Basslinestä ja basarista

91 posts, 5 pages, 17,976 views

Avatar
#81 • • gerry Guest

Ohje 1: Kompurat helvettiin

Se on kuule niiiiiin paljon saundista kiinni vaatiiko se kompuran vai ei..

Ohje 2: Hanki kunnon basarisämplejä (perus 909,808 kannattaa
unohtaa ihan samantien)

Parempi on tehdä kickki ihan itte vaikka sound forgella (jos osaa). Mun mielestä se ei oo hirveen kunnioitettavaa jos kaikki artistin rumpu ja kikki samplet on valmiita sampleja.

Ohje 3: Kokeilkaa!

OIKEIN!




Niin, siinä olivat hyvät alkuohjeet.... Sitä voisi vielä täydentää ohjeilla miten tehdään sitä basaria.... Ei kaikkea kantapäänkautta voi oppia... Muuten pelkkä basarin tekemiseen menee 10 vuotta ennen kun sen osaa
:( Siks itse suosin edelleen valmiita basari/clap ym sampleja... :laugh:
Avatar
#82 • • fatso Guest
Niin, siinä olivat hyvät alkuohjeet.... Sitä voisi vielä täydentää ohjeilla miten tehdään sitä basaria.... Ei kaikkea kantapäänkautta voi oppia... Muuten pelkkä basarin tekemiseen menee 10 vuotta ennen kun sen osaa
:( Siks itse suosin edelleen valmiita basari/clap ym sampleja... :laugh:[/quote]

käy www.infected.co.il katsomassa.. siellä on yksikertaisesti selitettynä
perusmikävaantrancepaukutus kickki, niin että sen jopa ensikertakäyttäjä
osaa tehdä. siitä on hyvä jatkaa. :happyroll:
¡ Previous post a couple of years ago !
Avatar
#83 • • Revelation Guest
Niin, käsittääkseni kompuroilla vähennetään dynamiikkaa, eli ts. basarin dynamiikkaa leikataan niin ettei sen taso lyö "yli"... mutta miksi ihmeessä basarin pitäis alunperin olla edes niin kovalla. Aivan hullulta näyttää biisit joissa jokainen ääni lähes(!) näyttää yksinään lyövän pohjaan asti (lue: kompressoitu niin paljon kuin mahdollista että kaikki äänet samalla tasolla!). Periaatteessa kompressointi siis vähentää AINA basarin / basslinen munakkuutta, ja näiden dynamiikalle tulisi aina jättää tilaa sen verran ettei niitä tarvitsisi kompressoida _dynamiikan_ takia.

Täysin eri asia tosin on jos haluaa kompressoida muokatakseen sitä, _miltä_ basari / bassline kuullostaa. Kompressointi vähentää terävyyttä / munakkuutta mutta aina ei ehkä olekkaan tarkoitus tehdä sitä potkivinta ja päällekäyvintä basaria vaan ehkä pointti onkin jossain muualla, tai sitten halutaan muokata basarin soundia sinänsä jne jne.

Mutta mielestäni ollaan aina hakoteillä jos kompressoidaan äänetason säätämiseksi ennen masterointia (itse asiassa cd-levyillähän dynamiikka riittää käytännössä mihin vaan, ei niille tarvitse sen vuoksi kompressoida), no, ainoa syy miksi joku voisi haluta kompressoida olisi juuri tuo että haluaa kuulla miltä biisi kuullostaisi oletetusti masteroinnin jälkeen, tai radiossa (mutta: kompressoitu biisi lähetetään masteroitavaksi ja siellä kompressoidaan sitten vielä uudestaan, argh ei näin). Siihenkin kyllä suosittelisin sitä että pyrkisi mahdollisuuksien mukaan säätämään äänet mahdollisimman vähän kompressointia vaativaksi...

Eli, vaikken nyt musiikkia olekkaan juuri itse tehnyt kuuntelen kuitenkin paaaaljon ja olen vertaillut eri tavalla tuotettuja veisuja, tiivistettynä minun näkemykseni asiasta:

Parasta olisi jos kompressointia ei käytettäisi ollenkaan dynamiikan rajoittamiseen. Tämä siis tarkoittaa sitä että basari + bassline EI KOSKAAN lyö yksinään pohjaan asti, sen verran pitää malttaa äänetasoa rajoittaa jo muutenkin. Tällöin myös muille kappaleeseen tuleville elementeille jää oma "tilansa" jota ne eivät leikkaa basarilta / basslineltä. Jos ihmettelet kun keskellä kappaletta basari on muuttunut munattomaksi niin luultavasti dynamiikka on loppunut kesken. Lisäksi, mikäli dynamiikka on kovin vähäistä (eli tasot koko ajan samassa, yleisimmin täysillä...) kappale alkaa kuullostamaan puuduttavalta hyvin nopeasti. Jos tästä haluaa poiketa, pitää tietää mitä tekee ja miksi, tai jos on kokeilunhaluinen niin mikä ettei, mutta yhä edelleen, jos basari lyö yksinään täysille niin muiden äänien on leikattava sen dynamiikkaa (=puuroinen ja munaton ääni helposti). Puhumattakaan siitä että monesti jokaisten iskujen kohdalle tulee huippuun suoraa viivaa mikä tarkoittaa sitä että taatusti on äänenlaatu jo kärsinyt ja paljon.

No, paras tapa on yhä edelleen se sama: kokeileminen. Kokeilkaa itse. Pistäkää kerrankin sen basarin ja basslinen volume vähän alemmas ja kokeilkaa saatteko sitä potkua ilman kompuraa. Pitäisi onnistua, kun kompuran pääasiallinen tarkoitus on leikata potkua ja vapauttaa dynamiikkaa hiljaisemmille äänille (käytännössä siis vinyylillä tarvitaan, masteroinnin murheita). Eri asia jos haluatte säätää soundia erilaiseksi, mutta silti toivoisin etten näkisi kovin paljoa "suoraa viivaa" huipun iskuissa... ja toisekseen, älkää pitäkö tavoitteena sitä että äänentason pitäisi iskeä pohjaan koko ajan, se vain tarkoittaa sitä että taas on kompressoitu (aivan liian paljon), periaatteessa kappaleessa pitäisi olla korkeintaan yksi kohta missä äänentaso käy maksimissa (no, konemusiikissa voi ehkä olla useampi kun on vähän toistoa hehe).

Minulle varsinkin masterkompura on semmoinen kirosana ettei paljon pahempia. Joitain ääniä voi kompressoida, mutta se tarkoittaa vastaavasti niiden dynamiikan huonontamista.. esimerkiksi kiksussa on aika hassua miten hyvin paljon dynamiikkaa vaativa supersawwi voi kuullostaa ihan paskalta basarin ja basslinen kanssa kun kompura pakottaa kaikki äänet liian pieneen tilaan vaikka kuinka olisi voinut olla vain äänet hiljaisemmalla tasolla alunperin...sigh. Tällöin myös haikat ja kaikki on helposti yhtä mössöä, teräviä, oikeasti teräviä haikkoja kuulen hyvin, hyvin harvoin enää nykyisin.

Positiivinen esimerkki: Infected Mushroom, ainakin albumi Converting Vegetarians (olettaisin että muutkin albmit). Äänet on teräviä, selkeitä, kirkkaita ja iskeviä, yhdessäkään kappaleessa ei ole yhtään puuroutumista havaittavissa.. eikä äänentaso käy juuri koskaan maksimissa. Ja kyllä, tämä on dynamiikan ansiota, äänen voimakkuustaso siis vaihtelee hyvinkin paljon (varsinkin verrattuna puurokompressoituun kuraan), vaikkakaan ihmisen korvat / aivot ei sinänsä huomaa jatkuvan äänentason vaihtelua (eli äänenvoimakkuus ei kuulosta heittelevän häiritsevästi, vaikka vaihteleekin paljon).

EDIT: Niin, no, basarin potkivuus / munakkuus ei ole ainoa asia myöskään mikä tekee kappaleesta potkivan / munakkaan, basarin limitoiminen voi helpottaa muiden äänien esiintuomista, vaikkakin tämä on mielestäni tavallaan asia jonka voi tehdä näin helposti mutta huonommin mitä säätämällä joka äänen erikseen... ja jos olette eri mieltä niin perusteluja myös, kiitos!

EDIT2: Vielä vähän lisäystä. ja vielä, ainainan pilkun...
Avatar
#84 • • sonni Guest

Ohje 2: Hanki kunnon basarisämplejä (perus 909,808 kannattaa unohtaa ihan samantien)


:confused:

kick'em in the groin!
Avatar
#85 • • Revelation Guest

Ja tuosta maximi-dynamiikasta tuli mieleeni, että eipä silläkään ole loppujen lopuksi hirveästi merkitystä, kun suurin osa levyistä masteroidaan nykyään niin, että ne on kokoajan lähes täysillä ja isoja droppeja maximi-tasosta ei tule.. ja pyritään vielä kompressoimaan muutenkin mahdollisimman kovalle kaikki taajuudet :)



Ai että ei "maksimi-dynamiikalla merkitystä"?! Hirveällä kompressoinnilla kylläkin tapetaan hyvin paljon musiikin tunnelmasta ja fiiliksestä pois, jostain kumman syystä levyteollisuus on mennyt tuohon vaikka ei ole _mitään syytä_ kompressoida paskaksi kappaleita. Radiossa kappaleet kyllä kompressoidaan mutta ei se nyt ole mikään syy kompressoida niitä myös cd:lle jne..

Huvittavaa onkin että paras äänenlaatu löytyy jostain tuotannoista tyyliin Fröbelin palikat joissa kukaan ei välitä mistään kompressoinnista, myös monilla jazzlevyillä on ymmärretty heittää kompressorit nurkkaan.

Koko kompressointihulluus on todella erikoista minun mielestäni pop-musiikissa, halutaan saada omat kappaleet kuulostamaan "kovemmalta" kuin muiden... ja sitä varten pistetään kappaleet ihan paskaksi, hävitetään surutta alimpia ja korkeimpia taajuuksia että saadaan keskialuetta huutamaan vielä enemmän, pistetään kappale muutenkin huutamaan rasittavan kuuloisesti... sigh. Moni poppibiisikin voisi olla ihan mukiinmenevä jos niitä ei tarkoituksella raiskattaisi.

Pistetään nyt vaikka muutama linkki (jos nyt osaan tuota käyttää oikein..):

http://www.cdmasteringservices.com/dynamicdeath.htm

http://www.cdmasteringservices.com/dynamicrange.htm

http://www.cdmasteringservices.com/radioready2.htm

Lainaus viimeisestä linkistä:

"Whenever you hear a mastering engineer use the term "radio ready," put on your track shoes and run for the hills.
When your CD is mastered specifically for radio, the mastering facility compresses or limits the signal in much the same way as the radio station. Instead of having a nice, full dynamic sound that rivals a live performance, you'll have a CD that sounds as compressed as it does on the radio. The result is that your CD will sound "non-musical." Keep in mind that radio has a limited frequency response and a limited dynamic range. It should never be used as the standard for what sounds good. When playing your CD on a home stereo system, boom box, or car stereo, it should not sound like it does on the radio (loud and compressed). To sound "musical", your CD should be balanced in frequency response and have a dynamic range that's consistent with your style of music."

EDIT: Hups, tuohan löytyikin tuolta alta tuokin... ylin linkki siis vaihdettu.

EDIT2: Vielä yksi linkki lisää ja lainaus :)
Avatar
#86 • • Tuppu_ Guest
Tavalliset tallaajat ei tajua mitään dynamiikasta. Ne tykkää musiikista mikä soi lujaa ja ei ne ala säätämään volumea kun ne vaihtaa biiisiä. Ihmetellään sitte sen enemmän dynaamisen biisin kohdalla, et miks tää soi näin vaisusti ja painetaan "next" tms. Lujaa soivalla biisillä on aina parempi erottua joukosta, oli kyseessä sitten lähes mikä kuuntelutilanne tahansa. Mutta joo, itsekin mieluummin kuuntelisin dynaamisempaa matskua.
Avatar
#87 • • Revelation Guest

Tavalliset tallaajat ei tajua mitään dynamiikasta. Ne tykkää musiikista mikä soi lujaa ja ei ne ala säätämään volumea kun ne vaihtaa biiisiä. Ihmetellään sitte sen enemmän dynaamisen biisin kohdalla, et miks tää soi näin vaisusti ja painetaan "next" tms. Lujaa soivalla biisillä on aina parempi erottua joukosta, oli kyseessä sitten lähes mikä kuuntelutilanne tahansa. Mutta joo, itsekin mieluummin kuuntelisin dynaamisempaa matskua.



Niin no, ei ne "lujaa" soivat erotu joukosta kun kaikki soi lujaa... :(
Avatar
#88 • • bulk Guest
"Its not how loud you make it, its how you make it loud."

-Bob Katz in "Mastering audio - The art and the science"
Avatar
#89 • • whuf. Guest


Koko kompressointihulluus on todella erikoista minun mielestäni pop-musiikissa



Tästä voi olla tietty montaa mieltä, sillä hyvin työstetty ja kompressoitu matsku kuulostaa omalla tavallaan upeelta :) En nyt silti sano että ylenpalttinen kompressointi olis järkevää ja vielä joka biisissä. Ehkä musateollisuuden tai eu:n tarvis ottaa joku ISO303 standardi käyttöön siitä kuinka "lujalta" cd ylipäänsä saa kuulostaa(vaikka jonku kuulovaurioiden nojalla tjsp). Sit niissä eniten kompressoiduissa biiseissä vaan olis enempi headroomii ym...

Niissä linkeissä muuten painotettiin lähinnä sen äänen klippauksen ongelmia, ei niinkään kompressoinnin. Ihan mielenkiintosta luettavaa silti.
Cutoff

Posts: 14

#90 • • Cutoff
Kyllähän ny kompressoida saa. Basarin osalta käytän kompuraa efektilaitteena. Sit matalinta botnea kyykytän surutta niin paljo kun kiinnostaa. Meikä on ainaki huomannu täs että useammalla kompuralla kun pistää täysin dynamiikan lyttyyn botnesta niin se kuulostaa paremmalta, blendautuu paremmin mixiin ja kokonaisvola on isompi.
Avatar
#91 • • whuf. Guest
Niin ja sellanen vielä että kun väännät "upeasti dynaamisesta ja vähän kompressoidusta" biisistä volaa ylös se kompressoituu vahvistimen, kajareitten ja jopa korvien toimesta. Samanlainen putkiefekti on siis ihan mahollinen ilman mitään prosessointejakin kun sitä volaa vaan vääntää tarpeeks(saa kokeilla ite jos haluaa). Tämmöstä efektiä osa jopa hakee. Et se biisi vaan tuntuu niinku olevan ihan vtun kovalla vaikka sitä kuunneltaskin ihan hiljasella. Mut tää on tyylisuunta juttu eikä oikeestaan liity noihin rokki/poppi-biisejen klippaus ongelmiin..

Ja niissä klippauksissahan ääniteknikoiden seliseli puolustelu on se että cd-soittimissa on luonnostaan headroomii(yleensä 2-4 bittiä) eikä nollaan paukuttelu siten haittaa ulostulevaa ääntä. Musta tollanen on ihan väärä lähtökohta, mutta niin ne vaan jotkut ajattelee.. sen muutaman surkean desibelin tähden :scared: