19,912 posts, 996 pages, 8,102,458 views
FS, 11.4.2009 13:50:
mutta ihan mielenkiinnosta kysyn miksi suomessa on tälläinen tapa
onni3mk, 11.4.2009 14:24:
Mulle kihlat on lupaus avioliitosta, joten kihloihin mun mielestä mennään vasta sitten, kun tuntee, että tämän ihmisen kanssa voin elää loppuelämäni yhdessä. Mutta kuitenkaan mun mielestä heti kihlojen jälkeen ei tarvitse mennä vihille. Mä voisin ihan hyvin kuvitella itseni elämässä avoliitossa pitkäänkin.
Teinikihloja ei mäkään ymmärrä, koska musta kihlat on lupaus avioliitosta, tapahtu se sitten minkä ikäsenä tahansa.
FS, 11.4.2009 13:50:
Vois ihan tyhmyyttäni kysyä mikä ajaa kansan aviotumaan vasta päälle 30 vuotiaina
Freja, 11.4.2009 13:39:
---
onni3mk, 11.4.2009 13:34:
Mä oon sitä mieltä, et jos se sulautuminen siihen toisen elämään on niin kovin vaikeeta, niin se tyyppi ei vaan oo oikee sulle. Ehkä mä ajattelen liian romanttisesti ja epärealistisesti, mut mun mielestä sillon, kun löytää sen hyvän kumppanin, niin sen kanssa elämä soljuu hyvin ja kauniisti eteenpäin. Vaikka niitä riitoja ja erimielisyyksiäkin on, mutta ne saadaan selviettyä ja voidaan jatkaa yhdessäoloa ja elämää.
---
Samisajattelija
FS, 11.4.2009 15:21:
---
onni3mk, 11.4.2009 14:24:
-clips-
---
Avoliitto ja kihlat on eri asia, voi elää yhdessä ilman mitään lupauksi sun muuta, mä en tätä sormusten hulluutta ole koskaan ymmärtänyt. Tai no sormuste, pikemminkin kihloihin menoa ja sit ihan btw siihen kuuluu perinteitä ja asioita, et se ei oikeesti oo vaan sitä et päätetään ostaa sormukset. Mutta kai tää eurooppalaisuus on vaan tällääistä aivotonta touhua, missä ei ole mitään vastuuta. Kihloihin mennään silloin kun halutaan naimisiin ja kun halutaan vihdoin naimisiin niin se todellakin tarkoittaa sitä että mitä aikaisemmin on häät sitä parempi.
Freja, 11.4.2009 13:15:
---
Camomilli, 11.4.2009 01:05:
Ei tässä sinkkuudessa oikeesti mitään vikaa ole, tyhmä pakkomielle tuo että pitäisi joku olla .
---
Niin, joillekin yksinolo vain sopii paremmin kuin toisille, ja jotkut ovat luonteeltaan sellaisia, että tarvitsevat rakkautta jotta voisivat nauttia elämästä ihan täysin. Itse kuulun niihin juuri, joiden olisi parempi kaksin kuin yksin.
En siis tälläkään hetkellä etsimällä etsi kumppania, vaan tiedostan että se tulee jos on tullakseen.
Silti samalla tiedostan myös sen, että kumppanin kera osaisin nauttia elämästä kunnolla, jotta voisin jakaa tunteeni ja ajatukseni jonkun kanssa.
Jotta voisin iloita jonkun kanssa hyvistä hetkistä, sekä kulkea jonkun kanssa läpi myös ne pahat hetket.
Oonkohan mä tarpeeks tästä jo jankannu ja toitottanut? :D
FS, 11.4.2009 17:07:
Mutta tapansa kullakin, minä en vain halunnut perus ns. niikuin kaikilla "kirkko ja sit ryypätään kolme päivää"
Camomilli, 11.4.2009 17:28:
Opin tuosta suhteesta sen että nyt pyrin itsenäisyyteen. On toki hetkiä kun olisi kiva käpertyä vaan jonkun kainaloon "pakoon pahaa maailmaa" mutta ystävät ovat juuri niitä! Helposti voisi senkin virheen tehdä että yrittää pakolla väkertää suhdetta ystävän kanssa siksi että sattuu nyt synkkaamaan yleisesti. Ei.
---
Kauheinta olisi seurustella jonkun kanssa siksi että on joku.
FS, 11.4.2009 17:45:
))) no mutta eikö se noin suurinpiirtein menekkin? okei vähän romanttisemmin ehkä, mut se kaava on silti sama) no sit sen jälkeen ulkomaille viikoks, mut nääh, en tykkää
Freja, 11.4.2009 17:54:
---
Camomilli, 11.4.2009 17:28:
Opin tuosta suhteesta sen että nyt pyrin itsenäisyyteen. On toki hetkiä kun olisi kiva käpertyä vaan jonkun kainaloon "pakoon pahaa maailmaa" mutta ystävät ovat juuri niitä! Helposti voisi senkin virheen tehdä että yrittää pakolla väkertää suhdetta ystävän kanssa siksi että sattuu nyt synkkaamaan yleisesti. Ei.
---
Kauheinta olisi seurustella jonkun kanssa siksi että on joku.
---
En tiedä olitko tämän tarkoittanut vain yleisesti, vai pelkästään mulle, mut sen verran voisin vielä itsestäni kertoa, että mä en ole ikinä seurustellut sen takia, että olisi vain joku. Jos näin olisi, mä en tässä luukussa kykkisi. Mä loin tulevaisuutta ihanan ihmisen kanssa sen 3,5 vuotta, kunnes vain huomasimme, että se ei sittenkään kannata. Liian paljon asioita parisuhderintamalla oli suhdetta vastaan, mutta siitä jäi ihana ystävyys kuitenkin.
Haluan siis painottaa sitä, et mä en halua seurustella sen takia, että mulla olisi vain joku. Mutta mä satun olemaan ihminen, jota ei ole luotu yksinäiseksi erakoksi. Oon ihminen, joka haluaa ihmisille hyvää, ja joka tarvitsee vierelleen kumppanin jotta voisi tuntea täysillä. Tällä hetkellä mun elämästä vaan puuttuu hieman asioita, ja yksi on kumppani.
Mä pärjään toki yksin, mutta se ei vain sovi minulle. Sitä on vaikea ehkä selittää ihmiselle, joka ei tunne parisuhdetta niin upeaksi asiaksi kuin itse, mutta minulla on vain niin paljon rakkautta sydämessäni, että toivon että en joutuisi yksin sitä vaalimaan.
Mä en silti lähde suinpäin suhteeseen, enkä pidä itseäni mitenkään säälittävänä parisuhteen etsijänä, vaikka sellaista kohdalleni toivoisinkin. Tiedän vain, että minut on luotu elämään toisen ihmisen kanssa, ei yksin.
Vielä tuosta itsenäisyydestä haluaisin sanoa, että silloin kun avoliitossa elin, olin silti itsenäinen. Se, että on parisuhteessa, ei automaattisesti tarkoita sitä, että ei olisi itsenäinen.
Minulla oli silti oma elämäni, enkä pitänyt itseäni mitenkään kahlittuna. Me olimme molemmat itsenäisiä ihmisiä, jotka rakastivat toisen läheisyyttä sekä yhdessäoloa, muista asioista puhumattakaan. Olimme pari, pärjäsimme yksinkin mutta olimme parhaimmillamme kaksin.
Toki mullakin on ystäviä, mutta mä en niiden kainaloon mene "pakoon kylmää maailmaa", niinkuin asian ilmaisit. Mulle ystävät ovat niitä, keiden kanssa puhun asioista ja toki tunnen läheisyyttä, mutta mä en tunne siltikään kumppanuutta heitä kohtaan. Jokainen ymmärtää varmasti, että elämänkumppani sekä ystävä on eri asia. Elämänkumppani on sekä sitä, sekä ystävä, mutta ystävä on vain ystävä. (voiko tässä verrata hieman sitä, että kaikki konjakki voi olla brandya mutta mikään brandy ei voi olla konjakkia?)
Siinä lisäksi se, että mulla jokaisella ystävälläni on myös se parisuhde-elämä, eikä minulla ole edes sellaista läheisyydenhalua heidän kainaloonsa kuin jonkun, kenen kanssa olisi suhde. Toki makoilen kavereiden kainaloissa, halailen ja olen lähellä, tarjoan olkapäätä ja tarvitsen olkapäätä, mutta tiedän kyllä että jokaikinen ymmärtää sen olevan täysin eri asia.
FS, 11.4.2009 18:31:
Sattumoisin kaikki tuttuni ja kaveri asuvat pietarissa joten ihan senkin takia tuli näin valittua. Toki siinä jaettiin sitten kun tultiin, mutta se just, että tuli tehtyä se kaukana arjesta valtameren rannalla, muisto ikuiseksi ajoiksi, something special.
mark hamilton, 11.4.2009 22:02:
vittumaisimpia on sellaset että muija lupaa vaikka mitä ja sit se ei tuukkaan treffeille.. ja heittää sit vaikka mitä seliseliä että miks ei tullu kun asiaa kyselee jälkeen päin.. se on vähän noloa.. mutta yrittänyttä ei laiteta.
mark hamilton, 11.4.2009 22:02:
vittumaisimpia on sellaset että muija lupaa vaikka mitä ja sit se ei tuukkaan treffeille.. ja heittää sit vaikka mitä seliseliä että miks ei tullu kun asiaa kyselee jälkeen päin.. se on vähän noloa.. mutta yrittänyttä ei laiteta.