Basslinestä ja basarista

91 posts, 5 pages, 16,318 views

Avatar
#61 • • MikkiHiiri Guest

Ja tuosta maximi-dynamiikasta tuli mieleeni, että eipä silläkään ole loppujen lopuksi hirveästi merkitystä, kun suurin osa levyistä masteroidaan nykyään niin, että ne on kokoajan lähes täysillä ja isoja droppeja maximi-tasosta ei tule.. ja pyritään vielä kompressoimaan muutenkin mahdollisimman kovalle kaikki taajuudet :)



Tuohan riippuu musiikkityylistä. Populääri & tanssimusiikissahan se onkin
yhdentekevää. Eri asia esim klassisessa, jossa isoilla äänenvoimakkuuden
vaihteluilla luodaan tunteita. Sama myös elokuvien äänimaisemissa, jossa
esim taistelukohtauksissa saattaa olla 10-20dB enemmän ääntä kuin normaalitilanteessa. Mutjoo, päätetään tää aihe tässä topicissa tähän :)
Avatar
#62 • • gerry Guest
Hei! Aloin tässä väsyneenä taas miettimään kikin rakennetta ja hokasin yhden jutun...

Kikin voi tehdä monesta kikistä (ala keski ja yläpää) tai sit kuitnekin siitä YHDESTA johon EQ:lla piirrät tosi vinkuran kuvion (esim sx EQ:lla)!

Lopputuloshan on sama! Otat kikin... Korostat yläpäätä (tosi matalia taajuuksia) sitten piirrät sen tosi jyrkästi alas vaimentamaan kikin "terävää" aluetta (joka kyllä oli suosittua 90 luvun dancebiiseissä mutta nyt se on kaukana muodista;)) Sitten nostat sitä taas jyrkästi niin et paljon puhuttu "naps" äänikin tulee samaiseen kikkiin mukaan.

Ainakin itse sain melko saman lopputuloksen kun et olisin tehnyt esim. 3kikkiä joista olisin valinut tietyt taajuudeet.

Mut kertokaas mitä eroa tällä käytännöllä on, ja 3 kikin paljon suuremalla työllä? Tosin se onnistuu vaan tosi jyrkällä EQ:johon voi piirtää jyrkkiä leikkauksia.

En tiedä ymmärsittekö... oon vain vähän väsynyt jo..:)
Avatar
#63 • • MikkiHiiri Guest

Lopputuloshan on sama! Otat kikin... Korostat yläpäätä (tosi matalia taajuuksia) sitten piirrät sen tosi jyrkästi alas vaimentamaan kikin "terävää" aluetta (joka kyllä oli suosittua 90 luvun dancebiiseissä mutta nyt se on kaukana muodista;)) Sitten nostat sitä taas jyrkästi niin et paljon puhuttu "naps" äänikin tulee samaiseen kikkiin mukaan.



Joo mut et sä saa EQ:lla sinne taajuuksia joita ei ole olemassakaan :)
Mulla on tapana esim lisätä vinyylirutinaa puhtaaseen kick-soundiin, jolloin
se on jo ihan erikuuloinen. "Napsua" saa helposti esim kompuralla lisättyä.
Resamplaus kompuran läpi, bassot helvettiin ja toisesta basarista bassot
tilalle.. tapoja on monia mutta tota ite käytän useimmiten.
Avatar
#64 • • Tuppu_ Guest
Jep, iteki kun kasailen kickejä, niin valitsen sellaisia sampleja, jotka on koostunu ihan erilaisista äänistä, esim. joku todella likainen ja kohiseva, joku todella matalalta murahtava, joku hyvin potkaseva jne... Niistä sitten voi sovitella sellaisen, jossa on jopa noi kaikkien yksittäiset ominaisuudet. Noista mitään ei oikein saa pelkästään equttamalla tehtyä kickiin, vaan siihen tarvitaan toisia sampleja tai jotain efektiplugaria, mutta yleensä touhu on helpointa etsimällä sellaisia sampleja, joista voi helposti ottaa tietyt komponentit equttamalla messiin.
Avatar
#65 • • osenoko Guest

Korostat yläpäätä (tosi matalia taajuuksia) sitten piirrät sen tosi jyrkästi alas vaimentamaan kikin "terävää" aluetta (joka kyllä oli suosittua 90 luvun dancebiiseissä mutta nyt se on kaukana muodista;))


"Tosi matalat taajuudet" on alapäässä, ei ylhäällä. "Terävä alue" voi olla basarista riippuen ihan missä vaan.

vinyylirutinaa


:)
Avatar
#66 • • gerry Guest

Lopputuloshan on sama! Otat kikin... Korostat yläpäätä (tosi matalia taajuuksia) sitten piirrät sen tosi jyrkästi alas vaimentamaan kikin "terävää" aluetta (joka kyllä oli suosittua 90 luvun dancebiiseissä mutta nyt se on kaukana muodista;)) Sitten nostat sitä taas jyrkästi niin et paljon puhuttu "naps" äänikin tulee samaiseen kikkiin mukaan.



Joo mut et sä saa EQ:lla sinne taajuuksia joita ei ole olemassakaan :)
Mulla on tapana esim lisätä vinyylirutinaa puhtaaseen kick-soundiin, jolloin
se on jo ihan erikuuloinen. "Napsua" saa helposti esim kompuralla lisättyä.
Resamplaus kompuran läpi, bassot helvettiin ja toisesta basarista bassot
tilalle.. tapoja on monia mutta tota ite käytän useimmiten.



Johan tuli vastaus nopeasti...:)

Juuh, ei saa.... mut vinyylin rutina kikis? Öäh... Mitäköhän siihen sanois (joka päivä oppii jotakin uutta :D ) Ja eiks keikoilla vinyyliä soittaessa se "vinyylirutina" kuulu kahta kauheammin (tarkoituskin)? Toi on muuten kans uus juttu :P Miten se vaikuttaa soundiin... Onks Flakesis? Ainut biisisi mikä mun koneel on mp3sena... Ellet haluu promona lähettää lisää :D Ainakaan siinä ei tainnut olla... Vinyylirutina efektin voi lisätä kyl erikseenkin jälkikäteen raidalle mut et taida nyt sitä tarkoittaa....

Enivei, mut kun tehdän puhdasta kikkiä on lopputulos sama EQutteletkö jyrkästi yhtä soundia (piirtelet ikäänkuin raudalankan) tai sit teet montaa päällekkäin josta poimit haluamasi taajuudeet...
Avatar
#67 • • gerry Guest

Korostat yläpäätä (tosi matalia taajuuksia) sitten piirrät sen tosi jyrkästi alas vaimentamaan kikin "terävää" aluetta (joka kyllä oli suosittua 90 luvun dancebiiseissä mutta nyt se on kaukana muodista;))


"Tosi matalat taajuudet" on alapäässä, ei ylhäällä. "Terävä alue" voi olla basarista riippuen ihan missä vaan.

vinyylirutinaa


:)




Ahaaa.... Kiitän korjauksesta (kuten sanoin olen hiukan väsynyt:)) Juuh... tänän koko illan yritin väsätä hyvää kikkiä eri elementeistä mut jotenkin parhaan sain EQ:tamalla sitä yhtä... Ja kun loogisestikin kuuntelee jotakin kikkiä kuulee sellaisen "tennispallo"soundin... Ikäänkun pomputtaisi tennispalloa kentällä... Se on "pehmeä" mutta voimakas...

Se "terävä" soundi on juuri se Captain Jack kikki :D Eli kun leikkasin sen (tosi kapea alue) pois jäi muhkea alapää sekä tarvittava "naps" sekä napakkuus... En sit tiedä miten monesta saa saman.... Rittu et joku Kikki voi olla niin monimutkainen :P

Nyt nukkumaan... Jatkan huomenna Einsteinein leikkimistä....
Avatar
#68 • • gerry Guest
Noniin.... Tänään olen tehnyt taas tutkimuksia koko päivän... Voi melkein sanoa et "tuloksetta". Sain parhaan kikin edelleen EQ:uttamalla sitä yhtä... Kenties raakakikkini on sen verran hyvä :D

Valitettavasti en voi laitta esitetta mp3 sena sillä kotisivutila on hankinnan alla...

Tänään testailin koko päivän Korgin uutta EMX-1 stä ja jumankauta mitkä soundit! Kikkejääkin löytyi ISO läjä ja ne oli valmiiksi tehtyjä sekä equtettu;)

Kuunelka vaikka alla oleva esimerkkibiisi joka siis on tehty vain KOrgin uudella Electrible grooweboxilla.... Kuunelkaas kikkiä;)

http://www.korg.com/downloads/mp3/EMX1/EMX_Epic.mp3
Avatar
#69 • • Adam t Guest


Tänään testailin koko päivän Korgin uutta EMX-1 stä ja jumankauta mitkä soundit! Kikkejääkin löytyi ISO läjä ja ne oli valmiiksi tehtyjä sekä equtettu;)

Kuunelka vaikka alla oleva esimerkkibiisi joka siis on tehty vain KOrgin uudella Electrible grooweboxilla.... Kuunelkaas kikkiä;)

http://www.korg.com/downloads/mp3/EMX1/EMX_Epic.mp3



Onko tuossa nyt sitten oikeesti hyvän kuuloinen kick? :)
Avatar
#70 • • Tuppu_ Guest
No kyllä toi emx:n kick ny jonkunlainen on, mutta en ehkä ihan tuollaisenaan käyttäisi. Ja ei layeroimallakaan välttämättä saa sen kummempia kickejä, jos nämä layeroitavat kickit ovat jo valmiiksi surkeita. Testaamista, etsimistä, testaamista jne... Ite tässä oon n. 2 vuotta trancen maailmaa tutkinu ja muokannu soundia sen ehdoilla ja sanoisin, että vasta nyt suunnilleen alan olla perillä, miten eri soundeja tehdään ja millaiselta niiden pitäisi soundata noin suunnilleen. Vielä pitäis ton clapsin kans alkaa riehumaan ja selvittää sen salat. Aikaa siis menee näiden asioiden tutkimisessa ja tekniikan opettelemisessa. Säätöä vaan, kyllä se sieltä joskus tulee... :)
Avatar
#71 • • MikkiHiiri Guest

Onko tuossa nyt sitten oikeesti hyvän kuuloinen kick?



Tosiaan aivan kauhee. Mut kyl tosta ehkä >1kHz soundit vielä vois källii ;)
Avatar
#72 • • gerry Guest


Tänään testailin koko päivän Korgin uutta EMX-1 stä ja jumankauta mitkä soundit! Kikkejääkin löytyi ISO läjä ja ne oli valmiiksi tehtyjä sekä equtettu;)

Kuunelka vaikka alla oleva esimerkkibiisi joka siis on tehty vain KOrgin uudella Electrible grooweboxilla.... Kuunelkaas kikkiä;)

http://www.korg.com/downloads/mp3/EMX1/EMX_Epic.mp3



Onko tuossa nyt sitten oikeesti hyvän kuuloinen kick? :)




No siinä alkaa olemaan se mihin pyritään, "pehmeä" mut voimakas...;) Ehkä pientä EQ:tusta se vaatii mutta ei paljon muokkausta... Samaises laitteess on vielä monia muitakin hyviä kikkejä... Juuh, kokeiluja on jatkettava... Tai sitä ostaa suosiolla EMX1 sen :roll:
Avatar
#73 • • Tuppu_ Guest

Samaises laitteess on vielä monia muitakin hyviä kikkejä... Juuh, kokeiluja on jatkettava... Tai sitä ostaa suosiolla EMX1 sen :roll:


EMX on varmasti ihan hyvä laite (tosin hieman ylihinnoiteltu) loppujenlopuksi, jos tarvitsee nimenomaan livevääntöön boksin. Studio-käytössä siitä ei ehkä ole ihan niin suurta hyötyä, kun nuo rummut tosiaan saa sample-levyiltäkin. Suurin työ on vain saada tietoa, mitkä levyt ovat hyviä. Itse otin selvää noista levyistä varmaan ainakin vuoden ja 90% vastaantulleista oli ihan sontaa. Kannattaa tsekkailla tuossa aiemmin mainittujen lafkojen levyistä omaan genreen sopivia. Vaikka noi sample-levyt tavallaan maksaa jonkin verran, ei kokonaiskustannukset ole kuitenkaan edes niin paljon kuin joku syna maksaisi, jos ostaa esim. 2-3 hyvää lättyä. Netistä löytyy kyllä aika paljon rumpuja ihan muutenkin ja ainahan voit ripata jostain biisistä rumpuja ja sotkea niitä omien kickiesi kanssa ja tehdä uusia.

edit: samplelevyistä oli juttua tossa mc505 vs. k-station-topicissa...
Avatar
#74 • • whuf. Guest
Ite en oo koskaan käyttäny tota layerointi kikkaa. Tosin oon napsauksen liittänyt muuten kivan kuuloseen basariin.
Yleisin tyyli tehdä on sample -> kompura -> eq:ta.
Sampleja löytää samplelevyiltä tai sit niitä voi ite tehdä synilla. Tyylistä riippuen voi saada itseasiassa jopa parempia kun mitä samplelevyiltä löytää. Semmonen pehmee on helppo tehä ite, mut jos haluaa keskiäänijykevyysmenoo niin tarvii jo jotain vähän "oudompaa" äänilähdettä. Ei kannata unohtaa FM:ää soundien väännössä tai muitakaan synteesikikkoja.
Ja mitä tohon kompurointiin tulee niin ite käytän sitä vaan sen nasauksen tekoon, en limitointiin. Näppärä kikka sit dynamiikan saamiseen on hiirellä samplen editointi. FT2:n himokäyttäjät(tai ex-sellaset) varmaan tietääkin ton tekniikan, mut siis esim soundforge6:ssa pystyt hiirellä liikuttelemaan yksittäisiä samplearvoja. Jos alkunapsauksessa on iso piikki joka kuulostaa hyvältä mut vetää volat piikkiin niin "invertoi" se (eli sama piikki mut toiseen suuntaan) :excellent:
Kannattaa vaan varoo sit häröääniä :)
Avatar
#75 • • QPS Guest

Samaises laitteess on vielä monia muitakin hyviä kikkejä... Juuh, kokeiluja on jatkettava... Tai sitä ostaa suosiolla EMX1 sen :roll:


EMX on varmasti ihan hyvä laite (tosin hieman ylihinnoiteltu) loppujenlopuksi, jos tarvitsee nimenomaan livevääntöön boksin. Studio-käytössä siitä ei ehkä ole ihan niin suurta hyötyä, kun nuo rummut tosiaan saa sample-levyiltäkin. Suurin työ on vain saada tietoa, mitkä levyt ovat hyviä. Itse otin selvää noista levyistä varmaan ainakin vuoden ja 90% vastaantulleista oli ihan sontaa. Kannattaa tsekkailla tuossa aiemmin mainittujen lafkojen levyistä omaan genreen sopivia. Vaikka noi sample-levyt tavallaan maksaa jonkin verran, ei kokonaiskustannukset ole kuitenkaan edes niin paljon kuin joku syna maksaisi, jos ostaa esim. 2-3 hyvää lättyä. Netistä löytyy kyllä aika paljon rumpuja ihan muutenkin ja ainahan voit ripata jostain biisistä rumpuja ja sotkea niitä omien kickiesi kanssa ja tehdä uusia.

edit: samplelevyistä oli juttua tossa mc505 vs. k-station-topicissa...



Asiasta seinään... Kerropa meille pari hyvää samplelättyä, kun pitäis investoida mut ei oo oikein ehtiny keskittymään tohon puoleenn.
Avatar
#76 • • da_chef Guest
Liittyy aavistuksen aiheeseen.

Moniko tietää Dead Prezin biisin Hip Hop?

Onko tietoa siitä millä/miten biisin bassolinja on tehty?

Yksi kaikkien aikojen parhaita räppibiisejä.
Avatar
#77 • • kosmo Guest

Liittyy aavistuksen aiheeseen.

Moniko tietää Dead Prezin biisin Hip Hop?

Onko tietoa siitä millä/miten biisin bassolinja on tehty?



Veikkaisin että studio Electronicsin SE-1X on ollut käytössä.. ainakin Dre jne. tekee bassolinjansa tällä. Muhkea vehe! :eek:
Avatar
#78 • • kilobitti Guest

Asiasta seinään... Kerropa meille pari hyvää samplelättyä, kun pitäis investoida mut ei oo oikein ehtiny keskittymään tohon puoleenn.



Bumpataas tämä asia ylös, kiinnostaisi kovin :)
Avatar
#79 • • :t:c: : : Guest


Ja älkää nyt kuvitelko noista matalista taajuuksista mitään ufojuttuja. Jos esim vinyylille halutaan, joudutaan ne leikkaan anyway pois.



Lueskelin juuri eilen huvikseni juttua vinyylien painamisesta, ja vinyylille masteroinnista, ja löysin maininnan, että alle 400 Hz äänet pitäisi olla monona (ja samassa vaiheessa), mutta mistään "alarajasta" taajuuksille ei mainittu mitään.

Varsinaisesti vinyylin taajuusvastehan alkaa n. 7 Hz kohdalta?

Mitä matalampia taajuuksia (ja mitä voimakkaampana), sitä enemmän vievät tietysti tilaa..

Eli miksi esim. alle 40-50 Hz taajuudet pitäisi filtteröidä pois vinyyliltä?

Kertokaas miten tuo on, kun olette asiaan kuitenkin perehtyneet :)

Monestihan on käytössä paskaa PA:ta, jotka eivät toista (kunnolla/ollenkaan) alle 40-50 Hz ääniä, mutta eikai se nyt ainakaan pitäisi olla syy jättää painamatta matalia taajuuksia..



Noh toi mun alkukommentti on ehkä vähän voimakkain sanahyöstein, mut siinä se onkin, et matalat taajuudet vie enemmän tilaa kaiverruksessa ja aiheuttaa myös rumblee -> kannattaa leikata .) Plus tietty toi ettei siitä ole mitään hyötyä kun ei kaiuttimet toista :] Anyway tuolla ihan alhaalla en itse ainakaan käytä muuta kuin ihan joitain sweeppejä, kickin masteroinnissa tulevan alapään ja beissiä syvemmältä joissakin breikkikohdissa. Jos kick tärähtää liian matalalla, se myös puuroutuu yleensä bilePA:lla.

Eiköhän tähänkin ole jokaisella oma tulkinta, mut tässä meitsin :happyroll:
Avatar
#80 • • fatso Guest
Ohje 1: Kompurat helvettiin

Se on kuule niiiiiin paljon saundista kiinni vaatiiko se kompuran vai ei..

Ohje 2: Hanki kunnon basarisämplejä (perus 909,808 kannattaa
unohtaa ihan samantien)

Parempi on tehdä kickki ihan itte vaikka sound forgella (jos osaa). Mun mielestä se ei oo hirveen kunnioitettavaa jos kaikki artistin rumpu ja kikki samplet on valmiita sampleja.

Ohje 3: Kokeilkaa!

OIKEIN!