Basslinestä ja basarista

91 posts, 5 pages, 16,313 views

Avatar
#41 • • 029 Guest

Minkä helvetin takia täällä väitellään (kinastellaan ) miksauksesta ja masteroinnista, asioista joiden tekemiseen vaaditaan osaamista, kokemusta ja ehkäpä jopa alan koulutusta! :o

Olisi kiva tietää onko täällä ketään kuka olisi esim. opiskellut koulussa miksausta/masterointia/post production juttuja?



Mä opiskelen alaa at the moment (ja varmasti moni muukin täällä) mutta->

Mun mielestä kannattais kyllä ennemmin kuunnella sellasten tyyppien vinkkejä ketkä on oikeesti nähneet miten homma toimii biisin teon varrella, ovat levyttäneet ja tehneet helvetisti hyvää saundia (kuten esimerkiksi MikkiHiiri tai Triip).
Avatar
#42 • • OSC8 Guest

Jeps, mut ainakin mun luurit antaa jonkin verran anteeksi sitä puuroutumista joka korostuu normaalissa huoneakustiikassa. Eli tosi fätti bassolinja ja tuhti basari onkin kajareista pelkkää mössöä.



Joo siis en mäkään pysty mitenkään miksaan biisiä pelkillä korvakuulokkeilla, jos sä sitä meinasit.

Mut oli se bassolinja fätti tai ei, niin luureilla kuulee kyl heti et soiko ne bassot päällekkäin vaiko ei :)
Avatar
#43 • • OSC8 Guest

En ymmärrä minkä takia lähtökohtaisesti pitäisi valita basso / basarisoundiksi sellainen joka vaatii ylenmääräistä tweakkausta? Paskasta ei saa konvehtia, olen CM:n kanssa täysin samaa mieltä että originaalisoundin pitää olla kyllin hyvä lähes sellaisenaan, mieluummin siten että sen saa upotettua mixiin leikkaamalla, ei korostamalla taajuuksia.



Jukupätkä kun on niin naulankantaan sanottu.

Tosta bassojen leikkaamisestahan on muuten ollut toisessa topikissa juttua, mutta sanotaan se vielä tässäkin: paras tapa korostaa bassoa on leikata sitä :)



Kukin tietysti tyylillään - olen huomannut että lähes kaikki aloittelevat musiikintekijät lähtevät siitä olettamuksesta että joka soundiin pitää heittää kaikki mahdolliset plugarit ja efektit kehiin että se olisi kelvollinen, ja koko paska vielä -6 dB brickwall-limitoinnin läpi. Lopputulos harvoin mairittelee korvia.



Kompura on kyl varmaan helpoiten yli/väärinkäytetty dynamiikkaprosessori jonka oikeenlainen käyttäminen vaatii melkosesti treeniä. Imho mä en ole itekkään päässyt siinä vielä vihreetä vyötä pidemmälle. Mut mä veikkaan että yks syy tähän yliprosessointiin on sekin, et nykyään jengi kuuntelee niin paljon radioita ja nettimiksauksia/taltiointeja joissa on lähes järjestään kaikki vedetty niin maksimaalisen lyttyyn ettei mitään rajaa. Sitten kun tohon vielä lisätään nykysterkkojen ihme tilaprosessoinnit yms "tarpeelliset" toiminnot niin ei ihme että se soundi (jota sä kokoajan kuulet) tarttuu tosi helposti omaan kompurointityyliin -> överiks menee ja kovaa.


Mä en voi millään tapaa suositella valmiin kickdrum -sämplen kompressointia, koska se todellakin muuttaa iskun dynamiikkaa (nimensä mukaisesti) "rännimäiseksi", ilman selkeää attackia. Se kuulostaa todella helposti sit reippaan "tump-tump-tump" sijaan sellaselta "ooomph-oooomph-oooomph" venytetyltä soundilta. Pahimmillaan kickit kompuroidaan niin lyttyyn että ne vois yhtä hyvin olla tasapaksuja siniaalto-tuuttauksia.

Tätä on tosi säälittävää yrittää tälleen tekstillä selittää, mut no.. :scared::scared:

Mun vinkki olis et jättäkää se kick ( / kickit ;) ) rauhaan sinne pohjalle (omaa järkee tietysti saa käyttää) ja miksatkaa ikäänkuin muu biisi sen ympärille. Kaikki muukin toimii biisissä sit paremmin :)
Cutoff

Posts: 14

#44 • • Cutoff


Mun vinkki olis et jättäkää se kick ( / kickit ;) ) rauhaan sinne pohjalle (omaa järkee tietysti saa käyttää) ja miksatkaa ikäänkuin muu biisi sen ympärille. Kaikki muukin toimii biisissä sit paremmin :)



No juu kyllä. Itse haen EQ:lla ja kompressorilla kahden basarin välille hyvää iskua ja balanssia (sellanen matala siniaaltomainen ja ja sit napakka ja iskevä).
Sehän on tosiaan kyllä, että kuinka pitkälle pystyy säilyttämään basarin iskevänä, kun aletaan latomaan biitin päälle muita soundeja. Basari ei mulla aiheuta niin suurta päänvaivaa kuin esim. snare.
Avatar
#45 • • R24 Guest


en oo kyllä ite vielä löytänyt kompuraa, joka parantaisi soundia (Vai onks
mul sit liian hyvät samplet parannettaviks ;D). Kyllä se yleensä latistaa
esim bassoja. Oon ite onnistunu välttää kompuran rummuissa vetämällä
samplet erikseen sen läpi, jotka sitä tarttee. Lopputuloksessa kuuluu
napakkuus eikä botne katoa. Demos Tracksissa kuulee jatkuvasti
ylikompuroituja biisejä. Niinkuin Serotone sanoi, jos miksaus vaatii
masterkompuroita jne kuulostaakseen hyvältä, on miksaus päin helvettiä.



?????????????????????????????
Nyt kyllä tarkoitat varmasti jotain juustotransen ug alalajia (tai mitä sä nyt ikinä teetkään ;))

Enpä oo vielä ikinä kuullut ettei "oikeassa" miksauksessa käytettäisi masterkompuraa. Tunnen kuitenkin usemman ammatikseen musiikkia miksaavan enkä usko että kenellekkään tulisi edes mieleen miksata ilman masterkompuraa. HUOM! Nyt puhutaan kompuroista EI limittereistä kuten L1 jne. Tottakai on mahdollista ylikompuroida masteria, jos et saa master kompuraa soimaan hyvin, on vika käyttäjässä ei metodissa. Silloin ei tod. kandee käyttää masterkompuraa jos ei tiedä mitä sillä tehdään.

Mut mä en teekkään "digitaalitrancea" joten voi hyvinkin olla mahdollista että siinä on muutenkin niin vähän dynamiikkaa ettei mitään masterkompuraa tarvitse. Mutta ei kandee mennä sanomaan tota yleistäen, koska masterkompuraa tarvii kuitenkin 98% musiikista.

Levymasteroinnin tarkoitus on saada levyn biisit soimaan sopusoinnussa keskenään. Jos biisi ei soundaa miksauksessa hyvältä, on on turha odottaa masteroinilta ihmeitä.
Avatar
#46 • • MikkiHiiri Guest

Enpä oo vielä ikinä kuullut ettei "oikeassa" miksauksessa käytettäisi masterkompuraa. Tunnen kuitenkin usemman ammatikseen musiikkia miksaavan enkä usko että kenellekkään tulisi edes mieleen miksata ilman masterkompuraa. HUOM! Nyt puhutaan kompuroista EI limittereistä kuten L1 jne. Tottakai on mahdollista ylikompuroida masteria, jos et saa master kompuraa soimaan hyvin, on vika käyttäjässä ei metodissa. Silloin ei tod. kandee käyttää masterkompuraa jos ei tiedä mitä sillä tehdään.



Varmaan toi riippuu tyylistäkin aika paljon. Mitäs masterkompuralla voi
sitten saada aikaan mitä ei muuten saisi? (jos nyt puhutaan
tasatahtijumputuksesta, ei rockista)

Mut mä en teekkään "digitaalitrancea" joten voi hyvinkin olla mahdollista että siinä on muutenkin niin vähän dynamiikkaa ettei mitään masterkompuraa tarvitse. Mutta ei kandee mennä sanomaan tota yleistäen, koska masterkompuraa tarvii kuitenkin 98% musiikista.



Puhuttaessa nyt trancesta.
Masterkompuraa yms shittejä ei mielestäni ehkä kaikki tartte sen takia,
kun tän päivän trancessa soundia hiotaan niin VITUN paljon ennen ku se
on valmis ja lopputulos kuulostaakin sitten erittäin muhkeelta. Useissa
tapauksissa masteroijalle ei jää juuri mitään muuta tehtävää kuin pistää
volaa kovemmalle. (Sit on tietty noita nimeltä mainitsemattomia
masteroijia, jotka pilaa koko soundin lisäämällä sinne väkisin omaa
paskaa;))

Olkoon toi nyt sitte vaikka oma alagenrensä tossa hommassa, mut
se ainaki toimii, sellaisillakin, jotka ei omista vähintään nelinumeroisen
summan maksavaa kompuraa.

Ja totta puhut dynamiikasta. Siks (yleistäen) trance, tekno, house, jne
toimii nykyäänkin vielä vinyyliltä soitettaessa, kun dynamiikan käyttö on
pientä. Ambientia, klassista jne onkin jo aika paska soitella muuten ku
vähintään CD-tasoisena äänenä.

edit:lisää lisäyxiä

Lisätään tänne loppuun nyt vielä että en oleta, että tällä sivustolla
kysyjillä ois valmiina huippuhifityökalut, joten mun vinkit täällä on yleensä
tyyliin tee-se-itse, koska oon kaiken opetellu tekemään ite ilman mitään
vitun kalliita työkaluja ja mielestäni oon saanu soundaamaan samalta kun
ois käytetty niitä kalliita työkaluja.
Avatar
#47 • • R24 Guest


Mitäs masterkompuralla voi
sitten saada aikaan mitä ei muuten saisi? (jos nyt puhutaan
tasatahtijumputuksesta, ei rockista)



Jatketaan vielä hieman täälläkin.
Kun biisiä soitetaan radiossa tai PA:sta sitä kompuroidaan/limitoidaan aika rankasti. Silloin basso-basari-muut suhde muuttuu. Miten voit tietää/hallita sitä muutosta ilman masterkompressoria? Jos tunnet masteroijan hyvin ja tiedät mitä se tekee biisillesi, niin voit jättää mixdownissa masterkompuran pois, niin esim mä teen jos tiedän kuka biisin masteroi ja pääsen ite siihen vaikuttamaan (mun biisejä siis kompuroidaan, kaistakompuroidaan ja limitoidaan aika rankasti masteroinnissa), mutta tarvitsen kuitenkin miksauksessa masterkompuraa jotta tiedän missä mennään. Kun tutut lähettää biisejä Ruotsiin masteroitavaksi, niin ne laittaa mukaan kompuroidut ja kompuroimattomat versiot joista masteroija voi sitten käyttää mitä haluaa.

Kyllä varmaan aloittelijalle on helpompaa käyttää masterkompuraa kuin yrittä miksata ilman sitä ja ihmetellä miksi mixi ei potki. Liikaa ei kandee kopuroida. Perusmiksiin Kompuralla -2-4db ja L1:llä -3db niin ei mee soundi vielä vituiksi mutta tulee lisää muhkeutta (siis kotimiksiin ei premasteriin).


Lisätään tänne loppuun nyt vielä että en oleta, että tällä sivustolla
kysyjillä ois valmiina huippuhifityökalut, joten mun vinkit täällä on yleensä
tyyliin tee-se-itse, koska oon kaiken opetellu tekemään ite ilman mitään
vitun kalliita työkaluja ja mielestäni oon saanu soundaamaan samalta kun
ois käytetty niitä kalliita työkaluja.



Mun niksien lähtökohta on ihan sama, samat waretetut pluggarit täällä on kaikilla kuitenkin ;)

Asinoa hifistely osa mitä suosittelen kaikkien setuppiin on PowerCore DSP kortti. Yhtä hyvälaatuista reverbiä ei saa aikaiseksi vielä näillä prossunopeuksilla.

Sano MH pari hifitrance biisiä jotka on sun mielestä hyvin miksattuja/masteroituja, niin käyn mielenkiinnosta kuuntelemassa.
Avatar
#48 • • MikkiHiiri Guest

Jatketaan vielä hieman täälläkin.
Kun biisiä soitetaan radiossa tai PA:sta sitä kompuroidaan/limitoidaan aika rankasti. Silloin basso-basari-muut suhde muuttuu. Miten voit tietää/hallita sitä muutosta ilman masterkompressoria? Jos tunnet masteroijan hyvin ja tiedät mitä se tekee biisillesi, niin voit jättää mixdownissa masterkompuran pois, niin esim mä teen jos tiedän kuka biisin masteroi ja pääsen ite siihen vaikuttamaan (mun biisejä siis kompuroidaan, kaistakompuroidaan ja limitoidaan aika rankasti masteroinnissa), mutta tarvitsen kuitenkin miksauksessa masterkompuraa jotta tiedän missä mennään. Kun tutut lähettää biisejä Ruotsiin masteroitavaksi, niin ne laittaa mukaan kompuroidut ja kompuroimattomat versiot joista masteroija voi sitten käyttää mitä haluaa.



Aiwan. Nyt tajusin pointtisi. Omista tapauksista n.75% (tän vuoden puolella) on kuitenkin käynyt
niin ettei soundi ole muuttunut oikeastaan miksikään masterointivaiheessa.
Ainoastaan volkat on kaakossa (lähes vastaavalla tavalla kun pistettäs
kotioloissa pelkkää L2:sta perään) ja pientä equtusta ja selvennystä
yleissoundissa mitä ei oo ite jaksanu tehdä (softat esim tuntuu korostavan
helposti yläkeskiääniä). Bassot ja biitit on valmiiks kompuroidun kuuloisia
jo ennen masterointia, vaikkei niissä kompuraa olekaan. Ts.
masterkompura perässä ei itelläni ainakaan paljoa hyödytä. Lähinnä voi
testata kuinka paskalta ääni kuulostais radiossa.


Kyllä varmaan aloittelijalle on helpompaa käyttää masterkompuraa kuin yrittä miksata ilman sitä ja ihmetellä miksi mixi ei potki.



Joo voit olla oikeassa kyllä.


Asinoa hifistely osa mitä suosittelen kaikkien setuppiin on PowerCore DSP kortti. Yhtä hyvälaatuista reverbiä ei saa aikaiseksi vielä näillä prossunopeuksilla.



Tota en oo vielä ite päässy testaa. Vois pistää hankintalistalle, sen verran
positiivista kommenttia tost oon kuullu.


Sano MH pari hifitrance biisiä jotka on sun mielestä hyvin miksattuja/masteroituja, niin käyn mielenkiinnosta kuuntelemassa.



Onhan noita paljon. Huippuluokan soundia trancessa ja ylipäätään äänenlaatua
mielestäni edustaa kyllä esim Anjunabeatsin tuotokset (Above&Beyondin remixit esim).
Soundi on vaan niin vitun puhdas, lämmin ja potkiva kuin olla ja voi.
Masteroinnin laatu (Masterpiece) on äärimmäistä huipputasoa IMO, jää
Cuttingroomit jne kateudesta vihreiks.
John Askewillä on kans aika muheva soundi tällä hetkellä. Ja Ronski Speedin
osa tuotoksista kanssa (Sun Decade, Aly & Filan remix jne)

lisää offtopiccia:

Ja mitä tulee vielä tohon trancen tuottajien dissaukseen niin kolmessa
vuodessa (2000-2003) trancen soundi on menny valovuoden edelle
verrattuna mitä se oli sitä aiemmin koskaan kehittyny. Kaikki ennen 2000
lukua tehdyt trancebiisit kuulostaa soundillisesti aika paskalle. Monien
dissaus perustuu just niihin biiseihin, kun lopettivat tuolloin kyseisen
genren kuuntelemisen viimeistään. Tänä päivänä arvostetaan tuotannon
laatua aiempaa huomattavasti enemmän (vois asiasta kiittää esim just
Above&Beyondia kun jätkät tuli ja pisti koko trancen soundin
tuotannollisesti uuteen uskoon maailmalla) ja se asettaa kovat
vaatimukset etenkin uusille tekijöille. Tranceskenessä usein ei enää riitä hyvä biisi,
vaan sen pitää olla VITUN hyvän kuuloinenkin tai on turha unelmoida
diilistä (labelkohtaisia poikkeuksia tulee kyllä läjä mieleen). Tällä hetkellä
omissa korvissa kuulostaa paskalle aika moni tuotanto kaikissa genreissä
viimevuodesta taaksepäin mitä oon kuullu (ja mitä vanhemmaks mennään
sen paskemmalta kuulostaa) paitsi bile PA:lla, jossa soundi on niin
epäselvää et se sotkee kivasti tuotannon vikoja .
Enkä väitä ettei tänäpäivänäkin olisi useat piisit paskan kuuloisia.
Tekniikka kehittyy ja tuottajat sen perässä. Elektronisessa
tanssimusiikissa tuotannon tason harppaus on ollut melkoinen viimeisen
10v aikana (ekana oli ehkä house jne, sitten ehkä teknompi ja viime
vuosina trance), rock-puolella ei oo paljoa tapahtunut tossa ajassa, paitsi
Suomen tuottajilla/bändeillä. Eikä käy kieltäminen ettei kaupallisuus ois
ollu yks parantavista tekijöistä.

Tämmöstä tällä erää :) ja sori offtopic

edit:lisäilyjä vaihteeks
Avatar
#49 • • Tuppu_ Guest
Kyllä ainakin trancea vääntäessä rummut saa tehtyä helpommin, jos käytössä olevat samplet ovat jo suurimmaksi osaksi valmiiksi prosessoituja. Jos joku kick esim. ei käy biisiini, kasailen parista kickistä uuden ja ehkä ajan jonkun kompuran läpi, mutta en kyllä ala säätämään kompuroiden kans sen suuremmin, koska monet samplet on aika pitkälle kompuroituja, eikä niihin saa kuin jotain naksetta lisää ja silloin niistä tulee munattomia. Myönnän, en ole mikään guru käyttämään kompuraa, mutta osaan silti käyttää. Ennemmin vaan valitsen jotain sampleja, jotka ovat jo valmiiksi hyviä. Säästyy suuremmalta hampaiden kiristelyltä.

Suurempi ongelma mielestäni on tässä aiheessa se, mistä saa hyviä rumpusampleja, varsinkin kick + clap, joita yleensä eniten joutuu hieromaan. Toinen ongelma on, millä tehdä bassline? Itse olen käyttänyt kahta sample-cd:tä rumpuhommiin ja basslinea tehnyt pro53:lla, es1:llä ja es2:lla. Lisäksi munakkaita basslineja irtoaa oikeista analogeista, joita aionkin käyttää jatkossa enemmän.
Avatar
#50 • • Jukka I Guest

Itse olen käyttänyt kahta sample-cd:tä rumpuhommiin...



Jos saa udella niin mitkä? Dance Megadrums 2?
Avatar
#51 • • MikkiHiiri Guest

Suurempi ongelma mielestäni on tässä aiheessa se, mistä saa hyviä rumpusampleja, varsinkin kick + clap, joita yleensä eniten joutuu hieromaan



Juu. Etenkin kunnollisen clapsin tekeminen vie muusikon parhaimmillaan
hermoparantolaan :) Ite käytän säröä helvetisti ja eq:ta. Basareja tulee
tehtyä 3-5 eri basarien yhdistelmistä.
Avatar
#52 • • gerry Guest

Suurempi ongelma mielestäni on tässä aiheessa se, mistä saa hyviä rumpusampleja, varsinkin kick + clap, joita yleensä eniten joutuu hieromaan



Juu. Etenkin kunnollisen clapsin tekeminen vie muusikon parhaimmillaan
hermoparantolaan :) Ite käytän säröä helvetisti ja eq:ta. Basareja tulee
tehtyä 3-5 eri basarien yhdistelmistä.



Ahaa... Luin innolla koko tämän aihealuen läpi ja sain paljin uusia ajatuksia... Varsinkin Mikki Hiiren kommentti trancen kehittymisestä 3 vuoden aikana oli NIIN totta kun ikinä voi olla! Olen huomannut aivan samaa... Mut osaltaan johtuu siitä et softat kehittyy ja tehdäänhän trancea paljon tietokoneilla (aikakin mixaukset) joten kiitos kehittyneille prosessorinopeuksille/monipuolisille ohjelmille myös soundi on muuttunut saunattomaksi ennen tyypillisille ON/OFF efekteille.

Mutta nyt itse kysymys... Hyvä basari? Mitä MH sanoit et teet basarin 3-4 eri basarista? Käsitykseni on ollut et: twiikatan YHESTÄ basarisamplesta EQttamalla/kompuroimalla (jälkimäinen on ehkä vähän turhaa) se oikea... Mut jos se tehdään niin monesta niin mitkä ovat hyvät asetukset. Luulis et 3riittää?

Basari 1: Varmaankin alataajuudet 45-60hz
Basari 2:Keskiäänet
Basari 3: Yläpää

Mutta kikin tekeminen monesta basarist oli oikeesti mulle uutta vaik trancea oon vääntänyt jo monia vuosia :happyroll: Onko se ihan vakio käydäntö?? Ilmankos se mun kikki on aina niin munaton ollut :hah:
Avatar
#53 • • nrg Guest


Ja totta puhut dynamiikasta. Siks (yleistäen) trance, tekno, house, jne
toimii nykyäänkin vielä vinyyliltä soitettaessa, kun dynamiikan käyttö on
pientä. Ambientia, klassista jne onkin jo aika paska soitella muuten ku
vähintään CD-tasoisena äänenä.



Miten ison dynamiikan vinyylille saa? CD:llehän taitaa mennä n. 96 dB luokkaa.

"sampleratea" vinyylille saa huomattavasti enemmän kuin cd:lle.. 122 kHz ääniä väitti eräs lafka prässänneensä.. ja kehottivat viemään koiran pois samasta huoneesta kun kuuntelee ko. levyä :)
Avatar
#54 • • nrg Guest


Ja älkää nyt kuvitelko noista matalista taajuuksista mitään ufojuttuja. Jos esim vinyylille halutaan, joudutaan ne leikkaan anyway pois.



Lueskelin juuri eilen huvikseni juttua vinyylien painamisesta, ja vinyylille masteroinnista, ja löysin maininnan, että alle 400 Hz äänet pitäisi olla monona (ja samassa vaiheessa), mutta mistään "alarajasta" taajuuksille ei mainittu mitään.

Varsinaisesti vinyylin taajuusvastehan alkaa n. 7 Hz kohdalta?

Mitä matalampia taajuuksia (ja mitä voimakkaampana), sitä enemmän vievät tietysti tilaa..

Eli miksi esim. alle 40-50 Hz taajuudet pitäisi filtteröidä pois vinyyliltä?

Kertokaas miten tuo on, kun olette asiaan kuitenkin perehtyneet :)

Monestihan on käytössä paskaa PA:ta, jotka eivät toista (kunnolla/ollenkaan) alle 40-50 Hz ääniä, mutta eikai se nyt ainakaan pitäisi olla syy jättää painamatta matalia taajuuksia..
Avatar
#55 • • MikkiHiiri Guest

Mut jos se tehdään niin monesta niin mitkä ovat hyvät asetukset. Luulis et 3riittää?

Basari 1: Varmaankin alataajuudet 45-60hz
Basari 2:Keskiäänet
Basari 3: Yläpää



No suunnilleen tollein teen ite just, mut yleensä ekaan 3 basarin
yhistelmään ei oo tyytyväinen ni joutuu tekee siitä basarista taas jonkun
kaistan ja lisäämään sinne muita sekaan. :)

Miten ison dynamiikan vinyylille saa? CD:llehän taitaa mennä n. 96 dB luokkaa



Joo CD-ääntä tallennettaessa max dynamiikka on 96dB.
Vinyylistä ei mitään tietoa.. heittona sanoisin että vois olla max 50-60dB:tä??
Avatar
#56 • • MikkiHiiri Guest

"sampleratea" vinyylille saa huomattavasti enemmän kuin cd:lle.. 122 kHz ääniä väitti eräs lafka prässänneensä.. ja kehottivat viemään koiran pois samasta huoneesta kun kuuntelee ko. levyä :)



No samplerate on vinyylillä periaatteessa ääretön koska se on analoginen
Avatar
#57 • • nrg Guest

"sampleratea" vinyylille saa huomattavasti enemmän kuin cd:lle.. 122 kHz ääniä väitti eräs lafka prässänneensä.. ja kehottivat viemään koiran pois samasta huoneesta kun kuuntelee ko. levyä :)



No samplerate on vinyylillä periaatteessa ääretön koska se on analoginen



Aivan. 122 kHz äänien tallentamiseen digitaalimaailmassa tarvittaisiin 244 kHz samperate. Huh.

Ei sillä että yrittäisin sanoa, että tuollaisia ääniä tarvittaisiin (tanssi) musiikissa :)
Avatar
#58 • • gerry Guest

Mut jos se tehdään niin monesta niin mitkä ovat hyvät asetukset. Luulis et 3riittää?

Basari 1: Varmaankin alataajuudet 45-60hz
Basari 2:Keskiäänet
Basari 3: Yläpää



No suunnilleen tollein teen ite just, mut yleensä ekaan 3 basarin
yhistelmään ei oo tyytyväinen ni joutuu tekee siitä basarista taas jonkun
kaistan ja lisäämään sinne muita sekaan. :)



Ahaa! Entäs haitsut/clapit... Kannataaks niitäkin olla monta päällekkäin? Siis joooo.... myönnän et se on mulle KOKONAAN uusi juttu joten for gimmie:)
Avatar
#59 • • MikkiHiiri Guest

Ei sillä että yrittäisin sanoa, että tuollaisia ääniä tarvittaisiin (tanssi) musiikissa



Niin ja sehän ei vaikuta pelkästään >20kHz äänien tallentamiseen vaan
myös alempien äänien tarkkuuteen. Sekin vois olla yks hyvä syy, miks
vinyyli kuulostaa niin paljon paremmalta ainakin tietyissä tapauksissa
(eli niissä, joissa ei tule vinyylin toiston rajat vastaan), eli CD-ääni ei olis
riittävän tarkkaa ihmisen kuuloon nähden tmv.. mene ja tiedä.

Sit kun mennään hifistelyyn, niin tuli mieleen että joku professori joskus
vuosia sitten mainitsi että CD-äänen 44,1kHz sampleraten pitäisi olla
400kHz ja bittisyys 24bit 16bit sijaan niin sitten alkais tallenteet olemaan
vasta HiFiä :) Siitäkin kiistellään, onko >120kHz äänien yläpuolella
"elämää" eli jotain, joka vaikuttaa vielä ihmisen kuuloalueeseen jota ei
kuitenkaan pystytä pienemmillä samplerateilla ottamaan talteen.

Menipäs offtopiciks. Missäs on plattarin hifi-topic? :)
Avatar
#60 • • nrg Guest

Ei sillä että yrittäisin sanoa, että tuollaisia ääniä tarvittaisiin (tanssi) musiikissa



Niin ja sehän ei vaikuta pelkästään >20kHz äänien tallentamiseen vaan
myös alempien äänien tarkkuuteen. Sekin vois olla yks hyvä syy, miks
vinyyli kuulostaa niin paljon paremmalta ainakin tietyissä tapauksissa
(eli niissä, joissa ei tule vinyylin toiston rajat vastaan), eli CD-ääni ei olis
riittävän tarkkaa ihmisen kuuloon nähden tmv.. mene ja tiedä.



Totta tämäkin. Olettaen, että se vinyylille painettu materiaali on cd:tä laadukkaampaa. Jos painaa CD:ltä vinyylille, niin ei tietenkään ole vinyylin isommasta "sampleratesta" mitään hyötyä.

Ja tuosta maximi-dynamiikasta tuli mieleeni, että eipä silläkään ole loppujen lopuksi hirveästi merkitystä, kun suurin osa levyistä masteroidaan nykyään niin, että ne on kokoajan lähes täysillä ja isoja droppeja maximi-tasosta ei tule.. ja pyritään vielä kompressoimaan muutenkin mahdollisimman kovalle kaikki taajuudet :)



Sit kun mennään hifistelyyn, niin tuli mieleen että joku professori joskus
vuosia sitten mainitsi että CD-äänen 44,1kHz sampleraten pitäisi olla
400kHz ja bittisyys 24bit 16bit sijaan niin sitten alkais tallenteet olemaan
vasta HiFiä :) Siitäkin kiistellään, onko >120kHz äänien yläpuolella
"elämää" eli jotain, joka vaikuttaa vielä ihmisen kuuloalueeseen jota ei
kuitenkaan pystytä pienemmillä samplerateilla ottamaan talteen.

Menipäs offtopiciks. Missäs on plattarin hifi-topic? :)



Jep! :)