Viini

63 posts, 4 pages, 11,251 views

#21 • • Remotion Guest
Eipä paljoo alkoholi uppoa mut punkku menee ruoan kanssa hyvin. Pelkäältään en kyllä ikinä jois punkkua ehkä valkkari menee enemmän tilanteessa kuin tilanteessa (siis mulla)

valintani on siis kuohari, valkkarin tullessa perässä hyvänä kakkosena. :excellent:
#22 • • serotonot Guest
MAGYAR FEHÉR BOR!

arpa maksaa 5e ja jokainen arpa voittaa :)
#23 • • hpi Guest
Näin sadonkorjuun kohta alkaessa aina kannattaa vieraiden yllättäessä muistaa, että hyvä isäntäväki avaa aina keskustelun korkkiruuvilla...

Minulle useimmiten riittää se että pullon kyljestä voin lukea Sassicaian, Guado al Tasson ja Ornellaian markiisien nimet (Tachis, Antinori ja Frescobaldi), ja talven juhliin saa iloa laaduista Barolo, Barbaresco ja Chianti. Hyvin pysyy mieli virkeänä ja ajatukset siellä jossakin...Sienan nunnissa ja uudessa keväässä.

Rubiininpunainen, siinä se väri, josta itse pidän. Syvä punainen.

Hirveästihän tietoa on netissä mutta löytyi tuollainen, pitääpä tutustua kun ohi kulkee..

http://www.nautiskelija.fi

Vin Santo..eli maatilojen omat viinit, siinä sitä jotain, mantelileivonnaisten kera (Trebbiano ja Malvasia lajikkeina)

ja nyt aa-a..
#24 • • catt Guest

Ernesto & Julio Gallo - Chenin Blanc
tämä on ollu meitsin merkki jo 2 vuotta. Sitä vaan ei oikeen tunnu enää nykyään löytävän. Erittäin hyvä puolikuiva valkoviini. Huokea hinta vielä kaiken lisäksi. Sopii kyllä tilanteeseen kuin tilanteeseen...

ostin tätä eilen enttententtenteelikamentten tyyliin ja huhuh, oli kyllä harvinaisen hyvä löytö. uskomattoman hyvää :)
löytyi stockan alkosta n.7 eurolla
#25 • • phanatic Guest
Castillo de Liria valkkari, 5 euroa ja silti yks parhaimmista valkkareista mitä oon juonu. Sopii tilanteeseen kuin tilanteeseen ja "helppo" juoda.
#26 • • sonni Guest
sangre de toro! verrrta!
#27 • • dope white Guest
Oma erilaisiin punkkuihin tutustumisprosessini on vielä kesken (ei oo ihan vielä ehtinyt käymään koko valikomaa alkossa läpi), mutta jos ei ole uskallusta valita summamutikassa joku arvoituksellinen pullo, niin useimmiten valintani on Tollo rosso. Nimi siis miehen mukaan. :D
Yleensähän valikoiman laajuus ajaa ihmisen turvautumaan valinnan vaikeuden takia sekundäärisiin seikkoihin, kuten hassu nimi. -> ei aina huono lopputulos.

-g.
#28 • • vaavu Guest

sangre de toro!

Makuasioista ei toisaalta voi kiistellä, mutta mun mielestä se on turhan kallista alkossa makuunsa nähden. Viking Lineltä sitä saa ihan kohtuu edulliseen hintaan, mutta alkosta en sitä ostaisi.
#29 • • vaavu Guest

Yleensähän valikoiman laajuus ajaa ihmisen turvautumaan valinnan vaikeuden takia sekundäärisiin seikkoihin, kuten hassu nimi. -> ei aina huono lopputulos.

Toinen tapa valita viini summamutikassa on katsoa etikettejä. Joskus on nyrkkisääntönä annettu, että mitä rumempi etiketti, sitä parempi viini. Eli siis kannattaa välttää näitä kultareunaisia hienoilla värikuvilla varustettuja kiiltäviä etikettejä ja valita sellaisia kaksivärisiä simppeleitä paperisia etikettejä.

Mutta eipä tämäkään neuvo kyllä pidä millään tavalla paikkaansa. Esimerkiksi Rosière Syrah on etiketiltään erittäin epälupaava: kannessa on klisheiden klisheenä ruusu, ja takana höpistään pehmeitä siitä kuinka viini on kaikkien rakastavaisten suosikki: "for all the romantic moments in life" tjsp. Mutta yllätys yllätys viini onkin oikein jees, tuollainen kevyt ja mukava viini seurustelujuomiseen.
#30 • • r.pete Guest
Laivoilta ostaessa kannattaa muistaa, että säilytysolosuhteet ovat kehnot. Pullot tärisevät kokoajan ja lämpötila vaihtelee. Ei ole itseäni pahemmin haitannut, mutta saattaahan se jotain vatuttaa, jos kalliimman pullon ostaa.
#31 • • JussiS Guest

Alkon valikoimahan on yleisesti ottaen erittäin laadukas, eikä sieltä oikein löydä "huonoja" viinejä etsimälläkään (lukuunottamatta niitä muutamia 70-luvun jäänteitä, eli "pulsuviinejä"). Summamutikassakaan ei yleensä osu huonoon, usein jopa yllättävän hyvään :)
#32 • • ---[-]--- Guest
Punaviini korostuneella maulla ja ylipitkällä jälkimaulla.

eli voimakas, aromikas ja mausteinen on mun mieleen. Tosin aamun krapulassa niitä ei vält. kannata juoda...siks mäkin oon siirtynyt pitkälti valkkareihin. Kuivana tosin nekin.

...etiketit suht heikosti halussa, vaikka oon yrittänyt. Yleensä kuitenkin hyvän viinin saa rahalla.

Mixa
#33 • • catt Guest

Alkon valikoimahan on yleisesti ottaen erittäin laadukas, eikä sieltä oikein löydä "huonoja" viinejä etsimälläkään (lukuunottamatta niitä muutamia 70-luvun jäänteitä, eli "pulsuviinejä"). Summamutikassakaan ei yleensä osu huonoon, usein jopa yllättävän hyvään :)

summamutikassa osuin kerran Maison du Soleil Cabernet Sauvignon -nimiseen myrkkyyn. sanoinkuvaamattoman pahaa! karvas aromi pisti nenään jo puolen metrin etäisyydeltä, ja maku oli järisyttävä. pulloa yritettiin tyhjentää kaikin mahdollisin tavoin (jopa shottina), mutta ainoa joka sen kykeni nielemään oli lopulta lavuaari. jäi kyllä kirjaimellisesti paha maku suuhun tästä ostoksesta.
#34 • • JussiS Guest

summamutikassa osuin kerran Maison du Soleil Cabernet Sauvignon -nimiseen myrkkyyn. sanoinkuvaamattoman pahaa! karvas aromi pisti nenään jo puolen metrin etäisyydeltä, ja maku oli järisyttävä. pulloa yritettiin tyhjentää kaikin mahdollisin tavoin (jopa shottina), mutta ainoa joka sen kykeni nielemään oli lopulta lavuaari. jäi kyllä kirjaimellisesti paha maku suuhun tästä ostoksesta.

Lapsikin tietää ettei Ranskalaista Cabernettia juo pirukaan :)

Ei kai, voisiko kyseessä mahdollisesti olla korkkivika? Kyllä ne kaikkein halvimmat (ja kamalimmatkin) yleensä ihan juotavia on, vaikkei makuhermoja hivelekään.
#35 • • catt Guest

Lapsikin tietää ettei Ranskalaista Cabernettia juo pirukaan :)

mä oon lapsi joka ei tiedä mitään viineistä :)
#36 • • dixoff Guest

Ernesto & Julio Gallo

Jotkut viinipuristit eivät suostu koskemaan tuohon merkkiin pitkällä tikullakaan. Perusteina liian teollinen valmistusprosessi; esimerkiksi tammitynnyreitä ei kuulemma harrasteta, vaan tammen aromi tehdään kypsyttämällä viini terässäiliöissä ja heittämällä sekaan tammenpalasia. Noin siis yksi tyyppi selitti, itse en moisesta stressaa vaan tuokin menee tarvittaessa, vaikkei tuo aivan lempimerkkejä olekaan.

Hassua muuten, aika moni sanoo, että valkkari maistuu, mutta punkku ei ollenkaan. Minulla on asia täsmälleen päinvastoin. Punaviini on mielestäni aivan ykkösjuomaa, kun taas valkoviinejä en juo, ellei ole aivan pakko. Pykii kyllä silloinkin.
#37 • • r.pete Guest

Ernesto & Julio Gallo

Perusteina liian teollinen valmistusprosessi; esimerkiksi tammitynnyreitä ei kuulemma harrasteta

Tämä on aika yleistä halvassa luokassa. Terässammiot ovat tammitynnyreitä kymmeniä kertoja isompia tilavuudeltaan, jolloin valmistuksen kustannukset ovat huomattavasti pienemmät, kun ei tarvitse läträtä.
#38 • • JussiS Guest

Tämä on aika yleistä halvassa luokassa. Terässammiot ovat tammitynnyreitä kymmeniä kertoja isompia tilavuudeltaan, jolloin valmistuksen kustannukset ovat huomattavasti pienemmät, kun ei tarvitse läträtä.

Eikä niinkään vain halvassa luokassa, vaan nykyään suurinpiirtein kaikki alle 10e viinit kypsytetään terässäiliöissä, vaikka ne ehkä jossain käymisvaiheessa olisivatkin tammitynnyreissä olleet. Terässäiliöihin pistetään isoja tammenpalasia antamaan makua. Terässäiliöt myös takaavat entistä tarkemmin valmistetut viinit, koska tammi on terästä helpommin pilaantuva.

E & J Gallon "boikotti" johtuu enimmäkseen siitä, että jenkkien rypälemäärittelyt ovat vähintäänkin kyseenalaisia, ja EJG taitaa käyttää niitä kaikkein vapaimmin.
#39 • • dixoff Guest

E & J Gallon "boikotti" johtuu enimmäkseen siitä, että jenkkien rypälemäärittelyt ovat vähintäänkin kyseenalaisia, ja EJG taitaa käyttää niitä kaikkein vapaimmin.

Joo kiitos täsmennyksestä. Juttujen perusteella ymmärsin, että EJG on tietyissä piireissä kaikkein pahin silmätikku, ja myös monia muita amerikkalaisia liemiä katsotaan enemmän tai vähemmän vinoon. Muiden maanosien tuotokset ja valmistustavat sitten tunnutaan mieltävän paljon oikeammiksi.
#40 • • JussiS Guest

Joo kiitos täsmennyksestä. Juttujen perusteella ymmärsin, että EJG on tietyissä piireissä kaikkein pahin silmätikku, ja myös monia muita amerikkalaisia liemiä katsotaan enemmän tai vähemmän vinoon. Muiden maanosien tuotokset ja valmistustavat sitten tunnutaan mieltävän paljon oikeammiksi.

Nojaa, eurooppalaiset on sitä mieltä että muualla ei osata tehdä oikein viinejä, Ranskalaiset on sitä mieltä että muualla euroopassa ei osata tehdä viinejä, ja Bourgognessa ollaan sitä mieltä että muualla Ranskassa ei osata tehdä viinejä jne...

Ainakin Chilen viinit ovat vähintäänkin yhtä vapaasti luokiteltuja kuin jenkkiläiset (tosin paljon parempia IMO). Väliäkö sillä kunhan maku on hyvä.