Itse en menisi leimaamaan sellaisia ihmisiä suoraltaan kapeakatseisiksi ja pinnallisiksi, joille kaikessa yksinkertaisuudessaan rehellisyys on tärkeä arvo. Arvomme ohjaavat toimintaamme väistämättä, mutta miksi rehellisyyttä arvostava ihminen olisi tekoineen ja ajatuksineen jotenkin kapeakatseinen verrattuna sellaiseen, joka ei pidä rehellisyyttä tärkeänä arvona? Viittaan siis siveyden argumentteihin. Minulle tulee tästä keskustelusta sellainen fiilis, että siveyden mielestä rehellisyyttä tärkeänä arvona pitävät ihmiset ovat mustavalkoisia ihmisiä, joiden tulisi muuttua ja muuttaa ajattelutapaansa, kun taas siveyden ja hänen kaltaistensa ihmisten ei ''valaistuneina'' tarvitse muuttua millään tavalla. Toisaalta vasta-argumentit ovat sitä mieltä, että siveyden pohdinnat ovat epäeettisiä, vääriä. Tällainen keskustelu ei yksinkertaisesti luo mitään uutta, joten en viitsi toistaa samoja asioita, joita esim. KooKie on täällä jo kirjoittanut hyvinkin omia ajatuksiani kuvaavasti. Saattaa tosin olla, että sorrun toistamaan niitä kuitenkin, aihe herättää sen verran paljon tunteita.
Ei ole olemassakaan sellaisia, kuin yleismaailmalliset oikeat tai väärät arvot. Meillä on vain omat arvomme, jotka olemme omiksemme omaksuneet, ja joiden kautta elämme elämäämme ja luokittelemme asioita oikeiksi ja vääriksi. Eri ihmiset kokevat asioita eri tavoin. Sallittakoon tämä - tosin yhteiskunta, normit ja lait säätelevät ja ohjailevat meitä arvojemme toteuttamisessa, mutta ihmisen vankkoja arvoja edes lait eivät voi muuttaa tosta noin vain.
Aloin pohtimaan, miksi rehellisyys on juuri minulle niin tärkeä asia. Ensimmäisenä vastaan tulee kasvatus ja kulttuuri. Olen kasvanut ihmiseksi perheessä, jossa rehellisyys on ollut tärkeä arvo. Olen myös nähnyt ja kokenut, kuinka epärehellisyydellä on lyhyt lento. Olen kokeillut epärehellisyyttä itsekin ja todennut, että siitä on tullut minulle ja muille todella paha mieli. Oma intuitioni on paljastanut sellaistakin epärehellisyyttä, jota mieli ja järki eivät ole vielä tietouteensa saaneet, ja olen voinut todella huonosti - salaaminen ei aina estä toista ihmistä voimasta pahoin, päin vastoin. Nämä ovat minun kokemuksiani rehellisyydestä, epärehellisyydestä ja salailusta. Kokemukset tekevät meistä sitä, mitä olemme.
Kulttuurissamme saamme itse valita itsellemme mieluisan kumppanin / mieluisia kumppaneita. Kulttuurimme pohjautuu romanttiselle rakkaudelle, jossa koemme suuria tunteita ja intohimoa partneriamme kohtaan. Parisuhde muistuttaakin usein varhaista kiintymyssuhdetta: ihastumme totaalisesti, elämme symbioosissa jonkun aikaa, kunnes on aika eriytyä. Eriytyminen ei tarkoita aina eroa, vaan parhaassa tapauksessa vankkaa kumppanuutta, jossa toinen hyväksytään sellaisena kuin hän on. Saamme joka tapauksessa valita itsellemme kumppanin, joka herättää tunteita. Saamme tehdä valintoja itse.
Entä jos näin ei olisikaan? Onhan olemassa kulttuureita, joissa vanhemmat valitsevat lapsilleen heidän kumppaninsa. Tällaisissa sovituissa avioliitoissa ei aina ole intohimoa ja romanttisia tunteita. Joskus nämä saattavat syttyä ajan kanssa, toisinaan eivät koskaan. Aloin pohtimaan, voisiko olla tilannetta, jossa ymmärtäisin syrjähypyn ja siitä vaikenemisen, ja kyllähän tällainen tilanne voi minunkin arvomaailmaani mahtua: järjestetty avioliitto. Kumpikaan ei ole tehnyt valintaa kumppanistaan itse, mutta tarve kokea intohimoa ei ole silti kadonnut mihinkään. Avioliitolla ei ole lähtökohtaisesti samanmoista merkitystä tunteellisesti kuin meidän kulttuurissamme yleisesti, rakastuminen ei ole oleellista. Onni määritellään usein vauraudella, turvatulla tulevaisuudella, hyvällä statuksella. Vanhempien viisauteen tässä asiassa luotetaan, perheen ja suvun hyväksyntä on äärimmäisen tärkeää. Tällaisesta avioliitosta halutaan pitää kiinni, vaikka intohimoa koettaisiin jonkun muun kuin aviopuolison kanssa.
Tässä kohtaa voidaankin todeta, että onhan täällä meilläkin varmasti avioliittoja, joiden perustana ei ole toiseen ihmiseen rakastuminen vaan raha, maine, status, kulissi, järki. Haluankin tehdä selväksi sen, että kun puhun rehellisyyden tärkeydestä ja merkityksestä, oletan sen olevan tärkeä asia vähintään toiselle parisuhteen osapuolelle. Oletan myös, että parisuhteessa elävät ihmiset pitävät toinen toistaan tärkeänä ja arvokkaana sellaisenaan, maallisesta mammonasta huolimatta. Jos kaksi ihmistä päättää mennä naimisiin vaikkapa kulissin vuoksi, on se heidän oma valintansa. Tällaisessa avioliitossa rehellisyys tuskin on ensimmäisenä arvona listassa, joten molemmat osapuolet saattavat pitää salasuhteita. Kulississa eläminen kun on usein aika kylmää sellaisenaan.
Epärehellisyys on mielestäni väärin silloin, kun rehellisyys on vähintään toiselle parisuhteen osapuolelle tärkeä arvo. Tämä kuuluisa mainosteksti ''Oletko naimisissa? Elvytä intohimosi salasuhteella!'' särähtää minun korvaani pahasti, koska minut on kasvatettu vaalimaan rehellisyyttä kulttuurissa, jossa parisuhteeseen liitetään oleellisesti oma valinnanvapaus, tunneside ja toisen ihmisen arvostaminen. Jos saan itse valita kumppanini ja arvostan häntä, miksi valitsisin toisen kumppanin hänen selkänsä takana? Arvostaminen ja rehellisyys ovat minulle siis lähekkäisiä asioita, vaikka siveys onkin koettanut selventää, kuinka ihmistä voi arvostaa juuri olemalla epärehellinen. Jos toiselle ihmiselle rehellisyys on tärkeä arvo, niin miten epärehellisyys voi olla tämän ihmisen arvostamista? Totta kai syrjähypyt useimmiten satuttavat, miksi niiden ei kuuluisi satuttaa? Miten minä voisin määritellä toisen puolesta sen, mitä haluan hänen kokevan ja mitä en? Mistä minä tiedän, kuinka hän asiaan oikeasti reagoi, kuinka paljon ja mitä hän kykenee harteillaan kantamaan? Kuka minä olen määrittelemään, mitkä asiat ovat kumppanilleni oikeasti tärkeitä, ja miten hän asettaa ne tärkeysjärjestykseen? Miksi minä olen PARIsuhteessa, jos asetan aina vain omat tarpeeni ja näkemykseni kaiken muun edelle?
Syrjähyppyjen satuttavuudesta päästäänkin siihen, että onko mustasukkaisuus lähtökohtaisesti negatiivinen tunne. Kertooko se vain ja ainoastaan ihmisen heikosta itsetunnosta ja omistushalusta? Kun me synnymme tähän maailmaan, tunnemme luontaisesti mustasukkaisuutta siitä ihmisestä, johon kiinnymme. Myöhemmin elämässä parisuhde aktivoi tunteita ja kokemuksia varhaisesta kiintymyssuhteestamme. Kuinka voisimme täysin välttää mustasukkaisuuden, ja mikä oleellisinta, miksi meidän täytyisi? On eri asia tiedostaa tunteitaan kuin elää täysin niiden vietävänä. Omasta mielestäni tervehenkinen mustasukkaisuus kertoo lähinnä tervehenkisestä kiintymyksestä. Sen ei tarvitse näyttäytyä ihmisen toiminnassa millään negatiivisella tavalla. Sairaalloinen mustasukkaisuus on se, joka kertoo huonosta itsetunnosta tai luottamuksen puutteesta. Kenties nämä asiat ovat aktivoituneet jo varhaisessa kiintymyssuhteessa tai sen ollessa vaillinainen, tai kenties parisuhdetta ja siinä vallitsevaa tilannetta ei koeta luottamukselliseksi. Joskus ihminen ei mahdollisesti luota edes itseensä. Kuinka hän voisi, jos hän ei ole saanut tuntea olevansa aidosti rakastettu, hyväksytty, turvassa? Tällainen mustasukkaisuus kumpuaa aivan eri asioista kuin mihin tahansa läheiseen suhteeseen kuuluva tervehenkinen mustasukkaisuus, jota kaksi kutakuinkin tasapainoista ihmistäkin voivat kokea toisiaan kohtaan, ilman sen kummempia ahdistavia tai elämää rajoittavia seurauksia. Näin itse asian koen.
Tunteet koko kirjossaan ovat minulle rikkaus. En koe niitä rajoittavina tekijöinä, vaan mahdollisuutena. Tämä kertoo siitä, että olen kasvanut ympäristössä, jossa tunteille on ollut tilaa ja niitä on saanut osoittaa. En pelkää tunteita – paitsi välillä. Sekin lienee inhimillistä. Tunteet ovat minulle tärkeä asia elämässä ja parisuhteessa - myös toisen ihmisen tunteet. Haluan elää suhteessa sellaisen ihmisen kanssa, jolla tärkeimpien arvojen listassa on samoja arvoja kuin minulla. Yksi näistä on rehellisyys. Jos tämä asia on minulle ja toiselle ihmiselle tärkeä, kuinka voisin toimia tätä vastaan? Jos rehellisyys ei ole tärkeä arvo kummallekaan, niin fuk dat. Jos se on tärkeä arvo vain toiselle, niin todennäköisesti rehellisyyttä vaaliva ihminen on saatettu suhteeseen kusettamalla, kuinkas muutenkaan. Kuinka tällainen voisi olla hyväksyttävää, millä perustein ja kenen kannalta? Parisuhteessa kun on aina kaksi ihmistä, polyamorisessa suhteessa vielä enemmän.
Minulle, tässä kulttuurissa ja kokemieni asioiden pohjalta, parisuhde merkitsee valintaa. Se on minulle valinta, joka tehdään omasta vapaasta suostumuksesta. Koen, että oman parisuhteeni tärkein elementti on perustua tälle molemminpuoleiselle vapaalle suostumukselle (jälleen kulttuurisidonnainen asia). Vapaa suostumus merkitsee minulle myös rehellisyyttä, ja molempien osapuolten aitoa vapautta valita, haluavatko he jatkaa suhdetta kaikista vastaan tulevista töyssyistä huolimatta. Koen, etten voi toisen ihmisen puolesta päättää, mikä on juuri hänelle tärkeää, millaisia töyssyjä hän kestää ja millaisia ei. Haluan olla rehellinen, kaikkine vikoineni ja virheineni ja samaa toivon toiselta. Joskus rehellisyys satuttaa, mutta mitä sitten? Kukat kasvaa parhaiten, kun niiden päälle nakkaa pussillisen paskaa. Miksi kipua pitäisi vältellä viimeiseen asti, ja vieläpä toisen puolesta ja toiselle (+kenties itsellekin) tärkeän arvon kustannuksella? Minä en halua enkä saa elää toisen puolesta. Haluan, että minun kanssani eläminen on valinta, joka perustuu rehellisyydelle ja avoimuudelle, koska nämä ovat minulle tärkeitä asioita ja niiden kautta koen kunnioittavani itseni lisäksi myös toista ihmistä.
Haluan, että voin päivä toisensa jälkeen todeta: ''Tuollainen sinä olet, tuollaisia asioita sinä olet tehnyt ja jättänyt tekemättä ja kaikesta en niinkään pidä, mutta silti minä valitsen sinut elämääni joka päivä juuri sellaisenaan.'' Ja tätä samaa toivon itsellenikin.