikka miten dieettais, koska kun maksa polttaa alkoholia, muu aineenvaihdunta on minimissä. Ja lisäksi jos pitää hiilaritonta dieettiä yllä niin viinan kanssa läträily voi olla hengenvaarallista (kehon kuivuminen saattaa aiheuttaa ketoasidoosin = sokeritautikohtaus).

--
Nimim. Viherpeukalo, tiedät kai missä.

siveys

Posts: 2,492

#1677 • • siveys lovely

Replying to Klubituksen kilonpudotus:

WiljamiDzay, 14.1.2010 17:41:
Niin ja painonpudotuksen aikana dokailu keskeyttää painontippumisen vaikka miten dieettais, koska kun maksa polttaa alkoholia, muu aineenvaihdunta on minimissä. Ja lisäksi jos pitää hiilaritonta dieettiä yllä niin viinan kanssa läträily voi olla hengenvaarallista (kehon kuivuminen saattaa aiheuttaa ketoasidoosin = sokeritautikohtaus).


On se kyllä hienoa kun ihmiset tietää mistä ne puhuu :D
WiljamiDzay

Posts: 1,291

#1678 • • Edited WiljamiDzay Nyypiö

Replying to Klubituksen kilonpudotus:

siveys, 14.1.2010 17:43:
---
WiljamiDzay, 14.1.2010 17:41:
Niin ja painonpudotuksen aikana dokailu keskeyttää painontippumisen vaikka miten dieettais, koska kun maksa polttaa alkoholia, muu aineenvaihdunta on minimissä. Ja lisäksi jos pitää hiilaritonta dieettiä yllä niin viinan kanssa läträily voi olla hengenvaarallista (kehon kuivuminen saattaa aiheuttaa ketoasidoosin = sokeritautikohtaus).

---

On se kyllä hienoa kun ihmiset tietää mistä ne puhuu :D



Kato tärkeintä on uskoa siihen mitä lukee pakkotoisto-foorumilta *vink*

edit. tai karppaajista tai mistä lie oonkaan lukenu/kuullu... Eniveis ei se dokailu terveyttä edistä kuitenkaan ja jos ei oo darra, ni jaksaa sporttailla *joo*

--
Nimim. Viherpeukalo, tiedät kai missä.

turquoise

Posts: 732

#1679 • • Edited turquoise e-ra2co

Replying to Klubituksen kilonpudotus:

Super-Kerttu, 14.1.2010 17:28:
---
sativa, 14.1.2010 16:18:
tekstiä

---
tekstiä

EDIT: Ainiin, tää on napattu toiselta sivulta:
Drunkorexian sanotaan olevan sellainen, jossa ihminen lakkaa syömästä tai vähentää syömisiään rajusti, jotta voisi juoda alkoholipitoisia juomia enemmän lihomatta



Drunkoreksinen :D Jep.

En mä rankalla miinuksella koko viikkoa. Esimerkiksi eilen söin 800 kcal, en urheillut, lähdin baariin ja söin aamulla klo 05 n.300 kcal. Tästä voi laskea, että luultavasti söin ja join enemmän kuin kulutin. Näin käy melkein joka kerta, kun baariin lähtee ja se on hyvä, että välillä menee kalorit ylitse ettei elimistö totu jatkuvaan kalorivajeeseen! Kuten oon monasti jo sanonut, konsti on itselläni hyväksi havaittu, enkä muuta laihdutustapojani tämän vuoksi. Elintapani mulla on muuten hyvät, urheilen aina paljon vaikken laihdutaisikaan.

T. -12 kiloa poissa (vuodesta 2004 lähtien).

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

siveys

Posts: 2,492

#1680 • • siveys lovely

Replying to Klubituksen kilonpudotus:

Jussi Soro, 13.1.2010 18:30:
Pointtina siis oli, että on terveellisempää liikkua ja syödä terveellisesti kuin olla liikkumatta ja syödä niin vähän, että silti laihtuu. Liikunnan terveellisyydestä tuskin tarvitset kauheasti tieteellisen tutkimuksen viitteitä?


Mielestäni se, että liikunta on terveellistä on hyvä abstraktio jos ei halua perehtyä asioihin syvemmin.

Jos kuitenkin lähdetään tätä abstraktiota syvemmälle, eli lähdetän esimerkiksi tarkastelemaan "kehon läpi kierrätetyn energian" tai "säästöliekin" vaikutuksia terveyteen, astutaan alueelle, jolla näiden abstraktioiden päälle rakennetut logiikat eivät enää automaattisesti päde. Ilman tällaisia rankkoja abstraktioita kohtaamme seuravia kysymyksiä:

Mitä on terveys ja mistä eri asioista se koostuu?
Kuinka paljon kukin yksilö arvostaa eri terveyden osa-alueita?
Miten erilaiset liikuntamuodot vaikuttavat terveyden eri osa-alueisiin?
Miten erilaiset ruokavaliot vaikuttavat terveyden eri osa-alueisiin?
Miten terveyden eri osa-alueet vaikuttavat muihin terveyden osa-alueisiin?

Jos kysymyksen purkaa näihin komponentteihin niin ainakin allekirjoittaneelle herää varsin suuri tarve tukeutua tieteellisesti tutkittuun tietoon esimerkiksi juuri liikunnan vaikutuksista terveyteen, sillä en voi enää pitää itsestäänselvyytenä jokaisen liikuntamuodon soveltuvuutta jokaisen yksilön henkilökohtaisiin terveydellisiin tavoitteisiin.

Jos sinulle riittää se, että liikunta on terveellistä niin hyväksyn täysin valintasi. Mielestäni on täysin perusteltu valinta ottaa annettuna tieteellisen yhteisön populaarikulttuuria varten muodostama abstraktio ja elää sen mukaisesti, jolloin oman energiansa voi suunnata muihin kohteisiin kuin lääketieteellisen tiedon etsimiseen, omaksumiseen ja siltä pohjalta maailmankuvansa rakentamiseen.

Mikäli kuitenkin teet tämän valinnan, suosittelen sinun huomioivan valintasi implikaatiot esimerkiksi silloin kun jaat neuvoja julkisella keskustelualueella. Koko ajattelusi perustuu abstraktioihin, jotka kätkevät alleen mielettömän määrän poikkeuksia, erityistilanteita ja kyseenalaista (sekä usein myös väärää) tietoa, eivätkä näitä abstraktioita logiikan keinoin yhdistelemällä saadut johtopäätöksesi enää välttämättä pidä paikkaansa.

Sinulla on ihmisyksilönä oikeus (tai oikeastaan pakko) muodostaa oma maailmankuvasi ja tehdä siihen pohjautuvat päätöksesi tällaisten epätarkkojen abstraktioiden pohjalta. Siinä vaiheessa mennään kuitenkin mielestäni todella vaaralliseen suuntaan kun puet nämä abstraktiosi totuuksien muotoon ja julistat niitä julkisesti ilman asianmukaista huomiota oman pätevyytesi rajoista.

Eli kun sä seuraavalla kerralla haluat tulla muistuttamaan meitä siitä, että terveellinen liikunta ja terveellinen ruokailu ovat lääketieteellisen yhteisön mielestä kokonaisvaikutuksiltaan terveellisiä valintoja, voisit jättää "säästöliekkien" ja "energian läpikuljettamisten" terveydellisten vaikutusten julistamisen sellaisille henkilöille, jotka ymmärtävät edes mainita kyseessä olevan spekulaatiota, joka ei pohjaudu tieteelliseen tutkimukseen.

Don't take this the wrong way. Oot varmasti ihan hyvä tyyppi ja pidät itsestäsi todennäköisesti fyysisesti parempaa huolta kuin minä. Haluat varmasti myös vilpittömästi auttaa Klubituksen kilonpudottajia kohti terveellisempää elämäntyyliä. Suosittelen kuitenkin, että pidätäydyt siinä mitä oikeasti tiedät. Jo sekin, että kerrot mitä olet mistäkin lähteestä kuullut ja miten olet itse päättänyt näiden tietojen pohjalta järjestää oman elämäsi on varmasti monelle arvokasta ja inspiroivaa tietoa.