Tupakoinnin lopettaminen.

1,205 posts, 61 pages, 610,196 views

uneek

Posts: 81

#502 • • uneek Love is all we really need. (money too).
polttanut n. 7 v. -> lopetin n. pari viikkoa sitte...helpompaa ku osasin odottaa...

--
o====3

wiwi

Posts: 1,575

#503 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava
Viiden vuoden polttamisen jälkeen ihan juuri kolme kuukautta ilman. *piis* Ihan pelkällä tahdonvoimalla lopetin, tosin en koskaan polttanutkaan kamalan paljon. Onneksi.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Foxmagon

Posts: 1,329

#504 • • Foxmagon Iso Paha Ad..
Jepjep, kohta uus yritys taas. *joo*

--
...Fly me to the moon, and let me sing among the stars.. Let me see what spring is like, on Jupiter and Mars.. In other words, please be true, in other words, I love you. *nuotti*

Jna

Posts: 613

#505 • • Jna

mayah, 16.5.2006 13:15:
Seitsemäntenä päivänä aletaan syömään kahta tablettia ja tupakointi lopetetaan seitsemännen ja neljännentoista päivän välillä itse määrittelemänään päivänä.



Ehkä lääkärisetä sulle kertoikin jo mutta kerron sitten uudestaan. Sitten kun otat 2 tablettia päivässä, eli luultavammin aamulla ja illalla, niin ota se illan tabletti jo alkuillasta siinä 18-20, muuten voi viedä kivasti yöunet..
Charlotte

Posts: 303

#506 • • Charlotte pikku-sisko, tuulitunneli/tuulis, nato

mayah, 16.5.2006 13:15:
Zyban-kuuri alkoi tänään. Mielenkiinnolla odottelen mitä tässä tapahtuu. Ensimmäinen kuusi päivää syödään tabletti päivässä ja poltetaan ihan normaalisti. Seitsemäntenä päivänä aletaan syömään kahta tablettia ja tupakointi lopetetaan seitsemännen ja neljännentoista päivän välillä itse määrittelemänään päivänä.

Kun asiaa oli jonkun aikaa omassa päässä pyöritellyt, ei päätös enää ollut kovin vaikea kun firman puolesta tarjottiin mahdollisuutta ilmaiseen Zyban-kuuriin.. Ja kun vielä voi lopettaa tupakanpolton ja polttaa silti melkein kaksi viikkoa, niin mikäs sen mukavampaa *hihu*



Yks tuttu lopetti kans Zybanilla ja on ollut polttamatta jo melkein 2 vuotta. Se tosin sanoi, ettei se pystynyt polttamaan enää parin päivän jälkeen kun alotti kuurin( vaikka pitäs polttaa ensimmäisen viikon kuurin aikana).
Toivottavasti saat lopetettua, koska kyllä se kannattaa! Itse lopetin melkein 8kk sitten ja kyllä kannatti *jiihaa*!
UnityF

Posts: 15,721

#507 • • UnityF joo just se
Raskauden myötä menee enää n.3 tupakkaa päivässä ja kokoajan on vähenemään päin *plur*
laite

Posts: 2,994

#508 • • laite MastahWankah
Pian 6kk lopettamisesta, ei voi kyl sanoo muuta ku et helvetin hienoo on!
Charlotte

Posts: 303

#509 • • Charlotte pikku-sisko, tuulitunneli/tuulis, nato
Kyllä se siitä *lohduttel* Toivottavasti vältyt sivuoireilta! Tuttu oli polttanut 20 vuotta, eikä siitä ois ikinä uskonut, että se pystyy lopettamaan. Se sano että jännää oli kun yhtäkkiä ei vaan enää tehnyt mieli. Pidän sulle peukkuja!
Freja

Posts: 8,774

#510 • • Freja Sihteeri

mayah, 16.5.2006 13:15:
Zyban-kuuri alkoi tänään.



Hyvä sä! *aplodit* Tsemppiä siis :)

Ite oon pärjänny jo... No, hyvin kauan ilman röökiä. Lähes vuosi *hihu* ei tee enää mieli, ei niin yhtään. Okei, kerran, ja ainoostaan kerran, oli nii iso hermo päällä että teki mieli polttaa mutta en sitten polttanutkaan :P
Mut hyvä olla. Harmi vaa ku näit kiloja kertyi sitten muutama lisää *hmph*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

antonsonin

Posts: 2,712

#511 • • antonsonin laserpoint.

mayah, 16.5.2006 14:57:
---
Charlotte, 16.5.2006 14:38:
Se tosin sanoi, ettei se pystynyt polttamaan enää parin päivän jälkeen kun alotti kuurin( vaikka pitäs polttaa ensimmäisen viikon kuurin aikana).

---


Joo, mä tässä tosiaan aika mielenkiinnolla odottelen, että miten noi tabletit alkaa potkimaan.. Ja onhan tuo haittavaikutuslista melkoisen mielenkiintoista luettavaa:

Erittäin yleinen: Nukkumisvaikeudet (*haukottel*)

Yleisiä: päänsärky, kuume, kutina, hikoilu (*hikoil*), ihottumat, yliherkkyysreaktiot, vapina, huimaus, levottomuus, masentuneisuus (*uuh*), ärtyneisyys (*grr*), keskittymishäiriöt, suun kuivuminen, mahakipu, makuhäiriöt.

Melko harvinaisia: rintakivut (tissit mainittu!), sekavuus, kiihtynyt pulssi, verenpaineen muutokset, punastuminen (*blush*), pyörtyily (*pökr*), ruokahalun menetys.

Harvinaisia: korvien soiminen, näköhäiriöt, vihamielisyys, outouden tunne, hallusinaatiot, ihon tai silmävalkuaisten keltaisuus, maksatulehdus, veren sokeriarvojen muutokset, psoriasiksen paheneminen, kouristukset, kontrolloimattomat liikkeet (*jiihaa*), nykiminen, lihasjäykkyys, kävely- tai koordinaatiohäiriöt, vakavat allergiset reaktiot, ihottuma johon liittyy nivel- ja lihaskipua.

Ja sit tietty noi tupakoinnin lopettamiseen liittyvät vieroitusoireet siihen päälle, ni johan mä olen iloinen ihminen ensi viikolla :D



Sait mut just pelkäämään tupakoinnin lopettamista *uuh*
JustinSan

Posts: 822

#512 • • Edited JustinSan Nullius in verba
Kohta tulee suunnilleen puoli vuotta täyteen savutonna. Joku 6-7 vuotta tuli sitä syöpää hommailtua, mutta sitten parin kuukauden hauduttelun jälkeen päätin, että nyt loppu.
Ilman sen kummempaa dramatiikkaa, lakkasin vaan röökaamasta. En käyttänyt mitään nikotiinikorvaustuotteita, järkeilin asian niin, että miksi ihmeessä väen väkisellä pitää kehon fyysistä addiktiota nikotiiniin yllä?
Ensimmäiset päivät olivat fyysisten vieroitusoireiden kannalta pahimpia, sen jälkeen kun ne helpottivat, koko homma oli vain mielenlujuudesta kiinni, jatkuvaa muistuttelua itselle, että eipäs nyt mennäkään sinne röökille.
Sitten suunnilleen kuukauden, parin jälkeen koko tupakointitouhu jotenkin vaan hävisi taustalle, nykyäään ei oikeastaan tule ajateltua koko asiaa.

Henkilökohtaisesti, oon ollut ihan helvetin tyytyväinen päätökseeni ja tyytyväinen siihen, että sain osoitettua itselleni omaavani tarpeeksi kanttia ko. paskan dumppaamiseen.

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

Avatar
#513 • • Annakins Guest

mayah, 16.5.2006 14:57:
---
Charlotte, 16.5.2006 14:38:
Se tosin sanoi, ettei se pystynyt polttamaan enää parin päivän jälkeen kun alotti kuurin( vaikka pitäs polttaa ensimmäisen viikon kuurin aikana).

---


Joo, mä tässä tosiaan aika mielenkiinnolla odottelen, että miten noi tabletit alkaa potkimaan.. Ja onhan tuo haittavaikutuslista melkoisen mielenkiintoista luettavaa:

Erittäin yleinen: Nukkumisvaikeudet (*haukottel*)

Yleisiä: päänsärky, kuume, kutina, hikoilu (*hikoil*), ihottumat, yliherkkyysreaktiot, vapina, huimaus, levottomuus, masentuneisuus (*uuh*), ärtyneisyys (*grr*), keskittymishäiriöt, suun kuivuminen, mahakipu, makuhäiriöt.

Melko harvinaisia: rintakivut (tissit mainittu!), sekavuus, kiihtynyt pulssi, verenpaineen muutokset, punastuminen (*blush*), pyörtyily (*pökr*), ruokahalun menetys.

Harvinaisia: korvien soiminen, näköhäiriöt, vihamielisyys, outouden tunne, hallusinaatiot, ihon tai silmävalkuaisten keltaisuus, maksatulehdus, veren sokeriarvojen muutokset, psoriasiksen paheneminen, kouristukset, kontrolloimattomat liikkeet (*jiihaa*), nykiminen, lihasjäykkyys, kävely- tai koordinaatiohäiriöt, vakavat allergiset reaktiot, ihottuma johon liittyy nivel- ja lihaskipua.

Ja sit tietty noi tupakoinnin lopettamiseen liittyvät vieroitusoireet siihen päälle, ni johan mä olen iloinen ihminen ensi viikolla :D



[OT] Mä en voi ikinä milloinkaan lukea minkään lääkkeen mahdollisia haittavaikutuksia, muuten alan heti tarkkailemaan, että tuleeko nyt tota tai tota tai tota ja lopulta oon ihan varma siitä, et joku sivuvaikutus ainakin "näyttäytyy"... [/OT]

Sit ku sä lopetat tupakoinnin ni pitää vaan käydä välil muuten vaan seisoo tuol ulkona *hymy*

Tossa yks päivä kaupassa mietin, et onneks en polta tupakkaa ku rahatilanne on sellanen, et päiväs voin käyttää n 5 euroa. En tosin edes tiedä paljon aski tupakkaa maksaa.
Avatar
#514 • • Edited candyraver Guest
Olipas ihan pakko etsiä tietoa tosta Zypanista, kun satuin vilkasemaan tätä topiccia..itellä ollu kans ongelmia lopettaa tupakointi, mutta kuulostaa aika..hmm.."rankalle" toi teksti. Toi on tosin julkaistu jo muutama vuosi sitten,että ehkä tosta lääkkeestä on jtn uutta tutkimustietoa ja se on ihan yleistä, että sitä määrätään lääkärissä, mutta ei ollut vielä muutama vuosi takaperin; http://www.nam.fi/ajankohtaista/ammattilaisille/zyban.html

Taidan ite ainakin yrittää ihan tahdonvoiman avuin vielä*pepsodent* vaikka välillä vähän mennäänkin takapakkia*tirsk*

edit:typoja etc.
Jna

Posts: 613

#515 • • Jna

mayah, 16.5.2006 14:57:
Haittavaikutuslöpinää...



Nythän on siis niin että valmistajat joutuvat mainitsemaan kaikki lääkkeestä havaitut haittavaikutukset ja osa niistä voi hyvinkin olla ns. keksittyjä..siis että tuntuu nyt vähän siltä että esim. pää tuli kipeäksi, niin on kovin helppo syyttää siitä syömäänsä lääkettä. Suurin osa haittavaikutuksista on kuitenkin siis todella harvinaisia. Tosin tietty kaikki kai tietää että suuret määrät tulehduskipulääkkeitä voi aiheuttaa ruuansulatuskanavaoireita.. siksi niitä pakkauksiakaan ei saa ostaa kuin yhden kerrallaan sieltä apteekista.. blaablaablaa
enkeliina

Posts: 169

#516 • • enkeliina kiksurinsessa
Itse oon ollut nyt tammikuun.. ööh... puolestavälistä polttamatta, varsinkin loppupuolelta ihan kunnolla lopettanut.
Lopetin ilman mitään valmisteita, ensin hieman vähentäen ja sitten kokonaan ja pitkäänhän sitä mieli teki. Itsellä iski aivan hirveen päänsäryn ensimmäisinä päivinä, pahemman limayskän kuin tupakkayskä oli koskaan ollut, tuskanhikeä pukkasi pintaan ja pienikin vastoinkäyminen sai joko raivon partaalle tai purskahtamaan itkuun kuin pikkulapsi. Sanotaanko, että kuitenkin n. parin viikon jälkeen isoimmat oireet oli poissa. Yskää pukkasi aika pitkään ja huonoina päivinä/hetkinä mieli teki lähteä röökille kiireellä, mutta edelleen oon tähän asti varsin hyvin päätöksessä pysynyt.
Voi sanoo, että on rehellisesti huomannut, että hengitys kulkee nyt jo paljon paremmin. Jos nyt polttaa yhden/pari tupakkaa baarissa ja sitten kävelee kiireellä jonnekin niin heti on taas nopeammin hengästynyt. Ihan konkreettisia eroja on huomannut. Kuulemma tarttee tunnin vähemmän untakin nykyään. Sitä en oo huomannut kun oon sellanen unikeko että tarttisin normaalistikin montamonta tuntia enemmän kuin sen 6-7 h. Ei riitä. Mut vuorokausi onkin mulle liian lyhyt. *pepsodent*

--
Sinä kysyit: Mitä kiksu on?
Oraakkeli vastasi: Rakkautta.

Avatar
#517 • • Edited candyraver Guest

mayah, 18.5.2006 10:58:
No joo, jos nyt kuitenkin muistetaan, että ihan tavallisen ibusalin (joka on siis ihan sama asia kuin burana) pakkausselosteessa varoitellaan seuraavasti:

Hengitysvaikeudet ja hengenahdistus
ihon voimakas punoitus, kutina ja turvotus
kielen tai nielun turvotus
äkillinen voimakas vatsakipu tai verioksennus
närästys tai lievemmät vatsavaivat
mustat ulosteet
lisääntynyt mustelmataipumus tai nenäverenvuodot
raajojen turvotus
muut hitaammin alkavat iho-oireet



Tottakai kaikissa lääkkeissä on haittavaikutukset ilmotettava selosteessa, vaikka niitä oireita ois esiintyny vaan yhellä miljoonasta käyttäjästä, sehän on selvä*hymy* Itse viittasin lähinnä tuon lääkkeen "ikään", voihan olla, että oon ymmärtänyt väärin, mutta eikö olekkin niin, että kun kyseessä on lääke, josta ei vielä 2001 ole ollut paljoa tutkimustietoa/tuloksia, niin lääkkeen mahdolliset haitat saattaa tulla esille vasta vuosien päästä henkilöillä jotka sitä on käyttäneet? Varmasti on ihan hyvä lääke, en sitä väitä, huomasin vaan, että aika nuori lääke suomen markkinoilla, that`s all*piis*
sapeli

Posts: 11,768

#518 • • sapeli jokukukamikä?
Yks työkaveri on just tuota samaa lääkettä käyttäen lopettamassa tupakanpolttoa, ja on ollu ihan mielenkiintoista seurata sen edistystä *joo* On se ollu nyt jo useamman viikon polttamatta, mutta se vähän huijas ja on jotenki pitkittäny sitä kuuria (tyyliin ottanu vaan yhen pillerin päivässä mut kaks kertaa pitempään). Ikävimpiä seurauksia on kuulemma olleet se että kalja maistuu pahalta (what else is new?) ja että unissa on paljon enemmän toimintaa kuin aiemmin. *nauru*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

ninni

Posts: 489

#519 • • Edited ninni sydän
heti koulun loputtua ainaki yritän *blush*

--
äitini tietää etten ole normaali lapsi
*tirsk*

SpeedHawk

Posts: 152

#520 • • Edited SpeedHawk
Onpa melkoisen tehokasta ainetta tuo bupropion (Zyban), sivuvaikutuksina mm. maniaa ja psykoosia. Tällaista kertoili Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Bupropion):

Risks in the treatment of tobacco withdrawal

In the UK, more than 5,000 reports of potentially hazardous side effects have been collected, among them more than 40 cases of death attributable to bupropion treatment. This study is questioning the benefit-risk-ratio in assisted tobacco withdrawal with bupropion. Also, 107 cases of serious side effects have been reported in Germany.



Lisäksi wiki kertoilee amfetamiinin ja kokaiinin kaltaisista vaikutuksista...

In animal studies and small studies with persons having experience with the use of amphetamines or cocaine, bupropion caused drug-seeking behaviour (animal experiments) and was recognized as an amphetamine-like drug by humans. In a scale ranging from placebo on the lower side to benzedrine, it was given an intermediate score indicating moderate likelihood of abuse.




...joo, ehkä vaan yritän pitäytyä siinä yhdessä röökissä per päivä.


hmm.. saakohan Rave Against Drugseissa pöristä ton voimalla.. :D saattas olla hyväksyttyä, onhan se laillista douppii.


edit: vielä tämmöistä kertoilee Wiki:

Bupropion has also been shown to act as an competitive α3β4 nicotinic antagonist, the α3β4-antagonism has been shown to interrupt addiction in studies of other drugs such as ibogaine. This α3β4-antagonism correlates quite well with the observed effect of interrupting addiction.



...eli tällekin ylikansallisen yhtiön eläinkokeilla testatulle kemikaalimoskalle on luontoäidin tuottama vaihtoehto, afrikkalainen ibogaiinia sisältävä Tabernanthe iboga -kasvi.. Ibogaa on käytetty tuloksellisesti paitsi tupakka- myös heroiiniaddiktion hoidossa. (http://www.ibogaine.org)

...eiku. sehän olikin laitonta, siitä ei saa valtio veroja eikä lääkefirman osakkeenomistajat osinkoja.


-SpeedHawk