Mä olen isän ja äidin ansiosta oppinut jo aika varhain juomaan viiniä, erityisesti punaista sellaista. En ole mikään mestarimaistelija, ja eri rypälelajikkeiden ominaismaut on vielä vähän hakusessa, mutta osaan kyllä erottaa milloin viini on hyvä tai sopii ruoan kanssa ja milloin ei. Eri asia osaanko siltikään valita aina oikeaa viiniä ruoan kanssa, onneksi Alkon sedät ja tädit auttavat tässä pulmassa.
Mulla kuitenkin on tällä hetkellä kova halu oppia uutta. Yritän lukea alan artikkeleita lehdistä ja olen jonkun verran selaillut sellaisia pieniä oppaita viinistä. Mutta koska viinejä ei opi kuin vaan maistelemalla, mulla on kova hinku järjestää sopivia maistelutilaisuuksia, jossa voi maistella rinnan viinejä. Tuollaisessa maistelutilaisuudessa voisi valita teemaksi esim. rypälelajikkeen, jonkun maan tai alueen maan sisällä, hintaluokan tms. Ongelma vaan on että maistelijoita pitäisi olla per maistelu kuitenkin jonkun verran, jotta pulloja voitaisiin rahoittaa riittävän monta vertailuun.
Yksi todella loistava paikka maistelulle oli se viime viikolla järjestetty Mikä Viini! -tapahtuma. Paikalla oli maisteltavana yli 200 viiniä, suurin osa maksoi 50c per puolikas lasi, jotkut vähän kalliimmat enemmän. Käytännössä viinejä sai siis tuolta halvemmalla kuin Alkosta! Ja vaikka lasi piti olla se 6cl, kaatoivat viiniesittelijät aika runsaita laseja... Mukaan sai kirjasen jossa oli luonnehdinta jokaisesta viinistä, ja kynän jolla pystyi laittamaan muistiinpanoja itselleen. Meillä oli taktiikkana maistella sellaisia viinejä joita myytiin Alkossa ja sellaiseen hintaan jonka itsekin voisi maksaa. Täytyy sanoa että tuollaisessa ristiinmaistelussa kyllä erottui aika hyvin sellaiset joista pitää.
Ongelmana vaan tuossa maistelussa oli se että alkoholista tuli liian nopeati huppeliin ja makuaisti turtui. Loppupelissä sitten kaadoimmekin sitä viiniä surutta pois, jotta ei olisi homma mennyt aivan harakoille. (Tuolla olisi saanut muuten aika halvan humalan itselleen aikaiseksi!) Loppusaldona oli, että maistoimme 10 punaviiniä, 3 valkoviiniä, 2 portviiniä ja yhtä shamppanjaa - tuota shamppanjaa oli pakko maistaa kun se oli kuulemma James Bondin suosikkishamppanjaa (Bollinger Grande Année 1996), hintaa 62,20e pullo, ja sitä sai kolmella eurolla lasillinen... :hah:
Haaviin tuolta jäivät mm. seuraavat viinit:
- Argentiinalainen Trapiche Cabernet Sauvignon, 7,18e. Maussa aika paljon herukkaa ja hedelmiä, mutta ei yhtään mehumainen. Lihalle ja riistalle, ehkä myös sellaisenaankin jos kantti kestää.
- Espanjalainen Viña Albali Cabernet Tempranillo Reserva 1999, 7,48e. Ihana vaniljainen tuoksu, kirpeä ja tamminen maku joka olisi mallannut oikein hyvin liharuoan kanssa. Cabernet Sauvignonin ja Tempranillon sekoitus. (Tästä on olemassa se Viña Albali Tinto Reserva, 7,29e, joka on pelkkää Tempranilloa ja on siksi ehkä pehmeämpi. Maisteltiin rinnakkain Viña Albali Batanerosta joka ei ollut yhtä hyvä.)
- Espanjalainen Castillo Rioja, 7,79e. Täyttä Tempranilloa, jonkunverran tanniininen mutta kumminkin miellyttävä. Sopii varmaan hyvin pastan, porsaanlihan ja kanan kanssa, kuten suosituksessa sanottiin, ja varmaan myös sellaisenaankin.
Oikeastaan kaikki valkkarit mitä maistettiin oli myös jees, erityisesti ilahdutti Calvet Sauvignon Blanc, 7,08e, joka oli oikein kirpeän kuiva ja greipin oloinen viini jota suositeltiin savustetulle kalalle, äyriäisille ja sushille. Lisäksi itämaiselle ruoalle suositeltiin Gallo Turning Leaf Chardonnayta, 9,99e eli vähän hintavampi mutta maku kyllä oli oikein hintansa arvoinen.