Nyt varmaankin saan useamman tiukan vastalauseen osakseni, mutta...
katai, 17.8.2006 11:51:
Hän ei ajattele että tämä kuuluu tähän ikään (kilojen tuleminen muotojen mukana tai joku maksaläiskä kasvoissa).
Mua on pitkään mietittyttänyt, miksi pitäisi hyväksyä yleisenä tosiasiana se, että iän myötä kuuluukin karttua kiloja. Totta kai aineenvaihdunta hidastuu, mutta ei se automaattisesti tarkoita sitä, että myös kiloja on pakko tulla lisää. Ihminen lihoo silloin, kun saa energiaa enemmän kuin kuluttaa, niin yksinkertaista se on.
Välillä musta tuntuu siltä, että tuota mantraa "iän mukana tulee kiloja" käytetään meriselityksenä omalle lihomiselle. Jos energian saannin ja kulutuksen välinen epätasapaino on vain hyvin pieni, hiipii paino ylös pikkuhiljaa vuosien aikana. Silloin on helppo vedota siihen, että "iän mukana tulee", eikä epätasapainoa tarvitse edes yrittää korjata.
Totuuden nimissä mä kuitenkin uskon, että asian hiljainen hyväksyminen on ongelma ennemminkin keski-ikäisille ja keski-ikää lähestyville kuin tähän topikkiin kirjoittelijoille. Toisaalta, kyllähän moni päältä kaksikymppinenkin huomaa jossain vaiheessa, että myöhäisteini-iän painoon on tullut lisää kiloja. (Myönnän, olen itsekin saanut 1-1,5kg lisää painoa reilussa kymmenessä vuodessa.) Useimmille parikymppisille ei painon kertyminen ole suoranainen ongelma, koska paino pysyy normaalipainoisen rajoissa. Kuitenkin, koko elämän mittainen vähittäinen lihominen johtaa väistämättä siihen, että vanhuusiän kynnyksellä niitä kiloja on terveyden kannalta ihan liikaa.