22.11.2003 synchronicity

174 posts, 9 pages, 18,683 views

Avatar
#41 • • Juha Vilkamo Guest
enpä haluaisi kääntää puukkoa haavassa, mutta tässä siis ote upcoming eventsien puolelta. Kukin päätelköön mitä haluaa. Lyhentelin vähän turhia (lupaukset täyttäneitä?) osuuksia pois.



Äänentoisto:

Pääsaleissa DJ sijoitetaan keskelle salia, ei salin perälle. Eli sali on dj:stä katsottuna tavallaan poikittain. Näin ääni saadaan toimimaan RATKAISEVASTI paremmin. Lisäksi äänetoisto tullaan pääsalissa toteuttamaan 6- tai tarpeen vaatiessa jopa 8-piste äänenä. Aikaisemmissa Makasiinien tapahtumissa ääni on yleensä toteutettu ns. 2-piste äänenä, eli kaiutin pinot oli sijoitettu kahteen torniin ja dj:n molemmin puolin salin perälle. Nyt ääni sijoitetaan siis 6 tai 8 eri torniin, ja koko dj/kaiutin set up rakennetaan toisella tavalla, jolloin ääni jakautuu tasaisesti ympäri salia. Lisäksi kaiutinelementit ovat erilaiset kuin monissa aikaisemmissa tapahtumissa, eli ääni kantaa paremmin ja kun sali vielä käännetään poikittain, niin ei äänen kanssa tule ongelmia.

klips

Areenat:

Areenat ovat kaikki toisiinsa suoraan yhteydessä, eli kulkemisia kylmässä ulkoilmassa ei tule laisinkaan.

Ääní:

Alla olevasta kaaaviosta näkyy miten ääni tullaan toteuttamaan. Viivelinjoilla ääni saadaan kuulostamaan hyvältä ja tukevalta, vaikka ollaan kaukana DJ'stä. Kuvassa ääni on sijoitettu lavan lisäksi 4 eri pisteeseen, eli on ns. 6 piste ääni.

aani.jpg

Paine 1m päässä Pa:sta n.103dB
punainen sektori n. 99dB / 4m päässä Pa:sta
vihreä sektori n. 95dB / 8m päässä Pa:sta
keltainen sektori n. 91dB / 16m päässä Pa:sta (seinän vieressä jopa +3 dB korostuma)
viivelinjat (magentat sektorit) 89dB +/- 6 dB

Sillon kun Pa:ta kengitetään 95dB A painotettuna hitaana jatkuvana on melua varmasti tarpeeksi kunhan setti on vireessä




Ja vielä jatkokeskustelua upcoming eventsin puolelta niinikään:

mutta useimmiten tuontapaisia kaavioita nähdessäni niiden tavoite on ollut lähinnä sumuttaa lukijaa pepusta nykäistyillä luvuilla.



Miksi ihmeessä yrittäisimme sumuttaa tuolla kaaviolla ketään?Tarkoituksenamme on ainoastaan selventää asiaa mahdollisimman havainnollisesti.



Kuten sanoin, useimmiten, ei siis että te välttämättä sumuttaisitte, kuten luultavasti ette sumutakkaan. :) Mikä on aina saanut mut vähän takajaloilleen oli nyt tässäkin se, että nuo kaaviot ja lukemat olivat asiayhteyteen ja kuulijakuntaan nähden aivan liian tarkkoja, mikä ei toisaalta välttämättä väärin ollenkaan, jos asian tekee puhtain mielin.

varokaa "48% tuuheammat ripset trigyxrdgolrodoforiinilla" -ilmiötä. ;)

Mut oon aika vakuuttunut kyl et soundi futaa. Ja jos futaa niin annan hyvä järjestäjä joka pitää sanansa -pöllömerkin ja muistan tuon jatkossa kun funailen mihin bileisiin mennä.

niinhän se menee.



poll: onko järjestäjä ansainnut pöllömerkkinsä?


- PA kusee

Jos jotain hyvää pitää sanoa niin Nessi näytti miten miksataan ja Kieranin setistä tykkäsin tosi paljon. Pääsalin äänentoisto vaan oli täysin puuroista ja kuulosti siltä että soittajilla olis laukannu kokoajan.




ps. en siis saa erektiota vittuilusta, eikä synchronity ole mitenkään joukosta poikkeava. Esihypettämispaskanjauhantatrendi on kumminkin semmonen juttu minkä tohtisi kuolla pois markkinoilta.
Avatar
#42 • • Timmo Guest
Pakko kysyä teiltä kaikilta "valittajilta", että onko niiden dekojen,screenien,valojen ja äänentoistojen oltava niin SAATANAN hyviä?? Mä veikkaan että teistä suurin osa ei ole ikinä tyytyväinen tarjontaan vaan aina pitää lässyttää, että olipas köyhät dekot ja pa särki kerran tunnissa viiden minuutin ajan ja neula hyppäs kun 100 - 200 ihmistä hyppii yhtäaikaa lähellä levaria dj mukaanlukien.

Legendakommentti: Järjestäkää omat isot bileet.

Anteeksi. :heart:
Avatar
#43 • • Edited Samus Aran Guest
Kävelin suoraan kolkkipäämajaan ja siellä tulikin oltua koko ajan. Nemo & Waxman pyöritti erittäin maistuvia biisejä. Ukot arpo levyjä miten sattu, mutta eipä tossa muuta kai ollutkaan (toivottavasti) ideana kuin sekoilua ja vanhojen muistelua. Njassa, Jokke ja Eliot jäi nyt väliin - joskus pitää vaan äänestää jaloilla.

Soundi oli yleisesti ottaen todella heikko. Kolkkiareenalla ihan ok meno pelasti paljon, muttei tietenkään peitä kaikkia muita tosiasioita.

Osasin onneks varautua johonkin vastaavaan, joten suunnitelma B syrjäytti suunnitelma A:n jo hyvissä ajoin ennen lauantaita. Koko toiminta saa silti huokailemaan syvään. Kiitos kuitenkin järjestäjäksi esittäytyneelle henkilölle ilmaisesta sisäänpääsystä.
Avatar
#44 • • Samus Aran Guest

Mä veikkaan että teistä suurin osa ei ole ikinä tyytyväinen tarjontaan vaan aina pitää lässyttää, että olipas köyhät dekot ja pa särki kerran tunnissa viiden minuutin ajan ja neula hyppäs kun 100 - 200 ihmistä hyppii yhtäaikaa lähellä levaria dj mukaanlukien.



Väärin veikattu.
Avatar
#45 • • Individual Guest
Puuttuivatko järjestysmiehet tuohon välikohtaukseen millään tavalla?
Saatiinko tekijät kiinni=> heivattua ulos yms????

T:Tero
Avatar
#46 • • phace Guest
Tulkaa Turkuun! :excellent:
Avatar
#47 • • SAMi Guest

Pakko kysyä teiltä kaikilta "valittajilta", että onko niiden dekojen,screenien,valojen ja äänentoistojen oltava niin SAATANAN hyviä?? Mä veikkaan että teistä suurin osa ei ole ikinä tyytyväinen tarjontaan vaan aina pitää lässyttää, että olipas köyhät dekot ja pa särki kerran tunnissa viiden minuutin ajan ja neula hyppäs kun 100 - 200 ihmistä hyppii yhtäaikaa lähellä levaria dj mukaanlukien.

Legendakommentti: Järjestäkää omat isot bileet.

Anteeksi. :heart:



tuli vaan mieleen että maksoit tästä kaikesta 20e mukisematta, vaikka pääartisti perui viime hetkellä. plus ettei lipusta maksettu mitään takaisin. itse nautin 303HQ:menosta, mutta 20e siitä oli pikkaisen liikaa.

:1/2 heart:
Avatar
#48 • • Edited Jukka I Guest

Tuli vaan mieleen, että saman fiiliksen olis tosiaan saanu aikasiks pelkällä alahuoneen 303-lineupilla ja 5-6 euron lipuilla. Ehkäpä ihan toteuttamiskelpoinen idea?



Mä oon karttanu Koneisto 2002 -fiaskon jälkeen massabileitä kuin ruttoa. Pienemmän kokoluokan tapahtumissa harvemmin kusee mikään perusjärjestely, äänentoisto on pienemmässä tilassa helpompi saada toimivaksi, tiskille/vessoihin jonottamiseen ei mene puolta elinikää, liput ovat halvempia, ääliöprosentti on pienempi ja tanssitilaa on enemmän kuin puoli neliömetriä. Muutenkin hölmöläisen hommaa roudata yksiin ja samoihin bileisiin kymmeniä esiintyjiä, joista kullekin lohkeaa peräti 45min soittoaikaa, eikä minkäänlaista musiikillista jatkumoa pääse syntymään. Määrä ei tarkoita laatua.
Avatar
#49 • • samojedi Guest
nyt kun on melkein vuorakausi bileista kulunut niin
vitutus ei oo kylla laskenu mitenkaan.
ostettiin tyttoystavan kanssa vikoilla rahoilla liput
ja olin itse bileissa puolisen tuntia.
vahan vituttaa koska peruin duunivuoron joka ei ollut
mitenkaan fiksua kun ei oo rahaa maksaa seuraavaa vuokraa edes
ajoissa, kuvittelin etta paasen nakemaan beltramia ja
mitas kavikaan.
missa on jarjestajan kommentit!
luulis et jossain vaiheessa tulee omalla nimellaan vastaamaan.
jos ei tuu vastaamaan niin harmi jos viela pitaa
ruveta onkimaan niita jostain.
s
Avatar
#50 • • J Raninen Guest


- Healium (oli ihan ok kuuloinen, mutta joku urpo pilasi tätäkin keikkaa)


Joojoo. Suoraan sanottuna paskin keikka ikinä. Vähän hätäseen jouduttiin alottaan, niin meni konseptit sekasin heti, eikä siinä mitään fiilareita enää päälle saanut, puhumattakaan, että ois pystyny keskittymään soittoon kun sitä dB-tasoa piti säätää koko ajan. No säännöt on sääntöjä.
Se mikä eniten vaivas, oli se paljon puhuttu äänentoisto. Mikseristä oli soundcheckin jälkeen jossain vaiheessa oikee kanava pimentynyt. Lupauksista huolimatta monitoreja ei ollut, joten yritä siinä kuurona sitten soittaa muistin perusteella.. Muutenkin soundi kuulosti aika puuroselta jo soundcheckissä, eikä paljoa paremmalta illallakaan.
Avatar
#51 • • mulletronic Guest
- junalippu jyväskylä -> helsinki: 48e
- lippu pippaloihin: 18e
- ovella kerrotaan beltramin peruttaneen, mutta onneksi voin tulla uudelleen SEURAAVIIN bileisiin 50% alennuksella!

Äänentoisto pääsalissa aivan perseestä, keskellä salia omituinen viive joka söi äänestä potkun - kuulemma salin perällä soi paljon paremmin, en tiedä. Acid Kingsikin olisi toiminut pienemmissä saleissa paljon paremmin. .. noh, alahuoneella (+ hetkittäin Y-areenalla) musa erittäin viihdyttävää ja mukavaa seuraa, mutta fiiliksen kyllä vei loppuillaksi nyc survivorsin kohtelu liven aikana. Käsittämätöntä. ~5 minuuttia menee ennenkuin yhtään järkkäriä edes tulee paikalle kun esiintyvä artisti on vedetty lavalta alas - järkkäri jää lavan sivulle seuraamaan tilannetta kun soitto jatkuu - häirikkö nousee lavalle ja vie mikrofonin esiintyjältä - mitä tekee järkkäri ? ei mitään ja antaa tilanteen lähteä käsistä.

Kuulemma järjestävät eivät maksaneet läheskään kaikille artisteille (monet tulivatkin soittamaan kutakuinkin vain nähdäkseen beltramin) ja kyllä aika rahastukselta haiskahtaa kun pääesiintyjä peruuttaa - tosin porukkaa oli niin vähän, että toivottavasti tästä ei kenellekään jää taskunpohjalle mitään.
Avatar
#52 • • Individual Guest

- Äänentoisto pääsalissa aivan perseestä, keskellä salia omituinen viive joka söi äänestä potkun - kuulemma salin perällä soi paljon paremmin, en tiedä. Acid Kingsikin olisi toiminut pienemmissä saleissa paljon paremmin.



Vaikuttaa vaihevirheeltä, eri vaiheessa olevat signaalit syövät toisensa, jolloin usein esim. bassot häviää. Korjatkaa, jos ja kun olen väärässä.

T:T
Avatar
#53 • • Gnizhak Guest

En ostanut ennakkolippua ko. tapahtumaan ja olin bileisiin lähtiessäni tietoinen tuosta Beltramin peruutuksesta. Ei juuri harmittanut, kun halusin paikalle lähinnä kuuntelemaan 303hq-possea. Ko. huone sekä Acid Kings pääpuolella olivatkin sitä illan parasta antia, tanssiminen toimi 303-pulputuksen tahtiin, jota ei hki-cityssä liian usein kuule.


Nojoo, mä en ois vähistä rahoistani välttämättä pistäny tota 18e tohon tarjontaan... kyllähän ne rokkas, mut luotan (ja hartaasti toivon) et noi sedät saadaan vielä dekkien taakse. Sensijaan pidin melkeen mahdottomana että Beltram tänne saataisiin kerrankin.. ja no kuinkas kävikään.


Nojoo, mut hain noilta bileiltä vain sitä parin kolmen tunnin tanssiputkea millä pääsee tenttiinpänttäyspöhnästä eroon ja sikäli bileet toimi mun kannalta hyvin, jopa tosi hyvin. Äänestä tai dekoista en ny jaksa alkaa whinee kun se pääasia mun kannalta kuitenkin toimi. Ja onhan sitä joskus tanssinut vaikka mankan tahtiin, jos on sellanen fiilis tullu. Tuli vaan mieleen, että saman fiiliksen olis tosiaan saanu aikasiks pelkällä alahuoneen 303-lineupilla ja 5-6 euron lipuilla. Ehkäpä ihan toteuttamiskelpoinen idea?


Kun tuosta ois poistanu sen pääareenan ja jakanu homman kahteen saliin, siihen kolkkihoitolaan ja sitten siihen elektrovempaimeen, niin että pääsaliin johtavan alueen vessat ois ollu käytössä ja lipuilla hintaa 5-12e niin en ois kyllä valittanu mitään. Pikkusalit toimi kohtuullisen hyvin ja niiden äänentoisto pelas ihan pätevästi. Se pääsali oli vaan yks iso virhe. Enpä sitten tiedä että olisiko siellä ollut edes kovin kiva jorata Beltramin tahtiin hirveessä äänipuurossa.

Sitten sellanen kysymys ilmoille, että minkähänlaiset peruutusehdot on ollut artistilla sopimuksessa. Jos se on ollut kovinkin epäedullinen järjestäjälle, on hän ottanut tietoisen riskin ja saanut kyllä pahasti ureat kintuille. Saa miettimään kuitenkin minkälaiset taloudelliset haitat tuollainen peruutus aiheuttaa, sillä loppujenlopuksi kuluttaja-asiamiehellä olisi varmaan tähän korvausehtoon oma sanansa.
Avatar
#54 • • J.Cage Guest

onko niiden dekojen,screenien,valojen ja äänentoistojen oltava niin SAATANAN hyviä?? Mä veikkaan että teistä suurin osa ei ole ikinä tyytyväinen tarjontaan vaan aina pitää lässyttää, että olipas köyhät dekot ja pa särki kerran tunnissa viiden minuutin ajan ja neula hyppäs kun 100 - 200 ihmistä hyppii yhtäaikaa lähellä levaria dj mukaanlukien.



Dekot, screenit ym on vaan bonusta joilla ei ole niin väliä, mutta kyllä äänentoisto on jumalattoman iso osa bileitä. Jos PA kusee niin bileet olisi yhtä hyvin voitu jättää järjestämättä. Ja jos nuo pomppivat neulat on saatu muissakin bileissä kuriin, niin ei luulisi että se olisi oluut mahdotonta näissäkään kinkereissä.
Avatar
#55 • • Karo Guest


Nojoo, mut hain noilta bileiltä vain sitä parin kolmen tunnin tanssiputkea millä pääsee tenttiinpänttäyspöhnästä eroon ja sikäli bileet toimi mun kannalta hyvin, jopa tosi hyvin.



Tätä minäkin lähdin hakemaan, irtiottoa työstressistä ja arkihuolista. Ja sen sainkin. Tuli tanssittua enemmän kuin bileissä yleensä, kaikilla kolmella areenalla vuoronperään. Musiikki oli yleensä mukavaa, ei tosin mitään *huippua*. Kiitos mm. Kaiu&Sakura, Hiski&Pinnie, Alkemist, Waxman&Nemo, Njassa ja Nessi. :excellent:

Nelipisteäänentoisto toimi mielestäni HUOMATTAVASTI paremmin kuin Entropyn äänentoisto. Kertaakaan ei tullut sellaista turhautunutta fiilistä, että ei kuulu tarpeeksi tai ei tunnu missään. Valotkin toimivat hyvin, savua ja stroboa riitti. :hah:

Timmo ja Laura: täällä yks soulmate lisää. :winkwink:

Vakavasti ottaen, olen alkanut epäillä omaa arvostelukykyäni, kun kaikilla muilla (plattarilaisilla) tuntuu aina olleen niin paskaa ja mulla ihan kivaa. :rolleyes:

Siinä olikin ne kehut, sitten haukut:

HINTATASO oli aivan hävytön! Kivat bileet, mutta ei kahdenkymmenen euron (plus narikka 2e) arvoiset. Tähän kun ynnää vielä makasiinien todella suolaiset juomien hinnat (siideri 5e jne.), niin illan hinta lähenee viittäkymmentä euroa. :eek:

Monen mutkan kautta päädyin vielä jatkoille, jossa odotti vielä uusi yllätys. 12 euroa (plus taas se narikka 1,5e) paskoille tylsille jatkoille, joiden esiintyjät olivat lähes samat kuin itse bileissä! Mielestäni on härskiä, että jatkojen hintaa ei voitu avoimesti kertoa etukäteen. Ei netissä eikä flyerissä. Ihan kysyin sitä bileiden järkkäreiltä makasiineilla, mutta he vain kiemurtelivat etteivät muka tiedä. En olisi lähtenyt jos olisin tiennyt hinnan, mutta kun sinne asti vääntäytyy, niin ei sitä viitsi enää ovelta pois kääntyä. :mad:
Avatar
#56 • • neito Guest
Joo aika paljon näyttää jengiä harmittaneen. itse olin paikalla 00-2.30, ja ihan hyvin maistui musa ja lämpötilaerot virkisti ja oli kiva tanssia. Screenejä ja dekoja en ees huomannu tai edes hoksannut niitä kaivata ja musa kuulosti ihan hyvältä joka puolella näin (mega-)maallikon korvin.

Toi jatkojen hintahässäkkähän nyt oli aivan tajuton paska-ansa, ja sekin ettei ollu mitään hyvitystä vaikka itse bileitten pääartisti perui oli negatiivista.. Mutta silti ei aina jaksa valittaa, ihan kivaa oli kavereita ja sit jos harmittaa niin voi aina lähtee meneen ja ajatella että noh, aina ei voi saada kaikkea.

pus ja silleen. :heart:
Avatar
#57 • • happosepi Guest

Pakko kysyä teiltä kaikilta "valittajilta", että onko niiden dekojen,screenien,valojen ja äänentoistojen oltava niin SAATANAN hyviä?? Mä veikkaan että teistä suurin osa ei ole ikinä tyytyväinen tarjontaan vaan aina pitää lässyttää, että olipas köyhät dekot ja pa särki kerran tunnissa viiden minuutin ajan ja neula hyppäs kun 100 - 200 ihmistä hyppii yhtäaikaa lähellä levaria dj mukaanlukien.

Legendakommentti: Järjestäkää omat isot bileet.

Anteeksi. :heart:



Sen verran on pakko sanoa tähän, että monilla (kuten allekirjoittaneella) useiden vuosien bileissäkäynti nostaa väkisin rimaa aiheuttaen sen, että mistä tahansa virityksistä ei jaksa enää täysillä innostua.

Mutta ymmärrän kuitenkin sua, en mäkään 7 vuotta sitten hirveästi decoista, valoista ja PA:sta välittänyt, kunhan oli vaan "reivit". Nykyään on toisin. Harmi sinänsä.
Avatar
#58 • • dixoff Guest


Legendakommentti: Järjestäkää omat isot bileet.



Korni sananparsi: Ei tarvita lehmää sanomaan että maito on hapanta.
Avatar
#59 • • hahmo Guest
ei tässä jaksa alkaa valittaan mitään..onneksi olin ilmaisasiakas josta kiitän järjestäjää..tosin matkustus helsinkiin yms. maksaa, mutta olihan onneksi pussy kermassa, jonne siirryin jo aikaisessa vaiheessa..ja siel oli ihan kipeen hienoo :)

kummastuttaa että beltram perui keikan tuollaisella syyllä ..eikös tuo tule aika kalliiksi artistille..normaalisti kun tehdään sopimus, niin siihen on annettu 14-30päivää aikaa perua sopimus, jonka jälkeen alkaa vasta mainostus...jos herra peruu ilman lääkärintodistusta työkyvyttömyydestä yms..on hän korvausvelvollinen sopimuksessa sovitun sakkosumman tai järjestäjälle aiheutuneet tappiot ..tää on normaalia käytäntöö sopimuksia tehdessä..ja suosittelenkin tekeen sopimuksen jos kyseessä on ulkomaan artisti..kotimaisten kanssa suulliset sopimukset kyl toimii..

se mikä tässä harmittaa eniten onpi se että kamasiinien bileet loppuu nyt...e10v ja tämä tapaus niin eipä taida olla kiinostusta monilla alkaa pitään kamasiineillä mitään..
Avatar
#60 • • Jiri Guest

...jos herra peruu ilman lääkärintodistusta työkyvyttömyydestä yms..on hän korvausvelvollinen sopimuksessa sovitun sakkosumman tai järjestäjälle aiheutuneet tappiot ..tää on normaalia käytäntöö sopimuksia tehdessä..ja suosittelenkin tekeen sopimuksen jos kyseessä on ulkomaan artisti..kotimaisten kanssa suulliset sopimukset kyl toimii..



Oletko kuullut, että joku promoottori olisi joskus saanut em. kaltaista korvausta artistilta / booking agencyltä? ;-) Ja lääkärintodistuksen nyt saa helposti jostain flunssa/mahakivusta, ja joku ulkomailta lähetetty paperi sotkuisella lääkärinkäsialalla allekirjoitettuna ei paljoa lohduta. Eli kyllä promoottori on melko voimaton peruutustapauksissa. Artistin mainehan siinä sit menee.

Yksi kirjallisen sopimuksen tärkeimmistä funktioista on laittaa yhdelle paperille ylös kaikki se mitä on aiemmin sovittu, ja allekirjoittamalla se osoittaa että molemmat tahot ovat tosissaan. Tämä pätee niin Suomessa kuin ulkomaillakin :-)

Tämän topicin bileistä en osaa sanoa mitään kun en ollut paikalla. Tieto pääesiintyjän peruutuksesta tuntuu kyllä tulleen omituiseen aikaan.