Replying to POLYLUUKKU:
Muussika: "'
'Jokainen on oman onnensa seppä'' pätee osittain, mutta ei täysin."
No. osittain, ei todellakaan täysin.
Muussika: "
Sen ymmärtämiseen, että itse ei voi vaikuttaa kaikkiin asioihin (kuten itseensä kohdistuneeseen kaltoinkohteluun), mutta siihen voi vaikuttaa haluaako ja suostuuko ottamaan vastaan apua, haluaako ratsastaa lopun elämänsä kaltoinkohtelun varjossa vaiko käydä läpi erinäisiä vaikeitakin prosesseja ja irtautua omaksi erilliseksi yksilöksi siitäkin huolimatta, että tietyt asiat ja tapahtumat totta kai ovat läsnä lopun elämän."
Sitä vaan tarkoitin, että tässä maailmassa tapahtuu niin hirveitä asioita, mitä ei (kaikki) kerta kaikkiaan voi kääntää hienoksi henkiseksi kasvuksi. Ne vain on - surullisia asioita ja tapauksia.
Esim. vakava onnettomuus; menee läheiset, itse halvaantuu, menettää kyvyn siihen ja tuohon. "Pelkkä" aivovamma voi tehdä mahdottomaksi asioita. Siis VOI, muttei välttämättä - koskaan.
Mutta anyway, ymmärsin kuitenkin mitä ajat takaa ja olen suunnilleen samaa mieltä.
Muussika:
"Joidenkin ihmisten kohdalla traumat ja haavat ovat sen verran syvät, että ihmisen on mahdotonta ottaa vastaan apua, arvostaa itseään kokeakseen ansaitsevansa apua tai mitään hyvää. Valitettavasti. Toisten kohdalla puolestaan työ tuottaa tulosta, ja ihminen oppii katsomaan itseään ja elämäänsä uusin silmin voidaakseen elää onnellista elämää. Tiedän omat rajani näiden asioiden suhteen. Ihmeisiin ei pysty kukaan, ja ihmisen on oltava kykenevä edes jonkinmoiseen hyvän vastaanottamiseen voidakseen saada voimaannuttavia kokemuksia. Avun vastaanottamiseen ei voi ketään pakottaa."
On sitten heitäkin, ketkä ei kärsi itse, mutta muut kärsivät heidän toiminnastaan.
Mielestäni avun vast.ottamiseen voidaan pakottaa oikein mainiosti, jos/kun ihminen on vaaraksi itselleen ja/tai muille, eikä kykene huolehtimaan itsestään millään lailla, eikä kerta kaikkiaan pärjää yksikseen, tukiverkoston kanssa, vaan tarvitsee ammattiapua muodossa tai toisessa.
Lakikin mahdollistaa sen, että tietyissä tapauksissa avun vastaanottamiseen voidaan todellakin pakottaa (esim. tietynlainen psykiatrinen laitoshoito ns. pakkolääkityksineen).
Tuskin tuolla psyk.laitoksissa ja vankimielisairaalassa paljoa kysellään, että haluatko sinisen vai punaisen tabletin vaiko et halua ollenkaan.
Mutta noin muuten: ei tietenkään voi pakottaa, mutta aina voi yrittää. Onko se sitten oikein, päättäköön kukin itse.
Muussika:
"Sama pätee onnellisuuteen. Ketään ei voi pakottaa olemaan onnellinen."
Mutta voiko ihmisiltä vaatia sellaista moraalia tai what ever, että tietynlainen onnellisuus on ok ja tietyistä asioista nauttiminen onkin ns. väärin ja tätä kautta onnelliseksi tuleminen on siten "moraalitonta".
Missä ne rajat menee? Onko OK hyväksyä "polyily"? Entä onko OK olla hyväksymättä? Jos se tekee onnelliseksi, ettei hyväksy - onko se ok?
Muussika: "Se, että joku on lyönyt sinua ei tee sinun väkivaltaisia tekojasi yhtään hyväksyttävämmiksi."
Onko meidän tapamme ajatella eli yllä oleva se ainoa ja oikea?
Iso osa ihmisistä pitää ihan ymmärrettävänä sekä jopa hyväksyttävänä esim. lapsia seksuaalisesti hyväksikäyttäneelle aiheutettua rankkaa väkivaltaa.
Muussika:
"Kenenkään ihmisen ei tarvitse hyväksyä sitä, että siirrät traumojasi eteenpäin."
Tarvitseeko sietää syrjintää(si) traumojensa vuoksi?
Kuten totesin; on paljon ihmisiä keiden mielestä naapurin Esko-Petterin saa raiskata tai kastroida, jos se raiskaa eka.
En ole aikoihin hyväksynyt väkivallan tai koston kierrettä, mutta sanotaanko näin, että pitkästä aikaa ymmärsin siitä enemmän kuin aikoihin jouduttuani yllättävään ja järkyttävään tilanteeseen.
En olisi osannut sanoa etukäteen, että reagoin siten.
Väkisin kun ei voi tuputtaa oppejaankaan, eikä voi väkisin muuttaa toisten ajattelumaailmaa ja maailmankuvaa.
Muussika: "Paskoja asioita tapahtuu paljon, mutta en siltikään kannata pään paijausta, vaan tosiasioiden tarkastelua realistisesti. Se on ainut keino, jolla voi saada eväksiä elämään oikeasti."
Jokainen tarvitsee sitä pään paijausta, mikä sekoitetaan joskus johonkin ylipaapomiseen.
Joskus realistinen matka on niin kova, ettei ihminen kykene käymään sitä loppuun asti.
Joskus se faktojen tarkastelu ns. ulkopuolisen silmin ja tunne-elämän kera on niin epärealistista, ettei kaikkien kanssa kannata edes yrittää.
Joskus vain voimakas ja pitkäaikainen empatia (vaikkapa terapeutilta) tuo eväitä aloittaa toipumistie ja se empatia voi tarkoittaa kovaakin päänsilitystä.
Myöhemmin voidaan tarkastella vaikka mitä ja miten, kunhan on ensin joku pohja.
Mut joo, enpä mä noin yleisesti suosi mitään sairaalloista lellittelyä.
Muussika: "Itse tuskin voisin olla kovinkaan läheisissä väleissä vakavasti traumatisoituneen ihmisen kanssa, valitettavasti. Painotan sanaa _vakavasti_."
Keskivaikean ja vakavan raja voi olla häilyvä, kuin jatkumo.
Särähtää. Kysytkö sä kaikilta: "oletko vakavasti traumatisoitunut"?
Dissosiatiivisen identiteettihäiriön huomaamisessa kuluu muistaakseni keskimäärin 7v. psykiatrisessa avohoidossa ja kyseessä on vakavin dissosiaatiohäiriö. Se siitä näkyvyydestä.
Toki voi oireilla enempi kotona tai olla enempi esillä. Voi ja ehkä, ehkä ja voi.
Itse en ehkä kestäisi täysiveristä brutaalia psykopaattia. Tai siis en kestäisi, jos on etsittävä joku luokka ihmisiä minkä kanssa joutuisin jonkinlaiselle loputtomalle henkiselle rääkille ja mitä "ihmisryhmää" on kuviteltu tai oikeutettu oikeus karttaa.
Mutten kyllä ihan äkkiä voisi lähteä työhönkään tuohon mahdottomaan suohon.
Muussika:
"Tarvitsen elämässäni tasapainoisia ihmissuhteita, jotta jaksan tehdä työtäni ja olla ns. sylkykuppi."
No tässä vähän ehkä selvennystä tuohon edelliseen, mikä särähti. Särähtää silti. Kuinka opetat, että laiminlyöty on rakastettava ihminen vikoineen päivineen, kun et itsekään seuraansa kaipaa?
Oikeasti mä ymmärrän tavallaan, jos tarkoitat esim. vaikean luonnehäiriöisiä aikuisia, ketkä suoraan sanottuna voivat olla hyvinkin hankalan tuntuisia tapauksia... mutta mutta....
Ja toki; onhan jokaisella oikeus valita seuransa.
Ehkä nyt pidempään mietittyäni, ymmärrän mitä tarkoitat.
Muussika:
"Tämä ei tarkoita, että itse olisin jäänyt täysin paitsi elämän välillä epäreiluiltakin ja minusta itsestäni riippumattomilta kolhuilta ja näiden jättämiltä jäljiltä, mutta olen kuitenkin sen verran onnekas, että minulla on eväät mennä itseeni ja hakeutua kaltaiseeni seuraan. Näin ollen voin hyvin ja tästä haluan pitää kiinni."
Minullakin on eväät mennä itseeni (oikein kunnolla ja usein) ja kyky hakeutua vaikka mihin seuraan, muttei se kerro ja takaa niin kuin yhtään sen enempää.
Ei tuo minulle mitään onnea tuo, eikä edes tietynlaista muutosta.
Mut kaikilla on ne omat juttunsa ja niistä turha kiistellä