Nyt tulee aika pitkä vastaus, mutta se myös selventää tilannetta :)
EDIT: tulipas siitä tosiaan pitkä, erotan selkeimmän vastauksen katkoviivalla, sen alla sit vaan taustaa.
Samus, minkä vuoksi olit jättänyt viestistäsi huonot arviot pois? ;)
Hetkonen, jätetäänpä ne silmäniskut rauhaan, mulla ei ole mitään piilottelumotiiveja ikinä missään, pyrin aina olemaan mahdollisimman rehellinen kaikessa tekemisessäni - mutta mutta - ihan hyvä aihe.
Vastaus on yksinkertaisesti se, että mun kokemukseni ja näkemykseni mukaan IGN:n (eikä monen muunkaan) arvostelu Wii Sportsista ei ole läheskään niin asiantunteva, monipuolinen, kattava, jne. jne. kuin tuo Gamerz-Edgen vastaava (jossa ei todellakaan jätetä negatiivisia huomioita varjoon), nimenomaan tästä syystä halusin nostaa saitin muiden yläpuolelle kehumalla sen keskimääräistä parempaa asiantuntemusta (kuten olen aikaisemmin tehnyt mm. WoS:n, Yak Yak:n ja WotR:n kanssa), tuskin tuo on sentään kaikille ennestään tuttu?
Ymmärrän kyllä hehkutuksen kun se on osin täysin ansaittua, mutta eikö
se ole jo aika propagandaa että uutisoidaan vain hehkutukset, ja jätetään
huonot arvosanat ja huonoja arvosanoja saaneet pelit pois?
Esim tuo Sportsin arvio IGN:stä, olisit voinut kertoa että arvosana oli mitä
oli eikä peliä suinkaan tässä kehuttu. Myös grafiikka haukuttiin täysin
puihin.
Hmmm, ei mulla kyllä ole mitään mielenkiintoa kirjoitella tänne peleistä, jotka ei mua kiinnosta, kuten nyt vaikka Tony Hawk tai Marvel Alliance, kirjoitelkoon niistä joku asiasta kiinnostunut, eikö? Ja btw. kyllähän mä mainitsin sen, että mm. Excite Truck oli saanut arvosteluja laidasta laitaan ja jopa unohdin mainita Trauma Centerin kokonaan. Ja kyllä IGN:n arvostelussa kehuttiin Wii Sportsia moneenkin eri otteeseen:
Closing Comments
Wii Sports is a successful showpiece for Nintendo's new hardware and a fantastic means to get non-gamers talking about Wii. Not all of the games are spectacular. Given the choice, I'd prefer not to play either boxing or golf, which is disappointing because both sports seem like a fine fit for the remote. But the games that do work really work. Baseball is good in short bursts. Tennis is a lot of fun, especially with two or more. And bowling is fantastic - I can't wait for Nintendo to use these mechanics and release the inevitable (and much deeper) Mario Bowling.
What you're going to find in Wii Sports is a title that demonstrates the potential of the Wii remote, but comes up short in depth and visuals. Play it for an hour with friends and you'll love it. Your non-gamer friends will be dazzled by the immediately intuitive controls and the imported Miis. But the title sacrifices incredible depth and visuals for an immediately accessible experience.
Ja tossakin on vielä erikoisia ristilausuntoja, vertaa esim. Golfin tekstiä suoraan arvostelusta:
Golf could very well be the deepest of the games..
..Hardcore players may eventually gain some degree of control over the configuration, but novices will probably never master it.
Mikä tarkoittaa nimenomaan sitä oikeanlaista syvyyttä. En ole itse pelannut, joten ei siitä sen enempää, kuulostaa vaan oudolta (ja tyypilliseltä IGN hairahdukselta), varsinkin kun EDGE julisti nimenomaan Golfin ja Boxingin suosikeikseen. Matt teki muuten Wii Sportsista vielä lisäarvostelun videon muodossa, katso tuolta:
http://media.wii.ign.com/media/826/826987/vids_1.html
Niin, ja kaikkihan sen tietää, että huonoja pelejä tulee konsolille kuin konsolille, miksi niihin pitäisi kiinnittää huomiota? Ja jokainen näkee omilla silmillään Wii Sportsin grafiikan, mun mielestä grafiikka toimii ihan hyvin eikä todellakaan ansaitse nelosta verrattuna vaikka Tony Hawkin seiskaan, täysin erilaiset tavoitteet, ja itse asiassa Wii Sportsin tyyli toimii mulle jopa paremmin. Ja toiseksi, mikä tärkeintä, Wii Tennistä ja Keilailua pelatessa grafiikka ei taatusti häiritse kovinkaan suurta osaa populaatiosta (veikkaisin jopa ettei se oikeasti
häiritse ketään), päinvastoin, omatekemät Mii-hahmot piristää todennäköisesti enemmän kuin Tony Hawkin vastaavat. Eli imo, pitkälti epäolennainen asia tässä tapauksessa.
Annanpa yhden esimerkin miks en pidä esim. IGN:n Wii sivuston pitäjää Matt Cassamassinaa kovinkaan pätevänä suhteessa hänen asemaansa pelimaailmassa. Toki Matt on ihan ok (verrattuna vaikka GameSpotin nykyiseen tilaan, puhumattakaan JoystiQ:sta, mikä on jo katastrofaalisessa tilassa), osaa sentään pelata vähän vaikeampiakin pelejä ja perusjutut hoituu siinä missä muillakin, mutta kovin syvällisellä tasolla kaverin visiot ei liiku, tsekkaa mm. tämä tuoreehko Blog-artikkeli, mikä käsittelee pelien arvostelua yleisesti, sekä miten Wii suhteutuu tähän:
http://blogs.ign.com/Matt-IGN/2006/07/19/25395/
Muutamia valittuja lainauksia:
For argument's sake let's pretend I was so charmed by the game that I gave it a 9.0 -- certainly some outlets scored it much higher than we did. Would our ratings system have been flawed from the beginning? Could I with a straight face state that Luigi's Mansion deserved to be in the same ratings tier as Metroid Prime, Legend of Zelda: Wind Waker and Resident Evil 4? I think we would have had a big problem on our hands.
Kannattais ehkä miettiä tota arvostelutouhua uudestaan. Legendaarista peliarvostelija Stuart Campbellia lainaten:
"When one is at least nominally a videogames journalist, keeping up with the times is a duty rather than a hobby. It's a reviewer's professional responsibility to understand context, by whatever means are available, and thereby appraise any game they review relative to its present peers and competitors. (Otherwise every game would score 10/10 on the grounds that it's a lot better than the Atari VCS version of Pac-Man. Unless it was Tomb Raider Legend, obviously.)"
Tää perusideakin on vaan niin kaukana siitä mihin IGN tulee ikinä tällä miehityksellä pystymään, hieman toista se oli alkuaikoina kun Julian "Jaz" Rignall oli enemmän kehissä.
But what about the upcoming Wii version? Can I really look to the GameCube version as a reference point? I don't think so. First, the Wii build will obviously show improved visuals and we can note that, but as we all know, graphics are not the primary selling point for this version. Rather, it's the new control method, and that cannot be compared to anything else.
Ai miten niin ei voi verrata mihinkään muuhun? Jos arvostelija ei kykene kertomaan miksi nyt esim. Wii:n ohjausmetodi pelissä on parempi tai huonompi kuin joku muu tai yhtälailla kuvailemaan millä tavoin se eroaa niistä muista, niin pitäisi kyllä jo itsekin ymmärtää, että on liian isoissa kengissä. Tämähän on nimenomaan arvostelijan yksi keskeisimmistä tehtävistä!
For example, I highly doubt that any Xbox 360 game whose graphics are less than spectacular will score in the 9s or 10s.
Jep, että sellasta IGN:ssä...
But can a really generic looking title like Wii Sports Tennis hit the mark? Honestly, it could, because we're really putting gameplay first again and graphics second. For titles like these, gameplay is the primary qualifier, and that's really refreshing.
Hehe, oli jo korkea aikakin, tosta on hyvä lähteä liikkeelle, mut nyt on vuosi 2006 ja IGN sattuukin olemaan yksi keskeisimmistä peliportaaleista koko maailmassa, eli tällä tasolla ollaan....
:scared:
Ei tarvinne selventää ton enempää....muutenkin koko touhusta saa semmoisen kuvan, että Matt on vain ihan tavallinen kadunmies, joka sattuu tykkäämään videopeleistä, mitään sen hienompaa visiota tai erikoiskykyä kaverilta ei vaan löydy. Ei siinä mitään, varmasti hyväntahtoinen kaveri ja hyvän duuninkin on saanut, mutta itse luen aina suurella varauksella mitä mies ja saitti yleensä kirjoittaa, varsinkin sellaisten pelien kanssa, jotka eivät ole ilmiselviä tapauksia suuntaan tai toiseen. IGN on hyvä sivu uutisten, kuvien ja videoiden ilmaisena välittäjänä, mutta jos haluaa kehittyneempää näkemystä tai ammattitaitoa, niin on pakko suunnistaa muualle.
Eli tossa nyt vähän taustaa Mattin ajatusten ja IGN:n yleisen ilmapiirin tasosta. Mutta mutta, otetaanpa pari pikku esimerkkiä Mattin Wii Sports-tilanteesta. Tsekkaapa mitä Matt sanoi muutama viikko ennen arvostelua blogissaan ja sekotti monet tyypit keskustelufoorumeilla:
You swing the racket and your motion is reflected on the tennis court. However, ether I'm completely missing something or sometimes the directions and motion of your swings goes ignored. You might swing your racket to the left, for instance, and the ball will go flying off to the right, anyway.
Jep, eli näyttää siltä että Matt "is missing something indeed", sillä juuri näinhän sen pitäisikin toimia, voit lyödä mailalla vasemmalle, mutta jos kulma ei ole kohdallaan niin pallo voikin mennä suoraan tai jopa oikealle. Tätä varten pelissä on jopa oma harjoittelukenttä lyöntien suuntaukselle, ois aika omituista jos Nintendo laittais tollasen harjoittelukentän peliin ihan vaan sitä varten, että ihmiset voi osoitella sormella ja nauraa, että hei, nää pallothan menee välillä randomina ihan minne sattuu, eikö?
Noniin, eli omaan makuuni Matt puhuu liian usein mitä sattuu ja liian suurella volyymilla, eikä tilanne ole paljoa kehittynyt vuosien saatossa.
Summa Summarum: Itse saisin samanpituisen viestin aikaan, jossa
ainoastaan haukuttaisiin Wii:tä, sen pelejä ja ohjausta.. Eli se olisi aivan
yhtä realistinen kuva tilanteesta kuin tuo sinunkin postaamasi hehkutusviesti :)
Ps. Tämä ei siis millään pahalla. Ite olen siis hommammassa nyt Wii:tä myös julkaisussa.
Tottakai, ajattelin ensin itekin laittaa mm. yhden JoystiQ:n jutun malliksi toisesta ääripäästä, tsekatkaa ja miettikää missä mättää:
http://www.joystiq.com/2006/11/10/wii-en-la-casa-de-joystiq/
JoystiQ:n historiaan jaksa tältä istumalta puuttua, ehkä joskus toiste jos nyt mitenkään tulee ajankohtaiseksi.