puntti & sali

1,909 posts, 96 pages, 1,040,329 views

Oliwer

Posts: 799

#1001 • • Oliwer

Ana-5000, 27.6.2007 13:42:
hey kuis usein tuolla salilla sit pitäs käydä? onks 2x viikko liian vähän, entä 3x?



Sopiva treenauskertojen määrä punttisalilla riippuu mielestäni ensinnäkin tavoitteesta.
Mikä on "kunto" johon pyritään? Joku treenaa tavoitteena lisätä lihasmassaa joka puolelle kroppaan ja paljon, toinen touhuaa painoa alas, lihaksista viis, kunhan kiristyy. Kolmas harrastaa liikuntaa monipuolisesti ja käy punttiksella vain esim. ylläpitämässä sopivaa voiman ja lihasmassan suhdetta jne.
Myös lähtötilanne eli "pohjat" (lihaskunto) vaikuttaa kuinka usein ja tiukasti voi aloittaa käymisen. Moni saattaa aloittaa innoissaan hirveessä draivissa pumppaamisen, käyden salilla päivittäin ja saa ilman järkevää ohjelmaa ja riittävän kevyttä totuttelua vain paikat kipeäksi, jumiin, ylikuntoon ja kyllästyy vielä koko lajiin :(
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#1003 • • Aziz Combat Fighter

Oliwer, 27.6.2007 16:55:
---
Ana-5000, 27.6.2007 13:42:
hey kuis usein tuolla salilla sit pitäs käydä? onks 2x viikko liian vähän, entä 3x?

---


Sopiva treenauskertojen määrä punttisalilla riippuu mielestäni ensinnäkin tavoitteesta.
Mikä on "kunto" johon pyritään? Joku treenaa tavoitteena lisätä lihasmassaa joka puolelle kroppaan ja paljon, toinen touhuaa painoa alas, lihaksista viis, kunhan kiristyy. Kolmas harrastaa liikuntaa monipuolisesti ja käy punttiksella vain esim. ylläpitämässä sopivaa voiman ja lihasmassan suhdetta jne.
Myös lähtötilanne eli "pohjat" (lihaskunto) vaikuttaa kuinka usein ja tiukasti voi aloittaa käymisen. Moni saattaa aloittaa innoissaan hirveessä draivissa pumppaamisen, käyden salilla päivittäin ja saa ilman järkevää ohjelmaa ja riittävän kevyttä totuttelua vain paikat kipeäksi, jumiin, ylikuntoon ja kyllästyy vielä koko lajiin :(



no mulla on pohjilla ihan hyvä lihaskunto ja töitten myötä tulee aerobista liikuntaa ihan sopivasti, tavote ois saada lisää lihasmassaa ja voimaa. Oon nyt käyny sellasen 2-3 kertaa viikossa pari tuntia miten ehtii, yleensä 3 x 10 sarjoja senverta isoilla painoilla kun jaksaa. Muutama kuukaus takana, ja alkaa pikkasen näkymään ainakin käsivarsissa tuloksia, eikä ole vielä paikat kipeenä. Siihen oon yhdistäny korkeaproteiinisen ruokavalion, ni paino on tippunu muutamassa kuukaudessa 105:stä 99:siin.

Eli kaipa tosta jotain iloa on :)
Jusna666

Posts: 1,447

#1004 • • Edited Jusna666 Diablo
Ite en laske kertoja viikossa vaan käyn jokatoinen päivä.
Siin jää aina väliin päivä aikaa palautua tai sit tehä jotain aerobisia tyttöjen juttuja.

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

Avernian

Posts: 7,451

#1005 • • Avernian Kerettiläinen

La Petite, 27.6.2007 13:03:
Meinas tulla kiukku salilla, kun siel olikin remontti käynnis, mut ONNEKS riitti kekseliäisyyttä sen verran et sain jalat treenattua *hymy*



Nappasit remonttireiskan selkään ja aloit kyykkäämään? :p

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

La Petite

Posts: 1,160

#1006 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...
*nauru* no onneks ei IHAN NIIN kekseliäs tarvinnu olla *nauru*

mut kyl siin hetken kesti keksiä keinot, tein sit askelkyykkyjä levypaino sylissä toinen jalka steppilaudalla mm.

--
Rem tene, verba seqventur

vaavu

Posts: 1,324

#1007 • • vaavu vara-vana

Lenita, 27.6.2007 13:33:
---
Super-Kerttu, 27.6.2007 13:06:
Kiukustun kohta taas itelleni..kesä tuli ja mikään treenaus ei kiinnosta! Varsinkaan salilla. Ja ehkä sekin vaikuttaa, kun nyt taas mun sali on vähän hankalassa paikassa muutos takia..*igor*

tai..OON VAAN LAISKA!

---

Huoh, mulla on niin sama tilanne. Paitsi että sali on ihan yhtä lähellä kuin ennenkin :D

No jos loman jälkeen sit tsemppais *uros*



Triple that!

Kesällä on tullut kyllä rötvättyä. Parikin parin viikon totaalitaukoa, ja muinakin aikoina vaan kerran pari viikossa. *eiei*

Nyt onneksi tuli jo aloitettua taival takaisin kohti kuntoa. Ja kun työmatkakin tuplaantui putkiremonttimuuton vuoksi, tulee pyöräiltyäkin vähän enemmän.
vaavu

Posts: 1,324

#1008 • • vaavu vara-vana

La Petite, 27.6.2007 21:13:
tein sit askelkyykkyjä levypaino sylissä toinen jalka steppilaudalla mm.



Tulee tuosta ihan mieleen nyt juoksevan BodyPump-tunnin askelkyykyt, jotka on muuten parhaat pitkään aikaan. Ensin toinen jalka steppilaudan päällä tangon kanssa kyykkyjä, ja sitten ilman painoja dynaamiset kyykyt taaksepäin alas laudalta. Tuohon kun laittaa riittävästi painoja ja pumppaa aina etummaisen jalan 90 asteen kulmaan, niin saa jalat kuin jalat huutamaan hoosiannaa.

Mmm... me like! *slurps*
Sallakat

Posts: 2,220

#1009 • • Sallakat jungle, baby !

vaavu, 26.7.2007 13:54:
---

Tulee tuosta ihan mieleen nyt juoksevan BodyPump-tunnin askelkyykyt, jotka on muuten parhaat pitkään aikaan. Ensin toinen jalka steppilaudan päällä tangon kanssa kyykkyjä, ja sitten ilman painoja dynaamiset kyykyt taaksepäin alas laudalta. Tuohon kun laittaa riittävästi painoja ja pumppaa aina etummaisen jalan 90 asteen kulmaan, niin saa jalat kuin jalat huutamaan hoosiannaa.

Mmm... me like! *slurps*



taidat olla samassa liikuntekeskuksessa *vink* meillä sama body pumpissa ja olen erittäin erittäin tykästynyt uuteen jalkasettiin myös! verrattuna edelliseen ohjelmaan, tämä ohjelma tuntuu joka kerta seuraavana ja sitä seuraavana päivänä jaloissa! Tykkään myös uuden ohjelman vatsalihasliikkeistä, ettei aina sitä samaa vanhaa! kokonaisuudessaan hyvä tuo uusi ohjelma.

Itsellänikin on ollut ainakin 2 x 2-3 vkon taukoa, jotka kyllä harmittaa ihan sikanaan, varsinkin kun maksaa kuntosalista/ryhmätunneista ihan kiitettävän summan kuukaudessa *poks*
Nyt taas on into päällä, vaikka käyntikerrat/vko ei ole vieläkään mielestäni toivotulla tasolla *justjoo* mutt kun on kesä ja ja ja... !
Tänä kesänä ei "onneksi" ole ollut niin hyvät kelit kuin viime vuonna, koska silloin salitauko venähti puoli vuotiseksi *justjoo* *nauru*
Vulpini

Posts: 285

#1010 • • Vulpini Soviet recordings
millasillas treeni systeemeillä porukka treenaa täällä: itellä just jokin aika sitten HST kierrot loppu ja nyt jotain täysin uutta, ehkä EDT
onko joku huomannut silmiinpistävää eroa hiilareiden, rasvojen ja protskujen jaotteluun pitkin päivää eri aterioille?
La Petite

Posts: 1,160

#1011 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...

Sallakat, 26.7.2007 14:08:
---
vaavu, 26.7.2007 13:54:
---

Tulee tuosta ihan mieleen nyt juoksevan BodyPump-tunnin askelkyykyt, jotka on muuten parhaat pitkään aikaan. Ensin toinen jalka steppilaudan päällä tangon kanssa kyykkyjä, ja sitten ilman painoja dynaamiset kyykyt taaksepäin alas laudalta. Tuohon kun laittaa riittävästi painoja ja pumppaa aina etummaisen jalan 90 asteen kulmaan, niin saa jalat kuin jalat huutamaan hoosiannaa.

Mmm... me like! *slurps*

---


taidat olla samassa liikuntekeskuksessa *vink* meillä sama body pumpissa ja olen erittäin erittäin tykästynyt uuteen jalkasettiin myös! verrattuna edelliseen ohjelmaan, tämä ohjelma tuntuu joka kerta seuraavana ja sitä seuraavana päivänä jaloissa!



Joo, on tosi tehokkaat ne Body Pumpin jalkaliikkeet *joo*

Muuten tuo Body Pump on rekisteröity tavaramerkki ja ohjelmat vaihtuu sillä tavalla, että periaatteessa missä päin maailmaa tahansa pitäs tunnin olla (enemmän tai vähemmän) samanlainen. Toki ohjaajissa on vähän eroa.
Itse kävin kerran täsmälleen samassa Body Pumpissa Berliinissä kuin edellisellä viikolla Helsingissä, -hauskaa *hymy*

--
Rem tene, verba seqventur

typ0

Posts: 1,892

#1012 • • typ0 syntax error
huomen pitäs mennä taas

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

Mark

Posts: 7,311

#1013 • • Mark d a n c e m a c h i n e s

Solar, 26.7.2007 14:35:
millasillas treeni systeemeillä porukka treenaa täällä: itellä just jokin aika sitten HST kierrot loppu ja nyt jotain täysin uutta, ehkä EDT
onko joku huomannut silmiinpistävää eroa hiilareiden, rasvojen ja protskujen jaotteluun pitkin päivää eri aterioille?



Sorry me aint pro yet, mitä on HST ja EDT? *ding**blush*

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

josbe

Posts: 1,982

#1015 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Ana-5000, 27.6.2007 17:56:
---
Oliwer, 27.6.2007 16:55:
---
Ana-5000, 27.6.2007 13:42:
hey kuis usein tuolla salilla sit pitäs käydä? onks 2x viikko liian vähän, entä 3x?

---


---


---


Lisäksi kaikki ovat yksilöllisiä: Kuten sanottu, peruskunto vaihtelee, mutta jokaisen kroppa näyttää reagoivan hyvin eri tavalla eri asioihin. Joskus näkee ihmisiä, jotka käyvät joka hemmetin päivä salilla - ja vielä viettävät siellä joka kerta pari tuntia, eikä kehitystä juuri näy. Tai ehkäpä juuri siksi.

Itse huomasin tämän konkreettisesti, kun kävin aikaisemmin salilla monta kertaa viikossa. Sittemmin kyllästyin koko hommaan ja aloin harrastaa pääasiassa muita lajeja - ja välillä en mitään lajia - paitsi että kävin keskimäärin kerran viikossa tekemässä salilla perus ala- ja yläkroppaliikkeet. Joskus pari kertaa niin, että yhtenä päivänä vähän yläkroppaa ja toisena vähän alakroppaa. Toisinaan en tehnyt yhtikäs mitään pitkään aikaan. Hämmästyksekseni tämän jälkeen ihmiset alkoivat kysellä, kuinka usein oikein käyn salilla, eli kehitystä ilmeisesti kuitenkin tapahtui.

Toinen juttu, mitä olen oppinut, on että harrastan urheilua vain silloin, kun oikeasti huvittaa ja on energiaa. Tällöin kuntoiltua tulee ehkä vähän harvemmin, mutta paljon tehokkaammin. Ja sen huomaa sekä psyykkisesti että fyysisesti! :)
Pätkis

Posts: 1,038

#1016 • • Pätkis Pikkis

vaavu, 26.7.2007 13:54:
---
La Petite, 27.6.2007 21:13:
tein sit askelkyykkyjä levypaino sylissä toinen jalka steppilaudalla mm.
---


Tulee tuosta ihan mieleen nyt juoksevan BodyPump-tunnin askelkyykyt, jotka on muuten parhaat pitkään aikaan. Ensin toinen jalka steppilaudan päällä tangon kanssa kyykkyjä, ja sitten ilman painoja dynaamiset kyykyt taaksepäin alas laudalta. Tuohon kun laittaa riittävästi painoja ja pumppaa aina etummaisen jalan 90 asteen kulmaan, niin saa jalat kuin jalat huutamaan hoosiannaa.

Mmm... me like! *slurps*


Noi kyykyt on IHAN HIRVEET*hikoil* Pelkään joka kerta että oon turvallani siinä lopussa ku jalat on ihan loppu. Nyt on ollu tässä kesälomalla pumppitauko, mikä tekee kyllä pääkopalle ihan hyvää..

Itse mietin jopa et jos vaihtaisin syksyllä pumpit kuntosaliin.. vois kokeilla miltä tuntuis vaihteeks sellainen treeni.

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

ville

Posts: 3,780

#1017 • • ville olen oikeasti ujo

josbe, 26.7.2007 14:57:
Lisäksi kaikki ovat yksilöllisiä: Kuten sanottu, peruskunto vaihtelee, mutta jokaisen kroppa näyttää reagoivan hyvin eri tavalla eri asioihin. Joskus näkee ihmisiä, jotka käyvät joka hemmetin päivä salilla - ja vielä viettävät siellä joka kerta pari tuntia, eikä kehitystä juuri näy. Tai ehkäpä juuri siksi.



Eihän se sali muuta kuin kuntoa jos ei syö kunnolla (tai no ehkä vähän raamikkaammaksi tekee).... helposti käy niin, että salikertoja kasvattaa, mutta ruokamäärä ei kasva samalla tavalla ja lopulta mikään paikka ei kasva. Toisaalta eipä kaikki halua paikkoja kasvattaakkaan :)
ville

Posts: 3,780

#1018 • • ville olen oikeasti ujo

Sallakat, 26.7.2007 14:08:
taidat olla samassa liikuntekeskuksessa *vink* meillä sama body pumpissa ja olen erittäin erittäin tykästynyt uuteen jalkasettiin myös! verrattuna edelliseen ohjelmaan, tämä ohjelma tuntuu joka kerta seuraavana ja sitä seuraavana päivänä jaloissa!



IMO tän uusimman kerran jalat on aika löysät... alakertaa ei oo ollenkaan ja aluksi raskailla ja lopuksi omalla painolla. Kun on tällainen kevytrakenteinen pumppaaja niin kokonaisuutena tämän kerran jalat on lopulta aika kevyet... pitää varmaan kiltisti lisätä painoja :)
josbe

Posts: 1,982

#1019 • • josbe suomalainen juhlakinkku

ville, 26.7.2007 15:34:
---
josbe, 26.7.2007 14:57:
Lisäksi kaikki ovat yksilöllisiä: Kuten sanottu, peruskunto vaihtelee, mutta jokaisen kroppa näyttää reagoivan hyvin eri tavalla eri asioihin. Joskus näkee ihmisiä, jotka käyvät joka hemmetin päivä salilla - ja vielä viettävät siellä joka kerta pari tuntia, eikä kehitystä juuri näy. Tai ehkäpä juuri siksi.

---


Eihän se sali muuta kuin kuntoa jos ei syö kunnolla (tai no ehkä vähän raamikkaammaksi tekee).... helposti käy niin, että salikertoja kasvattaa, mutta ruokamäärä ei kasva samalla tavalla ja lopulta mikään paikka ei kasva. Toisaalta eipä kaikki halua paikkoja kasvattaakkaan :)


Niinno tottakai syöminen on yksi osa kokonaisuutta. Samoin esim. geenit. Kerran samalla salilla kävi yksi tyttö, joka teki joka ikinen kerta monta sataa vatsaliikettä varmaan vuosien ajan. Eikä se vatsa mun mielestä koskaan tullut timmimmäksi. Tyttö oli kuitenkin muuten hoikka. Tiedä sitten, mistä se johtui.

Mistä tulikin mieleeni, että yhden todella hyvin muodostuneen bodarin mukaan vatsalihasliikkeitä ei tarvitse tehdä koskaan, jos tekee kaikki muut liikkeet oikein. Vuosien mittaan olen alkanut kallistua samaan suuntaan. Mitäs muut ovat tästä mieltä?
villelope

Posts: 2,846

#1020 • • villelope Lope of Lope & Kantola

josbe, 26.7.2007 15:42:
---
Mistä tulikin mieleeni, että yhden todella hyvin muodostuneen bodarin mukaan vatsalihasliikkeitä ei tarvitse tehdä koskaan, jos tekee kaikki muut liikkeet oikein. Vuosien mittaan olen alkanut kallistua samaan suuntaan. Mitäs muut ovat tästä mieltä?


Vatsalihakset pitävät koko kehoa kasassa. Kun teet jotain liikesarjaa painoilla, on vatsalihakset samalla jännittyneenä (eli tekevät työtä).

Mm. tästä syystä on kaikki liikesarjat suorittaa "oikeaoppisesti" eikä niin että saadaan ylös maksimipainot.