Kiitos :) Menihän se. Perjantaina 15.30 kaupantekotilaisuus pankissa.
ipe ja Kiia on just katsomassa sitä, ja kuulemma näyttää edelleen yhtä hyvältä.
Mun päivän o_O vois kyllä tosiaan olla, että enpä ois uskonut muutamia vuosia sitten olevani näin mahtavassa tilanteessa. Niin se elämä menee :)
Ei kyllä toi sapelin on oikein, koska kun kertoo noita sulkuja auki, niin tulee (-x)*(-x), joka on +x^2.
Äh, näinhän se on joo. Tulipas sekoiltua tyhmästi. Mutta nyt kun katoin uudemman kerran tota alkuperäistä yhtälöä, niin sehän oli vallan mainio kompa. Näennäisen hämäävästi siinä lasketaan "piin" arvoksi tasan kolme, mutta eihän siinä olekaan piihin mitään yhteyttä .
Äh, ei tullut mieleen quottaa näiden keksijää - minullehan moiset eivät tulisi mieleen ikimaailmassa. Muistan että tuo imaginäärilukujuttu tuli vastaan lukion (pitkän) matikan tunneilla, tosin. Ovat siis jonkun minua osaavamman keksintöä, ei vain tullut mieleen että matematiikankin suhteen tuo on hyvä mainita!
Ei kyllä toi sapelin on oikein, koska kun kertoo noita sulkuja auki, niin tulee (-x)*(-x), joka on +x^2.
---
Äh, näinhän se on joo. Tulipas sekoiltua tyhmästi. Mutta nyt kun katoin uudemman kerran tota alkuperäistä yhtälöä, niin sehän oli vallan mainio kompa. Näennäisen hämäävästi siinä lasketaan "piin" arvoksi tasan kolme, mutta eihän siinä olekaan piihin mitään yhteyttä .
Missä kohtaa? Mun nähdäkseni Pi on Pi aivan loppuun saakka.
blastic, 3.12.2008 18:55:
--- sapeli, 3.12.2008 18:51:
Missä kohtaa? Mun nähdäkseni Pi on Pi aivan loppuun saakka.
---
Meinasin sitä, että Pi:n paikalla voisi olla vaikka y tai z tai foo tai bar. Tossa kun ei viitata piin lukuarvoon mitenkään.
Haa, totta! Mutta silloinhan siinä voisi myös olla vaikka 4, eikö?
Kiitos :) Menihän se. Perjantaina 15.30 kaupantekotilaisuus pankissa.
ipe ja Kiia on just katsomassa sitä, ja kuulemma näyttää edelleen yhtä hyvältä.
Mun päivän o_O vois kyllä tosiaan olla, että enpä ois uskonut muutamia vuosia sitten olevani näin mahtavassa tilanteessa. Niin se elämä menee :)
On siinä sellanen pieni päätypiha siinä puutalo-osakkeessa :) Siihen voi laittaa jonkun pikku pation ja vaikka jotain kasvejakin kesällä. Sisälle tulee ehkä kanssa uusia kasviksia, jotain tumma-iso-kiiltävälehtisiä...Sellasia malaganvehkatyyppisiä...tms.
Plussasta tuli tulos Pi=3, mikä ei pidä paikkaansa yleisesti ottaen.
Miinuksesta tulee:
Pi = 2x-3 = Pi+3-3 = Pi
Tämä on totta oli Pi sitten 3,14159265358.... tai mikä tahansa muu arvo (Pi:nhän voi korvata vaikka x:llä koko laskussa). Siispä
3-x = -Pi+x
on oikea askel (3-x)^2 = (Pi-x)^2:n jälkeen.
-1 = -1
-1/1 = -1/1
-1/1 = 1/-1
Tässä huijataan vähän. Kummallakin puolella on toki sama numeroarvo, mutta yhtäläisyysmerkin molempiin puoliin ei olla sovellettu samaa operaatiota (molempia puolia ei ole kerrottu -1:llä, vain toinen). Tämän takia tuloskin kusee (luulen).
sqrt(-1/1) = sqrt(1/-1)
Huijaus jatkuu tässä. Tuossa lukee periaatteessa sqrt(-1) = sqrt(-1) eli i = i, mutta noin kirjoitettuna yhtälö ei enää pädekään, kuten tuloksesta huomataan:
i/1 = 1/i
i = 1/i
i * i = 1
-1 = 1
Tässä muuten ihan oikea matemaattinen tulos, joka on vähintään yhtä kummallinen:
Näinhän sitä voisi luulla. Joka tapauksessahan 1+2 on jo enemmän kuin 1/12, joten ei tuossa maalaisjärjellä ole mitään, noh, järkeä. Summa 1+2+3... voidaan kuitenkin esittää toisessakin muodossa (Riemannin zeta-funktio arvolla -1, kts. linkit) ja sitä kautta sille voidaan laskea arvo. Periaatteessahan tuollainen äärettömän monen termin summa ei taida olla hirveän hyvin määritelty siinä mielessä, että "ääretön" on vähän ongelmallinen käsite. En minä oikein muuta porsaanreikää keksi, mutta toisaalta enhän minä olekaan mikään matemaatikko.
Decion, 4.12.2008 10:41:
koulun koneessa ei oo minkään valtakunnan zippaussoftaa ?!½?
Johtuu varmaan siitä, että sitä ei mihinkään tarvita. Vai onko sulla oikeesti joku kouluprojekti joka vaatii tiedostojen pakkausta? Yleensä kun sitä käytetään vaan sen Ware Wormsin purkamiseen.