Sivari

530 posts, 27 pages, 124,875 views

#321 • • Daniel Braun Guest

Jos palveluspaikkansa valitsee hyvin, se aika kuluu suorastaan nopeasti. Itse olisin mielelläni jatkanut samaa hommaa vielä palveluksen jälkeenkin, mutta valitettavasti se ei ollut sillä hetkellä mahdollista. Loppuvaiheessa päivärahakin oli jo ihan kohtuullinen.

Ööö :eek: ... ei,ei ja ei
Ainakin mun vaivainen puolivuotta Riihimäellä oli melko tuskainen, vaikka hyviä kaveraita samassa paikassa olikin.. Olihan intti kokemus joo, mut ei parhaasta päästä :D

Mä käsitin et Roz puhui sivarista ja sen palveluspaikan valitsemisesta.
Vaikka inttikin tietysti asiaan tietyllä tapaa kuuluukin, ni ei kuitenkaan.

Paikka on vielä "vaiheessa"....
Piru ku ei saa ketään ikuna kiinne.
Kaikki on joko kokouksessa taikka eläkkeellä :D :D
Niin ajantasalla keskuksen sivut ovat...
#322 • • jorkki Guest

Jos palveluspaikkansa valitsee hyvin, se aika kuluu suorastaan nopeasti. Itse olisin mielelläni jatkanut samaa hommaa vielä palveluksen jälkeenkin, mutta valitettavasti se ei ollut sillä hetkellä mahdollista. Loppuvaiheessa päivärahakin oli jo ihan kohtuullinen.

Ainakin mun vaivainen puolivuotta Riihimäellä oli melko tuskainen, vaikka hyviä kaveraita samassa paikassa olikin.. Olihan intti kokemus joo, mut ei parhaasta päästä :D

Mä käsitin et Roz puhui sivarista ja sen palveluspaikan valitsemisesta.
Vaikka inttikin tietysti asiaan tietyllä tapaa kuuluukin, ni ei kuitenkaan.

Paikka on vielä "vaiheessa"....
Piru ku ei saa ketään ikuna kiinne.
Kaikki on joko kokouksessa taikka eläkkeellä :D :D

Hups, siinä tapauksessa pahoittelen :D
#323 • • drS Guest

joo se lista palveluspaikoista on kyl aika out of date, ja muutenkin melko turha.. suosittelisin sullekin että koitat saada jonkun mestan palveluspaikaksi joka ei sitä vielä ole.
#324 • • Mrrshan Guest
Mulla loppui viime keskiviikkona \:)/
#325 • • Roz Guest

Joo, siis tosiaankin SIVARIpalveluspaikasta oli kysymys - en siis TODELLAKAAN ole halukas luomaan uraa sotaväessä ;)
#326 • • Daniel Braun Guest

joo se lista palveluspaikoista on kyl aika out of date, ja muutenkin melko turha.. suosittelisin sullekin että koitat saada jonkun mestan palveluspaikaksi joka ei sitä vielä ole.

Toi on käynny mieless'ä....
Ens keskiviikkona käväsen työhaastattelussa nuorisotalolla, tai oikeammin hienostisanottuna se taitaa olla "nuoriso-ja sivististoimi" joka mut ehkä ottaa palvelukseensa.
Ainakin puhelin keskustelun perusteella jäi hyvä fiilis. :)

Mut miinuspuoli o se että palveluspaikka vois ottaa mut vastaan vasta tuossa heinä-elokuun taitteessa.
Tosin HSL lomallahan tuonne asti vois sinnitellä.
Menis sit vaik takasin töihin siks aikaa...

Ihan mukavaa täällä on ollu.
Oikeesti sitä käy täällä viihtymään.
:)
#327 • • casio Guest

...Ihan mukavaa täällä on ollu.
Oikeesti sitä käy täällä viihtymään.
:)

Tuttu tunne :)
#328 • • Nordberg Guest
Ei mulla ole mitään sivareita vastaan mutta pitää muistuttaa että siviilipalvelusmiehet on vapautettu aseellisesta palveluksesta vain rauhan aikana, sodan aika on sitten eri juttu. Mutta toivottavasti sotaa ei tulee enää koskaan tännäpäin. Sitä toivon.
#329 • • Daniel Braun Guest

Ei mulla ole mitään sivareita vastaan mutta pitää muistuttaa että siviilipalvelusmiehet on vapautettu aseellisesta palveluksesta vain rauhan aikana, sodan aika on sitten eri juttu.

Niin, mutta pitää sitten sinuakin muistuttaa siitä että siviilipalvelusmiehille ei ole määritelty varsinaista tehtävää varsinaisen sotatilan aikana.
Ja uskon että se 90% ihäryhmän edustajista, siis ne asevelvolliset jotka armeijan ovat valinneet, kykenevät puollustamaan maatamme 99% tehokkaammin kuin sivarit jotka eivät sitä aseiden käyttökoulutusta ole saaneet.
Täten vähän veikkailen että sivareiden tehtävät sotatilan aikana olisivat enemmälti huolto tms tehtäviä.
Ei varsinaisesti rintamalle ammuskelemaan...

BTW: miks kaikki aina vetoavat tuohon juttuun?
Ja aina jaksetaan muistuttaa että "ei mulla mitään sivareita vastaan oo" :panic:
#330 • • Tr-Anssi Guest
Onko siellä Staffan vielä johdossa? :D
nimim. LKK08/03
Hanhi kuittaa.
#331 • • master bator Guest

Ei mulla ole mitään sivareita vastaan mutta pitää muistuttaa että siviilipalvelusmiehet on vapautettu aseellisesta palveluksesta vain rauhan aikana, sodan aika on sitten eri juttu.

Niin, mutta pitää sitten sinuakin muistuttaa siitä että siviilipalvelusmiehille ei ole määritelty varsinaista tehtävää varsinaisen sotatilan aikana.

Heh... Ja se, että sivarit määrättäisiin sodan syttyessä johonkin tehtävään vaatisi eduskunnan päätöksen. Voisin vielä mainita, että pääesikunnassakin on myönnetty, että Suomella on varusmiehiä aivan liikaa ja sodan syttyessä ei edes kaikkia reserviläisiä määrättäisi sotimaan. Kaiken kukkuraksi puolustusvoimat kouluttaa sotilaitaan kunnon vanhanaikaiseen rintamasotaan, että mun mielestä siinä vaiheessa kun nykyaikainen sota syttyy on ihan sama onko kotona viettämässä sivarin elämää vaiko ampumassa RK-62:lla sitä taivaalta tippuvaa pommia/ohjusta/whatever.

Sitä paitsi Suomella on melkoisen hyvät suhteet muuhun maailmaan, että tuskinpa mitään sotaa nyt tuosta vain syttyy. Suomella on nykyään myös melko hyvät suhteet Venäjään, joten kaikki kyllä-se-ryssä-sieltä-hyökkää-bullshit on typerää menneisyyteen takertumista.

Itse kävin vuosi sitten Hyrylässä ja viikon jälkeen lähdin pois. Nyt alkoi sivari 3.1. ja en kadu päätöstäni kyllä pätkääkään.

Mutta mainittakoon vielä, että en myöskään tuomitse inttiin lähteviä. Eiköhän tämä valinta ole jokaisen oma asia. Hieman turhauttavaa kyllä, että tästä asiasta tehdään niin iso numero...
#332 • • Daniel Braun Guest

Ja se, että sivarit määrättäisiin sodan syttyessä johonkin tehtävään vaatisi eduskunnan päätöksen.

Totta.
Tämän ja tämän:

Voisin vielä mainita, että pääesikunnassakin on myönnetty, että Suomella on varusmiehiä aivan liikaa ja sodan syttyessä ei edes kaikkia reserviläisiä määrättäisi sotimaan.

takia en voisi kuvitellakkaan sivareiden joutuvan "tykinruuaksi" tms kivaa mitä intin puollustajat suustaan päästelevät...

Mutta lopulta kuka voisi tietää mitä oikeesti sotatilanteessa tapahtuisi.
Mutta sitä tuskin tulee meidän elinaikanamme eteen.
Ja jos tulee, sille me emme todennäköisesti voi mitään.

Kaiken kukkuraksi puolustusvoimat kouluttaa sotilaitaan kunnon vanhanaikaiseen rintamasotaan, että mun mielestä siinä vaiheessa kun nykyaikainen sota syttyy on ihan sama onko kotona viettämässä sivarin elämää vaiko ampumassa RK-62:lla sitä taivaalta tippuvaa pommia/ohjusta/whatever.

Tämä on yksi niistä syistä miksi en inttiin mennyt.
Suomen tapa opettaan sotimaan on auttavasti aikaansa jäljessä.
Ainut varsinainen uhka on Venäjä ja jos kyseinen maa jostakin kumman syystä (voisi sanoa että jotain äärimmäiset outoa olis päässyt tapahtumaan jos noin kävis) hyökkäis tänne ni ei siinä olis enää "mies miestä vastaan" sodasta kyse.
Kyllä siellä olis melkoisen isot pommit käytössä.
Ja se mikä siitä aiheutuisi, siis suuremmassa mittakaavassa, olis se että Euroopan maat ryntäisivät apuun sekä todennäköisesti myös Yhdysvallat olisivat mukana taistelussa.
Ja silloin ei tosiaan olis pienestä sodasta kyse.

Nykytilassa ei enää sotia, ellei puhuta tälläkin hetkellä räjähdysalttiista alueista kuten Irak tms, aloiteta vain alueinden valtaamisen tms nojalla.
Se on mennyttä aikaa se.
Ja uskoisin että tämän hetken poliittinen tilanne ei antaisi suuren yksinhallitsija diktaattorin syntymisen käydä toteen.
#333 • • master bator Guest

Ainut varsinainen uhka on Venäjä ja jos kyseinen maa jostakin kumman syystä (voisi sanoa että jotain äärimmäiset outoa olis päässyt tapahtumaan jos noin kävis) hyökkäis tänne ni ei siinä olis enää "mies miestä vastaan" sodasta kyse.

Eikä se Venäjäkään ole mikään uhka. Venäjällä ei ole yksinkertaisesti mitään syytä hyökätä Suomeen.

Venäjällä on ongelmia sen verran, että Suomi on tuskin listan kärkipäässä.

Nykytilassa ei enää sotia, ellei puhuta tälläkin hetkellä räjähdysalttiista alueista kuten Irak tms, aloiteta vain alueinden valtaamisen tms nojalla.
Se on mennyttä aikaa se.

Niin ja vaikka moiset valtaussodat olisivatkin nykypäivää, mitä hittoa kukaan voi haluta Suomesta? Eihän täällä ole mitään muuta kuin järviä, peltoa ja metsää.
#334 • • Daniel Braun Guest

Eikä se Venäjäkään ole mikään uhka. Venäjällä ei ole yksinkertaisesti mitään syytä hyökätä Suomeen.

Ei olekkaan.
Mutta olemassa olevista lähinaapureista taikka muista mahdollisista uhkista se on tietyllätapaa katsoen todennäköisin.

Venäjällä on ongelmia sen verran, että Suomi on tuskin listan kärkipäässä.

Totta puhut.
Esimerkiksi pelkkä kyseisen maan talous aiheuttaa sen ettei heillä juurikaan ole varaa sotatoimiin...
Mutta esitinkin Venäjän aiheuttaman uhkan enemmänkin esimerkkinä...

Niin ja vaikka moiset valtaussodat olisivatkin nykypäivää, mitä hittoa kukaan voi haluta Suomesta? Eihän täällä ole mitään muuta kuin järviä, peltoa ja metsää.

Kuten sanoinkin, valtausodat ovat nykypäivän ongelmia tietyillä alueilla.
Mutta siellä kyse onkin pääsääntöisesti jo vuosi satoja/vuosi tuhansia kestäneistä riidoista ja jännitteistä.
Suomesta haluttavan tekee, periaatteessa ainoastaan Venäjälle, Itämeren rantaviiva ja sen tuomat hyvät kulkuyhteydet.
Venäjällähän itsellään ei varsinaisesti ole kunnon rantaviivaa Itämereen.
Mutta tämänkin syy on jo "hieman" vanhentunut nykyisin.

Mut mitä vikaa puissa ja järvissä on? :D :D
#335 • • mekaanikko Guest

No jaa, entäs jos Venäjällä syttyy esim. sisällissota? Ei mitenkään mahdoton ajatus. Se tuskin rajoittuisi pelkästään oman maan rajojen sisäpuolelle jos rajoja ei aktiivisesti vartioitaisi.

No miksiköhän se USA lähti Irakiin? Vastaus: sisäpoliittisista syistä. Sotia on kautta historian käytetty välineinä ei-sotilaallisten tavoitteiden saavuttamiseen ja uhkien torjumiseen. Esimerkiksi yhtenä I maailmansodan syttymisen syynä oli saksalaisten hallitsijoiden pelko sosialismin leviämisestä maassa: sotatilan kautta yritettiin saada nationalistista henkeä nostettua ja sosialistien kansainvälistä yhteistyötä hajotettua.

En todellakaan pidä mitenkään mahdottomana, että jollain aikavälillä Venäjällä nousisi valtaan esimerkiksi joku äärinationalistinen vallanpitäjä joka pitäisi tarpeellisena palauttaa vanhat rajat tms. puhtaasti ideologisista syistä.

--

En pidä nykymallista puolustusta mitenkään järkevänä ja olen itsekin sivari aatteellisista syistä, mutta realisti saa silti olla. Kukaan tuskin osaa sanoa, mitä 10-20 vuoden päästä tapahtuu joten parempi on varautua ikävämpiinkin vaihtoehtoihin. Oma veikkaukseni on, että mainitulla aikavälillä tullaan Suomessakin luopumaan asevelvollisuudesta, mutta saa nähdä. Nykyisin sitä pidetään nähdäkseni yllä puhtaasti ideologisista, ei lainkaan puolustuksellisista syistä.
#336 • • Figure Guest

Kaiken kukkuraksi puolustusvoimat kouluttaa sotilaitaan kunnon vanhanaikaiseen rintamasotaan, että mun mielestä siinä vaiheessa kun nykyaikainen sota syttyy on ihan sama onko kotona viettämässä sivarin elämää vaiko ampumassa RK-62:lla sitä taivaalta tippuvaa pommia/ohjusta/whatever.

Ei maata vain pommeilla ja ohjuksilla vallata. Esim. Irakin sotakin jo opetti että kyllä se jalkaväki aina on ja tulee olemaan hyökkäyksessä mukana.
#337 • • jorkki Guest

Niinpä..
Eipä täältä juuri löydy mitään valtaamisen arvosta (öljyä yms.)

Muutenkin toi Venäjällä "pelottelu" otti opäähän intissä. Sattumalta kaikissa kartoissa Venäjä oli merkitty punasella ja muuta propaganda paskaa :mad:
#338 • • Daniel Braun Guest

Muutenkin toi Venäjällä "pelottelu" otti opäähän intissä. Sattumalta kaikissa kartoissa Venäjä oli merkitty punasella ja muuta propaganda paskaa :mad:

Näytettiiks siellä jotain kivoja pätkiä sodasta ja kuolleista ihmisistä...
Ja perään iskettiin kuva suomenlipusta ja maammelaulu... :D
Melkeinpä tollaset fiilikset jäi mulla kutsunnoista.
Pääosaltahan toi intti kuitenkin on pelottelua ja propagandaa.
Asioista jotka eivät tänäpäivänä edes ole ajankohtaisia.

Ja mitä hittoa sillä sängyn petaamisella/päiväpeiton oikeaoppisella viikkaamisella yön ajaksi tekee?
Sillä sitä selvitään sodasta?
#339 • • master bator Guest

Ei maata vain pommeilla ja ohjuksilla vallata. Esim. Irakin sotakin jo opetti että kyllä se jalkaväki aina on ja tulee olemaan hyökkäyksessä mukana.

No, mutta kuten mekaanikko sanoi, asevelvollisuutta pidetään yllä ideologisista syistä. Suomen puolustusvoimilla on niin aikansa eläneet varustuksetkin, että eihän niistä nykyään ole juuri mihinkään.

Ja koska maailmassa tosiaan on sen verran ydinaseita olemassa, että niillä voisi pyyhkäistä kaiken elämän koko maapallolta, on mielestäni aika tyhjänpäiväistä pohtia Suomen armeijan syvintä olemusta.
#340 • • Daniel Braun Guest

Onko siellä Staffan vielä johdossa? :D
nimim. LKK08/03
Hanhi kuittaa.

Staffan on :hearts:
Kyllä on koulutusvastaavana.
Siis jos satut hänen eräänsä.
Itselläni homman hoitaa Make...
Erittäin rento tyyppi myös hänkin.

Ni, Staffan on edelleenkin talossa.
Mut ei oo mun tietääkseni ollu koko laitoksen johdossa...?
Hommanhan hoitaa Eero Soinio.