päivän o_O

11,982 posts, 600 pages, 3,842,359 views

Displacer

Posts: 1,828

#2141 • • Displacer

toma, 22.9.2005 22:11:
Tuossa hiljattain, 27. joulukuuta 2004, eräs massiivinen neutronitähti (tarkemmin ottaen "magnastar") nimeltään SGR 1806-20 purkautui noin 6 minuutin ajan reippaan 50 000 valovuoden päässä. Ensimmäisen 0,2 sekunnin aikana se säteili enemmän energiaa kuin Aurinko 250 000 vuodessa. Jos se olisi ollut 10 valovuoden päässä, se olisi tuhonnut koko Maan otsonikerroksen. o_O

Fysiikka <3



Siis mistä sen tietää että se purkautui 27.12.2004 jos se on 50 000 valovuoden päässä?
sapeli

Posts: 11,768

#2142 • • Edited sapeli jokukukamikä?

Displacer, 22.9.2005 22:46:
Siis mistä sen tietää että se purkautui 27.12.2004 jos se on 50 000 valovuoden päässä?



Niin siis eri toisin sanoen se purkautui 27.12.47996 (eaa) - meille asti tuo havainto kiiri vasta vuonna 2004.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Avatar
#2143 • • Rujo Mutantti Guest

toma, 22.9.2005 22:11:
Tuossa hiljattain, 27. joulukuuta 2004, eräs massiivinen neutronitähti (tarkemmin ottaen "magnastar") nimeltään SGR 1806-20 purkautui noin 6 minuutin ajan reippaan 50 000 valovuoden päässä. Ensimmäisen 0,2 sekunnin aikana se säteili enemmän energiaa kuin Aurinko 250 000 vuodessa. Jos se olisi ollut 10 valovuoden päässä, se olisi tuhonnut koko Maan otsonikerroksen. o_O

Fysiikka <3





http://www.nasa.gov/vision/universe/watchtheskies/swift_nsu_0205.html
Ja tuolta löytyy animaatio tuosta tapahtumasta.

"An artist conception of the SGR 1806-20 magnetar including magnetic field lines. After the initial flash, smaller pulsations in the data suggest hot spots on the rotating magnetar?s surface. The data also shows no change in the magentar?s rotation after the initial flash."
Displacer

Posts: 1,828

#2144 • • Displacer

sapeli, 22.9.2005 23:35:
---
Displacer, 22.9.2005 22:46:
Siis mistä sen tietää että se purkautui 27.12.2004 jos se on 50 000 valovuoden päässä?

---


Niin siis eri toisin sanoen se purkautui 27.12.47996 (eaa) - meille asti tuo havainto kiiri vasta vuonna 2004.



ai jaa niinkös se olikin *ding**nauru*
Amma

Posts: 2,383

#2145 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.
Olin eilen katsomassa R&A leffaa Sobhraj - Or how to be friends with a serial killer. http://www.hiff.fi/elokuvat/elokuva.html?elokuva_id=97
Leffan suomalainen ohjaaja Jan Wellman oli paikalla ja ennen leffaa kertoi Sobhrajin vapautuneen vankilasta ja olevan leffateatterissa - naiseksi pukeutuneena. Hmm. *ding*

--
*etsiskel*

mekaanikko

Posts: 1,176

#2146 • • mekaanikko don selecta

sapeli, 22.9.2005 23:35:
Niin siis eri toisin sanoen se purkautui 27.12.47996 (eaa) - meille asti tuo havainto kiiri vasta vuonna 2004.



Itse asiassa jos ihan tarkkoja ollaan niin kyllä se purkaus tapahtui nimenomaan 27.12.2004, Maapallolta katsottuna. Suhteellisuusteorian mukaan nimittäin nykyhetki etenee valonnopeudella, eli asiat tapahtuvat paikassa A olevan havaitsijan näkökulmasta silloin kun ne siellä havaitaan.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

KooKie

Posts: 4,338

#2147 • • KooKie aka. Petress Pan

kumimuumi, 22.9.2005 22:35:

Mitäh ?! Missä helvetissä sä oikein käyt *nauru*



Esport centeriin eksyin jo pari vuotta sitten. Nyt vaan ekaa (ja vikaa) kertaa kertalipulla *uuh*

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

toma

Posts: 2,009

#2148 • • Edited toma Tototoototo

a, 23.9.2005 09:42:
"magnetareja" ei kutsuta magnastareiks, "150,000 years" ei oo 250 000 vuotta ja "severely damage our atmosphere" ei ole a) tuhota otsonikerrosta saati sit b) tuhota ilmakehää kokonaan, vähän tarkkuutta toma sun kääännöksiin .)


Huppista keikkaa, sen siitä saa ku käyttää virheellistä copy-paste-laitetta eli silmiä ja sormia :)

Edit: Eiku hetkonen, mitkäs sun lähteet ovat asiasta? http://www.sci.esa.int/science-e/www/object/index.cfm?fobjectid=37944 sanoo:

"During the first 200 ms, the amount of energy released was equivalent to what our Sun radiates in 250 000 years."

ja

"A similar blast within 10 light years would have destroyed the ozone layer and be similar to a major nuclear blast."

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

liikkuva muna

Posts: 2,652

#2149 • • liikkuva muna an egg on the move
Ei oo pöliisi saanu vieläkään Kaisaniemen hottentottijengiä kiinni. Saa nähdä monta ihmistä pitää hakata ennenkö saadaan sinne pöliisit tahi vastaavat partioimaan.
pirpeli

Posts: 5,533

#2150 • • Edited pirpeli

alek száhala, 23.9.2005 12:15:
Ei oo pöliisi saanu vieläkään Kaisaniemen hottentottijengiä kiinni. Saa nähdä monta ihmistä pitää hakata ennenkö saadaan sinne pöliisit tahi vastaavat partioimaan.



Käväsin tuossa viime viikolla asemalla tekemässä ilmoituksen kyseisen asian tiimoilta. Sillä tutkijalla oli pöytä täynnä paperia ja yli 180 naamaa koneella eri asteisista rikoksista, mm. juuri noista ryöstöistä ja muista. Hirveesti hommaa siis. Mutta nyt kai viimesten tietojen mukaan on vähä parempi tilanne, siis että näistä väkivaltaisimmista teoista on jo saatu hyvät tiedot tekijöistä. Nyt vaan sitte pidätykset ja lopuille huligaaneille parempaa tekemistä tai karkotus...

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Hupsu

Posts: 1,005

#2151 • • Hupsu
Fuksiaiset eilen. Mis mun takki, lompakko, kamera ja laukku on? O_o

--
Päivän mietelause?

sapeli

Posts: 11,768

#2152 • • sapeli jokukukamikä?
Kaveri ei tiennyt kuka on Teuvo Loman, tai että mikä on iPod. *whaat*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Freja

Posts: 8,775

#2153 • • Freja Sihteeri
PHEW! Olin just lähös tuonne juna-asemalle tallusteleen kun jokin outo tunne valtasi minut ja täytyi katsoa ytv uudelleen. Kävi ilmi, että juna olisi tullut myöhemmin kun luulin katsoneeni, ja olisin myöhästynyt töistä. Onneksi hätä ei ole tämän näköinen, pääsen bussilla, joka kyllä tulee kalliimmaksi mutta ihan sama, nyt on kyse töihin menosta *nauru* Huhhuh. Tämä outo tunne siis pelasti minut *hihu*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#2154 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

sapeli, 24.9.2005 04:55:
Kaveri ei tiennyt kuka on Teuvo Loman



Kuka on Teuvo Loman *ding*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Avatar
#2155 • • tanja Guest

sapeli, 24.9.2005 04:55:
Kaveri ei tiennyt kuka on Teuvo Loman *whaat*



Ootsä miettinyt, et se on ehkä iha hyvä juttu, et sun kaveri on säästynyt tollaselta turhalta tiedolta.
sapeli

Posts: 11,768

#2156 • • sapeli jokukukamikä?

tanja, 24.9.2005 09:17:
---
sapeli, 24.9.2005 04:55:
Kaveri ei tiennyt kuka on Teuvo Loman *whaat*
---
Ootsä miettinyt, et se on ehkä iha hyvä juttu, et sun kaveri on säästynyt tollaselta turhalta tiedolta.



No joo, mut siis - mä en kato telkkaa, mä en lue enkä edes selaile aikakauslehtiä (= juorulehtiä), ja mä silti tiedän kuka Teuvo Loman on, ihan vaan kun on kaupassa tullut nähtyä joku otsikko tai esim. Hesarin Nyt-liitteessä joku esim. "laskussa"-juttu. Kuinka kiven alla voi ihminen elää jos ei tuollaisesta julkimosta ole kuullut? *nauru*

(No offense Stefu *iloinen*)

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Karski

Posts: 6,049

#2157 • • Karski Pomon kätyri
Mä en muuten tiedä, kuka on Teuvo Loman.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

pirpeli

Posts: 5,533

#2158 • • pirpeli

Reija, 24.9.2005 11:41:
Mä en muuten tiedä, kuka on Teuvo Loman.



Ei se haittaa, sun elämä on paljon parempaa ilman tätä tietoa.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Lost-Soul

Posts: 3,107

#2159 • • Lost-Soul los pallos

sapeli, 24.9.2005 10:14:

No joo, mut siis - mä en kato telkkaa, mä en lue enkä edes selaile aikakauslehtiä (= juorulehtiä), ja mä silti tiedän kuka Teuvo Loman on, ihan vaan kun on kaupassa tullut nähtyä joku otsikko tai esim. Hesarin Nyt-liitteessä joku esim. "laskussa"-juttu. Kuinka kiven alla voi ihminen elää jos ei tuollaisesta julkimosta ole kuullut? *nauru*

(No offense Stefu *iloinen*)


Selkeesti hyvin monet elää ison kiven alla. Mulla ei oo mitään hajuukaa kuka on Teuvo Loman

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Miksan

Posts: 1,464

#2160 • • Miksan
Teuvo teki varmaan vuoden parhaan musiikkivideon tänä vuonna! *nauru**nauru**lmao*