Viini

63 posts, 4 pages, 10,516 views

Avatar
#1 • • Saskia Guest
Tosi moneen vuoteen en tajunnut miten hyviä viinit on, paitsi tietyistä kuohuviineistä ja skumpoista olen tykännyt aina. Tänä kesänä punkut ja valkkarit alkoi kuitenkin maistua ja tällä hetkellä tosi ihastunut chileläisiin tintoihin:)

Mitkä on teidän lempiviinit? Vinkkejä? Olen tässä asiassa aika aloittelija, joten jos on hyviä nettisaitteja joista saa lisätietoa niin tänne vaan! Tällä hetkellä on vähän vaikea mennä kirjastoon/kirjakauppaan hakeen mitään, niin hyvin toi lokaali kieli ei oo vielä hallussa.

Pitäskö viinit saada maitokauppoihin? Mä olen ainakin itse huomannut että kun täällä paikallisesta lähikaupasta saa sekä mietoja että myös väkeviäkin niin helpostihan yks pullo aina ostoskoriin joutuu. Eli tuntuu että se lisäis kulutusta, mutta tää on siis vahvasti mutu ja IMO. (toinen syy on se, että viinien hinta täällä, huh...Undurraga Cabernet Sauvignon jota saa näköjään alkostakin maksaa täällä noin 1.7 euroo 70cl, kun alkossa 75cl on 8.18e)

Missä tilanteessa teidän mielestä viini on parhaimmillaan? Mun erityinen suosikki on yks paikallinen viini (nimeä en nyt muista mutta katson sen seuraavalla kerralla kaupassa käydessäni) ja sitten etkoilut kavereiden kanssa syöden samalla jotain pientä sncksia.
Avatar
#2 • • Quu Guest
Viinien tulevana suurkuluttajana en osaa vielä kuitenkaan vastata järkeväsi.

Yhden asian tosin kerron omista mieltymyksistäni:

Puolikuiva valkkari sopii joka tilanteeseen. Merkillä ei niinkään ole väliä, en ole vielä löytänyt sitä "omaa laatuani".

Etkoilujuomana yksi valkkaripullo on aivan ehdoton.
Avatar
#3 • • osm Guest
Mä tykkään täyteläisistä Cabernet Sauvignon punkuista. Valkkarit tuppaa olemaan liian mehumaisia, joskus on kyllä johonkin "ihan kivaan" tullut törmättyä mutta sekään ei sitten ole ollut niin hyvää että olisi mieleen jäänyt.

Tällä hetkellä tulee yleensä ostettua Etelä-Amerikkalaisia viinejä, sieltä tulee paljon edullisia ja maukkaita punkkuja, jos yksittäinen suosikki pitää mainita niin se taitaa olla Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon, siinä on mukavan täyteläinen maku mutta on kuitenkin suht kevyt juotava ja sitä vetäiseekin helposti koko pullollisen jos ei ole varovainen. Eikä hintakaan ole paha. :)

Mä en oo vielä muodostanu mielipidettä sen suhteen että pitäisikö viinit tuoda maitokauppoihin, ainakin osa musta uskoo siihen mitä Alko toitottaa eli jos viinit tuodaan maitokauppoihin, valikoima supistuu ja erikoismyymälät harvenevat.

Mulle viini on ensisijaisesti seurustelujuoma, ruokajuomana sitä tulee nautittua lähinnä juhlatilanteissa ja jos aikoo enemmälti humaltua, tulee juotua yleensä Martini Rossoa tai jotain kuivaa siideriä. :)
Avatar
#4 • • LindaGP Guest
Tässä mun suosikki 'vedä-lärvit-punkusta'-punkku: Mosen Cleto, Espanja. Semmonen hiekkapintanen pullo, helppo tunnistaa. Sopii myös ei-lärvien vetämiseen ja ruuan kanssa. :D
Avatar
#5 • • Homegrove Guest
Juon yleensä aina Milcreek Merlot nimistä Makedonialaista punkkua kun viiniä tulee nautittua, sika halpa (joku 5 euroa) mutta kuitenkin todella hyvä mielestäni. Olen vähän huono koittamaan uusia huonojen kokemusten takia, mutta aina joskus tulee jotain muutakin otettua, yleensä merlotia.
Avatar
#6 • • zAo Guest
No tässähän mielenkiintoinen topikki pitkästä
aikaa :) Viineistä oikeastaan vain punaviini on kuulunut
mielenkiinnon kohteisiini. Valkoviini on jäänyt syystä tai
toisesta vähemmällä mielenkiinnolle ja tämä epäkohta pitäisikin
korjata. Joten tuntemukseni on lähinnä punaviineistä.

Omat suosikki maani viinin tuottajista ovat Espanja ja
Ranska. Erityisesti pidän puolikuivista ja kuivista,
makeista viineistä en juurikaan pidä, kuten en makeudesta
muissakaan juomissa.
Tällä hetkellä nautinnon kohteenani on
ranskalaisista viineistä Chateau Causse sekä espanjalaisista
kestosuosikki Vina Albali, Tinto Reserva 1996.
Molemmat ovat maultaan keskitäyteläisiä, kuitenkin Vina Albali
on hieman miedompi. Chateau Caussessa löytyy enemmän
luonnetta.
Ainakin omaan makuuni molemmat viinit sopivat varsin
hyvin ihan seurustelujuomaksi. Tämän takia niiden kanssa
menee hyvin juustot. Molemmat sopivat myös hyvin pastan
kanssa.

Onneksi viinien suhteen on tapahtunut positiivista muutosta
ja ihmiset osaavat suhtautua viineihin helpommin, eivätkä
pidä viinejä liiallisena hienosteluna.
Ja todellakaan viinin juonnin ei tarvitse olla hienostelua.
Ei ole mikään välttämättömyys osata erotella makuja ja
hajuja viineistä tai osata tunnistaa kymmeniä eri viinejä
maun perusteella.
Viineistä kannattaa nauttia eikä ottaa sitä liian vakavasti :)

Ja kannattaa muistaa, että kallis ja vanha viini ei automaattisesti
tarkoita, että se olisi parempaa kuin halpa viini. Halvoista
viineistä löytyy todella hyviä vaihtoehtoja!

Rohkeasti vain tutustumaan! :)
Avatar
#7 • • JussiS Guest
Hyvästä valkkarista pitävälle Kumala Colombard - Chardonnay on loistava hinta / laatu -suhteeltaan.

Joskus kun olin vielä Alkossa töissä tuli maistettua n. 60-70% koko Alkon tuotevalikoimasta :)
Avatar
#8 • • Taedium Guest
Hienon ja kalliin viinin ostaminen mulle olis ku videotykin ostaminen Steve Wonderille.

Viineistä tiedän yhtä paljon ku ruuanlaitosta yleensäkin - Jack and sh*t. Hyvästä viinistä tykkään, pahasta en. Mut juon silti sen minkä oon ottanukki.

Espanjalaisista punaviineistä oon pääosin pitäny. Ranskalaisista en oo isommalti pitäny. Ehkä sattunu vaa huonot pullot kouraan.

Ja ne 5l tonkat sitä viintä ei oo mitää parasta mahdollista viintä, mutta ruuan kanssa menee ja iltasella leffaa kattellessa, ja välillä millo mitäkin. Tulipa mieleen, on yli vuosi ku oon viimeeksi sellasen 5l pönikän ostanu viiniä. Pitänee taas kurkistaa lompakkoon.
Avatar
#9 • • faerie Guest
punaviineistä suosikkini on australialainen tandarra. tykkään yleisesti ottaen puolikuivista valkoviineistä kaikkein eniten. lemppareita on moniakin, suurin osa niistä taitaa olla chardonnayta.
kuohareita en oikein osaa arvostaa, moiset on yleensä liian makeita.
Avatar
#10 • • Tapi T Guest
Oma ehdoton lempijuomani on jo vuosia ollut samppanja. Erilaisia samppanjoita on tullut maisteltua aika liuta ja kaikki ovat olleet erinomaisia. Hassua kyllä, mutta koko elämäni aikana olen törmännyt ainoastaan yhteen hyvään Champagne-alueen ulkopuoliseen kuohuviiniin...

Itse juon viinejä yleensä pelkästään ruuan kanssa ja silloinkin lähes aina yksi lasillinen riittää. Itse en käsitä viiniä niinkään janoon juotavana juomana, vaan pikemminkin ateriaa täydentävänä osana.

Mä pidän oikeastaan kaikenlaisista viineistä; samppanjan jälkeen hyvänä kakkosena tulevat portviinit. On todella mieltä ylentävä kokemus syödä jotain täyteläistä suklaatorttua ja juoda sen kanssa lasillinen vanhaa portviiniä. Pidän myös makeistä jälkiruokaviineistä; en ole ikinä maistanut huonoa sauternes-rypäleestä valmistettua viiniä.

Noista vähän "tavallisimmista" viineistä parhaiten mulle toimivat raikkaat ja kevyet valkoviinit, italialainen chablis-rypäleestä valmistettu Gavi on todella halpa ja älyttömän hyvä. Sopii todella hyvin vaalean kalan ja esim. simpukoiden kanssa.

Vaikka toi ruuan laitto onkin mulla lähes välttävästi hallinnassa, niin koen silti tietäväni viineistä hävettävän vähän. Tietenkin pystyn valitsemaan valmistamalleni aterialle sopivat juomat, mutta mun mielestä olisi todella kivaa osata tehdä aterioita viinin mukaan, eikä ainoastaan valita viiniä aterialle.
Avatar
#11 • • JussiS Guest

Hassua kyllä, mutta koko elämäni aikana olen törmännyt ainoastaan yhteen hyvään Champagne-alueen ulkopuoliseen kuohuviiniin...


IMO omasta mielestä paras skumppa oli Veuve Elise, jota sai vielä vuosi sitten alkosta hintaan 5e, mutta sitten se loppui. Pätki maullaan monet halvat (20e) shampanjatkin.
Avatar
#12 • • vaavu Guest
Mä olen isän ja äidin ansiosta oppinut jo aika varhain juomaan viiniä, erityisesti punaista sellaista. En ole mikään mestarimaistelija, ja eri rypälelajikkeiden ominaismaut on vielä vähän hakusessa, mutta osaan kyllä erottaa milloin viini on hyvä tai sopii ruoan kanssa ja milloin ei. Eri asia osaanko siltikään valita aina oikeaa viiniä ruoan kanssa, onneksi Alkon sedät ja tädit auttavat tässä pulmassa.

Mulla kuitenkin on tällä hetkellä kova halu oppia uutta. Yritän lukea alan artikkeleita lehdistä ja olen jonkun verran selaillut sellaisia pieniä oppaita viinistä. Mutta koska viinejä ei opi kuin vaan maistelemalla, mulla on kova hinku järjestää sopivia maistelutilaisuuksia, jossa voi maistella rinnan viinejä. Tuollaisessa maistelutilaisuudessa voisi valita teemaksi esim. rypälelajikkeen, jonkun maan tai alueen maan sisällä, hintaluokan tms. Ongelma vaan on että maistelijoita pitäisi olla per maistelu kuitenkin jonkun verran, jotta pulloja voitaisiin rahoittaa riittävän monta vertailuun.

Yksi todella loistava paikka maistelulle oli se viime viikolla järjestetty Mikä Viini! -tapahtuma. Paikalla oli maisteltavana yli 200 viiniä, suurin osa maksoi 50c per puolikas lasi, jotkut vähän kalliimmat enemmän. Käytännössä viinejä sai siis tuolta halvemmalla kuin Alkosta! Ja vaikka lasi piti olla se 6cl, kaatoivat viiniesittelijät aika runsaita laseja... Mukaan sai kirjasen jossa oli luonnehdinta jokaisesta viinistä, ja kynän jolla pystyi laittamaan muistiinpanoja itselleen. Meillä oli taktiikkana maistella sellaisia viinejä joita myytiin Alkossa ja sellaiseen hintaan jonka itsekin voisi maksaa. Täytyy sanoa että tuollaisessa ristiinmaistelussa kyllä erottui aika hyvin sellaiset joista pitää.

Ongelmana vaan tuossa maistelussa oli se että alkoholista tuli liian nopeati huppeliin ja makuaisti turtui. Loppupelissä sitten kaadoimmekin sitä viiniä surutta pois, jotta ei olisi homma mennyt aivan harakoille. (Tuolla olisi saanut muuten aika halvan humalan itselleen aikaiseksi!) Loppusaldona oli, että maistoimme 10 punaviiniä, 3 valkoviiniä, 2 portviiniä ja yhtä shamppanjaa - tuota shamppanjaa oli pakko maistaa kun se oli kuulemma James Bondin suosikkishamppanjaa (Bollinger Grande Année 1996), hintaa 62,20e pullo, ja sitä sai kolmella eurolla lasillinen... :hah:

Haaviin tuolta jäivät mm. seuraavat viinit:
  • Argentiinalainen Trapiche Cabernet Sauvignon, 7,18e. Maussa aika paljon herukkaa ja hedelmiä, mutta ei yhtään mehumainen. Lihalle ja riistalle, ehkä myös sellaisenaankin jos kantti kestää.
  • Espanjalainen Viña Albali Cabernet Tempranillo Reserva 1999, 7,48e. Ihana vaniljainen tuoksu, kirpeä ja tamminen maku joka olisi mallannut oikein hyvin liharuoan kanssa. Cabernet Sauvignonin ja Tempranillon sekoitus. (Tästä on olemassa se Viña Albali Tinto Reserva, 7,29e, joka on pelkkää Tempranilloa ja on siksi ehkä pehmeämpi. Maisteltiin rinnakkain Viña Albali Batanerosta joka ei ollut yhtä hyvä.)
  • Espanjalainen Castillo Rioja, 7,79e. Täyttä Tempranilloa, jonkunverran tanniininen mutta kumminkin miellyttävä. Sopii varmaan hyvin pastan, porsaanlihan ja kanan kanssa, kuten suosituksessa sanottiin, ja varmaan myös sellaisenaankin.

Oikeastaan kaikki valkkarit mitä maistettiin oli myös jees, erityisesti ilahdutti Calvet Sauvignon Blanc, 7,08e, joka oli oikein kirpeän kuiva ja greipin oloinen viini jota suositeltiin savustetulle kalalle, äyriäisille ja sushille. Lisäksi itämaiselle ruoalle suositeltiin Gallo Turning Leaf Chardonnayta, 9,99e eli vähän hintavampi mutta maku kyllä oli oikein hintansa arvoinen.
Avatar
#13 • • Edited Mimako Guest
Mä nyt juon melkein mitä vaan, nuoruudessani jopa Marmaraa :scared: , Turkin tjms. "lahjaa" maailmalle... Nykyisin luen Glorian ruoka & viini -lehteä ja otan viinivinkkejä aika paljon sieltä. Kuivasta roseeviinistä pidän erikoisesti, vaikka kerran pullon sellaista juotuani multa vietiin lompakko :happyroll:

Suositellaan tähän vaikka helposti muistettava ja ruokailuun sekä seurusteluun sopiva puna-valkoviinipari (kotimaa Etelä-Afrikka):

* KWV Merlot (punkku)
* KWV Chardonnay (valkkari)
Avatar
#14 • • Mimako Guest
Perusviinejä, esim. hanapakkauksissa, pitäisi ehdottomasti myydä ruokakaupoissa. Isoja pakkauksia olisi myös jonkin verran vaikeampi varastaa. Alko voisi keskittyä asiantuntevaan palveluun, joka heillä on lukemani perusteella maailman huipputasoa ja jopa tavallisen ihmisen tarpeisiin nähden ylenpalttista.

Joo ja Krug-samppiksen hinta alas ja äkkiä :excellent:
Avatar
#15 • • ville Guest


Vaikka toi ruuan laitto onkin mulla lähes välttävästi hallinnassa



No niin, eli sitten itse en osaa laittaa ruokaa lainkaan =)
Avatar
#16 • • Salla Guest
mulle kävin vähän samoin kun threadin aloittajalle, ett oon löytäny viinit vasta lähivuosina. espanjalaiset viinit on kyl jeeeeeees :D ja varsinkin meidän suooooosikki PATA NEGRA, maksaa jonku 10 euroo ja hurjan juotavaa, yksi pullo ei riitä millään! valkoviineistä suosikki on afrikkalainen Out of Africa, se on tyyliin unfiltered ja toooosi hyvää ja raikasta.
niin ja oikein kätevää määrällisesti on ostaa sellanen 3 litran viinilaatikko, niistäkin löytyy ihan juotavia.

edit: viinilaatikot roks
Avatar
#17 • • Tapi T Guest

(Bollinger Grande Année 1996), hintaa 62,20e pullo, ja sitä sai kolmella eurolla lasillinen...


Mun täti houkutteli tonne tapahtumaan, mutta päätin loistaa poissaololla univelkaan ja todennäköiseen ryysikseen vedoten. Ois sittenkin pitänyt tulla.
:mad:

joka heillä on lukemani perusteella maailman huipputasoa ja jopa tavallisen ihmisen tarpeisiin nähden ylenpalttista.


Tämä on muuten harvinaisen totta; Alko on hoitanut aivan esimerkillisen hyvin myyjiensä kouluttamisen. Hämmästyttävän suuri osa Alkon myyjistä todellakin tietävät myymistään tuoteista ja osaavat melko hyvin myös antaa vinkkejä käyttöä varten. Muulla kaupan alalla olisi paljon opittavaa Alkon myyjien palvelusta ja asiantuntemuksesta.

viinilaatikot roks


Vaikkei nämä laatikkoviinit mitään kovin kummallisia ole, niin ainakin kotikokille ne tarjoavat riemua yllin kyllin. Mulla on nykyään aina himassa laatikolliset puna- ja valkoviiniä, jotka ovat käytössä aika ahkerasti.

Mitä olisikaan bolognese ilman punaviiniä tai kalasoppa ilman valkkaria?
Avatar
#18 • • Sirius Guest

James Bondin suosikkishamppanjaa (Bollinger Grande Année 1996), hintaa 62,20e pullo, ja sitä sai kolmella eurolla lasillinen... :hah:



Toi James Bondin suosikkimerkki on muuten munkin suosikki kuohuvista. En ole kuohuviinejä ostanut kohta pariin vuoteen sen jälkeen kun rupesin maistelemaan shamppanjoita. Makuero on aivan valtava! Rypäleiden maut erottuu ihan eri tavalla ja maut on todella monivivahteisia. Bollingerin 'perusversio' (special cuvée) maksaa noin 30 euroa ja jos sitä nyt kerran kuussa/kahdessa tulee ostettua niin satsaan kyllä todella mieluusti laatuun. Jääkaapissa on tälläkin hetkellä yksi pullo tuota.

Punaisia juotiin meillä kotona ruuan kanssa paljon, että sitä kautta on tullut opeteltua "manner-eurooppalaisia" tapoja. Aika harvoin tuleekin nykyisin ostettua viinejä muuten kuin ruuan kanssa ja siinä se Alkon osaava hlökunta tuleekin hyvin apuun kun ensin kertoo mitä aikoo päivälliseksi laittaa.

Meillä kun syödään paljon kalaa niin valinta osuu yleensä Sauvignon blancista tehtyihin mahdollisimman kuiviin valkoisiin. Pääsääntöisesti italialaiset ja ranskalaiset on mun suosikkeja. Eivät ole yleisesti yhtä mausteisia kuin esim. espanjalaiset, joten rypäleet pääsee mun mielestä kivemmin esille ja jää sopivasti taka-alalle ruuan makujen suhteen. Voimakkaammat Sauvignon Blancit on muuten aika suvereeni juttu valkohomejuustojen kanssa!

edit: Kätsä vinkki muuten; Alkossa on yleensä keskeisellä paikalla laatikoittain joitakin viinejä. Näistä on todennäköisesti ollut jossain lehdessä mairitteleva arvostelu ja ovat varautuneet menekkiin. Usein aika pomminvarma valinta!
Avatar
#19 • • JussiS Guest

Alko on hoitanut aivan esimerkillisen hyvin myyjiensä kouluttamisen. Hämmästyttävän suuri osa Alkon myyjistä todellakin tietävät myymistään tuoteista ja osaavat melko hyvin myös antaa vinkkejä käyttöä varten. Muulla kaupan alalla olisi paljon opittavaa Alkon myyjien palvelusta ja asiantuntemuksesta.


Jeps, kerran/kaksi kuussa maistettiin uutuusviinejä, jonka lisäksi kerran kuussa oli myymäläkohtainen koulutus jollekin tietylle tuoteryhmälle tai sesonkituotteelle.
Tämän lisäksi uudet myyjät käyvät vuoden aikana n. 3 viikkoa koulutusta jonka aikana maistellaan läpi lähes kaikki Alkossa myytävät tuotteet.
Meidän Alkossa oli vielä sen lisäksi takahuoneessa kaikki uutuuspullot auki, jotta heti niiden tultua sai maistaa viinin.

Kolmessa vuodessa mä ainakin opein viineistä erittäin paljon.
Avatar
#20 • • jesus Guest
Joo kyllä Alkossa osataan.

Itse olen lähinnä punaisten ystävä, vaikka kyllä hyvä valkkarikin maistuu.
Kohtuuhintainen ja miellyttävä seurusteluviini:

E & J Gallo Ruby cabernet.

Sain vuosi pari ameriikan tädiltäni tällaisen ja ihastuin. Nyt viime vkl ilokseni löysin sitä myös Alkosta. No enpä ollut sitä kyllä aiemmin paljon etsinyt.