Sivari

530 posts, 27 pages, 125,149 views

#501 • • master bator Guest

No eihän sitä inttiläppää tajua jos ei oo niitä asioita kokenu...

Niin no tuohan nyt pätee mihin tahansa, esim. ei kodittomana olemista voi ymmärtää jos ei ole sitä itse kokenut. Tosin yleensä sellaisesta asiasta, minkä sekalaisesta porukasta osa on kokenut ja osa ei, voi kehittyä hyvinkin mielenkiintoista keskustelua ilman että kukaan ko asian kokemattomista tylsistyy. Tässä suhteessa inttiläppä on ihan omaa luokkaansa. Se on vaan yksinkertaisesti niin kuivaa läppää, että muita kuin intin käyneitä se ei yleensä kiinnosta sen enempää kuin ulkona möllöttävää kivikasaa.
#502 • • master bator Guest

Hyvin hyvin harvoin kukaan alkaa ylpeydellä kertoa omasta sivaristaan (en oo kuullut koskaan, kai sitä jengiä kuitenkin on), johtuuko tämä yleisestä asenteesta sivaria kohtaan vai kertovan henkilön asenteesta varsinaista suoritusta kohtaan, en osaa sanoa.

Lue se mun toinen postaus.

Lopulta valinta on aina henkilökohtainen eikä sillä lopulta ole väliä miksi on jotain valinnut.

Kas nyt sä olet asian ytimessä. Vielä kun kaikki muutkin sisäistäisivät tuon.

Jos pitäisi suhdetta sanoa, niin veikkaisin et omassa kaveripiirissä on sivareita suhteessa enemmän kun pitäisi olla.

Pitäisi olla? Kenen asettamien standardien mukaan?
#503 • • dpdrm Guest

Yhtä tylsiä ne läpät yleensä on silti, vaikka niitä tajuaaki. :)

...asiasta toiseen... intin jälkeen olen huomannut 2 asiaa:
1. ei ole ollut ainuttakaan kylmää talvea palveluksen jälkeen.
2. mikään matka ei ole liian pitkä kävellä.

Viittaatko tällä siihen, et intin jälkeen on ehkä kärsivällisempi joidenkin asioiden suhteen, eikä pikkuasiat vituta niin paljoa? Henkistä kasvua?

Uskon, että myös sivarin suorittanut henkilö oppii samaa kärsivällisyyttä, ei toi työelämäkään mitään herkkua ole.

Yleensäkin uskon, et sama kumman käy, niin oppii noita henkisiä ominaisuuksia - jos on oppiakseen.

Mitä taas tulee edempänä mainittuun palvelusmuotojen realistiseen vertailuun, niin mun mielestä siihen ei kykene oikein kukaan muu kuin sellainen henkilö, joka olisi käynyt sekä vuoden armeijaa että sivarin. Eikä sekään, koska sekin arvio olisi omien kokemustensa pohjalta subjektiivinen.

Yleisesti ottaen mun mielestä Suomessa ois jo helvetin korkea aika siirtyä asenteissa eteenpäin tässäkin asiassa - rasittaa, et vielä yliopistotasollakin joutuu sillointällöin perustella, et "miksi on käynyt armeijan / sivarin", "miksi kuuntelet sitä musiikkia mitä kuuntelet"... jne.
#504 • • dpdrm Guest
Äh nonii, ehditte postata samoja ajatuksia ensin. Sen siitä saa, ku on hidas... :sad:

Mut tästä:

Mut kyllä mä mielelläni haluan tietää kaikista tutuista onko henkilö käynyt intin vai sivarin. Kertoo kuitenkin jotain tyypistä samalla tavalla kuin se onko joku insinööri vai humanisti.

Aika stereotyyppinen suhtautuminen? Mun mielestä noi ei kerro mitään, aika monenlaista tyyppiä mahtuu niin insinööreihin kuin humanisteihin. Tääki on muuten yks jako, mikä mua rasittaa kanssa "wtf ooksä joku runonrustaaja humanisti / nörtti homoteekkari?". :mad:
#505 • • master bator Guest

Mitä taas tulee edempänä mainittuun palvelusmuotojen realistiseen vertailuun, niin mun mielestä siihen ei kykene oikein kukaan muu kuin sellainen henkilö, joka olisi käynyt sekä vuoden armeijaa että sivarin. Eikä sekään, koska sekin arvio olisi omien kokemustensa pohjalta subjektiivinen.

No ainakin mun vertailulla on vankempi pohja kuin niiden, jotka ovat käyneet vain armeijan tai menneet suoraan sivariin. Oikeastaan en kadu sitäkään, että alunperin menin inttiin. Olihan sekin kokemus, joka antoi uutta näkökulmaa, mutta onneksi tajusin lähteä sieltä ajoissa pois.

Aika stereotyyppinen suhtautuminen? Mun mielestä noi ei kerro mitään, aika monenlaista tyyppiä mahtuu niin insinööreihin kuin humanisteihin. Tääki on muuten yks jako, mikä mua rasittaa kanssa "wtf ooksä joku runonrustaaja humanisti / nörtti homoteekkari?".

Niinpä. Sivarissakin on kaikenlaista porukkaa rastahipeistä hevimiehiin, nörteistä perusjätkiin etc. Ihan yhtä sekalaista sakkia intissäkin on, mutta siellä kaikilta vaan otetaan yksilöllisyys pois.

En minäkään missään nimessä väitä, että kaikki sivarit olisivat jotenkin erittäin fiksuja tai hyviä tyyppejä. Kyllä sieltä löytyy kans tosi urpoa porukkaa, mutta ihan yhtälailla niitä dillejä on intissäkin.
#506 • • khatt Guest

Eikä sille faktalle mitään voi, et sivari on kuitenkin marginaalimesta ja siten valtaväestön keskuudessa poikkeusratkaisu, jota voi aina silloin tällöin joutua perustelemaan. Hyvin todennäköistä onkin, että jokainen sivarin käynyt on joskus joutunut perustelemaan omaa valintaansa. Lisäksi ainakin itse olen huomannut, että hyvin harva sivari kertoo omasta valinnastaan ylpeydellä. Yleensä vastaus on jotain "no mä nyt käyn tota sivaria tossa" sen sijaan että ylpeästi kerrottaisiin mikä on oma valinta ja miksi.

Itsehän olin pitkään menossa sivariin, mutta päädyin lopulta valitsemaan intin, ja aion hakea erikoiskoulutukseen. Painavin syy oikeastaan oli, että olen melkoisen kypsynyt opiskelu- ja työpaikkaani ja tarvitsen totaalista elämänmuutosta, kun olisin kumminkin käynyt sivarin samoissa ympäristöissä.

Mielenkiintoisinta on kuitenkin se, että omassa kaveriporukassani on enemmän sellaisia, joille joudun perustelemaan inttivalintaa kuin sellaisia, joille tarvitsisi selitellä sivaria. En todellakaan paukuttele henkseleitä inttivalinnallani täälläpäin, ja vielä vähemmän sitä kannattaa tehdä ulkomailla, jos ja kun joskus sinne eksyn. Keski-Euroopassa on nimittäin hieman erilainen (jotkut sanoisivat "terveempi") asenne koko asiaa kohtaan.

Jos olette katsoneet brittiläistä Konttori-sarjaa, niin militaristinen johtajan apulainen Gareth on aika osuva intti-"johtajan" karikatyyri.

Mut kyllä mä mielelläni haluan tietää kaikista tutuista onko henkilö käynyt intin vai sivarin. Kertoo kuitenkin jotain tyypistä samalla tavalla kuin se onko joku insinööri vai humanisti.

Sanoit kuitenkin, ettet pidä toista vaihtoehtoa huonompana kuin toista. Miksi sitten asia kiinnostaa? Teetkö jotain johtopäätöksiä henkilöiden potentiaalisesta lusmuasenteesta? Tutkitko myös, onko henkilön sukujuuret puhtaasti suomalaisia vai onko joukossa vierasta verta?
#507 • • ville Guest

Pitäisi olla? Kenen asettamien standardien mukaan?

mä arvasin et sä puutut tohon koska ton voi ymmärtää monella mielellä, olisi pitänyt korjata heti :)

pitäisi olla siihen nähden että otetaan 1000 miestä randomilla ja katsotaan moni on käynyt sivarin. Mun kaveripiirissä prosentti on suurempi.

ei siis sillä pahalla tavalla "pitäisi olla"

:)

ps kertonee jotain siitä tavasta jolla sä luet mun posteja, ei oo pakko ymmärtää väärin
#508 • • ville Guest

Sanoit kuitenkin, ettet pidä toista vaihtoehtoa huonompana kuin toista. Miksi sitten asia kiinnostaa? Teetkö jotain johtopäätöksiä henkilöiden potentiaalisesta lusmuasenteesta? Tutkitko myös, onko henkilön sukujuuret puhtaasti suomalaisia vai onko joukossa vierasta verta?

gsus et jengi muuten osaa käsittää asioita just sillä negatiivisella tavalla.

en pidä millään tavalla sivaria huonompana vaihtoehtona kuin inttiä

joillekin armeija on täysin väärä paikka, jotkut sopii sinne kun nenä päähän ja on jengiä joiden ehdottomasti kannattaa käydä sivari koska ne diggaa siitä ja kaikki hyötyy hommasta

mä en tajua tota potentiaalista lusmuamista? Tarkoitatko tässä 6kk bemaria vai sitä 13kk sivaria? Yleisesti ihmiset varmaan pääsisi helpommalla jos ne suorittaa 6kk asepalveluksen. Tuskin kukaan menee sivariin jotta pääsee lusmuamaan.

se taas, että joku on käynyt esim intin kertoo noin hyvin keskimääräisesti ajateltuna jotain henkilön preferenssistä. Joku on isinööri, se myös kertoo jotain. Joku harrastaa futista, sekin kertoo jotain. Se, että mä olen kiinnostunut siitä mitä kaverit on käyneet, kertoo siitä, että mua kiinnostaa noin ylipäätään minkälaisia valintoja mun kaverit tekee. Ei tässä tarvii nähdä mitään arvolataumaa :D

piis siis oikeesti, te hypitte silmille enemmän kun joku hullu militantti
:scared:
#509 • • ville Guest

No minäpä voin olla sulle ensimmäinen sellainen sivari. Mä en ole täällä Espoon työväenopistolla saanut mitään muuta kuin kehuja ja olisivat ottaneet mut vielä ilomielin duuniin palveluksen jälkeenkin, mutta koska pääsin ammattikorkeakouluun jäävät vahtimestarin hommat näiltä näkymin tähän.

Vielä kun löytyisi muita samanlaisia niin homma alkaisi olla enemmän raiteella :)

Miksikö rukin käynyt paukuttelee henkseleitään ja sivari on hiljaa? Olettaisin, että henkilö, joka on käynyt RUK:n, on varmasti erittäin vakuuttunut koulutuksensa tärkeydestä ja hienoudesta.

On tai ei, niin kyllä tosta intistä ihan oikeesti voi hyötyä jotain.

Henk koht viimeiset kolme duunihaastattelua missä oon ollut, on mennyt niin että haastattelun on tehnyt henkilö jonka on sotilasarvolta on vähitään luutnantti. RUK:n käyneitä siis ja monta kertauspäivää takana.

Joka kerta kun olen paikan saanut, myöhemmin on tullut puheeksi intti. On siis olemassa tällaisia pk-firman pomoja sun muita, jotka oikeesti vielä arvostaa tota. Vanhempia miehiä noi on olleet ja ajatusmaailma on jossain määrin erilainen kuin nuoremmilla jannuilla.

Lyhyesti sanottuna hyvin suoritettu armeija on ollut suuri bonus työhaastattelussa.

Tämän lisäksi koin, että sain armeijassa vastuullisia tehtäviä ja oikeasti vaikutin asioihin erittäin merkittävällä tasolla. Pääsin muutamalla leirillä johtamaan hommia komppaniatasolta, eli ohjattavana oli about 100 miestä. Siinä pääsi oikeesti suunnittelemaan ja ohjaamaan niin suurta organisaatiota, että vastaavaa ei ihan heti siviilissä vastaan tule. Tottakai tuo ohjaus on täysin erilaista kuin siviilissä, mutta siltikin .... organisaatio oli aika suuri

Asiat joita voi oppia armeijassa ja joita voi oppia sivarissa on täysin erilaisia. Mä en mene sanomaan, että toisessa opittu asiat ovat toista tärkeämpiä, sillä en näe että näin voisi edes sanoa.

Henkilökohtaisesti toivon, että jokainen ottaa sen irti mitä otettavissa on. Oli palveluksen pituus 6, 12 tai 13kk, se on menee huomattavasti mukavammin jos homman ottaa haasteena :)
#510 • • vaavu Guest

En todellakaan paukuttele henkseleitä inttivalinnallani täälläpäin, ja vielä vähemmän sitä kannattaa tehdä ulkomailla, jos ja kun joskus sinne eksyn. Keski-Euroopassa on nimittäin hieman erilainen (jotkut sanoisivat "terveempi") asenne koko asiaa kohtaan.

Keski-Euroopassa saattaa olla historian takia ja kulttuurillisista seikoista johtuen jossain määrin erilainen suhtautuminen maanpuolustukseen. Siellä koko ilmiö liitetään paljon voimakkaammin äärioikeistolaisiin ajatuksiin. Suomalaisten asennetta on mitä suurimmassa määrin muokannut geopoliittinen sijainti. Muutama kymmenen rauhan vuotta ei ole juurinut pois sitä asennetta, minkä idästä vuosisatojen aikana tullut vihollinen on iskenyt kansalliseen muistiin. Ei tarvitse kuin miettiä minkälainen konnotaatio on sanalla "ryssä"; sillä on sanana todella paha kaiku, kirosanaan verrattava.

Siihen, että Suomessa suhtautuminen maanpuolustukseen muuttuu, menee vielä pitkään. Lopullinen muutos ei tapahdu ainakaan ennen kuin viimeisetkin sotaveteraanit ovat kuolleet. Todennäköisesti siitäkin menee vielä aikaa. Asenteet ovat toki koko ajan muuttumassa, mutta vasta nuorempien sukupolvien myötä. Ehkä juuri tästä sukupolvien välillä vallitsevasta pienoisesta kuilusta johtuen sivariuttakin on aikaisemmin pitänyt selitellä. Vanhat asenteet ovat niin voimakkaasti iskostuneet vanhempiin ihmisiin, että heidän on vaikea hyväksyä nuorten ratkaisuja, jotka poikkeavat heidän arvomaailmastaan.

Jos olette katsoneet brittiläistä Konttori-sarjaa, niin militaristinen johtajan apulainen Gareth on aika osuva intti-"johtajan" karikatyyri.

Varmaan ihan yhtä osuva karikatyyri kuin se rastapäinen blossia poltteleva hippi, joka joidenkin toimesta on nostettu sivarin karikatyyriksi? Kyllähän säkin varmaan ymmärrät että tollaset karikatyyrit ei kovinkaan syvällistä kuvaa ilmiöstä anna.
Cutoff

#511 • • Cutoff

Joka kerta kun olen paikan saanut, myöhemmin on tullut puheeksi intti. On siis olemassa tällaisia pk-firman pomoja sun muita, jotka oikeesti vielä arvostaa tota. Vanhempia miehiä noi on olleet ja ajatusmaailma on jossain määrin erilainen kuin nuoremmilla jannuilla.

Lyhyesti sanottuna hyvin suoritettu armeija on ollut suuri bonus työhaastattelussa.

Synkkää.
Onneksi valmistun alalle jossa tommoset ei vaikuta.
#512 • • master bator Guest

mä arvasin et sä puutut tohon koska ton voi ymmärtää monella mielellä, olisi pitänyt korjata heti

Joo no kirjoitetun tekstin voi hyvin helposti ymmärtää väärin, kuten olemme täällä plattarillakin huomanneet useampaan otteeseen.

No mut hyvät viikonloput vaan kaikille! Eiköhän pidetä pientä breikkiä tästä kädenväännöstä :)
#513 • • ville Guest

Synkkää.
Onneksi valmistun alalle jossa tommoset ei vaikuta.

En tiedä millä alalla sä olet, itse olen it puolella ja siellä asiasta on ollut hyötyä.

Mä kuitenkin väittäisin, että palkittu palvelus on plussa, oli oma ala mikä tahansa. Palkittu palvelus taas voi varmasti olla niin sivaria kuin inttiäkin.
#514 • • ville Guest

Tässä suhteessa inttiläppä on ihan omaa luokkaansa. Se on vaan yksinkertaisesti niin kuivaa läppää, että muita kuin intin käyneitä se ei yleensä kiinnosta sen enempää kuin ulkona möllöttävää kivikasaa.

Onneksi intin on kuitenkin käynyt sen verran moni, että läppää heittäessä jutun ymmärtää suurin osa miehistä :)

Ja noin muuten oon kyllä vähän eri mieltä koko läpän kiinnostavuudesta. IMO intistä syntyy erittäin hyviä keskusteluja esim sosiaalisesta arvojärjestyksestä, vastuuntunnosta ja suorituspaineista. Intti kuitenkin on paikka, jossa yksilöltä riisutaan aika paljon oikeuksia ja siten ihan noin tieteellisestikin ajateltuna tämä lähtökohta tarjoaa erittäin mielenkiintoisia tarkastelumahdollisuuksia. Esim vaavu on monta kertaa osallistut erittäin suurella mielenkiinnolla siihen mitä intissä oikeesti tapahtuu ja millä tavalla se näkyy.

Voisi kai sanoa, että jos ylipäätään on kiinnostunut tietämään ja havainnoimaan ympärillä olevia asioita, niin intti menee puhtaasti siihen yleisivistyksen piikkiin.

Tosin jos joku alkaa kertoa siitä miten ekaa kertaa ampui rk62:lla, niin eipä siinä paljon juhlaa ole. Mutta toisaalta eipä tällaisia tyyppejä taida oikeesti edes olla :)
#515 • • bulk Guest

Henk koht viimeiset kolme duunihaastattelua missä oon ollut, on mennyt niin että haastattelun on tehnyt henkilö jonka on sotilasarvolta on vähitään luutnantti. RUK:n käyneitä siis ja monta kertauspäivää takana.

Tää on on IMO suurin argumentti intin puolesta (kuten toki muunkin koulutuksen puolesta), se on keino todistaa sut parempiin hommiin nostavalle tyypille, että osaat jotain.

Jos pannaan samalle hakupaikalle samoilla siviilipuolen papereilla olevat tyypit, joista toinen on sivari ja toinen jo valmiiksi useaan kertaan ylennetty res. upseeri/aliupseeri, niin intin käynyt on aika vahvoilla. Sivarissa kun ei tule mitaleita tai ylisivarin arvonimiä, vain työtodistus, jonka kaikki työnantajat haluavat antaa positiivisessä hengessä rentullekin "Simo Hovarille".

Mä olen pyörinyt tuolla vanhoillisemmissa lafkoissa (Ylee, Noksulaa ym) ja aina on työhaastattelussa tullut inttikortti vastaan ja siihen on niin helppo vastata hyvillä mielin kun on käynyt intissä erikoiskoulutuksen ja hankkinut perus-aliupseerin arvon päälle pari natsaa lisää. Ja myönnettäköön, että minäkin olen ylpeä ylikersantti ja kerron asiasta mielelläni työhönottajille, jotka ovat itsekin käyneet useita kertoja kertausharjoituksissa ja pitävät armeijamuistojaan arvossa. Ja pk-yritysten keskijohdosta ylöspäin ei valitettavasti löydy paljoa vielä sen ikäistä sakkia, että sivareita olisi työhönottajina, pomoasemassa olevat on melkeen järjestään arvoissa aliupseereista ylöspäin.

Se on hyvä, että armeijalla on vaihtoehtoinen tasapainottava voima siviilipalveluksen muodossa, mutta jos sivariin mennään vain siksi, että potkitaan tutkainta vastaan, niin sama asenne tulee varmasti vastaan myöhemmässäkin elämässä, työmarkkinoilla ei loppupeleistä ole mikään niin tärkeää kuin näyttää hyvältä. Ja tähän varmaan joku haluaa vastata, että individualismi on nykyään voimissaan, mutta itseasiassa uralla eteneminen on hiton vaikeaa, jos ei käytös- ja pukukoodit ole kohdallaan ja arvot hiottuna. Tämä armeija-sivariaihe on yksi niistä perinteisimmistä, jotka vaikeuttavat valitettavasti vielä parin seuraavan sivarisukupolven edistymistä työelämässä, koska arvot muuttuvat hitaasti.
#516 • • ville Guest

Jos pannaan samalle hakupaikalle samoilla siviilipuolen papereilla olevat tyypit, joista toinen on sivari ja toinen jo valmiiksi useaan kertaan ylennetty res. upseeri/aliupseeri, niin intin käynyt on aika vahvoilla. Sivarissa kun ei tule mitaleita tai ylisivarin arvonimiä, vain työtodistus, jonka kaikki työnantajat haluavat antaa positiivisessä hengessä rentullekin "Simo Hovarille".

No ei intin merkitys imo näin paljon ole. Sanoisin et jos olisi kaksi täysin identtistä henkilöä ja sitten pitää päättää kumpi valitaan niin silloin voi olla, että intti ratkaisee edellyttäen että päätöksen tekee inttiä arvostava henkilö.

mutta itseasiassa uralla eteneminen on hiton vaikeaa, jos ei käytös- ja pukukoodit ole kohdallaan ja arvot hiottuna.

No pukukoodi riippuu täysin työpaikasta. Jos mestassa jossa pitäisi olla puku, vetää päälleen farkut, voi pukeutuminen olla este. Jos taas koodi on vapaa, ei asialla ole väliä tai hyvällä tuurilla liian formaali pukeutuminen voi olla jopa haitaksi.

Tämä armeija-sivariaihe on yksi niistä perinteisimmistä, jotka vaikeuttavat valitettavasti vielä parin seuraavan sivarisukupolven edistymistä työelämässä, koska arvot muuttuvat hitaasti.

Mun on hyvin vaikea nähdä, että missään tilanteessa sivari olisi este työssä etenemisellä. Kyse on imo nimenomaan siitä, että intti voi parhaimmillaan tarjota pientä bonusta tilanteessa jossa pitää tehdä vaikutus vanhempiin ihmisiin.

Kaikkein oleellisinta on se millä tavalla palveluksen suorittaa. Myös sivarin voi suorittaa niin, että siitä kertominen vakuuttaa rekrytoijan hakijan pätevyydestä.
#517 • • master bator Guest
Ohi on 395!

\:D/

Edit: Niin ja hajotkaa ja korjaantukaa ja kaikkee!!!
#518 • • Taedium Guest

Ohi on 395!

Onnea!

(Vaikka tossa oli 396 päivää liikaa.)
#519 • • Daniel Braun Guest

Ohi on 395!

\:D/

Edit: Niin ja hajotkaa ja korjaantukaa ja kaikkee!!!

Onnea kovasti...
Mulla vielä ehkä edessä...
Tai ainakin tää määräaikainen vapautus joskus päättyy :(
Mut jotain positiivista, 30 vuorokautta suoritettu :D
#520 • • TR Guest
ois niiku sit ohi! :cool: ..tos parin tunnin päästä, vasta!! :crybaby: :panic:

mut aikaspian kuitennii.. :happyroll: jesh