mitä ruokaa inhoot?

754 posts, 38 pages, 151,461 views

SilverJo

Posts: 1,893

#501 • • SilverJo I solemnly swear that I am up to no good.

vaavu:
Oletko koskaan kokeillut laittaa ruokaa esimerkiksi soija- ja maito-allergiselle, kasvisruokavaliota noudattavalle keliaatikolle? Mä olen, ja voin ihan kirkkain otsin väittää, että ruoanlaitto on silloin aika hankalaa. Mutta koska em. henkilöllä taustalla on ruoka-allergia ja ideologia, ymmärrän kyllä hyvin tilanteen, ja pyrin ihan ilomielin ottamaan asian huomioon.


En ole.

vaavu:
Aika usein olen itse sellaisessa tilanteessa, että teen ruokaa isommalle porukalle. Allergiat yms. pitää tietysti ottaa huomioon, mutta makuasioiden kanssa en kovin pitkälle jaksa joustaa. Muutaman inhokkiruoan kanssa pystyisi ehkä vielä sumplimaan, mutta jos lista alkaisi muistuttaa täällä joidenkin ihmisten esittämiä, lähes kaiken perusruoan pois sulkevia listoja, jättäisin todennäköisesti ihmisen ruokailutottumukset omaan arvoonsa. Syökööt samaa ruokaa kuin muutkin, tai tehkööt oman ruokansa - itse en ainakaan anna yhden ihmisen terrorisoida tilannetta omilla vaatimuksillaan.


Olen samaa mieltä, ei kaikkien haluja tarvitse yrittää miellyttää. Itse en edes hakeudu kutsuille tjsp juuri sen takia, että tiedän minkälaisen vastaanoton siellä saan. Toisaalta jos jonnekin "täytyy" mennä otan ilomielin omat eväät mukaan tai syön vain niitä ruokia mitä pystyn. En tee asiasta sen suurempaa uutista. Kaikki ihmiset ovat erilaisia, tykkäävät mistä tykkäävät ja syövät mitä syövät, asioita ei voi mitenkään tehdä niin, että kaikki olisivat tyytyväisiä. Jos itse teen ruokaa suuremmalle porukalle teen sitä mitä osaan ja mistä tykkään. Kavereiden kokoontumisiin yms. teen joskus syömistä, eikä ole kukaan vielä tähän mennessä valittanut että olisi liian "peruskamaa", päinvastoin. Mun mielestä on hienoa, että on erilaisia ruokia ja erilaisia ihmisiä jotka niistä tykkäävät. Sanoinkin, että _en tykkää ihmisistä jotka eivät ymmärrä sitä, että kaikki eivät tykkää (eikä heidän tarvitsekaan tykätä) kaikesta_.

vaavu:
Vähemmän multa löytyy kuitenkin ymmärrystä niille tapauksille, joilla syynä on vain "hyi se on pahaa" -asenne. Varsinkin kun todella usein tämä asenne tuntuu liittyvän pelkkiin mielikuviin, ei siihen, miltä ruoka oikeasti maistuu.


Mitenkäs, liikeneekö ymmärrystä jos siedätyshoitoa on yrittänyt tosissaan kauemman aikaa? Otetaan se juusto esimerkiksi: en taida tuntea ketään, joka sitä ei söisi. Kehuvat maasta taivaisiin, usein vielä järkyttyvät syvästi kuullessaan etten sitä syö. Silti, lukuisista yrityksistä huolimatta, en sitä pysty syömään. En mitään sorttia, en missään muodossa. Se haju, maku ja pelkkä koostumuskin.. en vain mene alas, ei mitenkään. Ei se kieltäytyminen aina tarkoita teiniangstista piruilua.

--
Broken words always
start as thoughts.
Clean thinking keeps
things beautiful.

quile

Posts: 136

#502 • • quile Kävelevä banneri.
Kaalikääryleet!! Niihin on ehtinyt vuosien varrella kehittyä jo joku fobia. *poks*
ElNiño

Posts: 289

#503 • • ElNiño (a.k.a. dj / dr. Peter von Hypnóse)
Puolukkapuuroon iski hoitopaikka -iässä fobia. Johtunee siitä, ku hoitsutäti tykkäs käydä syksyllä vähän liikaa puolukassa ja sit sitä puolukkapuuroo oli lähes ympäri vuoden tarjolla lähes joka aamu- ja välipalalla.. *sars**igor*

--
rakkaalla lapsella on monta nimeä

coco

Posts: 172

#504 • • Edited coco hifipanda

vaavu:
Vähemmän multa löytyy kuitenkin ymmärrystä niille tapauksille, joilla syynä on vain "hyi se on pahaa" -asenne. Varsinkin kun todella usein tämä asenne tuntuu liittyvän pelkkiin mielikuviin, ei siihen, miltä ruoka oikeasti maistuu.



Yleensä ne mielikuvatkin ovat syntyneet jostain.

Itse en esimerkiksi pysty syömään vihanneksia, kurkkua lukuunottamatta.
Tää inho varmasti juontaa aikansa tarhasta, jolloin ne tädit
pakottivat syömään kaiken mitä lautaselle oltiin laitettu.
No nirsohan minä jo silloin, eikä meinannut 80% ruuista mennä
alas kurkusta ja tulihan sitä oksennettua vesilasiin muutamaan
otteeseenkin kunnes äitini sai kuulla asiasta ja pisti sille stopin.
Ne ruuat vain yksinkertaisesti maistui niin pahalle, että itku tuli
ja se just nielty ruoka lens ulos.

Eli ei, mulla ei ainakaan ole haluja opetella syömään ruokia, jotka
jo hajullaan saavat aikaan huonon olon. Eikä kyse ole pelkästä
vittumaisesta asenteesta kokkia kohtaan vaan pelkästä maku-
aistin poikkeavuudesta (?).


No ala-asteella sitten sainkin jo opettajalta aina tarran kun söin
lautasen kokonaan tyhjäksi :)(:
Sen jälkeen on tullut omasta vapaasta tahdosta opeteltua
syömään tiettyjä ruokia, kuten viimeksi tonnikalaa (tietysti kuivatettuna
ilman kastikkeita - ei ruokia kuulu sekoittaa toisiinsa, yööök. )
Mutta silti nykyisin on helpompi luetella syötävät ruuat kuin
ne ei-syötäväksi kelpaavat ruuat; SilverJon sanoin.

Ja kaverit nimes mulle oman hampurilaisenkin -
jasseburger (tai esimerkiksi "kerrosjasse") -
eli hampurilainen pelkällä ketsupilla.
lunake

Posts: 800

#505 • • lunake Helppo.Hankala.Napanöyhtä
Inhoan klimppisoppaa ja verileipää.
Noita tehtiin nimittäin joskus köksän
tunneilla yläasteella.. Ja ei ollu hyvää
ulkonäöllisesti saati maullisesti.



*possu*

--
Hedelmällisyys on påp!

Hansu

Posts: 481

#506 • • Hansu

Oliwer:
Kaikki ruoka on hyvää.. paitsi..
...
-sienisalaatti ja melkeen kaikki sienet



Mä taas voisin elää pelkillä sienillä ja sienisalaatilla *hymy*
Itä-Suomessa rajalla asuvat sukulaiset tekevät _aivan järjettömän_ hyvää sienisalaattia, luulevat varmaan etten saa kotona syödäkseni kun otan sitä aina hervottoman keon lautaselle kylässä käydessä...
Johnzo

Posts: 13

#507 • • Johnzo

quile:
Kaalikääryleet!! Niihin on ehtinyt vuosien varrella kehittyä jo joku fobia. *poks*



Tosi on - HYI HELVETTI!!
Femi

Posts: 651

#508 • • Femi
tällä hetkellä inhoan tonnikalamakaronilaatikkoa, mitä oon syöny 3 päivää ja vielä kaks pitäis *eiei*
milmil

Posts: 19

#509 • • milmil
Kaalikääryleet ja ne hemmetin silakkapihvit niitä en helpolla suuhun pistä *eiei*
leka

Posts: 373

#510 • • leka anteeksi olen eläin
maksalaatikkoa rityisesti sitä missä on rusinoita.Ja rusinoita yleensä

--
-nupit kaakkoon-
-ruuvit löysällä-
- Ai eikÖ?? team-

mureena

Posts: 112

#511 • • mureena suppa greg numbah wan
kaalikääryleet, hyi helvetti
Avatar
#512 • • Jaska Guest

mureena:
kaalikääryleet, hyi helvetti


Suora ilmaus, aletaaks seurustelee*ding*
AnssiV

Posts: 1,798

#513 • • Edited AnssiV EDM saved me from Jesus
-Kaalikääryleet
-kesäkeitto
-sieniruoat
-Porkkanaraaste
-Kaikki sisäelimistä valmistetut jutut....

...onhan niitä paljon muitakin, nuo nyt vaan tuli ekana mieleen, lisäilen sitten kun niitä juolahtaa lisää mieleen... *joo*

Edit: Lisäilyjä....
darkfr

Posts: 232

#514 • • darkfr d:play
hyvin tehdyt kaalikääryleet on ihan järkyttävän hyvänmakuista kyl, vaikka kaikki sitä dissaakin ilmeisesti.

enemmän ruoasta mulle riippuu miten hyvin se on tehty kuin se että mikä siinä on, toisaalta en oo onnistunu tapaamaan ainoan ainotta hyvin tehtyä maksapihviä eli vastaus on:

maksapihvit

--
4/4

darkfr

Posts: 232

#515 • • darkfr d:play

vaavu:
---
Esimerkiksi pikkusiskoni inhosi pitkään sipulia.



tuo on muuten aivan totta että ruokaa ei syödä sen aiheuttamien mielikuvien takia, en pitänyt alkuunkaan sipulista aika pitkä aika sitten, mutta kun ikä ja järki (toivottavasti lisääntyessä)
on karttunut niin kummasti maistuu nyt. se että muutin asumaan yksin vaikutti asiaan todella
paljon, siinä oppii arvostamaan ruokaa ihan eri tavalla (tai ainakin itse opin).

ent. sipulikammosta kärsinyt *hihu* sienet eivät kyllä vieläkään mene, ne tuntuu ällöttävältä
suussa.

--
4/4

serotonot

Posts: 3,137

#516 • • Edited serotonot Paul Easy

tenkai:
hyvin tehdyt kaalikääryleet on ihan järkyttävän hyvänmakuista kyl, vaikka kaikki sitä dissaakin ilmeisesti.

enemmän ruoasta mulle riippuu miten hyvin se on tehty kuin se että mikä siinä on, toisaalta en oo onnistunu tapaamaan ainoan ainotta hyvin tehtyä maksapihviä eli vastaus on:

maksapihvit



Samoilla linjoilla itekin. Hyvin tehdyt kaalikääryleet on kyl iha oivaa sapuskaa. Itseaisas taitaa olla tänään duunin ruokalas niitä :)

Ja ite oon kans jotenki henkisesti ollu allerginen sisäelimille sen jälkeen ku oli useamman vuoden kasvissyöjä. Jotenki ei vaa pysty käsittelee et söis niit osii eläimestä mitkä suodattaa kaikki myrkyt.
evvk

Posts: 1,918

#517 • • evvk
Kaaaliykkikääryleitä ja kesäoksennuskeitto
Marjo

Posts: 1,796

#518 • • Edited Marjo pupuTupuna
Siis mä syön oikeesti mitä vaan. Peruskoulussa ja lukiossakin kaverit muistaa, että olin aina se, joka ei koskaan valittanu mistään ruoasta, vaan söi hyvällä ruokahalulla. *slurps*

edit: Ei, anteeksi. Sinappia en sellaisenaan voi mihinkään lisätä, mutta se nyt ei olekaaan varsinainen ruoka.
evvk

Posts: 1,918

#519 • • Edited evvk
Kesäkeitto näyttää ja maistuu oksennukselta

Oikeesti se on varmaan jonkun veketaristin oksennusta
serotonot

Posts: 3,137

#520 • • serotonot Paul Easy

Mark Hamilton:
Kesäkeitto näyttää ja maistuu oksennukselta



toi oksennuksen maku nyt on hieman sidoksissa siihen sitä ennen syötyyn ruokaan.

Ja suosittelisin et teet seuraavan kerran kesäkeittoa ilman vatsanesteitä ni siit lähtee se oksennuksen kitkerä maku..