Jatketaan vielä hieman täälläkin.
Kun biisiä soitetaan radiossa tai PA:sta sitä kompuroidaan/limitoidaan aika rankasti. Silloin basso-basari-muut suhde muuttuu. Miten voit tietää/hallita sitä muutosta ilman masterkompressoria? Jos tunnet masteroijan hyvin ja tiedät mitä se tekee biisillesi, niin voit jättää mixdownissa masterkompuran pois, niin esim mä teen jos tiedän kuka biisin masteroi ja pääsen ite siihen vaikuttamaan (mun biisejä siis kompuroidaan, kaistakompuroidaan ja limitoidaan aika rankasti masteroinnissa), mutta tarvitsen kuitenkin miksauksessa masterkompuraa jotta tiedän missä mennään. Kun tutut lähettää biisejä Ruotsiin masteroitavaksi, niin ne laittaa mukaan kompuroidut ja kompuroimattomat versiot joista masteroija voi sitten käyttää mitä haluaa.
Aiwan. Nyt tajusin pointtisi. Omista tapauksista n.75% (tän vuoden puolella) on kuitenkin käynyt
niin ettei soundi ole muuttunut oikeastaan miksikään masterointivaiheessa.
Ainoastaan volkat on kaakossa (lähes vastaavalla tavalla kun pistettäs
kotioloissa pelkkää L2:sta perään) ja pientä equtusta ja selvennystä
yleissoundissa mitä ei oo ite jaksanu tehdä (softat esim tuntuu korostavan
helposti yläkeskiääniä). Bassot ja biitit on valmiiks kompuroidun kuuloisia
jo ennen masterointia, vaikkei niissä kompuraa olekaan. Ts.
masterkompura perässä ei itelläni ainakaan paljoa hyödytä. Lähinnä voi
testata kuinka paskalta ääni kuulostais radiossa.
Kyllä varmaan aloittelijalle on helpompaa käyttää masterkompuraa kuin yrittä miksata ilman sitä ja ihmetellä miksi mixi ei potki.
Joo voit olla oikeassa kyllä.
Asinoa hifistely osa mitä suosittelen kaikkien setuppiin on PowerCore DSP kortti. Yhtä hyvälaatuista reverbiä ei saa aikaiseksi vielä näillä prossunopeuksilla.
Tota en oo vielä ite päässy testaa. Vois pistää hankintalistalle, sen verran
positiivista kommenttia tost oon kuullu.
Sano MH pari hifitrance biisiä jotka on sun mielestä hyvin miksattuja/masteroituja, niin käyn mielenkiinnosta kuuntelemassa.
Onhan noita paljon. Huippuluokan soundia trancessa ja ylipäätään äänenlaatua
mielestäni edustaa kyllä esim
Anjunabeatsin tuotokset (
Above&Beyondin remixit esim).
Soundi on vaan niin vitun puhdas, lämmin ja potkiva kuin olla ja voi.
Masteroinnin laatu (Masterpiece) on äärimmäistä huipputasoa IMO, jää
Cuttingroomit jne kateudesta vihreiks.
John Askewillä on kans aika muheva soundi tällä hetkellä. Ja Ronski Speedin
osa tuotoksista kanssa (Sun Decade, Aly & Filan remix jne)
lisää offtopiccia:
Ja mitä tulee vielä tohon trancen tuottajien dissaukseen niin kolmessa
vuodessa (2000-2003) trancen soundi on menny valovuoden edelle
verrattuna mitä se oli sitä aiemmin koskaan kehittyny. Kaikki ennen 2000
lukua tehdyt trancebiisit kuulostaa soundillisesti aika paskalle. Monien
dissaus perustuu just niihin biiseihin, kun lopettivat tuolloin kyseisen
genren kuuntelemisen viimeistään. Tänä päivänä arvostetaan tuotannon
laatua aiempaa huomattavasti enemmän (vois asiasta kiittää esim just
Above&Beyondia kun jätkät tuli ja pisti koko trancen soundin
tuotannollisesti uuteen uskoon maailmalla) ja se asettaa kovat
vaatimukset etenkin uusille tekijöille. Tranceskenessä usein ei enää riitä hyvä biisi,
vaan sen pitää olla VITUN hyvän kuuloinenkin tai on turha unelmoida
diilistä (labelkohtaisia poikkeuksia tulee kyllä läjä mieleen). Tällä hetkellä
omissa korvissa kuulostaa paskalle aika moni tuotanto kaikissa genreissä
viimevuodesta taaksepäin mitä oon kuullu (ja mitä vanhemmaks mennään
sen paskemmalta kuulostaa) paitsi bile PA:lla, jossa soundi on niin
epäselvää et se sotkee kivasti tuotannon vikoja .
Enkä väitä ettei tänäpäivänäkin olisi useat piisit paskan kuuloisia.
Tekniikka kehittyy ja tuottajat sen perässä. Elektronisessa
tanssimusiikissa tuotannon tason harppaus on ollut melkoinen viimeisen
10v aikana (ekana oli ehkä house jne, sitten ehkä teknompi ja viime
vuosina trance), rock-puolella ei oo paljoa tapahtunut tossa ajassa, paitsi
Suomen tuottajilla/bändeillä. Eikä käy kieltäminen ettei kaupallisuus ois
ollu yks parantavista tekijöistä.
Tämmöstä tällä erää :) ja sori offtopic
edit:lisäilyjä vaihteeks