Huoh.. Ei kai tässä baarien savuttomuusasiassa ole kyse pelkästään tupakkaan kuolleista.
Tämä keskustelu, joka lähti tuosta ulysseksen kirjoituksesta ei ollut geneeristä savuttomuuskeskustelua, vaan viittaa kylläkin kuolintilastoihin, joista aikaisemmin laskeskelin passiiviseen tupakointiin kuolleiden prosentteja...
Okei, Sä poltat, mutta suostuisitko ihan vain siksi työskentelemään 40h/viikossa savussa, joka on terveysriski, pahan hajuista ja väsyttää (muutaman jutun mainitakseni..)??
Edellinen työ, jonka itse valitsin oli sellainen, että hyvin ilmastoidussa tilassa olin välistä helpostikin yli 65 tuntia viikossa töissä, plus sitten työajan jälkeen juoman nauttimassa siinä "tupakansavussa", jota ei nähnyt, mutta se tappaa silti. En valittanut siitä "savusta" kertaakaan, sillä kukaan ei pakottanut minua työskentelemään siellä. Valitettavasti siellä ei useinkaan nähnyt näkyvää savua, sillä ilmastointi oli hoidettu Hollannin, ei Suomen tapaan.
Se on ihan turha sanoa, että ravintolatyöntekijät on ite ammattinsa valinneet. Yhdenkään en ole vielä kuullut kertovan, että halus esim. tarjoilijaksi siksi, että saisi olla tupakan savussa.
En mennyt siksi, että halusin olla tupakansavussa. Menin
siitä huolimatta että siellä on tupakansavua. Siinä on ero.
edit:
Sinulla on ihme vimma puolustaa tupakointia sen sivullisille aiheuttamasta haitasta huolimatta. Oluen, tietyn lokaation sekä spaddun sinulle tuottaman yhteisnautinnon takia, jonkun olisi kärsittävä passiviisen tupakoinnin haitoista.
En puolusta tupakointia sinällään, ainoastaan ravintolassa. Tupakointi on ihan järkyttävän tyhmää. Sinne se kuitenkin on kuulunut. (Tai no täällä oli puhetta myös mediassa savuttomuudesta ja se ajateltiin laittamaan kattamaan myös nämä hasisbaaritkin. Sehän se fiksua on, laittaa tupakointia varten perustettu baari savuttomaksi. - Minulle se vaan ei sovi ratkaisuksi, kun eivät myy kaljaa siellä, eikä ilman kaljaa se röökinhimo iske.) Ja toivon mukaan saan jatkaa tupakointia siellä, missä paheita harrastetaan.
Tämä perustelu siitä, että nämä (minulle mielikuvana tulee uhrit, eikä asiakkaat) asiakkaat halutaan pelastaa tyyliin: Yksikin kuolema on liikaa. Ja sitten käytetään, niin kuin minäkin aivan liikaa aikaa, tämän setvimiseen. Se on aika naurettavaa, kun kuitenkin nuo liioittelut on molemminpuolisia. Sekä tupakkayhtiöt kertovat, ettei tupakka tapa ja anti-tupakkaliikkeet kertovat jotain uskomattomia lukuja passiiviseen tupakointiin kuolleista. Miten se prosentti voi olla enemmän kuin tupakoitsijoiden kuolleisuus?
Tietty lokaatio? Se, että istun baarissa? Niin, juuri se. Ainoa syyni vaahdota.
Itse asiassa tykkään tämänhetkisestä tupakastani. Ilman lisäaineita, mutta silti he ovat sen verran reiluja, että pakollisten EU-direktiivien mukaisten varoitusten lisäksi paketissa on molemmin puolin iso ilmoitus, ettei lisäaineeton tupakka tarkoita terveellisempää tupakkaa. Koitappa saada Marlboro paketin kylkeen vapaaehtoinen terveysvaroitus.