Replying to Klubituksen kilonpudotus:
sativa, 28.12.2009 10:47:
Hitaat hiilarit, hmmmm. Niitä taidan saada lähinnä vihanneksista. Mä en oikein pysty viljatuotteita syömään, lieneekö joku keliakia
Jos epäilet sairastavasi keliakiaa niin suosittelen, että menet terveyskeskukseen keliakiatesteihin mahdollisimman pikaisesti. Keliakia ei ole laktoosi-intoleranssin kaltoin lähinnä vain epämukavuustekijä vaan aiheuttaa ilman oikeanlaista huomioimista vakavia suoliston soluvaurioita.
Nauttimiesi hiilareiden ei lisäksi tarvitse olla erityisesti hitaasti imeytyviä jos vain kykenet pitämään hiilihydraattien kerta-annokset riittävän pieninä. Pääasiallinen tavoite on vain huolehtia siitä, että veren sokeripitoisuus ei kasva niin nopeasti tai korkeaksi, että keho päättäisi aloittaa energian varastoimisen rasvaksi.
Ehkä mä syön sit kasviksia jonkun kilon päivässä ja lorautan oliiviöljyä sekaan. Ja unohdan kananmunien käytön hätämuonana
Oliiviöljyn sijaan suosittelen auringonkukkaöljyä ja pellavansiemenöljyä, joista saa tarvittaessa energian lisäksi myös elimistölle tärkeitä hyviä rasvoja. Kananmunien käyttöä en suosittele lopettamaan, sillä ne ovat hyvä, monipuolinen ja kätevä ravintolähde. Tarvitset kuitenkin edelleen sitä proteiiniakin runsaasti liikunnan aiheuttamien lihasvaurioiden korjaamiseen sekä muiden elintoimintojen ylläpitämiseen - vain ylijäämä muutetaan maksaa hieman kuormittavalla prosessilla energiaksi. Kananmunien sisältämästä kolesterolistakaan ei tarvitse niin hirveästi huolehtia jos vain pitää huolen siitä, että omega-3 ja omega-6 rasvahappoja on kehossa riittävästi ja sopivassa suhteessa.
Luin muuten joskus, että joidenkin ihmisten elimistöt saattavat reagoida makeutettuihin (aspartaami jne.) mehuihin ikäänkuin olisivat sokerillisia ja elimistössä tapahtuu samanlaisia muutoksia kuin sokeria syödessä (veren sokeriarvot nousee?? jne. - en muista tarkkaan) - voiko tämä pitää paikkaansa ja voiko tämä mahdollisesti vaikeuttaa laihduttamista?
Teoriassa olisi mahdollista, että jotkin kemikaaliset makeutusaineet toimisivat tietyjen ihmisten kehoissa tiettyjen hormonien korvaajina ja vaikuttaisivat tätä kautta metaboliikkaan. Suurin osa havaituista vaikutuksista on kuitenkin todennäköisesti placeboa, sillä en ole ainakaan itse nähnyt mitään merkittäviä tätä tukevia tutkimuksia. Aspartamin kanssa yleensä nautittu kofeiini kyllä vaikuttaa pienissä määrin esimerkiksi insuliinin eritystä hidastaen, mutta sen vaikutuksen ei pitiäisi painon ja lihaskunnon hallinnan kannalta olla ainakaan haitallista.
Jos mä oon ollut VHH:lla nyt aika kauan, niin koska mun kannattaa alottaa hiilaritankkaus ennen UV:n bailuja? En mielelläni alottas vasta ku samana päivänä, mutta riittääkö se? Ei sais heti väsyä
Alkutankkaus hiilihydraateilla paria tuntia aikaisemmin riittää. Elimistön glukogeenivarastoissa voi käsittääkseni olla maksimissan noin 1500kcal vaje, mutta tuskin olet kuitenkaan ihan niin tiukkaa dieettiä pitänyt (nämä varastot kuitenkin täyttyvät myös rasvasta ja proteiinista saadulla energialla, vaikkakin vähän hitaammin). Oma asiantuntevahko mututuntuma-arvaussuositukseni olisi pieni alkutankkaus (max 500kcal) VHH dieetin päälle ja sen lisäksi jatkuvaluonteista, mutta hidasta tankkausta pitkäkestoisen suorituksen aikana suurinpiirtein energiankulutuksen mukaisesti :)