Basslinestä ja basarista

91 posts, 5 pages, 16,311 views

Avatar
#21 • • Edited 029 Guest


Hyvät samplet/soundit kaiken A&0.



toi on siis aivan totta. Ei sämplejen käyttämisessä mitään vikaa oo ja itsekin tykkään niillä tehdä, mutta siitä huolimattas ois kyl vinkee osata säätää ihan lennosta jonkun tietyntyylinen basari :) rokkais kyl...
Avatar
#22 • • kytkönen Guest
sitä low pass filtterii kantsii kokeilla eri samplejen kanssa
Avatar
#23 • • Happo Guest



Ei sämplejen käyttämisessä mitään vikaa oo ja itsekin tykkään niillä tehdä, mutta siitä huolimattas ois kyl vinkee osata säätää ihan lennosta jonkun tietyntyylinen basari :) rokkais kyl...


Jep, rumpusämpleillä saa nopeasti biitit aikaiseksi, koska ne on yleensä prosessoitu valmiiksi hyvin. Mä en silti halua käyttää sampleja rummuissani. Yhtä hyvin voisi etsiä kaikki synasounditkin sampleina netistä tai sample-cd:ltä, mutta syntikkafriikkinä haluan tehdä ne itse, kuten myös rummut. :) Rumpusynillahan ne sampletkin on joku alunperin tehnyt... ;)

Vaikka koneella olisi kuinka iso rumpusamplekirjasto, ei siitä ikinä kuitenkaan löytäisi juuri sellaista kuin haluaa. Hyvällä rumpusynalla saa tehtyä hetkessä sellaisen soundin kun tarvitsee ja sitä voi muokata helposti kun biisi kehittyy.

Itseasiassa rumpujen syntesointi on aika helppoa kun oppii perusperiaatteet. Hyviä mallintavia rumpusynia ovat esim. Elektron Machinedrum ja Novation Drumstation. Analogisista mun suosikki on Vermona DRM-1 mk2.
Avatar
#24 • • Roz Guest
Jos ongelmana on se että basso ja pasari syövät toisiaan, yksi vaihtoehto on sovittaa bassonuotit siten etteivät ne osu basarin kohdalle joten ne eivät juuri toisiaan syö. Etenkin jos jostakin syystä haluaa käyttää juuri sitä bassorumpua mikä painii samoilla taajuuksilla sen basson kanssa, tätä kannattaa yrittää.

En tiedä kokemuksesta sanoa miten vinyylin kaiverrusta vaikeuttaa se että bassossa käyttää voimakasta chorusta tai jonkin sorttista stereolevitystä, kun käsittääkseni vinyylille bassot monotetaan. Eniveis, se että sitä chorusta käyttää, voipi myöskin tuoda runsaasti munaa ja erottaa samalla myös basarin ja basson toisistaan. Kannattaa kuitenkin varoa niitä vaihevirheitä!

Sanomattakin selvää on se että EQ rokkailee tällä saralla ehkä vahvimmin. Korvia käyttämään ja kehittämään vain!

Nyrkkisääntöjen mukaan ei tietenkään kannata ryhtyä etenemään musiikkia tehdessä vaan paras tapa on kokeilla, kokeilla ja kokeilla niitä uusia juttuja.
Avatar
#25 • • OSC8 Guest
Ai niin, jos setupistanne puuttuu subbari (niinkuin minulta), pystyy korkeatasoisilla luureilla tsekkaamaan bassot tosi hyvin.

Erityisesti siis ton basarin ja bassolainin taajuuksien päällekkäisyyden tsekkaaminen on ihanan helppoa korvakuulokkeilla.
Avatar
#26 • • kilobitti Guest

Ai niin, jos setupistanne puuttuu subbari (niinkuin minulta), pystyy korkeatasoisilla luureilla tsekkaamaan bassot tosi hyvin.

Erityisesti siis ton basarin ja bassolainin taajuuksien päällekkäisyyden tsekkaaminen on ihanan helppoa korvakuulokkeilla.



Jeps, mut ainakin mun luurit antaa jonkin verran anteeksi sitä
puuroutumista joka korostuu normaalissa huoneakustiikassa. Eli tosi fätti
bassolinja ja tuhti basari onkin kajareista pelkkää mössöä. Tässä
kannattaa myös huomioida huoneen vaikutus, yleensä huoneessa on
tietyt bassotaajuudet jotka lähtee kumisemaan...aiemmassa kämpässä
seisovat aallot oli pahimmillaan 60 hzin nurkilla, täällä taas todella
matalalla...jossain 40-50 välillä.
Avatar
#27 • • timppa^ Guest
Huoh. Miks mun aivot nyrjähtää joka kerta kun näen miksauksen ja masteroinnin sotkeutuvan jollain keskenään. Ovat täysin eri asioita. Käsittääkseni tässäkin tapauksessa puhutaan enemmänkin miksausvaiheesta, ei masteroinnista. Pakollista fleimisotaa vältellen, en viitsi quottailla enkä muutenkaan osoitella sormella, you know who you are. I rest my case.
Avatar
#28 • • miikkaL Guest

Huoh. Miks mun aivot nyrjähtää joka kerta kun näen miksauksen ja masteroinnin sotkeutuvan jollain keskenään. Ovat täysin eri asioita. Käsittääkseni tässäkin tapauksessa puhutaan enemmänkin miksausvaiheesta, ei masteroinnista. Pakollista fleimisotaa vältellen, en viitsi quottailla enkä muutenkaan osoitella sormella, you know who you are. I rest my case.



Jep, sama juttu täällä.

Perusläppä demo-osastolla : "Saundi on huono, koska masterointi puuttuu." Aina se vaan jaksaa ärsyttää, vaikka kyseessä onkin vain kahden käsitteen sotkeutuminen toisiinsa. :angry:
Avatar
#29 • • 029 Guest

Ai niin, jos setupistanne puuttuu subbari (niinkuin minulta), pystyy korkeatasoisilla luureilla tsekkaamaan bassot tosi hyvin.

Erityisesti siis ton basarin ja bassolainin taajuuksien päällekkäisyyden tsekkaaminen on ihanan helppoa korvakuulokkeilla.



hitto jaa tolleenko äijä ton saundin tekeekin =) Oonki kelaillu et sulla on bassosaundi aina helvetin hyvin kohdallaan vaik subbanen puuttuu...

pitääkin kokeilla kun uupuu kans ihteltä tuo subbari
Avatar
#30 • • kilobitti Guest

Perusläppä demo-osastolla : "Saundi on huono, koska masterointi puuttuu." Aina se vaan jaksaa ärsyttää, vaikka kyseessä onkin vain kahden käsitteen sotkeutuminen toisiinsa. :angry:



Toisaalta ei ainakaan mulle ole täysin selvää mitä noi tarkoittaa. Olen
kuullut masteroinnin tarkoittavan:

-sitä viimeistä silausta, kun biisi ajetaan levylle. Ts. ei levyä, ei
masterointia.

-itse puhun yleensä masterkompuran, -limitterin ja -eq:n käytöstä
masterointina, ja soitinten keskeisen tasapainon säädöstä ja erillisestä
equttamisesta miksauksena.

"mikä on oikein, mikä on väärin? mitä tahdot mitä et, tiedän vain
että....saat maistaa omaa lääkettäs"
(kaksoisolento, don huonot)
Avatar
#31 • • timppa^ Guest



Toisaalta ei ainakaan mulle ole täysin selvää mitä noi tarkoittaa. Olen
kuullut masteroinnin tarkoittavan:

-sitä viimeistä silausta, kun biisi ajetaan levylle. Ts. ei levyä, ei
masterointia.



= masterointia

-itse puhun yleensä masterkompuran, -limitterin ja -eq:n käytöstä
masterointina, ja soitinten keskeisen tasapainon säädöstä ja erillisestä
equttamisesta miksauksena.



= koko homma on niin kauan miksausta, kunnes homma on vedetty narulle. masterointi on sitä nysväystä ja tasosäätöä ennen kun nauha viedään painoon. eli ts. jos miksausvaiheessa laitat masteriin jonkun kompuran, limitterin tai eq:n, on edelleen kysymys miksaamisesta.
Avatar
#32 • • kilobitti Guest


= koko homma on niin kauan miksausta, kunnes homma on vedetty narulle.



eli aivan niinkun olin ymmärtänyt, vaikka käytin itsepäisesti termiä väärin. Masteroitua matskua ei siis 99% varmuudella ilmene Demo Trackseissä, nyt tämäkin tiedetään.
Avatar
#33 • • sektori Guest
sonni du hast recht !

mikki hiirulainen: on kyllä aika shaissea nuo sun väittämät, paitti tuo 3.
jonka sonni jo kertoi edellä
Avatar
#34 • • esaias Guest
Tulin epähuomiossa altistaneeksi itseni tälle threadille ja se aiheutti huomattavaa otsasuonien pullistumista. :panic:

Minkä helvetin takia täällä väitellään (kinastellaan ) miksauksesta ja masteroinnista, asioista joiden tekemiseen vaaditaan osaamista, kokemusta ja ehkäpä jopa alan koulutusta! :o

Olisi kiva tietää onko täällä ketään kuka olisi esim. opiskellut koulussa miksausta/masterointia/post production juttuja?

Kandee keskittyä niihin taiteellisiin seikkoihin tehdessänne musiikkia, paska biisi on paska vaikka sillä olisi maailman suurimmat sukupuolielimet 35Hzin kohdalla.
Sitten kun biisi on tarpeeksi hyvä niin eiköhän sille löydy joku kiltti setä/täti joka fiksaa sille vähän lihaa luiden ympärille.

-Tomi
Avatar
#35 • • timppa^ Guest

Tulin epähuomiossa altistaneeksi itseni tälle threadille ja se aiheutti huomattavaa otsasuonien pullistumista. :panic:

Minkä helvetin takia täällä väitellään (kinastellaan ) miksauksesta ja masteroinnista, asioista joiden tekemiseen vaaditaan osaamista, kokemusta ja ehkäpä jopa alan koulutusta! :o

Olisi kiva tietää onko täällä ketään kuka olisi esim. opiskellut koulussa miksausta/masterointia/post production juttuja?

Kandee keskittyä niihin taiteellisiin seikkoihin tehdessänne musiikkia, paska biisi on paska vaikka sillä olisi maailman suurimmat sukupuolielimet 35Hzin kohdalla.
Sitten kun biisi on tarpeeksi hyvä niin eiköhän sille löydy joku kiltti setä/täti joka fiksaa sille vähän lihaa luiden ympärille.

-Tomi



Varmaankin senkin takia, että konemuusikko on yleensä itsensä tuottaja, ja että konemusassa biisin onnistuneisuutta mittaa myös ns. elävää musiikkia enemmän yleinen hyvä soundi ja tuotantolaatu.
Avatar
#36 • • jUSSi Guest

Olisi kiva tietää onko täällä ketään kuka olisi esim. opiskellut koulussa miksausta/masterointia/post production juttuja?



Mitä väliä sillä on onko kukaan käynyt kouluja? Lopputulos ratkaisee. Jos musiikin tekemisestä ei saa keskustella kuin kouluja käyneet, niin loppuu musiikki aika nopeasti tästä maailmasta.

*otsasuonet pullistuen kun joku kertoo miten asiat pitäisi tehdä tai kuka niistä saa puhua*

Kandee keskittyä niihin taiteellisiin seikkoihin tehdessänne musiikkia, paska biisi on paska vaikka sillä olisi maailman suurimmat sukupuolielimet 35Hzin kohdalla.
Sitten kun biisi on tarpeeksi hyvä niin eiköhän sille löydy joku kiltti setä/täti joka fiksaa sille vähän lihaa luiden ympärille.



Eli jättää hommat "teille" ammattilaisille, koska me muut emme kuitenkaan tee niitä oikein.

Jos postaus oli trolli, niin menin kyllä ihan kympillä halpaan, mutta oli kyllä sellaista fasistitekstiä, että...
Avatar
#37 • • :t:c: : : Guest


Sitten kun biisi on tarpeeksi hyvä niin eiköhän sille löydy joku kiltti setä/täti joka fiksaa sille vähän lihaa luiden ympärille.

-Tomi



IhQ utopia :) paskasti miksattuja biisejä ei oo sainattu enää moniin vuosiin levy-yhtiöille. Demojen (ja 12") ylitarjonta pitää siitä huolen. Ja ennen kuin joku ehtii niin tarkennetaan et tää ei onneks päde ihan kaikissa musagenreissä, mut näis tän hetken klubilinjauksissa ainakin.

Tosta miksaus/masterointi hässäkästä sen verran, et musan tekeminen vaan on paljon enemmän kuin patternien läiskimistä päällekäin. Vuosia menee jos haluaa oikeasti kehittyä ja siltikin on sarkaa loputtomasti edessä. Netin kanssa saa helposti opiskeltua perusteet miksaamisesta, jonka jälkeen vaan sit kuluttaan niitä kantapäitä. Ja ihan turhaan miksaat jos sun kaiuttimet on paskat.

Ja älkää nyt kuvitelko noista matalista taajuuksista mitään ufojuttuja. Jos esim vinyylille halutaan, joudutaan ne leikkaan anyway pois.
Cutoff

Posts: 14

#38 • • Edited Cutoff
palaten alkuperäiseen asiaan...
Basarin ja basson yhteenmiksaus on tosiaankin melkoinen taiteenlaji. Aikoinaan studiotekniikan kurssilla mulle neuvottiin, että pitää tehdä päätös kumpi on se jykevä elementti (näin oli siis bändien miksauksessa).

Kaikenlaista olen koittanut. LinnMB (C4) oli ihan jees tiettyyn pisteeseen asti...ja varmasti on koti/demo "masterointiin" hyvä työkalu, mutta jotenkin sitä vaan huomasi, että jos matsku ei toimi ilman käsittämätöntä LinnMB/kompura/L2 säätöä, on jotakin jo valmiiksi pahasti pielessä. Monesti säädän biisit silleen, että mulla on nää "masterointiplugarit" päällä masterefektinä, mutta vain ja ainoastaan jotta kuulisin miten ne vaikuttavat lopputulokseen. Mixi pitää mielestäni soundata hyvältä ilmankin näitä. Basarin ja basson liiton säädän spektri- + sun muulla analysaattorilla. Tsekkaan tasot mitkä missäkin kohdassa soi, ja sen mukaan equtan. Jos tsekkaa esim. Zeta Reticulan kamaa, voi huomata että basso ei ole kovin jykevä, mutta oikeanlaisella rytmiikalla ja kunnon eq:lla se toimii basarin kanssa älyttömän hyvin (ja potkivasti). Kompressoria kannattaa käyttää, mutta sitäkin kohtuudella.
Rozin ehdottama tapa laittaa basari ja basso eri aikaan soimaan on erittäin hyvä. Itse olen monesti näin tehnyt ja tulen jatkossakin tekemään. On turhaa kelata tätä "missä sijaitsee maaginen ruskeataajuus". Suurempi ongelma on se, että basso korostu liikaa. Aikoinaan (ja varmasti vieläkin) tuli tehtyä omasta mielestä jykevää tavaraa, mutta käytännössä sit isoista kamppeista ei sit muuta kuulunutkaan kuin sitä jykevyyttä.
Se iso ja jykevä soundi muodostuu muustakin kuin bassosta ja basarista. Stereokuvalla on tekemistä tämän asian kanssa.
Siinä jotakin sekavaa. En ole käynyt kouluja.

edit: kieliasua
Avatar
#39 • • MikkiHiiri Guest

Tosta miksaus/masterointi hässäkästä sen verran, et musan tekeminen vaan on paljon enemmän kuin patternien läiskimistä päällekäin. Vuosia menee jos haluaa oikeasti kehittyä ja siltikin on sarkaa loputtomasti edessä



So true.. oon ite tehny musaa 11 vuotta ja kokoajan tulee uutta vastaan.
Jos ei tulis ni eipä ois niin kivaa tuottaakaan.

Ja ihan turhaan miksaat jos sun kaiuttimet on paskat.



Kyllä. Ja turha miksata jos kuulo on paska. Kuulo tosin kehittyy vuosien
varrella. Eli hyvään miksaukseen tarvitaan paljon kokemusta, hyvä kuulo
ja hyvät äänentoistovehkeet.
Avatar
#40 • • MikkiHiiri Guest


mikki hiirulainen: on kyllä aika shaissea nuo sun väittämät, paitti tuo 3.



No trolliahan noissa parissa ekassa ohjeessa oli mukana, mut
en oo kyllä ite vielä löytänyt kompuraa, joka parantaisi soundia (Vai onks
mul sit liian hyvät samplet parannettaviks ;D). Kyllä se yleensä latistaa
esim bassoja. Oon ite onnistunu välttää kompuran rummuissa vetämällä
samplet erikseen sen läpi, jotka sitä tarttee. Lopputuloksessa kuuluu
napakkuus eikä botne katoa. Demos Tracksissa kuulee jatkuvasti
ylikompuroituja biisejä. Niinkuin Serotone sanoi, jos miksaus vaatii
masterkompuroita jne kuulostaakseen hyvältä, on miksaus päin helvettiä.