Basslinestä ja basarista

91 posts, 5 pages, 16,316 views

Avatar
#1 • • Sunrise Guest
Noniin, tästä varmaan oli joskus juttuakin mutta ajattelin, että jos jollain sattuisi olemaan uusia ideoita kuinka saada bassline+basari "yhdistelmään" munaa niin voisi antaa jotain equtus yms vinkkejä. Eli mitä taajuuksia pitäisi korostaa basarissa, entä basslinessä ja mitä pitäisi leikellä pois?
Entä kompuran käyttö jnejne? :D
Kaikkia yleispäteviä vinkkejä olisi kiva saada.

Näitä on kyllä varmasti jauhettu jo moneen kertaan...
Avatar
#2 • • sonni Guest
eikö itse ole kiva kokeilla eri vaihtoehtoja? ettei vain olisi sitten valittu väärää tapaa kuluttaa aikaa. mutta toki jos haluaa, että omat tekeleet kuulostavat jonkun muun tekemältä, en voi millään kirveellä ymmärtää.

jottei mene vinkuofftopikiksi, niin kyllä, nimenomaan puurottamalla yhteen ja ekuttamalla ja kompuroimalla niitä kivoja kombinaatioita saa (omasta mielestäni). mutta siihenhän vastasit jo itse.
Avatar
#3 • • Edited MikkiHiiri Guest
Ohje 1: Kompurat helvettiin
Ohje 2: Hanki kunnon basarisämplejä (perus 909,808 kannattaa
unohtaa ihan samantien)
Ohje 3: Kokeile ;)

Ja jotain equtuksesta:
Basarin murinat tuppaa soimaan jostain 35-100Hz alueelta eniten,
joten jos haluaa basaria esille, niin noita taajuuksia kovemmalle.
Bassline puolestaan dominoi arviolta 100-500Hz aluetta joten jos
sitä haluu esille niin noita taajuuksia kovemmalle. Basslinestä
kannattaa leikata matalimmat taajuudet veks niin ei mene basarin
kanssa puuroksi.
Avatar
#4 • • Edited Juha Vilkamo Guest
Ei tollasia cosmicmanin kirjottaman tyylisiä juttuja oikeen voi minään nyrkkisääntönä pitää (paitsi ohje 3). Oikeita ratkaisuja on loputtomasti. Joihinkin biiseihin sopii mainiosti vaikkapa kaikkien bassotaajuuksien purkittaminen samalle kanavalle ja koko hoidon veto reilusti jonkun pehmeen särkijän läpi. Eli kandee siis vaan ryhtyy kokeileen sitä sun tätä niin lopulta löytyy se juttu mistä diggaa. Ja kaikki on muutenkin ihan biisin tyylisuunnasta kiinni.

..paitsi jos on kyseessä pillurallitrance ja haluaa mahdollisimman potkivan basarin. Tällöin ks. edellisen postin ohje. ;)
Avatar
#5 • • J Raninen Guest
Yks pikkujekku, jota mä oon käyttäny noissa päällekkäisillä taajuuksilla soivissa BD/Bass -jutuissa on esim basson vaiheen kääntö (Invert polarity tms). Yleensä se selkeyttää soundia ja tekee noi helpommaks erottaa toisistaan.
Avatar
#6 • • MikkiHiiri Guest


Ei tollasia cosmicmanin kirjottaman tyylisiä juttuja oikeen voi minään nyrkkisääntönä pitää (paitsi ohje 3). Oikeita ratkaisuja on loputtomasti.



Itse taas pidän laadukkaita rumpusämplejä kunnollisen biitin
tärkeimpänä lähtökohtana. Saa tietty yrittää saada jotain aikaan
paskoillakin sämpleillä, mut valitettavasti mun korvissa ne menee
kategoriaan munaton.. :)
Kunnon basari se olla pitää..
Avatar
#7 • • Pas-2 Guest
4. CM on väärässä.

Hyviä työkaluja basson korostamiseen on olemassa ja valitettavasti nämä työkalut ovat nimenomaan kompressoreita.

Waves Native Gold Bundlessa on todella näppäriä VST plugineita tähän, valitettavasti hintaakin on sitten vastaavasti. Paketin C4:lla tai pelkällä MaxxBass:lla saa mukavasti bassoihin lisää tehoja ja lopullinen kompressointi kannattaa tehdä saman firman L2:lla.

Sampleja ei yleensäkään kannata käyttää mutta pienellä editoinnilla saa 909:stä ja 808:stakin aika järeitä. Tietty jotkut haluavat aika puhdasta 909/808 saundia mutta itse en pahemmin ole puristi kunhan kuulostaa hyvältä.

CM:n ehdottamat 35-100hz ovat AIVAN liian alhaisia jos halutaan bassoihin napakkuutta/tehoa. Isoissa PA-laitteissa yleensä alle 50hz äänet leikellään täysin pois eikä 35hz äänet edes kuulu normaali kotistereoilla. 50-150 olisi järkevämpi alue ja sekin tahtoo olla liian alhainen. Useampia yhtäaikaa soivia bassoääniä kannattaa välttää basson puuroutumisen ja yhdistelmäaaltojen välttämiseksi. Vinyylille masteroitaessa alimmat bassot leikellään pois, CD:llä ei ole niin merkitystä mutta yleensä siinäkin poistetaan kaikki alle 25Hz

Hyvin hyvin pieni reverb bassopäässä voi lisätä jylinän tuntua jos haluaa oikein mureaa ääntä. Pienenpieni särökin voi tehostaa kummasti.

Kaikki Pas-2
Avatar
#8 • • MikkiHiiri Guest


4. CM on väärässä.
Hyviä työkaluja basson korostamiseen on olemassa ja valitettavasti nämä työkalut ovat nimenomaan kompressoreita.



Ja sen kyllä huomaa, jos niitä lähtee käyttämään -> paskasti
kompuroituja biisejä (munaton soundi) lähes kaikki mitä oon kuullu
muiden kuin ammattilaisten tekemänä..

lopullinen kompressointi kannattaa tehdä saman firman L2:lla.



Kotikäyttöön kyllä, mut jos lähetät masterointiin niin lopputulos on
täyttä paskaa jos biisi on valmiiks limitoitu.


CM:n ehdottamat 35-100hz ovat AIVAN liian alhaisia jos halutaan bassoihin napakkuutta/tehoa. Isoissa PA-laitteissa yleensä alle 50hz äänet leikellään täysin pois eikä 35hz äänet edes kuulu normaali kotistereoilla.



Millä vitun pilipalivehkeillä oot oikein kuunnellu ;)
Basari jyrää just koviten tolla 50-80Hz alueella, kattele vaikka
spektrejä. Napakkuutta saadaan jostain 300-1000Hz alueella,
basson murinat taas on tolla alemmalla kaistalla minkä jo
sanoin.


Vinyylille masteroitaessa alimmat bassot leikellään pois, CD:llä ei ole niin merkitystä mutta yleensä siinäkin poistetaan kaikki alle 25Hz



Kyllä. Ja jyrkkä ylipäästö taitaa olla vinyylillä jossain 40-45Hz
tietämillä. Sen lisäks vinyylin bassot monotetaan.
Avatar
#9 • • Pas-2 Guest
Äsh, normaalit kotivehkeet leikkaa jo 100hz alapuolella niin tulee sitten korostettua liikaa ja kuulostaa perseeltä sitten kunnon vehkeillä kuunneltuna. Sama toisinpäin jos on liikaa bassoa (tai mitä tahansa) korostavat laitteet.

Spektrometriin ei ole luottaminen... sama kuin deejii luottaisi bpm mittariin ja tasosäätimeen miksatessaan.

Lopullinen masterointi kannattaa tehdä ulkopuolisella ammattilaisella. Se on aivan totta että paska masterointi voi pilata hyvän biisin. Mikäli epäilee kykyjään kannattaa jättää julkaisematta tai kysyä ammattiapua ;) Mutta tässä tapauksessa ei liene edes tarve saada julkaistua vielä mitään...

Vielä Enemmän Pas-2
Avatar
#10 • • MikkiHiiri Guest


Äsh, normaalit kotivehkeet leikkaa jo 100hz alapuolella niin tulee sitten korostettua liikaa ja kuulostaa perseeltä sitten kunnon vehkeillä kuunneltuna. Sama toisinpäin jos on liikaa bassoa (tai mitä tahansa) korostavat laitteet.



Riippuu kajareista.
Kyllä pienistä hyllykaiuttimistaki pitäis kuuluu vielä nippanappa se
50Hz :)
Mun mielestä konemusan yks peruspiirteitä on jykevä basso, joten
sitä tulis kuulua jossain määrin =)

nojoo, mun kommentit taas on ehkä "hieman" epäselviä, mut
nää sunnuntait on tälläsii :D
Avatar
#11 • • Daniel Braun Guest


Spektrometriin ei ole luottaminen... sama kuin deejii luottaisi bpm mittariin ja tasosäätimeen miksatessaan.



Sori OT, pakko sanoa:

Hei, jokainen dj:hän luottaa tuohon BPM mittariin kuin pappi raamatun käskyihin... :D Tasomittarit ovat jumalani...

BTW: miks hitossa tota masterointia aina jaksetaan jauhaa? Jos himamuusikko ei kykene itse tekemään kunnollista masterointia, ja hän kuitenkin tahtoo saada biisistään jonkinmoista palautetta esim. täältä, onko hänen aivan pakko lähettää biisinsä ammattilaisen masteroitavaksi? ;) Niin hemmetin useasti näkee ihmisten dissaavan masteroinnin laatua, eikä loppupeleissä ollenkaan kiinitetä huomiota itse biisiin. Selvähän se että "pienellä" kokemuksella ei mitään ammatilaistasoisia masterointi operaatioita suoriteta. Eikös olis parempi että edes biisin raakileversio uskallettaisiin laittaa arvosteltavaksi, jotta siihen voi tehdä muutoksia/viilauksia/parannuksia/yms.??

Onhan se masterointi todellakin tärkeä osa tuotantoa, sitä en mene kiistämään. Mutta, demo-puolen tuotoksista tuskin pahemmin tarvitaan suurenluokan ammattimasterointi osaamista.... Eikös?
Avatar
#12 • • Daniel Braun Guest



Mun mielestä konemusan yks peruspiirteitä on jykevä basso, joten
sitä tulis kuulua jossain määrin =)

nojoo, mun kommentit taas on ehkä "hieman" epäselviä, mut
nää sunnuntait on tälläsii :D




Tota, joo... Pakko taas kirjoittaa. :p Niin, jykevä basso on kyllä tanssittavamman kaman ehdoton juttu, mutta "konemusiikki" nimityksenä on niin hemmetin laaja että en menis kuitenkaan yleistämään noin radikaalisti kuin sinä CM.

Sanavalinnan pilkunnussimista. Tiedän. :D
Avatar
#13 • • Edited Juha Vilkamo Guest
edit: noni tos alhaallahan lukeekin kaikki olennainen
Avatar
#14 • • MikkiHiiri Guest
No ok ois pitäny sit sanoo "tanssimusiikki" ;)

Ps. viimonen viesti tänne ever
Avatar
#15 • • osenoko Guest


Hyviä työkaluja basson korostamiseen on olemassa ja valitettavasti nämä työkalut ovat nimenomaan kompressoreita.



En ymmärrä minkä takia lähtökohtaisesti pitäisi valita basso / basarisoundiksi sellainen joka vaatii ylenmääräistä tweakkausta? Paskasta ei saa konvehtia, olen CM:n kanssa täysin samaa mieltä että originaalisoundin pitää olla kyllin hyvä lähes sellaisenaan, mieluummin siten että sen saa upotettua mixiin leikkaamalla, ei korostamalla taajuuksia.

Kukin tietysti tyylillään - olen huomannut että lähes kaikki aloittelevat musiikintekijät lähtevät siitä olettamuksesta että joka soundiin pitää heittää kaikki mahdolliset plugarit ja efektit kehiin että se olisi kelvollinen, ja koko paska vielä -6 dB brickwall-limitoinnin läpi. Lopputulos harvoin mairittelee korvia.
Avatar
#16 • • Edited 029 Guest
Hmm,

Mä ainakin oon täysin samaa mieltä Juha Wilkamon ja CM:n kanssa, mutta noita eri tapoja tulee varmasti vaan soveltaa aina tilanteen mukaan. Mut tässä 1 kick-ka minkä oon itse havainnu aika toimivaks...

->Basari TC nativen DeX plugarin läpi. Output leveli about 30% siitä mikä se alunperin oli ja sit Automeikkaus vaan päälle.

Siitä sit vaan laittaan kohtuullisen väkivaltasia arvoja tresholdiin ja ratioon. hiukkasen holdia kannattaa myös olla ja tottakai release vaikuttaa myös että kokeilla kannattaa. Muuten uskomatonta on kans että ihan puhdas lömppö909basarikin paranee tolla aikasta muikeeks ;)

TC Worksin saitti taitaa tosin olla alhaalla ettei demoo saa varmaan just tällä sekunnilla ladattuu...

mjoop... riippuu tietty mistä pitää ..;) mut testatkaa ihmeessä jos pääsette ton dexin pariin ja diggaatte napakkaa kikkiä.
Avatar
#17 • • Edited Sunrise Guest
Kiitos hyvistä vinkeistä :D
Noista oli oikeesti paljon hyötyy verratessa omiin havaintoihin ja kokemuksiin ;)
Avatar
#19 • • OSC8 Guest


Ohje 2: Hanki kunnon basarisämplejä (perus 909,808 kannattaa
unohtaa ihan samantien)



Oh, true true.. Ehdottomasti kickin pitää olla lähtökohtaisesti parhain mahdollinen. Asian voisi ilmaista vaikka niin, että biisi pitää ikäänkuin rakentaa potkurummun ympärille, eikä toisinpäin.

Itselläni on kovalevyllä megatavuittain kickdrumeja, mutta käyttökelpoisia niistä on vain kaksi-kolme itsetehtyä (okei yks niistä on saatu lahjana todella asiansa osaavalta taholta). Sellaiset löysät 808-pörähdykset kyllä voi unohtaa, valmiiks tviikatut samplet on kyllä parhain tie onneen.

Niin ja loppuun disclaimeri ettei kellään vaan mee herne nenukkiin liian syvälle; em. teksti pätee vain pillurallitranseen (joka on mun tyyli, ja taitaa muuten olla tuon CM:nkin ;) ), ei tietenkään aidon konemusaconnisseur:in musiikkiin
Avatar
#20 • • CJDaft Guest
Eipä kukaan tainnut nostaa multiband-kompuroita tuonne bd/bass -masterointiin...Kannattaa kokeilla!

Tietty kannattaa myös kattoo minkä tyyppistä bd+basso-yhdistelmää meinaa yhdessä käyttää - jos se on jo alunperin munaton juttu, ei siitä kyllä munakasta saa masteroimallakaan oikein mitenkään tai sitten pitää olla tosi gurko masteroimaan!

Hyvät samplet/soundit kaiken A&0.

Tanakkaa saa kyllä aikaan ilman minkäänlaista masterointiakin, jos vaan osaa käyttää ideansa oikein...Ja samaan hengenvetoon sanottakoon että suuressa osassa sample-kokoelmista on jo käytetty jonkin verran kompressointia, joten se periaatteessa on jo jollakin perusasteella suoraan käytettävää kamaa ilman mitään muita efektointeja.

Enemmän kyllä kiinnostaa se miten porukka saa kaikki nuo keskialueen kilkkeet kohdalleen. Niistähän ne teemat kuitenkin biiseissä yleensä koostuu.

CJDaft