Sellanen pointti, et parissa vuodessa analogilaitteiden keskellä oppi sen saundin synteesin mukavasti ja sen jälkeen todellakin tietää heti mitä nappia pitää vääntää ja mihin päin halutessaan tietynlaisen muutoksen siihen saundiin. Oli se sitten rumpusaundi tai synaleadi. Kirjastostakin löytyy muuten paljon opuksia vanhan koulun synien ja synteesin käytöstä, recommended!
Ja kyllä, Hapon kommentti kertoo kyl enemmän rumpukoneisiin/analogeihin tutustumisesta. Tai ainakin on omaksunut asian oikein. Ihme disautteluu :|
Hmm.. No pahoitteluni jos se disauttelulta kuulosti, mutta työskenteletkö itse samoin? Saako tuolla tapaa mitään aikaan? Kuten tossa aiemmin sanoin "tuon vaan esiin uusia tapoja katsoa asiaa. Joskus ehkä parempia tapoja". Ehkä et osaa ottaa kritiikkiä rakentavana asiana. Jotain josta voisit oppia jotakin. Tietenkin jos toi on se tapa jolla ite tykkäät tehdä ja se oikeesti toimii niin mikäs siinä. Mutta uskaltakaa kyseenalaistaa omatkin kantanne ja tottumuksenne. Ilman sitä ei tapahdu mitään kehitystä.
?? Tän on pakko olla jo trolli :D Eiköhän se kehitys ala oleen siellä pidemmällä siinä vaiheessa jos ymmärretään miten tarkkaan jonkun tietyn taajuuden kanssa pitää pelata ettei mene tukkoon jne? Ja se mitä esitit ei todellakaan ole mitenkään uutta. Ja vihjeeksi, joka vitun biisissäni pyritään unohtaan vanhat tavat ja tottumukset ja lähestyyn sitä biisiä uutta kautta (eli sen biisin vaatimaa kautta). Taas päästään lähtöpisteeseen, presetit ja valmiit asetukset on suoraan saatanasta kun lähetään biisiä tekeen.. Et sä sit viittis kyseenalaistaa omaa tapaas ja tottumustas?
"Ehkä et osaa ottaa kritiikkiä rakentavana asiana"? Miten ihmeessä saat kaivettuu tollasia juttuja tosta mun tekstistä? Jos viittasit hapon ja sun välisiin juttuihin niin sit vaan oot väärässä paikassa.
Kerrataas nyt vielä (LUE TARKKAAN)
Eka happo tekstaa: Jos ei sairasta dementiaa tai ole kovin kännissä, niin rumpukoneen muutaman nupin asento on hyvinkin mahdollista muistaa, varsinkin jos ymmärtää miten ne vaikuttavat soundiin.
Jäbä siihen: Tuo kertonee jo paljon sinun rumpukoneiden käyttökokemuksesta.
Jos olisit tehnyt muutaman biisin olisit jo huomannut kuinka pienetkin pitchin säädöt esim eri haikoissa vaikuttavat kokonaisbalanssiin.
Toki saat tehdä ne kaikki säädöt joka kerta uusiks, mutta en kyllä suosittele.. ainakin jos haluat tehdä jotain hyvän kuulosta.
ELI; tohon vastasin tän rimpsun mikä on quotattu tohon alas-->
Mitä kuulolaitteeni räsähteleekään!? Hmmm... Enpä ole vielä yhtään biisiä tehnyt missä olis selvitty 'edellisen asetuksilla' :o (no ehkä jotkut omat editit ja remixit). Kyllä se vaan niin on, et jos biisinsä haluaa kuulostamaan hyvältä, joka paikkaa pitää säätää ja ruuvata *aina*.
Tähän vielä muutama välikysymys; Kauanko teet yhtä biisiä? Teetkö sitä yhtä biisiä tauotta vaihtamatta välillä toiseen projektiin? Minkä tyylistä musaa teet? Etkö tallenna syniisi ikinä mitään? Onko sähkökatkos sinulle painajainen(ts. patchit jotka olet vääntänyt katoavat)?
Noita kun puntaroit ehkä ymmärrät mitä tarkoitan. Tai sitten et. Pointtina ei kuitenkaan ollut biisejen teko aina samoilla asetuksilla. Ja ruuvvausta on aina.
Mut eniveis,
Herneitä.
(siis peace ;) )
Piis joo ei täs mitään sotia aleta jonkun vitun synasäädön takia, mut jäbä ei vaan sisäistä tätä hommaa mitä yritin sanoa nyt ihan oikein?! Opi myös quottaan silleen et toisen viesti ei mee metsään, vois helpottaa sunkin tulkintoja :)
Vastataas sit turhautuneena (en olis muuten turhautunut jos olisit vähän suonut prosessointiaikaa tolle mun postaukselle) vaikka sun välikysymykseen:
1) Riippuu biisistä, vähimmillään 6-12h, pisimmillään vuosi-pari.
2) Yleensä vaihtelen biisien väleillä jatkuvasti, lähinnä musagenrejä vaihdellen et pystyy helpommin suhtautuun kaikkiin eri projekteihin.
3) House, trance, proge, dub, chill out, downtempo, breakbeats, tekno, tech, IDM, etc etc.. noi ehkä päägenret.
4) Todellakin, joka vtun päivä. Ja jos synaan ei saa talletettua, tai edes midillä ohjattua, sitten se vedetään audioks koneelle.
5) Sähkatkoksen voi estää, mutta jos se tulisi, kyl vituttais. Paitsi; 'jesus saves'. Analogeis on onneks potikat joita ei kääntele kuin pallosalama, digianalogisiin saa yleensä saundin talteen (tai sit logic+soundiver).
EDIT: Mietipä tätä: Jos opettelee synteesin kunnolla ja tuntee syntikkansa, siinä ei kauaa nokka tuhise kun tekee haluamansa saundin vetelemällä piuhat, säätämällä knobit ja lisäilemällä efektit perään. Eikä tarvi olla yhtään muistipaikkaa tai ees midi-ohjattu laite. Sen verran kyl myönnän, et itsellä sai viime studionmuutossa kaikki mega ol'skool kama kyl lähteä. Jätettiin kaikki missä on helpompi työstää ja myös jatkaa ens kerralla. Et sellasta optimointiakin voi harrastaa, et edes kymmenessä vuodessa saa studionsa rautaiseen hyötykäyttöön.