Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,480,477 views

toma

Posts: 2,009

#2561 • • toma Tototoototo

Zenni:
voiko mitkään eliöt nähdä atomeita? *igor*



Ei, ne ovat aivan liian pieniä.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

duvin

Posts: 582

#2563 • • duvin Jay v/d Veen

Zenni:
voiko mitkään eliöt nähdä atomeita? *igor*



Atomeita ei voi nähdä. Muutama selvennys:

Näkeminen:
Näkemistä tapahtuu kun silmän verkkokalvolla olevat sauva- ja tappisolut reagoivat silmämunan niihin taittamaan näkyvään valoon.

Valo:
Valo on sähkömagneettista säteilyä, joka on yleensä jonkin atomin aikaansaamaa (yleensä jonkin subatomisen reaktion seurauksena). Ihmissilmän erottamaa valoa, jonka aallonpituus on 400-700 nm, kutsutaan näkyväksi valoksi.


Koska atomit ovat pienempiä kuin näkyvän valon aallonpituus, emme (eivätkä muut eliöt, jotka "näkevät" samalla tavalla kuin me) voi nähdä atomeita.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#2564 • • Aziz Combat Fighter

duvin:
---
Zenni:
voiko mitkään eliöt nähdä atomeita? *igor*

---


Atomeita ei voi nähdä. Muutama selvennys:

Näkeminen:
Näkemistä tapahtuu kun silmän verkkokalvolla olevat sauva- ja tappisolut reagoivat silmämunan niihin taittamaan näkyvään valoon.

Valo:
Valo on sähkömagneettista säteilyä, joka on yleensä jonkin atomin aikaansaamaa (yleensä jonkin subatomisen reaktion seurauksena). Ihmissilmän erottamaa valoa, jonka aallonpituus on 400-700 nm, kutsutaan näkyväksi valoksi.


Koska atomit ovat pienempiä kuin näkyvän valon aallonpituus, emme (eivätkä muut eliöt, jotka "näkevät" samalla tavalla kuin me) voi nähdä atomeita.



Tota mä yritin selittää mun kaverille mut se ei uskonu ku se väitti et elektronipyyhkäsymikroskoopilla on saatu kuvia atomeista, ts. nähty atomeita.
K

Posts: 511

#2565 • • K

Ana-5000:

Tota mä yritin selittää mun kaverille mut se ei uskonu ku se väitti et elektronipyyhkäsymikroskoopilla on saatu kuvia atomeista, ts. nähty atomeita.



Elektronipyyhkäisymikroskooppi on siitä vinkee peli, että sillä voi kuvata asioita, jotka on näkyvän valon aallonpituuksille liian pieniä.
Avatar
#2566 • • Kauno Saario Guest
miks kossupullosta kuuluu särkyvä ääni ku sitä täysnäisenä lyö pohjaan?*täh*
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#2567 • • Aziz Combat Fighter

K:
---
Ana-5000:

Tota mä yritin selittää mun kaverille mut se ei uskonu ku se väitti et elektronipyyhkäsymikroskoopilla on saatu kuvia atomeista, ts. nähty atomeita.

---


Elektronipyyhkäisymikroskooppi on siitä vinkee peli, että sillä voi kuvata asioita, jotka on näkyvän valon aallonpituuksille liian pieniä.



Niinpä. Mut jos oot nähny kuvan atomista, ootko nähny atomin?
Avatar
#2568 • • Cera Guest
minkäköhän takia joskus, tai siis mulla ainakin tosi usein ja yleensä, ..........
toinen jalka tärisee niinku vaikka nyt esim istun täs koneella ja mietin jotain.
tuskin se on mitenkään verrannollinen siihen miettimiseen :D

öhöm. vähän ärsyttävää välillä. varsinki jos istuu sohvalla jonku vieressä ja se toinen tekee niin ja sitten se koko penkki tärisee.
Saara

Posts: 1,954

#2569 • • Saara #2970

Cera:
minkäköhän takia joskus, tai siis mulla ainakin tosi usein ja yleensä, ..........
toinen jalka tärisee niinku vaikka nyt esim istun täs koneella ja mietin jotain.
tuskin se on mitenkään verrannollinen siihen miettimiseen :D



Tohon liittyen: mulla rupee jalat tärisee jos mulla on jotain sylissä kun istun ja jalkaterät ovat "varpaillaan" (saakohan tosta nyt selvää?).

Sinänsä perseestä jos mulla on jotain pientä ja paljon sylissä, niitä ei ole kivaa etsiä soffan alta.

--
Aikuisena oleminen on ihan tyhmää välillä :(.

duvin

Posts: 582

#2570 • • duvin Jay v/d Veen

Ana-5000:
Niinpä. Mut jos oot nähny kuvan atomista, ootko nähny atomin?



Siks piti määritellä "näkeminen"... =)
Avatar
#2571 • • Edited astaroth Guest
Millainen hymiö oli ilmeisesti edesmennyt *ökkö*?
Avatar
#2572 • • ikj Guest

Astaroth:
Millainen hymiö oli ilmeisesti edesmennyt *ökkö*?



semmonen valkonen otus joka tanssi & hyppeli ympyrää <3
S-T

Posts: 1,195

#2573 • • S-T Pieni

Astaroth:
Millainen hymiö oli ilmeisesti edesmennyt *ökkö*?


Ökkö:
smiley_abcv.gif

--
Pieni on kaunista.

KittysDead

Posts: 381

#2574 • • KittysDead Trooper
hahahaa empäs kirjotatkkaan tänne sitä kysymystä. siitäs saitte!

--
...Grease Paint and Monkey Brains!!

toma

Posts: 2,009

#2575 • • toma Tototoototo

Puistokemisti:
Haa nyt tiedän että et tiedä.

Laboratorio oloissa on valo hidastettu ensin kulkemaan 60km/h ja se on säilyttänyt tämän nopeuden myös hidastuksen jälkeen, ihan ”normaali” oloissa joissa autokin voi kulkea.
Ns. suprajäähdytettyä valoa.



Oletko nyt ihan varma tästä? Mun käsittääkseni valo kulkee hitaampaa vain väliaineessa, ja kun se siirtyy "normaaleihin" oloihin se kyllä palautuu kulkemaan normaalia valonnopeutta.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

toma

Posts: 2,009

#2576 • • toma Tototoototo

Ana-5000:
Tota mä yritin selittää mun kaverille mut se ei uskonu ku se väitti et elektronipyyhkäsymikroskoopilla on saatu kuvia atomeista, ts. nähty atomeita.



Kyllä elektronimikroskoopilla toki voi "nähdä" atomeita, kyse ei tietenkään ole samanlaisesta näkemisestä kuin mihin esim. silmä perustuu, mutta aaltoliikkeen heijastumisesta samalla tavalla kyllä. Tässä aaltoja ovat vain elektronit, joilla saavutetaan paljon suurempi resoluutio. Tai itse asiassa tässä tulee jo paljon kvanttimekaanisiakin ilmiöitä mukaan mutta periaate on silti sama.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Lin

Posts: 230

#2577 • • Lin Kebab - ilman valkosipulia

sapeli:
Kertokaapas ihmiset mitä hyviä ja halpoja sokerittomia / vähäsokerisia vaihtoehtoja olisi karkeille jos haluaa jotain makeaa (tai suolaistakin) naposteltavaa?



Mäkin olin yhessä vaiheessa karkkiaddikti *blush*
Korvasin karkit kuivatuilla baananilastuilla ja yogurttipähkinöillä *slurps*

--
Vois tästä lähtee ostaa nakkeja piste kom

Cloud

Posts: 2,162

#2578 • • Cloud Game Freak
Jos on kaksi miestä ja toisella on nenä toisen perseessä, Niin onko silloin kummallaki nenä perseessä?

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

serotonot

Posts: 3,137

#2579 • • serotonot Paul Easy

Avernian:
Miksi Turussa on verrattain niin paljon hyvän näköisiä tyttöjä?



Siks et siel ei pysty olee selvinpäin
Kolera

Posts: 4,256

#2580 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää

Avernian:
Miksi Turussa on verrattain niin paljon hyvän näköisiä tyttöjä?


Miksi kauneusihanteesi on verrattain ihan väärässä paikassa?

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä