Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,472,113 views

Euphoria

Posts: 542

#13441 • • Euphoria 4 everyone

sativa, 28.5.2009 04:02:
juttua..



Ruuasta saatavien vitamiinien mukana tulee paljon muitakin hyödyllisiä aineta, jotka auttaa niitä imeitymään. Purkkivitamiinit on valmistettu yleensä kemiallisesti. Jos joku niitä syö, niin pitää syödä ruuan yhteydessä. Muuten jää esimerkiksi rasvaliukoiset imeytymättä. Ei terve ihminen tarvitse mitää lisäravinteita. Riittää, et syö kohtuu monipuolisesti. Liioista vitamiineista on haittaa, jos syöt jtn vitamiinia liikaa, niin se estää jonkin toisen imeytymisen. Voi näkyä esimerkiksi suupielen halkeemana, joka aiheutuu usein b6-vitamiinin puutteesta.


Siinä mun näkemys aiheesta.. Ite en ota, ku C-vitamiinia purkista.. Loput luonnosta:)
sapeli

Posts: 11,768

#13442 • • sapeli jokukukamikä?

Euphoria, 28.5.2009 10:08:
Ruuasta saatavien vitamiinien mukana tulee paljon muitakin hyödyllisiä aineta, jotka auttaa niitä imeitymään. Purkkivitamiinit on valmistettu yleensä kemiallisesti. Jos joku niitä syö, niin pitää syödä ruuan yhteydessä. Muuten jää esimerkiksi rasvaliukoiset imeytymättä.



Entäpä jos ottaa samaan aikaan jotain öljykapseleita (esim. kalanmaksaöljy)? Auttaisiko se näiden imeytymisessä?

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Euphoria

Posts: 542

#13443 • • Edited Euphoria 4 everyone

sapeli, 28.5.2009 10:10:

Entäpä jos ottaa samaan aikaan jotain öljykapseleita (esim. kalanmaksaöljy)? Auttaisiko se näiden imeytymisessä?



Jep. Tosin ne samat omegat saa rypsiöljystä:)

Silti mikään ei korvaa ruokaa tossa asiassa.

Edittejä....x2
Epailija

Posts: 5,636

#13444 • • Epailija Physicist, 2nd class.

sativa, 28.5.2009 04:02:
Inspiraationa toimi eräs artikkeli, jossa on mielenkiintoista asiaa vitamiineista ja joka kritisoi lääketeollisuutta.
http://www.minaolen.com/lehti/art2_302.html



Henk. koht. suosittelisin lukemaan Minä Olen-lehteä samanlaisella varauksella kuin katuhihhuleiden jakamia lappusia, joissa julistetaan IBM 30568-koneet pahan välineiksi.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Epailija

Posts: 5,636

#13445 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Euphoria, 28.5.2009 10:08:
Purkkivitamiinit on valmistettu yleensä kemiallisesti.



Mitäs merkitystä tällä sinun mielestäsi on? Kemiallisestihan ne vitamiinit luonnossakin muodostuvat ja kemiallisesti ne myös vaikuttavat ruumiissa.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Euphoria

Posts: 542

#13446 • • Euphoria 4 everyone

Epailija, 28.5.2009 10:19:
---
Euphoria, 28.5.2009 10:08:
Purkkivitamiinit on valmistettu yleensä kemiallisesti.
---


Mitäs merkitystä tällä sinun mielestäsi on? Kemiallisestihan ne vitamiinit luonnossakin muodostuvat ja kemiallisesti ne myös vaikuttavat ruumiissa.



Liitty vaan tähän sativan sanomaan "että miten ne edes saa eriteltyä labroissaan niinkin pienet jutut kuin vitamiinit" Jonka näköjään luin viel väärin:D
Kon-tiki

Posts: 1,936

#13447 • • Kon-tiki The Unsinkable

sapeli, 28.5.2009 10:10:
---
Euphoria, 28.5.2009 10:08:
Ruuasta saatavien vitamiinien mukana tulee paljon muitakin hyödyllisiä aineta, jotka auttaa niitä imeitymään. Purkkivitamiinit on valmistettu yleensä kemiallisesti. Jos joku niitä syö, niin pitää syödä ruuan yhteydessä. Muuten jää esimerkiksi rasvaliukoiset imeytymättä.
---


Entäpä jos ottaa samaan aikaan jotain öljykapseleita (esim. kalanmaksaöljy)? Auttaisiko se näiden imeytymisessä?



Ei se öljykään ala imeytyä heti, jos se syödään kapselimuodossa. Jotta kapseliöljy "auttaisi" rasvaliukoisia vitamiineja, pitäis olla varmuus, että sulaneet öljykapselit ja sulaneet vitamiinitabletit oleskelisivat mahalaukussa ja ohutsuolessa just yhtä aikaa. (Itse suosin kotimaista pellavaöljyä, 5 euron pullo kestää noin kuukauden ja antaa kaikki kehon tarvitsemat omegat oikeissa suhteissa.)

Mun nähdäkseni ainakin halvimpien bulkkitablettien ongelma on kuitenkin se, että sit kun tabletti sulaa, se vapauttaa kaiken vitamiinin kerralla. Esim. C-vitamiinia ei keho voi käyttää kuin oliks nyt max. 100 mg/tunti ja jos kerralla ottaa enemmän, loput menee hukkaan ja poistuu virtsan mukana. Sama muidenkin vesiliukoisten kanssa.

Siinä mielessä on loogista, että hedelmien ja vihannesten syönti joka aterialla jättää päivän mittaan kehon hyödynnettäväksi paljon enemmän vitamiineja kuin että ne kaikki mättäisi aamupalan kanssa purkista. Toisin kuin tableteissa, kasveissa on myös paljon enemmän kuituja ja nestettä, aineenvaihdunnan tärkeimpiä edesauttajia.
hrdkvr

Posts: 3,929

#13448 • • hrdkvr KURGO

sativa, 28.5.2009 04:02:
En oo kuitenkaan huomannut mitään sivuvaikutuksia.



Tietäisit vaan miten suurilla ylityksillä kehorakentajat vitamiinejään napsii. Yleensäkkin purkeissa lukevat annosmäärät on niin idioottivarmoja että ei sulle tule mistään suomessa myydystä tuotteestä mitään ongelmia jos vaikka tuplat vetäisitkin. Oon itsekkin codeiinikuurilla vetänyt tuplia :D

Vesiliukoisistahan ei mitään sivuvaikutuksia tulekkaan, mutta esim rasvaliukoisesta D-vitamiinista varoitellaan. Tosin me suomalaiset vähäisen auringonpaisteen takia kärsitään yleensä D-vitamiinin puutteesta.

--
-keep it hard-

Epailija

Posts: 5,636

#13449 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Euphoria, 28.5.2009 10:22:
Liitty vaan tähän sativan sanomaan "että miten ne edes saa eriteltyä labroissaan niinkin pienet jutut kuin vitamiinit" Jonka näköjään luin viel väärin:D



:D Missasin tuon itse kokonaan. Ei mulla sitten muuta.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

kinderi

Posts: 1,783

#13450 • • kinderi Poikkeava Kannibaaliperuna

ezzy, 22.5.2009 14:08:
---
anniharha, 21.5.2009 22:48:
---

Joskus muksuna pisti amppari kumpparissa, au mitkä traumat jäi siitä :(

---


......eipä ne mitään tee......



Mutta saako juosta karkuun jos tietää piston olevan hengenvaarallinen? Ihan Oikeesti hengenvaarallinen?

--
Kinderi on kyllä siitä jännä, et se on aika perseestä, mut silti yks parhaista ämmistä ikinä -kaveri illanistujaisissa *justjoo*

Avatar
#13451 • • niomic Guest

sativa, 28.5.2009 04:02:
Miksi purkkivitamiinien huhutaan imeytyvän huonommin elimistöön kuin oikeasta ravinnosta saatujen? Samaa reittiähän ne kulkee, kuoleeko ne hiukkaset siinä valmistamisvaiheessa vai hä? Mitä jos ne pureskelee/jauhaa, auttaako? *ding*

...Tulee mieleen, että miten ne edes saa eriteltyä labroissaan niinkin pienet jutut kuin vitamiinit. Onko noi vitskushaisset siis pelkkää rahastusta? Aina ei kuitenkaan kykene syömään niin monipuolisesti, että kaikki tärkeät systeemit tulis suoraan ravinnosta, joten noita tulee napsittua. Itse tapaan ottaa aina 1,5 tabua multitabseja per päivä (vois ottaa kai parikin?), vaikka onkin yli rajoitusten. En oo kuitenkaan huomannut mitään sivuvaikutuksia. Inspiraationa toimi eräs artikkeli, jossa on mielenkiintoista asiaa vitamiineista ja joka kritisoi lääketeollisuutta.
http://www.minaolen.com/lehti/art2_302.html



Paljoon onkin jo vastattu. Vitamiinien ja hivenaineiden kesken vallitsee loppupeleissä hemmetin ristiinriippuvainen suhde toisiinsa. Eli liikaa jotain voi aiheuttaa sen, että toisen imeytyminen huononee, liian vähän jotain voi aiheuttaa sen, että toisen imeytyminen huononee tai koska ne ovat yhteisvaikuttavia, yhteisvaikutus huononee. Tämän lisäksi elimistösi voi olla jonkin vian takia huono hyödyntämään tiettyjä aineita. Tästä syystä suosituksien mukaan toimiminen on helpointa ja järkevintä, mikäli noita pillereitä napsii. Sen jälkeen lienee järkevää tarkkailla mahdollisia puutosoireita, jotka lienee helpoiten havaittavissa esim. magnesiumin, sinkin ja d-vitamiinin suhteen.

Itse vetelen myös monivitamiinia ja erikseen vielä treenauksen takia sinkkiä ja magnesiumia. Tarkoitus olisi kuitenkin hiljalleen päästä ainakin monivitamiinista eroon ihan ruokavalioon luottamalla ja sitten katsoa mahdolliset jatkuvat puutosalueet pillereillä kuntoon.

ps. kaikki eivät vaikuta samassa määrin ristiin, joten on myös turvallisestikin yli suositusten nautittavia vits+hivenain.
Syntse

Posts: 1,652

#13452 • • Syntse Hardstyle/Freeform DJ

anniharha, 21.5.2009 22:48:
---
Stonewoman, 21.5.2009 22:13:
Voin pitää sulle luennon niiden elinkierrosta ilman kuvia jos haluat *tirsk*

---

Hei asiantuntija, jes! :D

Oletin et ne kaks keittiönvaltaajaa oli mehiläisiä, olivat siis ihan helevetin isoja ja enemmän harmaansävyisiä ja jotenki kärpäsmäisiä, yyh. Eiks ampiaiset oo pienempiäkin?



En ole asiantuntija mutta jos ne on ollut ampiaisiakin isompia niin laittaisin veikkauksen herhiläiseen, toisaalta herhiläiset voi olla jopa liiankin isoja noiksi eläimiksi.

(Wikipedia)Tuntomerkit: Herhiläinen on suhteellisen helppo erottaa muista Suomessa esiintyvistä ampiaisista. Herhiläinen on pitkä, ruskeankeltamusta laji, jonka pään punaruskeat ylä- ja sivureunat ulottuvat verkkosilmien ulkopuolelle.

Päälaella olevien pistesilmien taempi rivi on selvästi verkkosilmien takareunan etupuolella. Suukilpi on tasaisen keltainen. Koirailla on suhteessa pidemmät tuntosarvet. Herhiläinen on suurin meillä tavattu ampiaislaji. Pituus on kuningatarella 25-35 mm, työläisellä 18–24 mm ja koiraalla 21–28 mm. Herhiläinen voidaan joskus sekoittaa pensasampiaiseen (Dolichovespula media), mutta erottaminen onnistuu yllä olevien tuntomerkkien avulla helposti.



Tuo kärpäsmäisyys tietysti pisti nyt silmään. Kimalaiset, mehiläiset ja ampiaiset kun ei ihan hirveesti muistuta kärpäsiä joten kyseessä saattaa olla jokin pistiäinen. Anyway tuuppasenpa tuota asiantuntija puoliskoani jos se vaikka keksisi mikä oikeasti on kyseessä.
ezzy

Posts: 8,060

#13453 • • ezzy Droid-pappa

kindertin, 28.5.2009 10:39:
---
ezzy, 22.5.2009 14:08:
---
anniharha, 21.5.2009 22:48:
---

Joskus muksuna pisti amppari kumpparissa, au mitkä traumat jäi siitä :(

---


......eipä ne mitään tee......

---


Mutta saako juosta karkuun jos tietää piston olevan hengenvaarallinen? Ihan Oikeesti hengenvaarallinen?



Saa, mutta eri asia kannattaako. Villiintyy vaan pieni luontokappale. (et sinä, vaan se amppari) *tirsk*
ludde

Posts: 148

#13454 • • ludde Anna

ezzy, 28.5.2009 11:01:
---
kindertin, 28.5.2009 10:39:
---
ezzy, 22.5.2009 14:08:
---
anniharha, 21.5.2009 22:48:
---

Joskus muksuna pisti amppari kumpparissa, au mitkä traumat jäi siitä :(

---


......eipä ne mitään tee......

---


Mutta saako juosta karkuun jos tietää piston olevan hengenvaarallinen? Ihan Oikeesti hengenvaarallinen?

---


Saa, mutta eri asia kannattaako. Villiintyy vaan pieni luontokappale. (et sinä, vaan se amppari) *tirsk*




No pistääpäs vaikka olisit ihan paikallaankin, mulle on ainaki käynyt niin enkä enää luota amppareiden hyväntahtoisuuteen *tirsk* Mä siis juoksen karkuun ja lujaa. Pelkään niitä ihan sikana *blush*
ezzy

Posts: 8,060

#13455 • • ezzy Droid-pappa

ludde, 28.5.2009 11:46:
---

No pistääpäs vaikka olisit ihan paikallaankin, mulle on ainaki käynyt niin enkä enää luota amppareiden hyväntahtoisuuteen *tirsk* Mä siis juoksen karkuun ja lujaa. Pelkään niitä ihan sikana *blush*



Toi reaktio on joskus aika hassua. Exä oli systerinsä ja sen kaverin kanssa tiksissä terassilla ja sinne tuli amppari, niin sen systeri ja kaveri hyppäs jonkun aidan yli karkuun *lmao*
Takyon

Posts: 2,945

#13456 • • Takyon Möwkö

ludde, 28.5.2009 11:46:
No pistääpäs vaikka olisit ihan paikallaankin, mulle on ainaki käynyt niin enkä enää luota amppareiden hyväntahtoisuuteen *tirsk* Mä siis juoksen karkuun ja lujaa. Pelkään niitä ihan sikana *blush*



Ainakin mehiläiset aistii ihmisen pelon ja jostain syystä saattavat silloin pistää. Ihan rauhassa kun antaa sen leijailla niin menee ohi ja jos meinaa istahtaa nenänvarteen niin ihan huoletta sitä voi hiukan huitoa kauemmas. Sellanen rauhallinen käden heilautus riittää.. Nimim. faijan pihassa kymmenkunta mehiläispönttöä..

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

Avatar
#13457 • • opmdevil Guest
Sellaista olen ajatellut jo jonkin aikaa, että minkä vuoksi Star Trekissä aina loittoryhmään lähetetään koko aluksen korkea-arvoisimmat upseerit eli yleensä kapteeni ja tiedeupseeri tai lääkäri sekä joko navigaattori tai aseupseeri. Miksi ei ole esimerkiksi jalkaväkeä jota sinne voitaisiin lähettää ja riski näin äärimmäisen tärkeälle henkilöstölle olisi pienempi.
Anselmi

Posts: 2,578

#13459 • • Anselmi And sell me

opmdevil, 29.5.2009 21:11:
Sellaista olen ajatellut jo jonkin aikaa, että minkä vuoksi Star Trekissä aina loittoryhmään lähetetään koko aluksen korkea-arvoisimmat upseerit eli yleensä kapteeni ja tiedeupseeri tai lääkäri sekä joko navigaattori tai aseupseeri. Miksi ei ole esimerkiksi jalkaväkeä jota sinne voitaisiin lähettää ja riski näin äärimmäisen tärkeälle henkilöstölle olisi pienempi.


Ehkä ne uskoo asiaansa. Kovasti.

--
sen pituinen se

Avatar
#13460 • • opmdevil Guest
Olenko normaali jos ehdottelen seksiä tytöille kadulla valomerkin jälkeen?