Sivari

530 posts, 27 pages, 124,940 views

#461 • • Loopy Guest

tuliks ATT:stä ?
;)

Tunnustan sivistymättömyyteni, ja kysyn mitä tuo mystinen kirjainyhdistelmä tarkoittaa? :(

Meille armeijan käyneille tuo yleisimmin tarkoittaa ampumataitotestiä.

Mut sä nyt et oo vissiin hernepyssyä kummempaa nähnytkään. :excellent:
#462 • • ShapeShifter Guest

suomi on rikkain venäjän naapureista.

Mitä?

reform: hyvinvoivin
#463 • • Boneless one Guest

tuliks ATT:stä ?
;)

Tunnustan sivistymättömyyteni, ja kysyn mitä tuo mystinen kirjainyhdistelmä tarkoittaa? :(

Meille armeijan käyneille tuo yleisimmin tarkoittaa ampumataitotestiä.

Mut sä nyt et oo vissiin hernepyssyä kummempaa nähnytkään. :excellent:

Sanoo iso mies. Tämän takia "järkevät" keskustelut tästä aiheesta menee usein ihan perseilyksi, kun sitten tulee joku "todellinen elämänkoulun sankari" näillä hulvattomilla hernepyssy kommenteilla, jolla on peräti ollut ihan oikea ase kädessä. Tapa mut sillä sun saatanan AmpumaTaitoTestilläs, eli ATT:llä kun kerran olet niin mies.
Ainiin, noi armeijan lyhennykset jostain sanoista on myös ihan naurettavia.
#464 • • drS Guest
noo, tietäen sen että loopy ja juki54 go way back en ottaisi tota hernepyssyläppää kauheen vakavasti ;)
#465 • • Juki54 Guest

noo, tietäen sen että loopy ja juki54 go way back en ottaisi tota hernepyssyläppää kauheen vakavasti ;)

Juu, en oo ottanu Loopya pitkään aikaan vakavasti ;) (enkä nyt tarkoita takaa, edestä, sivulta tai jostain suunnasta, vaan sen juttuja :) )

Tää sivari/armeija keskustelu tuntuu kyl olevan edelleen erittäin tulenarka aihe. Hyvähän se on että asiasta puhutaan, mut malttia täs vähän toivois ihmisiltä. Myös nää kavereiden väliset läpät vois koittaa minimoida tässä topikissa ettei tuu just noita väärinkäsityksiä.
#466 • • Mike Kila Guest
Jooh, olishan toi armeija tossa edessä tammikuussa. Sivariin menisin ellei se olis noin jäätävän pitkä. Kuinkas pitkä se nykysin on? Joku yli vuosi :scared:? Armeijassa aattelin viihtyä sen puolen vuotta ja mitä oon nyt kuullut juttuja ni saatetaan passittaa kauemmaksikin aikaa. Mutta siinä vaiheessa sanon moi :heart:.
#467 • • Loopy Guest

Tää sivari/armeija keskustelu tuntuu kyl olevan edelleen erittäin tulenarka aihe. Hyvähän se on että asiasta puhutaan, mut malttia täs vähän toivois ihmisiltä. Myös nää kavereiden väliset läpät vois koittaa minimoida tässä topikissa ettei tuu just noita väärinkäsityksiä.

Sivari/Armeija-keskustelun tulenarkuus on kieltämättä yllättänyt minutkin. Toinen yllättänyt tekijä on se, että täällä on tullut ns. tuttuja, jotka ovat käyneet/ovat/ovat menossa sivariin.

Muussa tapauksessa en tuntisi kuin yhden sivarin, ja hänkin on ammatiltaan lähihoitaja/lastenhoitaja - Sivari-vaihtoehdon käsittää tuossa tapauksessa äärimmäisen helposti.

Mutta mikä on aiheuttanut skenen (pahoittelen sanavalintaani) ryntäyksen sivariin? Onko tää joku plur-sidonnainen juttu?

Sivariin menisin ellei se olis noin jäätävän pitkä. Kuinkas pitkä se nykysin on? Joku yli vuosi :scared:?

Kai se sen 13kk on vieläkin. Juki tai joku muu asiantuntija varmaan vahvistaa tuon.

Armeijassa aattelin viihtyä sen puolen vuotta ja mitä oon nyt kuullut juttuja ni saatetaan passittaa kauemmaksikin aikaa. Mutta siinä vaiheessa sanon moi :heart:.

Ei siellä väkisin vaan sanota moi.

Armeija on mennyt kohtuullisen tehokkaasti joukkotuotannon puolella. Johtajiksi valitaan pääsääntöisesti laadukkain materiaali mitä saapumiserästä löytyy. Poikkeuksiakin tosin on.

Vanhakansa uskoi, että tammikuun saapumiserä oli jokseenkin "huonompaa materiaalia" kuin heinäkuun saapumiserä. Tällä logiikalla "pääsisi" helpommin AUKiin (Aliupseerikoulu) tammikuun erästä.
#468 • • master bator Guest

Jooh, olishan toi armeija tossa edessä tammikuussa. Sivariin menisin ellei se olis noin jäätävän pitkä. Kuinkas pitkä se nykysin on? Joku yli vuosi :scared:? Armeijassa aattelin viihtyä sen puolen vuotta ja mitä oon nyt kuullut juttuja ni saatetaan passittaa kauemmaksikin aikaa. Mutta siinä vaiheessa sanon moi :heart:.

Kyllä se sivari on edelleen sen 13kk eli 395 palveluspäivää. Voin kyllä sanoa, että on mennyt aika sivarissa tosi nopeasti. Tuntuu kuin olisin juuri aloittanut ja jäljellä on enään 3kk. Suoritan palvelustani Espoon työväenopistolla, vahtimestarin hommissa. Ei mun mielestä yhtään hassumpaa kun ne maksavat vuokrankin. Kuukaudessa tulee päivärahat+matkakorvaus+ruokaraha+vuokra = ~800e. Saa elää ihan normaalia elämää ja tulee ihan mukavasti työkokemustakin.

Tästä lakkautetaan armeija vs. sivarit hirteen -aiheesta vielä...

ShapeShifterillä oli tuossa ihan hyvä pointti: rajavartiosto. Sitä todellakin tarvitaan, mutta asevelvollisuus on silti mielestäni täysin turha. Ammattiarmeija riittäisi ihan hyvin. Silloin armeijassa olisi vain ammattitaitoista porukkaa, jotka olisivat aina valmiina mahdollisiin uhkiin. Kohtuullinen palkka houkuttelisi varmasti riittävästi porukkaa alalle.

Nykyään kun armeija koostuu nuorista pojanklopeista, joista suuri osa on niin toheloita, että ampuvat vahingossa itseään jalkaan tai kaveriaan päähän, sekä reserviläisistä, jotka eivät enään muista mitään mitä intissä opetettiin, eivätkä ole pitäneet itseään hyvässä kunnossa. Niitä oikeasti osaavia tyyppejä on ehkä juuri ja juuri sen ammattiarmeijan verran, jos sitäkään.

Mikäli joku todellakin hyökkäisi Suomeen, en jaksa uskoa, että koko muu maailma ummistaisi silmänsä ja jättäisi Suomen oman onnensa varaan. Nykyään on kuitenkin sen verran hyvät suhteet muihin maihin ja media on sen verran kehittynyt, että muualla maailmassa tiedetään heti jos jotain vastaavaa tapahtuu. Myös suhteet Venäjään ovat parantuneet huomattavasti, eikä se ole niin varteenotettava uhka kuin ennen. Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

Sanon sen nyt vielä kerran, että en mitenkään tuomitse armeijaan meneviä, mutta en sitä myöskään erityisemmin arvosta. En kuitenkaan pidä itseäni minkäänlaisena isänmaanpetturina, koska arvostan kyllä itsenäisyyttä ja niitä, jotka sen mahdollistivat. En vain näe siinä mitään järkeä, että se arvostus pitäisi osoittaa nielemällä paskaa.
#469 • • Hexe Guest

Jooh, olishan toi armeija tossa edessä tammikuussa. Sivariin menisin ellei se olis noin jäätävän pitkä.

Juh, sama täällä.
Vaikka suurimmaksi osaksi itse arvostan sivarin käymistä enemmän kun armeijan, oon vaan liian laiska käymään sitä läpi itse.
#470 • • Edited Kosmonaut Guest

Jooh, olishan toi armeija tossa edessä tammikuussa. Sivariin menisin ellei se olis noin jäätävän pitkä.

Juh, sama täällä.
Vaikka suurimmaksi osaksi itse arvostan sivarin käymistä enemmän kun armeijan, oon vaan liian laiska käymään sitä läpi itse.

Sama täällä. Vaikka en kuudella kuukaudella päässytkään niin helpommalla varmasti pääsin kuin sivarista, eikä tuo mun 7 kuukauden lojuminen ulkosaaristossa varmasti hyödyntänyt ketään toisin kuin siviilipalvelus (mahdollisesti). Tässä on nyt aika hyvin tullut argumentaatioita pakkoarmeijaa vastaan, joita en ala sen enempää toistamaan, mutta sanottakoon nyt että vittu teki tiukkaa varsinkin alokaskaudella pitää turpa kiinni kun sitä äärimmäistä patriootti-propagandaa syötettiin. "Huippu"hetkenä vois pitää ekaa jumalanpalvelusta, kun pappi tulkitsi raamattua uudelleen: "Joku voi ihmetellä kun raamatussa lukee että toista ihmistä ei saa tappaa, mutta jos esivalta käskee aseisiin niin silloin saa ampua toisen ihmisen" :angry:
Noh, nopeutti huomattavasti kirkosta eroamista joka piti tehdä jo riparin jälkeen.

Ja voi hyvä jestas sentään sitä armeijan homo- ja kommarifobista ilmapiiriä!
#471 • • Tapsa Guest

..Nykyään kun armeija koostuu nuorista pojanklopeista, joista suuri osa on niin toheloita, että ampuvat vahingossa itseään jalkaan tai kaveriaan päähän..

:D
#472 • • Juki54 Guest

pappi tulkitsi raamattua uudelleen: "Joku voi ihmetellä kun raamatussa lukee että toista ihmistä ei saa tappaa, mutta jos esivalta käskee aseisiin niin silloin saa ampua toisen ihmisen"

#473 • • Taedium Guest

ampuvat vahingossa itseään jalkaan

Olitkos intissä '99? Vaiko lehdestä luit?

Ei kai vain se tapaus, kun sotaleikeissä kaatui ja ampui harjoituspatruunalla itseään polveen (alakautta!?) ilmapallon sijaan?
#474 • • Daniel Braun Guest
Miksi ihmeessä puhutaan tosta "kumpa on helpompaa"...
Ei sillä ajalla varsinaisesti o merkitystä.
Ja eikös tuo "olisin suorittanu sivarin, mutta se on niin pitkä" asenne oo vähän kaksinaismoralistinen?
Naurettavaa sanoa että arvostaa sivaria ja olis sen suorittanu ellei se olis niin pitkä.
Kuitenkin uskoisin että suurin osa oikeesti sivarin valinneista on sen verran pasifisti että ei todellakaan lähtisi leikkimään pyssyleikkejä intiiin.
Nää "mä olisin käyny sivarin, mutta..." jätkät vaan eivät uskalla tehdä itsenäistä ratkaisua.

Mun mielestä kumpikin on yhtä helppo ja yhtä rankka vaihtoehto.
Ihan miltä kannalta sitä katsoo.

Itse en ois inttiin mennyt mistään hinnasta.
Pyssyleikit on leikitty pikkupoikana ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että nykypäivänä ei tarvitse alentua siihen pelleilyyn mitä armeijassa tehdään...
Mä ainakin haluan käydä suihkussa silloin kun haluan, pessä hampaani silloin kun haluan & käydä paskalla silloin kun haluan.
En silloin kun joku näennäisesti "suurempiarvoisempi" niin sanoo...

Mut jokainen tyylillään....
#475 • • Kosmonaut Guest

Miksi ihmeessä puhutaan tosta "kumpa on helpompaa"...

Naurettavaa sanoa että arvostaa sivaria ja olis sen suorittanu ellei se olis niin pitkä.
Kuitenkin uskoisin että suurin osa oikeesti sivarin valinneista on sen verran pasifisti että ei todellakaan lähtisi leikkimään pyssyleikkejä intiiin.
Nää "mä olisin käyny sivarin, mutta..." jätkät vaan eivät uskalla tehdä itsenäistä ratkaisua.

Aika useat inttihuumailijat mollii sivareita siitä kuinka helpolla ne pääsee. En nyt ihan alusta alkaen lukenut tätä topicia mutta en ihmettelisi vaikka tämä aihe olisi tullut taas tätä kautta esille?

Täytyy tunnustaa että oon just toi sun mainitsema olisin käyny sivarin-jätkä. Tuli kelattua liikaa mitä muut, lähinnä sukulaiset, ajattelevat. Lisäksi menin siihen hokemaan että töitä et perkele helpolla saa jos sivariin meet. Noh, siitä valinnasta on jo yli kaksi vuotta eikä sille enää mitään voi. Nyt jos saisin uudelleen päättää niin en todellakaan tukis tätä järjestelmää mutta minkäs teet :hah:
#476 • • Daniel Braun Guest

Aika useat inttihuumailijat mollii sivareita siitä kuinka helpolla ne pääsee. En nyt ihan alusta alkaen lukenut tätä topicia mutta en ihmettelisi vaikka tämä aihe olisi tullut taas tätä kautta esille?

No.
Useinhan toi menee.
Ja osa taas menee inttiin koska "siellä pääsee helpommalla ku on vaan 6kk"...
Mitä pirun väliä sillä on kumpi on helpompaa?
Mielestäni molemmat on vaan valintoja.
Ja niin erilaisia että mahdotonta vertailla...
Mutta, kuten sanottua.
Jokainen tekee valintansa...

Turha sitä on jossitella jollei kuitenkaan o valmis tekemään oikeesti valintaa oman pään sisällä vaan kulkee joukon mukana.
Sivari on aina valinta.
Ja onhan se inttiinkin meno valinta joillakin, mutta useat menee sinne koska "intti on vaan käytävä..." tms ajattelua mikä, harmi kyllä, tässä maassa vallitsee.
Eihän sitä voi olla mies ellei o nukkunut rynkky tyynyn alla... :scared:
#477 • • Tapsa Guest

..useat menee sinne koska "intti on vaan käytävä..." tms ajattelua mikä, harmi kyllä, tässä maassa vallitsee..

:/

Eihän sitä voi olla mies ellei o nukkunut rynkky tyynyn alla...

sori nyt, mut onkohan armeijan käyneet ainoita, jotka noita piikkejä heittelee !?
#478 • • Daniel Braun Guest
Tapsa-> tässä nyt on jo pitkään risonut se että inttijätkät keksii aina jonkinmoista ivaa sivareista.
Vaikka minussa virtaa jonkinmoista pasifistista ajattelua suonissa, en silti äkkipikaisena ihmisenä osaa pitää suutani kii jos vituttaa.
Kuten varmaan olet huomannut ;)

Mutta nii, toi sun eka quotetus mun viestistä ja se vastau?
Ok, se oli mun puolesta melkoista yleistystä.
Mutta näinhän useasti on.
Inttiin mennään koska se vaan on se juttu joka on jokaisen miehen elämässään suoritettava.
Surullista mutta totta, näin kuulee aivan liian useasti...
#479 • • Hexe Guest

No mitämitä... Eikös siinä tule ratkasu selväks ja syy selväks...