Tupakoinnin lopettaminen.

1,205 posts, 61 pages, 610,483 views

Heli

Posts: 1,489

#1061 • • Heli vai kuka se oli
Tänään tulee kolme viikkoa savutonta elämää, mut se johtuu tästä mun sairastelukierteestä.
Toivon, etten enää ala polttamaan, kun ei kerran tee mielikään.

Mutta on se vaan helppoa sortua, varsinkin kun oon tämmönen sosiaalinen sauhuttelija. Ei mul tuu himas yksin poltettua juurikaan (paitsi puhelimessa), ja nyt kun oon yskiny muutenkin keuhkojani pihalle, niin viimenen asia mitä on tullu ajateltua on laittaa tupakaksi - mutta silti on todetttava, että onneksi ei ole säilytyksessä edes yhtä röökiä.

--
ei se väärin ole.

whispering

Posts: 871

#1063 • • Edited whispering Super Juusto
Viime maanantaina viimeksi polttanut, viime keskiviikkona viimeksi käyttänyt inhalaattoria. Pisin katko varmaan yli 10 vuoteen :)

Tosin tuon uutisen jälkeen teki mieli aloittaa uudestaan:
http://turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-12-19,104:2:583243,1:0:0:0:0:0:

Muutama suosikki kohta:

"Lakupiiput halutaan kieltää."

"avohyllyt voitaisiin korvata esimerkiksi tupakka-automaatilla, jota painamalla asiakas voi valita tupakka-askinsa." :D

"Tupakointi maksaa yhteiskunnalle arviolta kaksi miljardia euroa vuodessa. Pääasiassa ne ovat hoitokustannuksia, Risikko puolestaan muistutti."

Kun taas toisaalla:
"Tupakointi alentaa sairaanhoidon kustannuksia" -Matti Vanhanen (http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1598806)
:D
MiMoSa

Posts: 1,664

#1064 • • MiMoSa
Ihan pääsi jo unohtumaan vuosipäivä, vuoden vaihteessa tuli siis jo 2 vuotta lopettamisesta.*iloinen* Aika on mennyt tosi nopsaan. Enää ei oikein edes muista sitä aikaa, kun tupakoi, eikä osaa kuvitella että polttais. Ei tee mieli palata vanhaan.*hihu*

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

Takyon

Posts: 2,945

#1065 • • Takyon Möwkö

MiMoSa, 6.1.2009 22:02:
Ihan pääsi jo unohtumaan vuosipäivä, vuoden vaihteessa tuli siis jo 2 vuotta lopettamisesta.*iloinen* Aika on mennyt tosi nopsaan. Enää ei oikein edes muista sitä aikaa, kun tupakoi, eikä osaa kuvitella että polttais. Ei tee mieli palata vanhaan.*hihu*



Kappas joo, täällä myös :) Paitsi että mulla on jo 7. vuosipäivä :)

Pätkääkään ei ole tehnyt mieli ja kyllä muuten tupakoivat ihmiset vaan haisevat aivan järkyttävän pahalle *sars*

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

ValaX

Posts: 3,891

#1066 • • ValaX
2 vuotta polttamatta...
Infinitee

Posts: 272

#1067 • • Infinitee
Mäkin oon jo parin kuukauden ajan koittanu lopettaa mut tuloksetta. Välillä voin olla muutaman päivän polttamatta mut sit retkahdan taas. Kunto laskee ihan silmissä ja kokoajan vituttaa. Asiaan on saatava muutos.

Kertokaas, onko noista nikotiini purukumeista mitään apua? Vai pitääkö turvautua ihan kunnon lääkkeisiin. Pelkkä tahdonvoima ei mulla enää riitä... tai ei ainakaan vielä.
laeski^

Posts: 478

#1068 • • laeski^ LaiskaLäski

Infinitee, 6.1.2009 22:30:
Kertokaas, onko noista nikotiini purukumeista mitään apua? Vai pitääkö turvautua ihan kunnon lääkkeisiin. Pelkkä tahdonvoima ei mulla enää riitä... tai ei ainakaan vielä.



laastarit autto ainaki meikäläisel, purkka ku pitää ottaa aina sillontällön ja jauhamisest tulee sit aina mielee et wittu mielummin vetäisin röökii. laastari taasen on sen 24/7 ja piti ainaki mulla hyvin sen nikotiinin tarpeen poissa. se on sitte vaa itestä kiinni pystyyks luopumaa tavasta polttaa, mikä oli mulle se vaikein juttu (ja on oikestaa vielki, nimimerkil n.4kk polttamatta)
laastareil sitte miinuspuoli on unet, harmittaa ku en enää muista mitä unii tuli nähtyy, mut jotai hyvinhyvin outoi oli kyl..
ja niit laastareit kannattaa pitää ihan koko sen ajan mitä siin ohjees on neuvottu.

uus ikävä kiva tulee ku lopetat laastareitten käytön, mul rupes tekee taas uusiks mieli röökii ja kunnon unta ei meinannu saada melkei ollenkaa. tosin en käyttäny sitä vikaa astetta kovinkaa pitkään...


mut summarumlaarum, kyl mä suosittelen laastareit, en usko et oisin ite päässy eroon ilman niit.
tiiplis

Posts: 1,043

#1069 • • tiiplis also available in sober

Infinitee, 6.1.2009 22:30:

Kertokaas, onko noista nikotiini purukumeista mitään apua? Vai pitääkö turvautua ihan kunnon lääkkeisiin. Pelkkä tahdonvoima ei mulla enää riitä... tai ei ainakaan vielä.



Mä käytin sekä laastareita että tabletteja tai inhalaattoria koska nikotiiniriippuvuustesti osoitti suurta nikotiiniriippuvuutta. Laastarista tuli tasainen nikotiiniannos ja sitten kun tuli tunne että nyt pitäisi käydä röökillä niin otin nikotiinitabletin tai inhalaattoria. Jätin laastarit pois noin kukauden kuluttua lopettamisesta mutta jatkoin inhalaattorilla ja tableteilla, sit jätin nekin pois.

Yleensä nikotiinikorvaustuotteista ei koeta olevan hyötyä, mutta se johtuu kuulemma siitä ettei käytetä tarpeeksi suurta annostusta. Itsellä siis toimi, poltin lähes 20 vuotta ja nyt olen ollut melkein 3 vuotta polttamatta.

--
italia litania nainati lailati

Mar6

Posts: 2,178

#1070 • • Edited Mar6 Team Apinaorkesteri
Jeah, nyt onkin pysytty savuttomana jo aika monta kk.. Juodessa vahingossa menny maistamaan ja todennu miten paskalta se maistuu, nyt esim eilen ei tullu vedettyä ainuttakaan ja aika hitosti parempi olo on seuraavana päivänä. Vois ton biitinkin ehkä lopettaa johonki saumaan mutta parempi tuote sekin on kun rööki monella tapaa.

--
-Where there is house there is a home-

Avatar
#1072 • • Lilly Guest
Nyt loppu, ja tällä kertaa vois yrittää tosissaan. Viel vähä aika sitte poltin joka päivä, ja reilusti, mut sit alko menee hermot. Toisaalta se on jääny tavallaan itestään pois ku on ruvennu liikkumaan enemmän. Lenkillä ei kyl kovin äkkiä tuu mieleen sytyttää röökiä.*sars* Viel toissapäivänä meni 3, eilen 1 ja tänään ei mee yhtäkään. Välil tulee tietty aivan järkyttävä himo ku on tottunu polttamaan niin paljo mut sitä varte on onneks nikotiinipurkat sun muut mitkä toimii yllättävän hyvin. :)
kupo

Posts: 455

#1073 • • kupo
1. viikko rupeaa olemaan takana (taas)

--
How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

Kon-tiki

Posts: 1,936

#1074 • • Kon-tiki The Unsinkable

T-mu, 26.1.2009 11:40:
26 päivää polttamatta ja hyvin menee.



Mulla tänään jo 27 päivää. Vietän tupakatonta tammikuuta, mutta juoma kyllä on maistunut!

Olen baaritupakoitsija ja käyn bileissä/pubissa pari kertaa viikossa polttaen vain silloin. Seurauksena on päänsärky ja krapula (on niihin tietenkin myös se toinen syy). Suht harvakseltaan tapahtuvasta tupakanpoltosta johtuu, että mulle olis pointiton sellanen AA-kerhon tapa "tänään olen juomatta/polttamatta", kun en useimpina päivinä kuitenkaan polttais. Tupakaton kuukausi luo enemmän tsemppiä tuntumatta niin lopulliselta *hymy*
wiwi

Posts: 1,575

#1075 • • Edited wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

Takyon, 6.1.2009 22:08:
---
MiMoSa, 6.1.2009 22:02:
Ihan pääsi jo unohtumaan vuosipäivä, vuoden vaihteessa tuli siis jo 2 vuotta lopettamisesta.*iloinen* Aika on mennyt tosi nopsaan. Enää ei oikein edes muista sitä aikaa, kun tupakoi, eikä osaa kuvitella että polttais. Ei tee mieli palata vanhaan.*hihu*

---
Kappas joo, täällä myös :) Paitsi että mulla on jo 7. vuosipäivä :)

Pätkääkään ei ole tehnyt mieli ja kyllä muuten tupakoivat ihmiset vaan haisevat aivan järkyttävän pahalle *sars*


Haa! Täällä ilmottautuu kanssa yks. Mulla tuli 13. päivä tätä kuuta kolmas vuosi täyteen. Aika vieraalta tuntuu mustakin ajatus, että vielä tupakoisi. Poikis polttaa, ikävä kyllä, mutta en mä voi sitä oikeen pakottaa lopettamaankaan.

Jostain syystä tosin nykyään tulee välillä poltettua ~1-2 röökiä tarpeeks kovassa kännissä. Jännää sinänsä, koska ekan parin vuoden aikana en harjoittanut minkäänlaista kännitupakointia. Ja krapulassa huomaa kyllä... No joo, ois syytä muutenkin rajoittaa tota juomiskelua.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

wammi

Posts: 627

#1076 • • wammi
toka täysin savuton päivä menossa*pepsodent*
ainakin toistaiseksi tuntunut yllättävän helpolta.
wammi

Posts: 627

#1077 • • wammi
viikko savuttomana! oon aika ylpee itsestäni*iloinen*
arkipäivät menee helposti ilman, mutta pakko myöntää, et viikonloppuna oli vähän tahtojen taistelua asian suhteen..mutta eiköhän tää tästä!
Lyylikki

Posts: 2,975

#1078 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Mun sisko vaan eilen mainitsi mulle, että tänään alkaa Suuri paasto (mistä lie sille tullut mieleen) ja totesi, että kaipa sitä jostakin voisi luopua 40 päiväksi. Se yritti kyllä ehdotella luopumaan esim. viinasta tai karkista ja itse se meinasi luopua hapankaalista (jota ei siis syö). Yöllä näin vielä kaiken lisäksi unta, että Verano sanoi mulle, että pitää taukoa tupakasta ja kehoitti minuakin pitämään. (Verano ei ees polta, ei kai oo ikinä polttanutkaan *nauru*)

Niin niin...aamulla sitten mietin tätä unta ja paastokin tuli siinä mieleen. Vaikka en ole mitään muuta kuin ihan tavallinen tapakristitty, niin taidanpa tänä vuonna osallistua paastoon ja luopua tupakasta. Ainakin pääsiäiseen asti.

Kuten Kon-tiki tuossa aiemmin mainitsi, niin itsekin olen biletupakoitsija, joten tupakoinnin sallii itseelleen jotenkin helpommin. Vaikeampi myös on päästää siitä tavasta irti, kun tupakattomia päiviä tulee enemmän, kuin tupakallisia päiviä. Joskin viime aikoina homma on kääntynyt vähän siihen, että vain maanantaina tulee oltua ilman tupakkaa ja muuten viikolla polttaa iltaisin parvekkeella yhden tai kaksi ja viikonloppuna sitten enemmän.

Nyt sitten yritetään suuren paaston henkeen viettää tupakattomana pääsiäiseen asti. Toiveissa tietenkin siintää, että pääsiäisen jälkeen olisi sellaisessa tilanteessa, että ei tarvitsisi uudelleen alkaakaan röyhyttelemään. Paastoon vetoaminen on myös hyvä kortti, jonka voi heittää kavereille, jos yrittävät houkutella kanssaan tupakoitsemaan. Ensi viikonloppu tulee olemaan ehkä pahin koitos, joten täytyy yrittää keksiä jotain fiksua ohjelmaa, jotta ei tule mieleen vetää röökiä.
AnssiV

Posts: 1,798

#1079 • • AnssiV EDM saved me from Jesus
Noin 12v tuli polteltua, sitten iski keuhkoputkentulehdus ja nyt olen ollunna sen jatkeena 2 viikkoa polttamatta, enkä aatellu enää alottaa. *hymy*
wammi

Posts: 627

#1080 • • wammi
tällä viikolla tuli 1kk täyteen! ei tuntuis enää olevan fyysisiä vieroitusoireita. sosiaalisissa tilanteissa saattaa vielä röökihimo iskeä, mut aika hyvin oon saanu karistettua sen pois nikotiinipurkalla. eipä oo niitäkään tullut nykysin enää jauhettua kuin viikonloppuisin. jei!