Sivari

530 posts, 27 pages, 125,279 views

#381 • • Kaino Guest

Kysymys siviilipalveluksen suorittaneille, tai sitä suorittaville: Mitä kaikkia toimia työpalvelupaikan hankkimiseen ja työn aloittamisen byrokratiaan sisältyy käytännössä?

Aluksi tietysti on hankittava palvelupaikka ja täytettävä sitoumuslomake. Mitä sen jälkeen, kun tämän lomakkeen on toimittanut keskukseen? Esim. tehdäänkö palvelupaikassa työn alkaessa normaali työsopimus vuodeksi ja onko tämä ainoastaan palveluksen suorittajan ja työnantajan välinen asia, vai onko tiimoilta oltava yhteydessä keskukseen?

Ei kyseessä ole mikään varsinainen työsopimus, ainoastaan molemmin puolinen sitoutuminen työpaikan ottamiseen. Paperit hankitaan ennen koulutusjaksoa työnantajalta ja sovitaan asiat, tämä onnistuu myös koulutusjakson aikana jossei aikaisemmin ole paikkaa löytynyt. Oikeastaan sinun ei tarvitse tehdä juuri mitään ajatustyötä tämän suhteen, teet niinkuin käsketään ja kaikki menee hyvin. :)

Huomaa, että palveluspaikalla pitää olla erityinen lupa ottaa sivareita, mikä tahansa firma siis ei voi ottaa sivareita töihin.
#382 • • Juki54 Guest
Jees, Lapinjärvellä ollaan nyt kolmatta päivää. Varsin rento meininkihän täällä vallitsee ja illat tosiaan ovat melkoisen tylsiä, vaikkakin jotain vapaa-ajan vietto mahdollisuuksia löytyykin. Viikonloppuahan tässä jo kovasti odotellaan...

Vapise Tre! :eek:
#383 • • Tapsa Guest

Löysit siis paikan täältä !?
#384 • • Daniel Braun Guest
Vittu :mad: :mad:
Palveluspaikka sitten jäi saamatta.
Asumiskuluja ei saatu millään järjestymään.
Joten HSL lomaa ja sitten...
Ei tietoa mitä tehdä.
Ahdistaa.

Olishan tässä kyllä kaikenmoista vaihtoehtoa.
HSL o yksi, toinen on lykkäys ja kolmas C-paperit...
Viimeiseen keinoja on monia.
Aina voi kantaa mukanaan sitä kuollutta kalaa, puhua tennissukalla taikka ratsastaa alasti haravalla (tähän jos päädyn, ni Juki kuulemma haluaa olla paikanpäällä katsomassa :scared: )
Tai sit haravan tunkee takapuoleen ja juoksentelee ympäriinsä huutaen "mä oon riikinkukko, mä oon riikinkukko!"
Tai sit tietyst vois istua puussa ja leikkiä pääskystä :happyroll:
#385 • • drS Guest

veikkaisin että joudutaan vapiseen lähinnä ensi viikonlopun ajan, jos ollaan yöelämään lähdössä..

kännijuki <3
#386 • • Tapsa Guest

..
Aina voi kantaa mukanaan sitä kuollutta kalaa, puhua tennissukalla taikka ratsastaa alasti haravalla (tähän jos päädyn, ni Juki kuulemma haluaa olla paikanpäällä katsomassa :scared: )
Tai sit haravan tunkee takapuoleen ja juoksentelee ympäriinsä huutaen "mä oon riikinkukko, mä oon riikinkukko!"
Tai sit tietyst vois istua puussa ja leikkiä pääskystä ..

Nää on just näitä sivareitten touhuja !
#387 • • Juki54 Guest

veikkaisin että joudutaan vapiseen lähinnä ensi viikonlopun ajan, jos ollaan yöelämään lähdössä..

:D
#388 • • Juki54 Guest

ratsastaa alasti haravalla (tähän jos päädyn, ni Juki kuulemma haluaa olla paikanpäällä katsomassa :scared: )

Juu kameran kanssa oon paikalla.

Kotiväkeä kun kovasti kiinnostaa millasta täällä Lapinjärvellä oikeen on.
#389 • • Daniel Braun Guest

ratsastaa alasti haravalla (tähän jos päädyn, ni Juki kuulemma haluaa olla paikanpäällä katsomassa :scared: )

Juu kameran kanssa oon paikalla.

:)
Niin.
Juu...
Tuota, onhan toikin tietysti :D

Mut ei mun enää tarvi toteuttaa tuota suunnitelmaa...
HSL loman turvin 6 kk "normaalia" elämää ja duunipaikan etsimistä.
Tai, no, katsotaan hösselin loputtua.
Enköhän mä mun tuurin tuntien joudu menemään takaisin.
Haravoimaan hiekkaa nurmikolta.
Vittu :mad:
#390 • • Kaino Guest
Daniel Braun:

Etsitkö paikkaasi ainoastaan Kotkasta vai kaikkialta Suomesta? Kannattaa harkita vakavasti muualta paikan etsimistä jos tosiaan haet vain Kotkasta.
#391 • • Daniel Braun Guest

Daniel Braun:

Etsitkö paikkaasi ainoastaan Kotkasta vai kaikkialta Suomesta? Kannattaa harkita vakavasti muualta paikan etsimistä jos tosiaan haet vain Kotkasta.

Etsin periaatteessa vain Kotkasta + lähialueet
Tai vaihtoehtona olis tietyts muutto...
Tarkoitus olis jossakinvaiheessa Turkuun muuttaa, vapiskaa Turkulaiset :D
#392 • • greenie Guest

Vittu :mad: :mad:
Palveluspaikka sitten jäi saamatta.
Asumiskuluja ei saatu millään järjestymään.

Auts, ikuinen sivaripaikkojen ongelma.

Mun sivaripaikka suostui onneksi maksamaan tuon vuokran ja muutkin maksut (lääkärikulut, lääkekulut, matkakulut jne). Tosin haastatteluissa (n. 7) oli havaittavissa selvästi sellainen ajatus taustalla, että sivaria etsitään, mutta kämppää tai vuokraa ei makseta, vaikka henkilö olisikin sopiva hommaan.

Vielä on vielä jäljellä vähän alle viisi kuukautta. Onneksi kesä tulossa, joten loppu - kuten alkukin, menee varmaankin ainakin sään puolesta mukavissa merkeissä.

Onnea sinne.
#393 • • Daniel Braun Guest

Auts, ikuinen sivaripaikkojen ongelma.

Niinpä tuntuu olevan.
Samaa on sanoneet monet muutkin...

Mun sivaripaikka suostui onneksi maksamaan tuon vuokran ja muutkin maksut (lääkärikulut, lääkekulut, matkakulut jne). Tosin haastatteluissa (n. 7) oli havaittavissa selvästi sellainen ajatus taustalla, että sivaria etsitään, mutta kämppää tai vuokraa ei makseta, vaikka henkilö olisikin sopiva hommaan.

Ole onnellinen että löysit tuollaisen paikan.
Ihmeellisin syihin vedoten paikat jättävät ottamatta sivareita.
Mun koulutusjaksolla oli yks kaveri joka ei saanut paikkaa kun kyseli saunassakäyntimahdollisuuksista...
selvennykseksi tähän väliin, sivarilla on oikeus käydä vähintään kerran viikossa saunassa.
Tämän turvaa siviilipalveluslaki.
Ja tämän saunassakäynnin on velvollinen korvaamaan palveluspaika.

Niin, siis kaveri kyseli saunassakäyntimahdollisuutta...
Palveluspaikka vetosi tähän ilmoittaessaan ettei palvelusmies saanut paikkaa.
Joopa joo...

Vielä on vielä jäljellä vähän alle viisi kuukautta. Onneksi kesä tulossa, joten loppu - kuten alkukin, menee varmaankin ainakin sään puolesta mukavissa merkeissä.

Niin, onneksi on kesä tulossa.
Kesän aikana vapautuu paljon paikkoja.
Toisaalta, niitä täyttyykin paljon.
Mutta toisaalta, mahdollisuudet ovat paremmat saada paikka...
Toivotaan ainakin parasta.
Jos ei onnistu, niin legioonaankaan en lähde.
Mieluummin leikin västäräkkiä puunoksalla.
Vaikka elämä hieman c-papereista vaikeutuisi, niin mitä väliä.
Yhtä lailla ongelmia tuottaa siviilipalveluksen suorittaminen.

Onnea sinne.

Kiitos kiitos.
Sitä tarvitaankin :)
Koita sä pärjätä toi loppuaika...
#394 • • miikkaL Guest
Oma sivaripaikka järjesty hienosti aikoinaan, heiltä sain kämpän ja kela maksoi oman asunnon vuokran. Ja sain vielä ruoan joka päivä + puolikkaan ruokarahan.

Kannattaa ehdottomasti kysellä, voisiko sivaripaikka osoittaa asumaan vaikka sitten siivouskoppiin, jolloin voisi asustella omassa kämpässä jonka vuokran kela maksaa.
#395 • • Daniel Braun Guest

Kannattaa ehdottomasti kysellä, voisiko sivaripaikka osoittaa asumaan vaikka sitten siivouskoppiin, jolloin voisi asustella omassa kämpässä jonka vuokran kela maksaa.

Tossa se ongelma nyt ton nuokkarin kanssa just on.
Yritin selittää niille tilanteen että he voivat osoittaa mut asumaan lähestulkoon mihinkä tahansa, esim johonkin henkilökunnan kämppään tms, mutta eivät he oikein tajunneet.
Mutta, lupasivat kyllä selvitellä tilannetta, jos vaikka jotakin keksisivät.
Eli, paikka on edelleenkin mahdollinen, jos vaan asuminen järjestyy.
Yks vaihtoehtohan olis esim joku pikkuinen (kaikista edullisin) kaupungin asunto joka käytännössä (ainakaan täällä Kotkassa) ei maksaisi käytännössä mitään.
Mutta, katsellaan.

Tai sit mä istun puolenvuoden jälkeen lapinjärvellä puussa ja leikin kottaraista :D
#396 • • drS Guest

Tai sit mä istun puolenvuoden jälkeen lapinjärvellä puussa ja leikin kottaraista :D

24/7 access to hanhi, joten molempi parempi.
#397 • • Kaino Guest

Daniel Braun:

Etsin periaatteessa vain Kotkasta + lähialueet
Tai vaihtoehtona olis tietyts muutto...
Tarkoitus olis jossakinvaiheessa Turkuun muuttaa, vapiskaa Turkulaiset :D

Eihän sitä kämpästä tarvitse pois muuttaa, KELA maksaa vuokran siltä ajalta, kun et asu siinä. Tämä siis on mahdollista jos palveluspaikka tarjoaa asunnon.

P.S. Asun itse asunnossani Turussa ;)
#398 • • Daniel Braun Guest

Eihän sitä kämpästä tarvitse pois muuttaa, KELA maksaa vuokran siltä ajalta, kun et asu siinä. Tämä siis on mahdollista jos palveluspaikka tarjoaa asunnon.

Ei tarvi, ei tosiaankaan.
Mutta se syy miksi mieluummin etsin Kotkasta palveluspaikkaa on suht yksinkertainen...
Mulla on täällä mahdollisuus tehdä töita parissakin paikassa.
Joten "normaali" elämä ainakin rahallisesti turvattu jos palveluspaikan saan täältä.
Ei sinänsä, kyllähän sitä ylimääräistä duunia pystyy muuallakin tekemään, mutta mulla olis täällä tää normivakiduuni + entinen vakiduuni... ;)

Turkuun olen suunnitellut muuttavani ihan pysyvästi.
Tai ainakin siihen saakka kun tuntuu siltä että on aika vaihtaa maisemia...
#399 • • Juki54 Guest
Se olis nyt oma koulutusjakso lopussa; tunnin päästä lähtee bussi kohti Helsinkiä. Vaikkakin 3. toukokuuta täytyy palata kolmen päivän seurantaviikolle suorittamaan aktiiivista työnhakua (kivien haravointia) :scared:
Nopeestihan aika täällä kului jos nyt miettii. Tosin olihan tossa monta tylsääkin tylsempää päivää joukossa. Paikan positiivinen ilmapiiri, leppoisa meininki ja huumorilla höystetyt luennot auttoivat kuitenkin jaksamaan.

Niin, ja tulihan se ruokalan vessan autuuskin koettua :heart:
#400 • • Tapsa Guest
Suklaapojat
:D