Savuton baari ja muuta itseään jalkaan ampumista

343 posts, 18 pages, 78,345 views

#201 • • master bator Guest

Kyllä, näin on. Mitään muuta iloa minun elämässäni ei ole.

Haluan tupakoida ravintolassa ja puolustan sitä. = Minulla ei ole muuta iloa elämässä kuin ravintolassa tupakointi.

Oletko opiskellut logiikkaa yliopistossa, vai miten keksit noin loistavan päätelmän?

En suinkaan. Yritä itse tarkastella omia kommenttejasi ulkopuolisen silmin ja mieti minkälaisen kuvan itsestäsi annat.

Kaverini ovat usein yksityishenkilöitä, ravintolat yleensä julkisia paikkoja...

Ja pointti oli? Et siis kunnioita julkisilla paikoilla päteviä säädöksiä pätkääkään, mutta kaverien asettamia sääntöjä heidän kotejaan koskien kunnioitat?

Itse asiassa ulkonakin menen bussipysäkin viereen polttamaan jos siellä on joku. Ja jos joku pienikokoinen ihminen sattuu tulemaan vastaan, en heiluttele tupakkia ympäriinsä, vaan menen silloinkin sivuun/olen polttamatta kunnes pääsen sivummalle. Niitä pikkuihmisiä ei saisi tuoda ravintolaan, joten se on ainakin yksi paikka, jossa en anna huonoja vaikutteita niille mini-ihmisille.

Aikuisiin ihmisiin sun tupakansavun aiheuttamalla vaikutuksella ei ole siis mitään väliä?

Vitsailetko nyt, vai etkö ymmärtänyt lukemaasi? Vai luitko vastauksiani ollenkaan?

Olen lukenut ja kyllä ymmärrän kirjoitettua tekstiä ihan hyvin, kiitos kysymästä. Ainoa asia mitä tässä en nyt ymmärrä on se, mitä sun korvien välissä liikkuu.

Muutenkin, yksityishenkilöitä rajoittamalla ei saada kuin kahlittua niitä ihmisiä.

Öh... Yksityishenkilöille ei saisi siis asettaa minkäänlaisia rajoituksia? Sittenkö kaikki olisivat tyytyväisiä? Eihän tässä tapauksessa ole edes suoranaisesti kyse yksityishenkilöiden rajoittamisesta. Onko sekin sun mielestä yksityishenkilön rajoittamista jos esimerkiksi joku on ottanut baarissa pari liikaa ja nukahtaa pöytään, hän ei saa jäädä siihen nukkumaan vaan hänet saatetaan ulos? Jo nyt on perkele kun ei saa edes baarissa nukkua!

Ne ihan oikeasti terveyttä ja tätä planeettaa uhkaavat asiat ovat vähän muualla, kuin pienessä passiivisessa tupakansavussa ilmastoidussa tilassa. Näin saamme vedettyä verhon silmiemme eteen ja todettua, että tulipahan tehtyä hyvä työ, kun tupakansavu on poissa ja unohdetaan suuri osa muusta maailman pahuudesta.

Eiköhän nyt kaikki olla jo niin isoja, että tiedetään maailmassa olevan isompiakin ongelmia. Jos kuitenkin tuolle linjalle lähdetään, voidaan yhtä hyvin ajatella, että tämän koko planeetan kohtalolla ei ole mitään merkitystä, koska sen osuus maailmankaikkeudesta on suorastaan mitätön.

Jos se, että baareissa saa polttaa ei ole sun mielestä ongelma, mikä tekee siitä sen suuremman ongelman jos siellä ei saa polttaa? Meneekö se kaikkien näiden muualla olevien asioiden edelle?

Senkin strutsit.

Tuo kertoo sinusta aika paljon. Tuohon voisi vastata vaikka Monkey Island -tyyliin, että "How appropriate. You fight like a cow."

?!?!? MITÄ?!

Selkärangattomuus korjataan lakimuutoksella? Burana 9mm auttaa.

Sä olet ihan mestari takertumaan epäolennaisiin seikkoihin ja vääristelemään sanoja. Mainitsin vain yhden hyödyn lisää. En tarkoittanut, että juuri sen takia kiellon pitäisi toteutua.

Oli miten oli, sulle ei ilmeisesti kannata sanoa yhtään mitään, koska sä et edes yritä ajatella tätä asiaa muiden näkökulmasta. En tiedä oletko huomannut, mutta maailmassa on sinun lisäksesi aika monta muutakin ihmistä.
#202 • • Taedium Guest

Ja pointti oli? Et siis kunnioita julkisilla paikoilla päteviä säädöksiä pätkääkään, mutta kaverien asettamia sääntöjä heidän kotejaan koskien kunnioitat?

Missä sanoin, että jos/kun tupakkalaki muuttuu, tulen siitä huolimatta polttamaan ravintoloissa? Nyt en ihan löytänyt pikahaeskelemalla teksteistäni, enkä muistini syövereistä.

Julkisilla paikoilla on hieman eri säännöt, kuin esimerkiksi yksityishenkilön kotona.

Aikuisiin ihmisiin sun tupakansavun aiheuttamalla vaikutuksella ei ole siis mitään väliä?

Oikeesti, mistä sä tän logiikan revit? Jos varon polttamista lapsien edessä, sillä heitä turmellaan nyky-yhteiskunnassa muutenkin riittävästi, tarkoittaa se automaattisesti, etten välitä aikuisten terveydestä yhtään?

"Kiskalla ei ollut vaniliajäätelöä, joten ostin suklaatuutin."
"Jaa onko sun mielestä siis suklaatuuttien ensisijaiset ostajat outoja ja epämiellyttäviä ihmisiä ja vain vaniliatuuttien syöjät on kunnon ihmisiä?"

Jos se, että baareissa saa polttaa ei ole sun mielestä ongelma, mikä tekee siitä sen suuremman ongelman jos siellä ei saa polttaa? Meneekö se kaikkien näiden muualla olevien asioiden edelle?

Jos baareissa saa polttaa ja siellä se savu kertyy, on se ongelma johon tulee puuttua. Jos minä en saa nauttia oluttani ja savukettani samanaikaisesti kuin kotona, on sekin ongelma. Kompromissi ei kelpaa, joten minä olen hyvinkin tyytymätön.

Senkin strutsit.

Tuo kertoo sinusta aika paljon. Tuohon voisi vastata vaikka Monkey Island -tyyliin, että "How appropriate. You fight like a cow."

"Painat pääsi hiekkaan."
"Kuinka soveliasta, taistelet kuin lehmä."
...?

Mitä meinasit?

Sä olet ihan mestari takertumaan epäolennaisiin seikkoihin ja vääristelemään sanoja. Mainitsin vain yhden hyödyn lisää. En tarkoittanut, että juuri sen takia kiellon pitäisi toteutua.

:laugh:
Katsoppa miten lähes jokainen minun viesti alkaa sinun tai Anan vastattua... Ja Anan kanssa toistuvasti samasta aiheesta... Ja vielä sen jälkeen, kun kerran olen selittänyt, ettei se ollut puolustelu, vaan osoitus toisen osapuolen naurettavuudesta... Lue vaikkapa toi oma viimeisin postauksesi uudelleen.

Oli miten oli, sulle ei ilmeisesti kannata sanoa yhtään mitään, koska sä et edes yritä ajatella tätä asiaa muiden näkökulmasta. En tiedä oletko huomannut, mutta maailmassa on sinun lisäksesi aika monta muutakin ihmistä.

Käsittääkseni tupakkakiellon kannattajat eivät ole suostuneet vielä tällä topicilla minkäänmoiseen kompromissiin, muuta kuin joku apinakoppi, jonne ei olutta saa viedä. Huomaatkos, olen ehdottanut useaan otteeseen kompromissia. Se ei kelpaa, sillä "TUPAKKA TAPPAA" -hysteria on voimakkaampi.

Totta pääsiäismunassa se tappaa, mutta jos sen ilman putsaa siedettävälle tasolle, ei se konkreettisesti aiheuta niin paljoa ongelmia. Tällöin muut seikat ajaa sen ilmanpuhtauden kohdalla ohitse. 0-toleranssi tulisi ulottua kokonaisvaltaisesti, ei vain yhteen osa-alueeseen.
#203 • • master bator Guest

Missä sanoin, että jos/kun tupakkalaki muuttuu, tulen siitä huolimatta polttamaan ravintoloissa?

Et sanonut, enkä minäkään niin väittänyt. Kyse ei ollut siitä, miten sä niitä noudatat, vaan siitä miten niitä ajattelet.

Oikeesti, mistä sä tän logiikan revit? Jos varon polttamista lapsien edessä, sillä heitä turmellaan nyky-yhteiskunnassa muutenkin riittävästi, tarkoittaa se automaattisesti, etten välitä aikuisten terveydestä yhtään?

Tämä on taas sitä, kun et ajattele yhtään mitä yritän sanoa.

Rautalanka:

Sun mielestä ei ole mitään syytä astua sivummalle kessuttelemaan baarissa, vaikka ympärillä on (aikuisia) ihmisiä joihin se tupakansavu vaikuttaa. Sulla ei ole kuitenkaan mitään ongelmaa siirtyä sivummalle polttamaan ulkona, jos lähelläsi on lapsia. Mitä voimme tästä päätellä?

Alkaa tuntua kuin puhuisin seinälle.

Jos baareissa saa polttaa ja siellä se savu kertyy, on se ongelma johon tulee puuttua. Jos minä en saa nauttia oluttani ja savukettani samanaikaisesti kuin kotona, on sekin ongelma. Kompromissi ei kelpaa, joten minä olen hyvinkin tyytymätön.

Kuten täällä on jo useampaan otteeseen mainittu, se sun rakas ilmastointi ei ole mikään ratkaisu. Se ei yksinkertaisesti riitä. Tosin tämän sanominen on yhtä hyödyllistä kuin se, jos väittäisin papille, että Jeesusta ei koskaan ollutkaan.

"Painat pääsi hiekkaan."
"Kuinka soveliasta, taistelet kuin lehmä."
...?

Mitä meinasit?

Ilmeisesti olet niin sivistymätön, että et ole koskaan pelannut Monkey Islandia, mutta samapa tuo.

Mulle on oikeastaan ihan sama miten tuon lakiehdotuksen kanssa käy. Mun mielestä olisi hyvä jos se toteutuisi, mutta en myöskään menetä yöuniani jos se ei toteudu. Ihmetyttää vaan kun joku käy taistoon näinkin turhasta asiasta. Toisaalta en mä sunkaan takia yöuniani menetä. Ehkä vaan lopetan vastaamisen tähän ja annan sun leijua pilvilinnassasi ihan rauhassa.

Ulysses kirjoittikin tuossa oikeastaan kaiken oleellisen.
#204 • • Taedium Guest

Et sanonut, enkä minäkään niin väittänyt. Kyse ei ollut siitä, miten sä niitä noudatat, vaan siitä miten niitä ajattelet.

Jos en kunnioittaisi annettuja lakeja ja säädöksiä, en minä tästä jaksaisi vaahdota, vaan polttaisin joka tapauksessa.

Sun mielestä ei ole mitään syytä astua sivummalle kessuttelemaan baarissa, vaikka ympärillä on (aikuisia) ihmisiä joihin se tupakansavu vaikuttaa. Sulla ei ole kuitenkaan mitään ongelmaa siirtyä sivummalle polttamaan ulkona, jos lähelläsi on lapsia. Mitä voimme tästä päätellä?

No tietenkin sen verran varotaan aina, että ei edes tupakoitsevan henkilön naamalle puhalleta. Ja jos joku on polttamatta, niin hänen lähellekkään ei puhallella. Tietenkään. Saa se riittävästi siitä passiivisestakin, ennen kuin savu hälvenee. Mutta ehkä nyt on kateissa tuo jalkakäytävän ja vapaa-ajan nautintoihin tarkoitettujen tilojen ero.

Ja huom: Ainoa paikka, jossa sisätiloissa haluan polttaa on nimenomaan baarit ja klubit.

Kuten täällä on jo useampaan otteeseen mainittu, se sun rakas ilmastointi ei ole mikään ratkaisu. Se ei yksinkertaisesti riitä.

Pyydän anteeksi, sillä ilmastoinnin raikastama ilma on tässä maassa sumentanut näkemykseni, enkä siksi kykene ymmärtämään.

Asioiden suhteuttaminen puuttuu. Tupakansavulle halutaan nollatoleranssi, mutta muuten ei vaahdota ilman epäpuhtauksista. Se on tekopyhää mielestäni. Mikäli siedettävää tasoa haetaan, olen minäkin valmis kompromisseihin.

Ilmeisesti olet niin sivistymätön, että et ole koskaan pelannut Monkey Islandia, mutta samapa tuo.

Ihan Scummia koko peli. En silti tajunnut, miten vapaaehtoisen sokeuden osoittaminen on lehmänkaltaista taistelua. En minä odota hymyillen nappia otsaan. Naapuri minulle kirvestä lainaa, valehtelen tekeväni saunaan puita.

No eipä sillä. Suomi kiristyy vuosi vuodelta. Kun keksitään, että jokin on paha, se on paha ja Suomessa halutaan selkeät rajat ja aidat. Sitä vieläkin on se sinisilmäinen suomalainen täällä ulkomailla, vaikka vähän on oppinut, että kaikki ei mene ihan niin kuin paperilla. Suomessa se toimii. Ja Saksan ohella ainoa, jonka tiedän missä se käytäntö on sama kuin paperi. Ehkä siksi pitää kunnioittaa Suomen hyväuskoista/hyväntahtoista kansaa ja myöntyä siihen, että ilmastointi on huijausta ja tupakansavu tappaa varmasti, vaikka sen tuulettaisikin.
#205 • • Lara C Guest

Asioiden suhteuttaminen puuttuu. Tupakansavulle halutaan nollatoleranssi, mutta muuten ei vaahdota ilman epäpuhtauksista.

Eikö ilman epäpuhtauksista ole vaahdottu jo vuosia ellei -kymmeniä?
#206 • • Ana-- Guest

Asioiden suhteuttaminen puuttuu. Tupakansavulle halutaan nollatoleranssi, mutta muuten ei vaahdota ilman epäpuhtauksista. Se on tekopyhää mielestäni. Mikäli siedettävää tasoa haetaan, olen minäkin valmis kompromisseihin.

Noniin. Ja kun se on tässä nyt pikkuhiljaa jo aika aukottomasti todisteltu että se siedettävä taso tupakansavulle sisätiloissa on nolla, niin must on aika reilu kompromissi et ravintoloitsija valmistaa sellasen kopin, missä voitte polttaa.

En tiiä huomasitko, mut noi ilmastointilaitteiden valmistajat itsekin myöntää tuotteidensa kohdalla, ettei ne poista sisätilojen tupakansavun terveyshaittoja.

Ja miten niin "muuten ei vaahdota ilman epäpuhtauksista"? Must tuntuu et ei paljoa muusta oo vuosiin vaahdottukkaan.
#207 • • Taedium Guest

Noniin. Ja kun se on tässä nyt pikkuhiljaa jo aika aukottomasti todisteltu että se siedettävä taso tupakansavulle sisätiloissa on nolla, niin must on aika reilu kompromissi et ravintoloitsija valmistaa sellasen kopin, missä voitte polttaa.

Koppi ei ratkaise minun ongelmaa, koska se tullaan toteuttamaan Suomen tapojen mukaan. Jos laki astuu voimaan, toivon olevani väärässä tämän suhteen: Koppi tulee olemaan karu, ilman pehmusteita olevia penkkejä, eikä sinne saa viedä olutta!

En tiiä huomasitko, mut noi ilmastointilaitteiden valmistajat itsekin myöntää tuotteidensa kohdalla, ettei ne poista sisätilojen tupakansavun terveyshaittoja.

Ei kokonaan, ei.

Ravintolaan mennessäni en kyllä ole odottanutkaan terveellistä elämää. Kasvissyöjäksi kääntyminen olisi fiksumpaa kuin oluen kittaaminen raflassa viikolla. *päänsärkyä* (Tai no tavallaan mä syön terveellisesti ja kasvisruokaa. Se määrä mössöä kun mä laitan suuhuni päivittäin varmasti sisältää jotain terveellistä ja joitain kasviksia. Ei niitä kaikkia voi väistellä.)

Mutta ihan vain mielenkiinnosta. Oletko käynyt hyvin ilmastoidussa tilassa, jossa tupakoidaan? Semmoisessa, missä ei näy savua ollenkaan? Hämäävän raikas ilma, jossa ne hajuttomat ja mauttomat tappajat sitten piilee. Joten lienee aika pyytää anteeksi sokeuttani. Tämä, että ilma ei haise tupakalle ja on kirkas, on sumentanut näkökantani, enkä kykene käsittämään miksi siitä kitistään.

Disclaimerit on aika hauskoja, muuten. Mitä se on suomeksi? Vastuuvapautuslauseke?

Ja miten niin "muuten ei vaahdota ilman epäpuhtauksista"? Must tuntuu et ei paljoa muusta oo vuosiin vaahdottukkaan.

No mielestäni ei ole teollisuuden päästöistä vaahdottu riittävästi, ammattiautoilusta... Ja kaiken kukkuralle kaavailevat uusia ydinvoimaloita. Mitä vikaa on auringossa? Se kun kestää ainakin niin kauan kuin tämä planeetta, eikä se kenenkään meidän tulevien sukulaisenkaan elinaikana kulu loppuun. Mutta tämä nyt menee aika paljon ohi tämän aiheen.
#208 • • Salla Guest
koska täällä on niin järkyttävän pitkiä postauksia, ei ole aikaa lukea kaikkia tässä työpäivän aikana, joten en voi siis tietää onko joku jo maininnut tästä asiasta.
Joku tollanen ilmaisjakelulehti vaan kirjoitti, että joku sosiaali- ja terveysviranomainen muistaakseni mainitsi, että kun röökin poltto on kielletty ravintoloissa, niin seuraavaksi varmastikin puututaan sitten parveketupakointiin!!!!
Luin ton kohdan jonkun spårassa mun edellä istuvan lehdestä, mutta ihan oikein luin. Aika hitonmoinen juttu jos näin on. Eiköhän toi mene jo sitten aivan liiallisuuksiin :right: :mad: :eek: :angry: puuh*
#209 • • ken-guru Guest

Joku tollanen ilmaisjakelulehti vaan kirjoitti, että joku sosiaali- ja terveysviranomainen muistaakseni mainitsi, että kun röökin poltto on kielletty ravintoloissa, niin seuraavaksi varmastikin puututaan sitten parveketupakointiin!!!!
Luin ton kohdan jonkun spårassa mun edellä istuvan lehdestä, mutta ihan oikein luin. Aika hitonmoinen juttu jos näin on. Eiköhän toi mene jo sitten aivan liiallisuuksiin :right: :mad: :eek: :angry: puuh*

Mulle ihan sama jos joku röökaa parvekkeella KUNHAN se savu ei tuu mun asuntoon. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

Analogia-time: Samalla periaatteella mulla olisi oikeus käryyttää jotain erittäin pahanhajuista ruokaa naapurin ikkunan alla siten että hajut tulee sisään tai että keittäisin minkeistä saippuaa tjsp kammohajuista :-)

Tai sitten tuon "omalla parvekkeella saa tehdä mitä vaan" periaatteen mukaan mulla on oikeus soittaa 24h c-tankkia niin lujaa kun stereoista lähtee.

analogiat <3
#210 • • ville Guest

koska täällä on niin järkyttävän pitkiä postauksia, ei ole aikaa lukea kaikkia tässä työpäivän aikana, joten en voi siis tietää onko joku jo maininnut tästä asiasta.

Kun asiasta puhut olisit sitten voinut nähdä edes sen verran vaivaa, että olisit etsinyt käsiisi koko artikkelin.

Siinä kun todettiin, että parveketupakointia omistusasunnossa on mahdoton kieltää.
#211 • • sauce Guest
hienosti liekehtii tämä topikki! en mitenkään jaksanut lukea jokaista eipäsjuupas postausta, mutta yks pisti silmään oivaltavuudellaan:

Edit:

Vielä niille, jotka vetoavat siihen, että kukaan ei pakota savuttomia ihmisiä menemään paikkaan, jossa poltetaan:

Kukaan ei pakota tupakoitsijoita menemään paikkaan, jossa ei saa polttaa. Jos ette siedä raitista ilmaa, älkää menkö savuttomaan baariin.

tossa on imho kaikki oleellinen. mä en käy juur sikski baareis ku tulee pää kipeeksi ja haisee vaatteet pahalle, mutta se on mun valintani enkä siitä kitise. nyt on sit mun vuoro käydä baarissa ja tupakoitsijoiden tehdä mitäs lystää, mutta ei polttaa baaris. sellasta se o, fair play.

ps. paska aihe, rupes taas tekee mieli tupakkaa. :eek:
#212 • • Ana-- Guest

No mielestäni ei ole teollisuuden päästöistä vaahdottu riittävästi, ammattiautoilusta... Ja kaiken kukkuralle kaavailevat uusia ydinvoimaloita. Mitä vikaa on auringossa? Se kun kestää ainakin niin kauan kuin tämä planeetta, eikä se kenenkään meidän tulevien sukulaisenkaan elinaikana kulu loppuun. Mutta tämä nyt menee aika paljon ohi tämän aiheen.

Juu, ydinvoimalathan ne vasta sitä ilmaa saastuttaakin :confused:

Äläs ny kaivele niitä olkinukkeja sieltä taas.

Ammattiautoilun edut > haitat.

Tupakoinnin edut < haitat.

Tai siis no joo Philip Morris Incorporated on varmaan eri mieltä.

Tää alkaa menee jo pahasti saman toistoksi, ei taida olla muuta lisättävää tähän enää, ainakaan mulla.

Over and out.
#213 • • Taedium Guest
<OT!!>

Äläs ny kaivele niitä olkinukkeja sieltä taas.

Pyydän anteeksi epäselkeyttäni. Kuvittelin, että viimeinen lause, joka osoittaa asian olevan tämän topicin aiheen ulkopuolella olisi ollut riittävä merkkaamaan, että se teksti on tämän topicin aiheen ulkopuolella. Ensikerralla koitan muistaa laittaa OT-merkin tämmöisen tekstin alkuun ja loppuun.
</OT!!>

No joka tapauksessa alkaa mielenkiinto loppua, kun kärpäsistä tehdään härkäsiä, eikä Victory-ginipullossanikaan ole kuin huikka jäljellä.
#214 • • Ana-- Guest

No joka tapauksessa alkaa mielenkiinto loppua, kun kärpäsistä tehdään härkäsiä, eikä Victory-ginipullossanikaan ole kuin huikka jäljellä.

Näinpä. Sadat kuollet ja sairastuneet kuitataan kärpäsinä, kuhan Taediumin ei tartte mennä pihalle tupruttelemaan :heart:
#215 • • Taedium Guest

Näinpä. Sadat kuollet ja sairastuneet kuitataan kärpäsinä, kuhan Taediumin ei tartte mennä pihalle tupruttelemaan :heart:

Sadat passiiviseen tupakointiin vuosittain kuolevat on mielestäni vähän ylimitoitettu. Onko oikeasti niin, että Suomessa kuolee vuosittain satoja passiiviseen tupakointiin?

Se henkilökunnan passiivinen poltto on tietty olemassa, mutta mitä olen kuullut suurimmalta osalta tupakoinnista valittavia, on ollut juuri haju ja nenän kirvely suurimpana. Turha ilmeisesti jatkaa sen kirkkaan ilman vaarallisuuden arviointia nyt, sillä meillä on näkemysero, jota emme todennäköisesti saa sovittua. Minun silmäni on käytäntö sumentanut, valitettavasti.

Joka tapauksessa, harmillista, että tämä kiista on levinnyt jo kahdeksansivuiseksi. Siinä on paljon kiistaa aivan vääristäkin asioista. Tämä on loistava Caesarinkin käyttämä sotataktiikka. Laittaa pelinappulat kinaamaan keskenään, jolloin he eivät keskity Caesarin toimiin niinkään. Helpompi hallita. Vaivihkaa voidaan kiristää hihnaa, kunhan muistaa leipää (tai alentaa viinanhintaa) ja sirkushuveja (tai Matti Nykäsen kommelluksia etusivuilla) välillä heittää.

Pahoitteluni kaikille, jotka ovat työpäiväänsä tuhlanneet tämän lukemiseen.

*menee ulos sytyttämään Victory-savukkeen*
#216 • • Funkatronik Guest

Sadat passiiviseen tupakointiin vuosittain kuolevat on mielestäni vähän ylimitoitettu. Onko oikeasti niin, että Suomessa kuolee vuosittain satoja passiiviseen tupakointiin?

Vähän faktaa

"Suomen Lääkärilehdessä julkaistiin vuonna 2002 tutkimus, jossa arvioitiin työpaikan tupakansavulle altistumisesta johtuvaa osuutta vuosittaisesta kuolleisuudesta Suomessa.

Tutkimuksen mukaan passiivinen tupakointi työpaikalla aiheutti vuonna 1996 noin 250 kuolemaa Suomessa. Noin 100 niistä johtui sydänsairauksista, 80 verenkiertohäiriöistä aivoissa ja 50 keuhkosyövästä. Loput kuolemat aiheutuivat kroonisesta keuhkoahtaumataudista, astmasta ja keuhkotulehduksesta. Nämä kuolemat olisi voitu estää, jos työpaikka olisi ollut savuton."

Nykyään luulisin tosin lukujen olevan paljon pienemmät kun työpaikoilla ei yleensä saa enää polttaa muuta kuin tupakointiin osoitetuissa paikoissa. Ei kyllä varmaan paljon lohduta baarityöntekijöitä että muiden alojen ihmisiä ei kuole enää niin paljon.

Itse en tosin kannata tupakointikieltoa ravintoloihin, mutta tuossa kuitenkin faktoja.[/url]
#217 • • Taedium Guest

Vähän faktaa

Oho! Kiitos tästä.

Mitenköhän paljon nämä tilastot olisivat laskeneet, mikäli ilmastointi olisi toteutettu kunnolla?

Huom: Sana, jota käytän on "laskeneet", ei "poistuneet". - Ja taas tulee kysymykseen ammatin vaarat sen jälkeen, hyväksytkö ne vai et. Itse olen hyväksynyt sellaisessa paikassa työskennellessäni, vaikka siellä poltettiin. Ja edelleen: En ole nähnyt Suomessa hyvin toteutettuja ilmastointeja. Ei nyt tule yhtään mieleen, vaikka sellaisia on pakko olla muutama jossain. Mutta tiedä häntä onko sillä eroa sitten, koska siinä työpaikassa jossa olin töissä oli ilmastointi hoidettu kunnolla, mutta sillähän ei ole merkitystä - tupakka tulee varmasti tappamaan joka tapauksessa oli ilmastointia tai ei.

Mutta kyllä tuo ihan jo pahalta näyttää noiden tilastojen valossa, sillä Suomi on kuitenkin aika pieni maa. Englannissa tuo numero tarkoittaisi: Ei ole ongelmaa. Mutta siellä tuo luku lienee suurempi.

Huh, onneksi tupakoin, sillä vaikka tuo passiivisen tupakoinnin vaarallisemmuus on aikaisemmin todistettu vääräksi, niin näköjään se on taas tänään vaarallisempaa kuin tupakointi. (Analle tiedoksi: Tämä viimeinen oli pilke silmäkulmassa kirjoitettu.)
#218 • • Ana-- Guest

"Suomen Lääkärilehdessä julkaistiin vuonna 2002 tutkimus, jossa arvioitiin työpaikan tupakansavulle altistumisesta johtuvaa osuutta vuosittaisesta kuolleisuudesta Suomessa.

Tutkimuksen mukaan passiivinen tupakointi työpaikalla aiheutti vuonna 1996 noin 250 kuolemaa Suomessa. Noin 100 niistä johtui sydänsairauksista, 80 verenkiertohäiriöistä aivoissa ja 50 keuhkosyövästä. Loput kuolemat aiheutuivat kroonisesta keuhkoahtaumataudista, astmasta ja keuhkotulehduksesta. Nämä kuolemat olisi voitu estää, jos työpaikka olisi ollut savuton."

Nykyään luulisin tosin lukujen olevan paljon pienemmät kun työpaikoilla ei yleensä saa enää polttaa muuta kuin tupakointiin osoitetuissa paikoissa. Ei kyllä varmaan paljon lohduta baarityöntekijöitä että muiden alojen ihmisiä ei kuole enää niin paljon.

Itse en tosin kannata tupakointikieltoa ravintoloihin, mutta tuossa kuitenkin faktoja.[/url]

Vuonna 2002 työpaikoilla tupakoitiin ihan yhtä paljon ku nyt. Kyseessä on siis työpaikoillaan tupakansavulle altistuneet ihmiset, eli pääasiassa ravintola-alan työntekijät.
#219 • • Taedium Guest

Vähän faktaa

Noin 30.000 ravintolatyöntekijää, jotka altistuvat tupakansavulle lähes koko työaikansa ajan. Noin puolet polttaa, (eikös se jotain sellaista ole?), joten heitä ei tarvitse laskea mukaan. Eli jäljelle jää 15.000, joista tämä passiivinen tupakointi lasketaan. (Eihän aktiivista tupakoitsijaa lasketa passiivisten mukaan?) Näistä jos se 250 kuolee vuosittain, niin kuolleisuus on noin 1.7% luokkaa.

Miljoona tupakoi päivittäin ja noin 5000 kuolee vuosittain. Tämä prosentti on siis 0.5%. Tämän valossa on siis yli kolme kertaa turvallisempaa, jos tupakointi määrätään pakolliseksi ravintolatyöntekijöille?

Hullun vaarallista olla raflassa duunissa.
#220 • • jUSSi Guest

Vähän faktaa

Noin 30.000 ravintolatyöntekijää, jotka altistuvat tupakansavulle lähes koko työaikansa ajan. Noin puolet polttaa, (eikös se jotain sellaista ole?), joten heitä ei tarvitse laskea mukaan. Eli jäljelle jää 15.000, joista tämä passiivinen tupakointi lasketaan. (Eihän aktiivista tupakoitsijaa lasketa passiivisten mukaan?) Näistä jos se 250 kuolee vuosittain, niin kuolleisuus on noin 1.7% luokkaa.

Miljoona tupakoi päivittäin ja noin 5000 kuolee vuosittain. Tämä prosentti on siis 0.5%. Tämän valossa on siis yli kolme kertaa turvallisempaa, jos tupakointi määrätään pakolliseksi ravintolatyöntekijöille?

Hullun vaarallista olla raflassa duunissa.

Ja kuolema on just sellanen pikkuseikka minkä voi ohittaa olankohautuksella? Jos nämä kuolemat ovat vältettävissä niinkin vähäisellä haitalla kuin taediumin ja muutaman muun tupakoitsijan pahalla mielellä, niin tupakointikielto tänne kiitos.

Addiktion ja omien mielihalujen tyydyttäminen ei oikein riitä perusteluksi tupakoinnin sallimiselle työskentelytiloissa, jossa se vaarantaa sivullisten terveyden.

Tupakointikielto ravintoloissa on terveysvaikutuksiltaan varmasti suhteellisen pieni, mutta pienuus ei ole mikään syy jättää sitä tekemättä. Tässä ei kuitenkaan kielletä tupakointia, vaan tehdään työpaikoista turvallisempia ja miellyttävämpiä työskennellä. Ja tupakointikiellon taloudellisista vaikutuksista on aivan turha puhua, sillä kuka meistä uskaltaa hinnoitella sivullisen terveyden?