1,938 posts, 97 pages, 571,413 views
Impezki, 18.3.2009 17:40:
Nyt lähti sitten toinen auto vaihtoon ja nyt pihalla nököttää
Audi A4 avant 1.8 turbo quattro -05.
Näin muutaman sadan kilometrin jälkeen täytyy sanoa että kaikin puolin kelpo peli.
DagO, 20.3.2009 02:35:
Tänään tuli celica myytyä ja nyt oon uutta katellu, vähän himottais hakee ruotsin maalta 2.0t aero saabi vm.05->
DagO, 20.3.2009 02:35:
Tänään tuli celica myytyä ja nyt oon uutta katellu, vähän himottais hakee ruotsin maalta 2.0t aero saabi vm.05->
ezzy, 18.3.2009 17:55:
Tuli kans haettua jyväskylästä lauantaina uus saab pihaan, tällä kertaa toivottavasti pitkäikäisempi (ei, en anna muijan ajaa tota) '94 9000 CSE 2.3L ahdetulla myllyllä ja automaattivaihteistolla. On kyllä niin helvetin kiva ajaa 6kk tauon jälkeen automaatilla taas.
Tarkoitus olis Stage-1 paketti asennella niin olis luokkaa 230hp ja 350Nm vääntöjä. Se kun ei pahemmin palikkaa vaadi. Lastu, magneettiventtiili ja parempaa ilmanottoa lähinnä. Kesävanteitakin kuumeisesti etsiskelen just.
Epailija, 20.3.2009 12:49:
---
ezzy, 18.3.2009 17:55:
Tuli kans haettua jyväskylästä lauantaina uus saab pihaan, tällä kertaa toivottavasti pitkäikäisempi (ei, en anna muijan ajaa tota) '94 9000 CSE 2.3L ahdetulla myllyllä ja automaattivaihteistolla. On kyllä niin helvetin kiva ajaa 6kk tauon jälkeen automaatilla taas.
Tarkoitus olis Stage-1 paketti asennella niin olis luokkaa 230hp ja 350Nm vääntöjä. Se kun ei pahemmin palikkaa vaadi. Lastu, magneettiventtiili ja parempaa ilmanottoa lähinnä. Kesävanteitakin kuumeisesti etsiskelen just.
---
Ettei vain tarvitsisi virittelyn lisäksi parannella vaihteistoakin? Automaattivaihteisissa autoissa noita vääntömomentteja joudutaan nimittäin joskus rajoittamaan vastaaviin käsivaihteisiin verrattuna eli joko toimintaperiaatteesta tai sitten ihan vain osista johtuen ne eivät kestä rasitusta yhtä hyvin. Etenkin tuollaiset vanhemmat automaatit, jotka tod. näk. ovat vain nelivaihteisia (korjaa jos veikkaan väärin) ja luistattavat kytkintä reilunpuoleisesti, voivat muuttua aikamoisiksi kytkinlevyhiomoiksi jos tehoja nostetaan ilman että vaihteiston säätöihin puututaan.
ezzy, 20.3.2009 11:59:
---
DagO, 20.3.2009 02:35:
Tänään tuli celica myytyä ja nyt oon uutta katellu, vähän himottais hakee ruotsin maalta 2.0t aero saabi vm.05->
---
ja nyt olis loistava aika hakeakin, kun tuli toi veropäätös EU-viranomaisilta (jo huhtikuussa alvi poistuu ja autovero nousee alvin verran) ja kruunu on aika heikko.
DagO, 20.3.2009 14:29:
---
ezzy, 20.3.2009 11:59:
---
DagO, 20.3.2009 02:35:
Tänään tuli celica myytyä ja nyt oon uutta katellu, vähän himottais hakee ruotsin maalta 2.0t aero saabi vm.05->
---
ja nyt olis loistava aika hakeakin, kun tuli toi veropäätös EU-viranomaisilta (jo huhtikuussa alvi poistuu ja autovero nousee alvin verran) ja kruunu on aika heikko.
---
No niin auto varattu ruotsista ja tänään lähtee laiva muutaman tunnin päästä.
Tulee sellanen 2.0t aero vm.05 ajettu 60tkm. Sunnuntaina sit ollaan takasin.
http://213.132.112.100/images/19/1978115764.jpg
ezzy, 20.3.2009 14:27:
Tjoo ei sillä o tarkoituskaan rallata, ihan pientä elonmerkkien parannusta haen (vakio on 170hp/260Nm, automaatissa pikkasen vähemmän vääntöä vissiin) ja bensankulutustakin toi steg1 tipauttaa pikkasen. 400Nm toi tomaatti kuulemma kestäää viel ok.
Automaatissahan ei ole kytkintälevyä mikä kuluis. ja nelilovinen toi tosiaan on.
Epailija, 20.3.2009 15:05:
---
ezzy, 20.3.2009 14:27:
Tjoo ei sillä o tarkoituskaan rallata, ihan pientä elonmerkkien parannusta haen (vakio on 170hp/260Nm, automaatissa pikkasen vähemmän vääntöä vissiin) ja bensankulutustakin toi steg1 tipauttaa pikkasen. 400Nm toi tomaatti kuulemma kestäää viel ok.
---
No sit. Tuli vain elävästi mieleen miten kaveri yksinkertaisella lastupäivityksellä sai rikottua (manuaali)laatikkonsa rajat, mutta hänellä onkin taipumusta ns. pyrkivään ajotyyliin. =)
---
Automaatissahan ei ole kytkintälevyä mikä kuluis. ja nelilovinen toi tosiaan on.
---
Ai? Olen elänyt siinä käsityksessä, että ainoat erot kytkimen suhteen vanhojen automaattien ja manuaalivaihteisten autojen välillä ovat että automaattivaihteisissa autoissa kytkilevyjä on useampi ja niiden säätely hoidetaan hydraulisesti manuaalisen kytkinpolkimen sijaan. Näiden erojen takia vanhojen automaattien hyötysuhdekin on niin huono; hydrauliikan käyttäminen vaatii energiaa, vaihteiden vähäisemmän määrän takia moottori työskentelee harvemmin optimialueellaan ja samasta syystä se joutuu luistattamaan kytkimiään enemmän (eli vaihteet eivät kaikissa tilanteissa lukitu täysin). Toki sitten manuaalivaihteisissa autoissa välityksetkin hoidetaan eri tavalla kuin automaattilaatikoissa, joissa jonkinlainen planeettapyörästö hoitaa homman ja sitten on vielä kaksoiskytkinvaihteistot yms. erikseen pakkaa sotkemassa.
En tosin ole hirveän tarkasti tutustunut automaattivaihteistojen sielunelämään, mutta HowStuffWorks ainakin puhuu kytkimistä automaattivaihteistossa:
"In this transmission, when overdrive is engaged, a shaft that is attached to the housing of the torque converter (which is bolted to the flywheel of the engine) is connected by clutch to the planet carrier. The small sun gear freewheels, and the larger sun gear is held by the overdrive band. Nothing is connected to the turbine; the only input comes from the converter housing."
http://auto.howstuffworks.com/automatic-transmission4.htm
DagO, 20.3.2009 14:29:
---
ezzy, 20.3.2009 11:59:
---
DagO, 20.3.2009 02:35:
Tänään tuli celica myytyä ja nyt oon uutta katellu, vähän himottais hakee ruotsin maalta 2.0t aero saabi vm.05->
---
ja nyt olis loistava aika hakeakin, kun tuli toi veropäätös EU-viranomaisilta (jo huhtikuussa alvi poistuu ja autovero nousee alvin verran) ja kruunu on aika heikko.
---
No niin auto varattu ruotsista ja tänään lähtee laiva muutaman tunnin päästä.
Tulee sellanen 2.0t aero vm.05 ajettu 60tkm. Sunnuntaina sit ollaan takasin.
http://213.132.112.100/images/19/1978115764.jpg
Timce, 20.3.2009 16:46:
Onks Diffasi vielä lähdössä Bugruniin? Katoin vaan, että olit FFP:lle jotain raapustanu asiasta. ;) Jos mennään sun kärryllä, niin oon messissä.
Impezki, 20.3.2009 02:22:
---
Impezki, 18.3.2009 17:40:
Nyt lähti sitten toinen auto vaihtoon ja nyt pihalla nököttää
Audi A4 avant 1.8 turbo quattro -05.
Näin muutaman sadan kilometrin jälkeen täytyy sanoa että kaikin puolin kelpo peli.
---
Saimpa sen valokuvanki otettua.
( kesävanteita odotellessa ;) )
Epailija, 20.3.2009 15:05:
---
ezzy, 20.3.2009 14:27:
Tjoo ei sillä o tarkoituskaan rallata, ihan pientä elonmerkkien parannusta haen (vakio on 170hp/260Nm, automaatissa pikkasen vähemmän vääntöä vissiin) ja bensankulutustakin toi steg1 tipauttaa pikkasen. 400Nm toi tomaatti kuulemma kestäää viel ok.
---
No sit. Tuli vain elävästi mieleen miten kaveri yksinkertaisella lastupäivityksellä sai rikottua (manuaali)laatikkonsa rajat, mutta hänellä onkin taipumusta ns. pyrkivään ajotyyliin. =)
---
Automaatissahan ei ole kytkintälevyä mikä kuluis. ja nelilovinen toi tosiaan on.
---
Ai? Olen elänyt siinä käsityksessä, että ainoat erot kytkimen suhteen vanhojen automaattien ja manuaalivaihteisten autojen välillä ovat että automaattivaihteisissa autoissa kytkilevyjä on useampi ja niiden säätely hoidetaan hydraulisesti manuaalisen kytkinpolkimen sijaan. Näiden erojen takia vanhojen automaattien hyötysuhdekin on niin huono; hydrauliikan käyttäminen vaatii energiaa, vaihteiden vähäisemmän määrän takia moottori työskentelee harvemmin optimialueellaan ja samasta syystä se joutuu luistattamaan kytkimiään enemmän (eli vaihteet eivät kaikissa tilanteissa lukitu täysin). Toki sitten manuaalivaihteisissa autoissa välityksetkin hoidetaan eri tavalla kuin automaattilaatikoissa, joissa jonkinlainen planeettapyörästö hoitaa homman ja sitten on vielä kaksoiskytkinvaihteistot yms. erikseen pakkaa sotkemassa.
En tosin ole hirveän tarkasti tutustunut automaattivaihteistojen sielunelämään, mutta HowStuffWorks ainakin puhuu kytkimistä automaattivaihteistossa:
"In this transmission, when overdrive is engaged, a shaft that is attached to the housing of the torque converter (which is bolted to the flywheel of the engine) is connected by clutch to the planet carrier. The small sun gear freewheels, and the larger sun gear is held by the overdrive band. Nothing is connected to the turbine; the only input comes from the converter housing."
http://auto.howstuffworks.com/automatic-transmission4.htm