Sivari

530 posts, 27 pages, 125,267 views

#101 • • Ana-- Guest

Suomessa aivan liian suuri osa ihmisistä elää edelleen ns. "Ryssän pelossa" vaikka pelko on kuitenkin aika äärimmäisen turha. Loppupeleissä Suomella on sen verran hyvät diplomaattiset suhteet muihin maihin että "Ryssä" tekisi kyllä tässä tilanteessa diplomaattisen itsemurhan jos se tänne joskus hyökkäisi..

Jep, ei tällä hetkellä ja tässä tilanteessa suomessakkaan mitään
armeijaa tarvittaisi, mutta kun kyse ei ole tästä hetkestä eikä
edes ensi viikosta vaan lähinnä meidän ikäluokkamme kohdalla
seuraavasta neljästäkymmenestä vuodesta. Tuleva konflikti ei
välttämättä vielä anna itsestään viitteitä, mikäli sellaiseen ajau-
dutaan. Ja jos antaa, niin ei ainakaan niin ajoissa, että intin ehti-
si siinä välissä käydä. Nojoo. Off-topic, mutta silti. Kyse on tule-
vaisuuteen varautumisesta.
#102 • • Taedium Guest
Itse asiassa itse en kehtaa aina tunnustaa käyneeni armeijaa... Irlannissa porukka luulee että olen joku sotahullurambonatsi jos maininta tulee että intin olen käynyt. Siinä sit kun ei jaksa joka kerta selittää, että ei kun pakko oli käydä... Olenkin oppinut kaikki tilanteisiin sopivat tarinat aloittamaan "eräällä leirillä..." tai "erään kerran metsässä samoillessani..." (Kun asetta en kantanut intissä juurikaan, ei ne jutut ikinä ala: "kun mun rynkky...")

Intistä hyötyä siviilissä? Viime kesänä viimeeksi kun kävin lomilla, oli kahdestikin apua. Dublinin lentokentällä kun odottelin muutaman tunnin koneen lähtöä, niin siinä raflassa baarimikko loukkasi kätensä ja meinasi joutua lähtemään ensiapuun kun vuoropäälikkökään ei osannut sitoa. Tarpeita löytyi. No mä kysyin siltä jannulta haluaako terkkariin vai että mä fiksaan? Hän valitsi fiksaamisen. Ja hyvä tuli. Laitoin siteen, jotta peukku taipuu ja on ranteesta saakka tuettu jottei lipsahda pois kesken käytön. Ja sitten joinkin "ilmaista" fiunaa pari tuntia katsellen lentokoneita. (Kiitos intti) Ja sitten kun mentiin Velmun kyydillä Provinssirockiin ja siellä emme tarvinneet (minä ja kaksi kaveriani) Velmun teltaa. No nämä muut olivat melko nuoria ja sattuipa niin, että minä ja kaverini jotka siinä mukana oli olivat ainoat armeijan käyneet. Ja arvatkaa mikä on Velmulla telttana? Puolijoukkueppahan se oli. Apuamme tarvittiin. (Vaikka hirveetä räpellystä se silti oli - intissä leireillä nukuin sirrassa webaston pauhaessa tai kenttäsairaalassa...)

Voi löytää paikkoja jotka auttavat siviilissä. Sotilaspoliisikoulutus, johtajakoulutus, lääkintämieskoulutus, suojelukoulu... niistä on jotain pientä hyötyä siviilissäkin. Kuljetuskompaniassa jos ei saada riittävästi C-kortin omaavia kasaan, koulutetaan niitä ja kyllä c-kortin ajaminen intissä on halvempaa kun siviilissä. Jos sitä tarvii. Mutta muuten intin käymisen hyöty siviilissä on lähinnä sitä, että vaari voi olla ylpeä ja se 50+ vuotias firman pomo kattoo suopeammin mitä korkeampi sotilasarvo on.

Mitä sitten opin armeijassa? Mitä intissäkin oppii on sääntöjen kiertäminen. Itsellä lähin sanktio oli kun takiani oli ammunnat jonkun tunnin myöhässä kun sen sijaan että ajoin paikalle valvomaan ammuntoja kävin kassulla vessassa ja suihkussa ja varusvarastolla vaihtamassa uuden maastopuvun. En saanut pekkaa, sillä "aja sinne mahdollisimman nopeasti" ei ole sotilaskäsky ylpalvon mukaan. Kannattaa siis lukea sitä. Meinasi harmittaa, että papereihin jää mutta nuhtelusta mutta suullinen nuhtelu ei taida oikee missään näkyä, vaikka olin laskenut päässäni että jos ei ole sotilaskäsky, ei mun tarvii tietää mitä se on. Mut ne nuhteet ne antoi sen takia että "mun olis pitäny tietää". Mut siksi vain nuhteet kun ei mun tarvi tietää mitään mikä on ylpalvon ulkopuolella. Ristiriitaista... Mut en valittanutkaan. Muuten mistään ei tullut mitään, sillä tein kaiken sääntöjen mukaan. Ainoa tosiaan mitä tuli oli tuo väärin perustein nuhtelu.

No kuten kaikki on maininnut, niin paineensietokykyä siellä oppi. Sitä ei kyllä voi vähätellä. Sen siellä oppii. Mutta muuten niitä mitä jokaiselle opetetaan, on harvassa ne tarpeelliset asiat. No käytöstavoista lähinnä. Hatun muistaa entistä paremmin ottaa pois sisälle mentäessä. Äiskä kyl on pitäny huolen siitä, että ruokapöydässä ei tulisi mieleenkään pitää hattua eikä kyynärpäitä pöydällä. Mut lähinnä se että kaikille ei se koulukaan ole riittävä opetus käytöstapoihin. Yksin niiden takia ei armeijaa kannata pitää. Tiukempaa kuria kaipaisin peruskouluihin. Ja peruskoulussa _tulisi_ oppia perus käytöstavat.

Erätaidot on yksi mitä armeija voisi opettaa paremmin. Mikä olisikaan parempi paikka opetella sitä ihan oikeaa selviytymistä? Intissä olisi mahdollisuudet siihen, että jokainen oppii kuinka tehdään kunnollinen notski, voisi oppia laavun tekemisen havuista ja voisi oppia vaikka mitä kivaa ihan vaikka siitä lähtien, että katajainen sokerinsekotuskeppi tuo pannukahviin kivan sivumaun. Nuo olen itse oppinut ennen inttiä, enkä olisi nuotiota ilman Hyvää Tulta tekemäänkään jos intistä olisin sen opin saanut. Erätaidoissa pääsee hyvään alkuun intissä, mutta mahdollisuuksia olisi huomattavasti enemmän. Mahdollisuus olisi oppia ja opettaa, vaan minkäs teet kun on pakko ampuu ryssää keltanen sysäri vilkkuen? Tresin mainitsemat kriisikoulutusmetodit kuulostavat myös omaan korvaani järkeviltä. Sen aseen kanssa pulikoinnin kerkee kyl sitten jos sitä joskus tarvii.

Aivopesusta sen verran, että tietty normaali propaganda siitä että vihulainen tulee idästä ja vihulainen haluaa vaan tuhota ja raiskata rakkaan Suomemme ja sitä me puolustamme ja olemme oikeassa ja olemme lähes Valittu Kansa. Sehän kuuluu asiaan. Kuinka monen intin käyneen kompania oli just se Suomen paras ja kovin sillä hetkellä? Tai kenen prikaati? Ja mitä sitten? Mutta esmes sulkeisten tarkoitushan on nerokas. Ei se että saa näyttäviä kulkueita ja muuta vaan se, että saadaan tässä se aivopesu käyttöön. Ideana se, että jokainen liikkuu ajattelematta käskyjen mukaan. Jos ollaan tiellä ja viheltää, jokainen poistuu metikköön kun alikersantti vähän rääkäsee. Ja nopeesti, eikä jää spekuloimaan onko se vihellys tsirbunen vai kranaatti. Ja sit kun tarvitaan joku juoksemaan/hyppäämään/loikkaamaan/uimaan/mitävaan jonkin vaarallisen kohdan/esteen/aukeen/miinan/joen yli/ohi/läpi/ympäri niin siinä ei aina kerkee muttia kuuntelemaan. Niissä tapauksissa tarvitaan sitä sokeaa tottelemista.

Mitä teemme armeijalla? No armeija tulisi mielestäni jossain muodossa säilyttää ihan vain sotilaallisen riippumattomuuden illuusion luomiseksi. Ruotsihan totesi, että heitä ei uhkaa mikään sotilaallinen voima. Heidän mukaansa Venäjä ei pysty mihinkään mittaviin sotilasoperaatioihin ainakaan kymmeneen vuoteen. Enkä itse pidä Norjan tai Ruotsin hyökkäystä kovinkaan varteenotettavana vaihtoehtona. Silti puolustusvoimat on oltava, oli ne sitten palkka-armeijan muodossa tai muuten. (Niinku se kiinalaisten analoginen sanontakin sanoo.) Niin kauan kun Suomi pidetään Suomena. Jos tullaan siihen tulokseen, että Suomi on vain osavaltio EU:ssa, voidaankin näistä spekulaatioista luopua.

Ja se mihin siviilipalvelusmies sotatilanteessa joutuu? Luuletteko että siinä kukaan tulee kysymään sodan sytyttyä, että kiinnostaisko toi vihulaisen ampuminen? Eikä Suomessa ole mitään Stalinin ideologialla tehtyjä kompanioita jotka marssitetaan eturintamana siperiaan keskitalvella kesävarustuksessa. Samaan syssyyn ne laitetaan sivarit ja intin käyneet. Enemmän huolestuisin jos C-paperit saa. Sehän ei nimittäin vapauta sota-aikana kuten D-paperit, mutta papereista näkee että ei toi oikee mihinkään kelpaa.

Sivarina mitä kaverit on käynyt ja mitä he ovat saaneet, niin kyllä lomat ja muut on paremmin hallussa. Kun saa ne kaikki lomat käyttöönsä ja kuntoisuuslomatkin käytännössä on jos ei Manulle illallisen yhteydessä niin pyytämällä kumminkin. Intissä kuntsareiden haaliminen oli joillekkin suurikin ongelma kun ne harvat joutu käyttämään turhan viikonloppugineksen lomiin. Ja sivarissa viikonloputkin on pääsääntöisesti auki. Kaikki paitsi yksi sivarin käynyt kaverini kertoo myös työaikojen olevan siinä neljästä kuuteen tuntia per päivä. Intissä ne "ilmaset" lomamatkat kuluu metsän keskeltä himaan. Kiva jos sivarissa saa nekin matkat käyttää haluamallaan tavalla.

Ja jokunen kaveri on musiikista kiinnostunut. Heistä osa on/oli eri nuorisotaloilla miksaajan hommissa. Nuorisotaloilla kun on niitä lähes ilmaisia studioita nuorisobändeille ja kun lähes ilmaista toimintaa, niin tarvitaan lähes ilmaista työväkeä. Niitä nuorisotalojen ja lukioiden studioita sitä ollaan kierretty ja aina siellä on joku siviilipalvelushenkilö ollut mukana menossa. Eli katsoisin, että jos on oma tulevaisuus suuniteltu, saa varmasti siviilipalveluksesta itselleen jopa hyödyllistä kokemusta. Armeijasta saa ne jotka sen tyyppistä koulutusta kaipaa, mutta kaikista ei tule poliisia tai palomiestä.

Eli tässäkin ottaisin huomioon sen, mikä on tämänhetkinen tilanne ja mitä itse haluaa. Jos haluaa päästä helpolla ja vähällä vaivalla, niin inttiin meno, ekoilta lomilta myöhästyminen (=sanktio =tiputtaa mahkuja aukkiin =todennäköisempää olla 180vrk) ja ylpalvon lukeminen on tosii helppo vaihtoehto. Jos taas haluaa esmes muusikon uraa, niin esmes sivarina studiolla saa paljon enemmän hyödyllistä irti kuin intissä. Ja ihan siis mitä haluaa. Jos löytää itselleen omaa ammattiaan vastaavan paikan sivarista, niin tyhmäähän olisi intti käydä. Toisaalta esmes tullimiehen urasta haaveilevan on turha ilman inttiä jatkaa haaveiden toteen tekemistä. Sit se onko alalla mihin haluaa yleensä vanhoillisempaa väkeä vai ei, eli vaikka koiranulkoiluttajan hommasta jos haaveilee, mutta koiranulkoiluttajaa tarvitsevat ovat pääsääntöisesti eläkeläisiä, kannattaa se intti käydä läpi ihan sen takia että eläkeläisten kanssa voi sitten rupatella aseen kiillotuksesta. Katsoisinkin, ettei kenenkään paikkaa voi kukaan muu kuin itse katsoa. Jollekkin sivari on kybällä parempi vaihtoehto kun taas toiselle intti on monestakin syystä parempi.

Itse asiassa Tresin parikin kommenttia on erittäin hyviä olleet. Se ensimmäinen kriisinhallintatehtävistä on hyvä pointti ja toisekseen toi kolmannen sivun eka postaus Tresiltä on loistavasti kirjoitettu. Samaan linjaan itse mukautuisin ja monilta paikoin meinasin itsekin kirjoittaa samaa.
#103 • • Edited pluralisti Guest
Muuten roz, sä et saanut yhtään kalaa sieltä lätäköstä, koska ne kuolivat kaikki talvella.
Ja taedium, niin kyllä siellä siviilissäkin voi käydä SPRn ensiapukurssin.

t. lauri, sivarissa teoreettisen filosofian laitoksella järkkäämässä kansainvälistä konfrenssia :P
5/03
#104 • • Taedium Guest

Ja taedium, niin kyllä siellä siviilissäkin voi käydä SPRn ensiapukurssin.

Kyllä siellä siviilissä voi käydä C-kortinkin ajamassa. Mikä onkaan pointti?
#105 • • Sniff Guest

Kyllä siellä siviilissä voi käydä C-kortinkin ajamassa. Mikä onkaan pointti?

varmaan se että tuo ea-1 on osa sivarien
saamaa koulutusta.

tais vaan mennä sivari ja siviili sekasin :eek:
#106 • • Edited kilobitti Guest

Mielestäni tällöin on perusteltua ajatella, että Venäläiset tekisivät sen mahdollisimman vähää tuhoa aiheuttaen, jotta sodan jälkeiset rakennuskustannukset olisivat minimaaliset.

Joku (olisiko ollut joku skappari tms. äärimmäisen objektiivinen
henkilö;)) esitti joskus ääri-yksinkertaistetun mallin siitä, miten
venäjä(/muu vihollinen) lähtee sotaan matemaattisen mallin
perusteella johon on laskettu kaikki kustannukset, voitot, ym.
muuttujat numeroina. Eli:

+metsää
+osaavaa työväkeä
+satamat yms infrastruktuuri
+KAIKKI muut saatavat hyödyt
-huonontuneet suhteet esim. muihin EU-maihin
-sodan aikaansaamat tuhot suomessa
-Suomen Puolustusvoimien aiheuttamat tuhot vastapuolen joukoissa.
-KAIKKI muut kustannukset

Vaikka tämä malli on hyvin rajallinen, auttaa se mielestäni
ymmärtämään mahdollista sodan kuvaa kaikessa
raadollisuudessaan. Samalla se tukee sitä, että tuhojen
aiheuttaminen (kuten Tapi jo kirjoitti) ei todellakaan ole vihollisen
intresseissä.

Usein kuulee sanottavan, että Venäjän armeija on niin vahva,
että kunnon keskityksellä rajat paukkuisivat alta aikayksikön.
Niinpä, mutta Suomen Puolustusvoimien ainoa tarkoitus ei ole
yrittää pysäyttää vihollista, vaan myös aikaansaada niin suuri
hyökkäyksen kustannus, ettei hyökkääminen yksinkertaisesti
kannata vaikka onnistuisikin.

Saman ajatuksen tiimoilta voi tietenkin keskustella, riittäisivätkö
nuo muut minusmerkit jo ilman Puolustusvoimia. Ehkäpä...itse en
haluaisi testata, ottaen huomioon kuinka nopeasti tilanne on
rajan itäpuolella muutamaan otteeseen muuttunut ihan parin
viime vuosikymmenen aikana.

edit: tarkoitus ei ollut siis aloittaa mitään intti-sivari -sotaa
(rynkyin/luudin:D), vaan selkeyttää edelleen jo aika
itsetäänselviä asioita.
#107 • • Taedium Guest

varmaan se että tuo ea-1 on osa sivarien
saamaa koulutusta.

EA1. Mjaa. No sopiihan senkin käydä. Hyvähän se on osata tuokin.

http://www.redcross.fi/opi_ensiaputaidot/kurssit/

EA1 on varmasti riittävä. Jokaisen mielestäni pitäisi kyllä vähintään tuo EA1 käydä. IMO. Jos ei muuten aio käydä niin ainakin SPR:n hätäensiapuohjeet kannattaa käydä läpi. Siitä on hyötyä niin sinulle, kuin minulle.
#108 • • Revelation Guest
Pakko vielä vastata tähän, että jos joku ulkoinen valloittaja päättäisikin tulla tänne, kannattaisin itse passiivista vastarintaa. En pidä maamme valloittamista sellaisena syynä että se oikeuttaisi tappamiseen. Enkä usko, että meidän kansamme päätettäisiin sitten hävittää maailman päältä kun on maa vallattu. Periaatteessa pyrin varmaan olemaan tappamatta ketään missään tilanteessa, mutta en voi luvata voittavani itsesuojeluvaistoani ääriolosuhteissa. Joten minun filosofiallani armeija on turha ja aiheuttaa vaan enemmän kärsimystä sodan tullessa kuin jos sitä ei olisi ollenkaan. Kriisinhallintajoukot erikseen.
#109 • • ER Guest
Peruskoulu ja armeija ovat niitä harvoja paikkoja joissa on pakko oppia tulemaan toimeen sellaisten ihmisten kanssa joista ei pidä ja joiden kanssa ei mielellään olisi missään tekemisissä. Ja parhaimmillaan oppii heistä pitämään tai ainakin sietämään. Tämä jos mikä edistää rauhaa ja rauhantahtoisuutta.

Ja tiedän, että on hieman törkeää postailla näitä intti myönteisiä kommentteja "kokemuksesi sivarista" topickiin. Toivottavasti ette pahastu.
#110 • • Peter Skogberg Guest
Vaikka olenkin jo enemmän alkanut hyväksyä sivareita, pidän sitä silti hieman ymmärtämättömänä. Sivarit sanovat ensin, että Suomeen ei tule kuitenkaan sotaa jolloin asepalvelus on heille hyödytön, ja sitten heittävät, että sodan aikana Suomi tarvitsee sivareita. Menee hieman ristiin mielipiteet, eikö? Hyväksyn siviilipalveluksen, jos palvelukseen menisi 1 % nuorista. Tämän takia mielestäni siviilipalveluspäivärahaa voitaisiin pienentää, että porukkaa menisi enemmän armeijaan.

Mielestäni ei ole kyllä kovin suurta full-metal-jacket ihmisoikeuksien rikkomista passittaa nuoria ihmisiä keskimäärin 9 kk kestävään huh-huh-hurjaan Suomen armeijaan. Siitä on paljon hyötyä, esim:

1. Suomella on kokoonsa nähden vahvat puolustusvoimat, jos (LÄHES) kaikki miehet menevät armeijaan.
2. Armeijan ainoa toimintaperiaate on käskyjen tottelu, jonka jokainen ihminen saisi kyllä oppia. Maailmassa voi olla vain yksi Bill Gates.
3. Oppii käyttämään monipuolisia erätaitoja ja puolustamaan Suomea asein.
3. Kunnioitus sotaveteraaneja ja isänmaata kohtaan säilyy.

Mielestäni on myös väärin, että jehovan todistajat eivät joudu nykyään tekemään mitään. He eivät joudu sivariin / armeijaan, he eivät tervehdi lippua, eivät laula maammelaulua, mistä he ovat kotoisin?

Totaalikieltäytyjät ovat kyllä meistä "normaaleista" ihmisistä maamme pohjasakkaa. Jos yhden average-vangin vankilapäivä maksaa n. 50-100e, niin paljonkohan rauhaa rakastavien sankareidemme päivä mahtaa maksaa? He eivät suostu palvelemaan maata armeijalla tai edes sivarilla.

Itse vaihdan vuoden joka kuluu armeijaan parin vuoden päästä isoisäni (Reserv. Luutnantti) kunnioittavaan katseeseen ja kansalliseen itsetuntoon.
#111 • • Edited Quu Guest

Pakko vielä vastata tähän, että jos joku ulkoinen valloittaja päättäisikin tulla tänne, kannattaisin itse passiivista vastarintaa.

Kannattaa myös varmistaa sitten Forexin sodanajan aukioloajat, jotta voi vaihtaa eurot ruplaan nopeasti ja edullisesti.
#112 • • Edited jUSSi Guest

2. Armeijan ainoa toimintaperiaate on käskyjen tottelu, jonka jokainen ihminen saisi kyllä oppia. Maailmassa voi olla vain yksi Bill Gates.

Eli ihminen on luotu vain tottelemaan muita? Hyppäätkö jos käsken? Kuka käskee minua? Kuka käskee Bill Gatesia? Syntyikö Bill Gates Bill Gatesiksi vai tekikö hän itse itsestään Bill Gatesin? Kuka sanoo, etten minä voi olla Bill Gates? Jos joku teki Bill Gatesin, niin kuka? Kenellä on valta luoda Bill Gates? Miksi sinä et voisi olla Bill Gates? Mihin katosi yksilönvapaus? (Armeijan käskyhierarkia pohjautuu sodanajan erikoisoloihin ja sitä ei voi soveltaa normaaliin rauhanajan elämään.)

Ota nyt järki käteen ja ajattele, äläkä vain pureksi tuota valmiiksi pureskeltua harvainvaltapropagandahuttua.

4. Kunnioitus sotaveteraaneja ja isänmaata kohtaan säilyy.

Eikö heitä voi kunnioittaa muuten kuin käymällä armeijan? Kuinka naiset tai lapset voivat sitten kunnioittaa heitä? Entäs vammaiset?
#113 • • Individual Guest
TAPETAAN VITTU KAIKKI!!!!:mad: :mad: :mad:

T:Tero

;)
#114 • • Peter Skogberg Guest

Eli ihminen on luotu vain tottelemaan muita? Hyppäätkö jos käsken? Kuka käskee minua? Kuka käskee Bill Gatesia? Syntyikö Bill Gates Bill Gatesiksi vai tekikö hän itse itsestään Bill Gatesin? Kuka sanoo, etten minä voi olla Bill Gates? Jos joku teki Bill Gatesin, niin kuka? Kenellä on valta luoda Bill Gates? Miksi sinä et voisi olla Bill Gates? Mihin katosi yksilönvapaus? (Armeijan käskyhierarkia pohjautuu sodanajan erikoisoloihin ja sitä ei voi soveltaa normaaliin rauhanajan elämään.)

Lähinnä tarkoitin tuolla, että jokaisella on jossain elämänsä kohdassa / vaiheessa jonkinlainen auktoriteetti kuten työpaikan pomo.
#115 • • jUSSi Guest

Lähinnä tarkoitin tuolla, että jokaisella on jossain elämänsä kohdassa / vaiheessa jonkinlainen auktoriteetti kuten työpaikan pomo.

joo, näin ajattelinkin asian olevan, mutta kärjistin asioita hieman tahallani, kun olit lisännyt "Bill Gatesin" siihen kirjoitukseen. Silti minusta armeijan opettama ehdoton totteleminen ei sovelly käytettäväksi suoraan edes työelämässä. Toki siellä ymmärtää auktoriteetin merkityksen, mutta asioiden omatoiminen ajattelu, kyseenalaistaminen, neuvottelu ja kysyminen kuuluvat normaaliin elämään.
#116 • • Taedium Guest

3. Oppii käyttämään monipuolisia erätaitoja ja puolustamaan Suomea asein.
3. Kunnioitus sotaveteraaneja ja isänmaata kohtaan säilyy.

3. Eipä siellä oppinut monipuolisia erätaitoja. Notskin sytyttämisen Hyvällä Tulella tai bensalla kyllä, mutta ei mitään järkevää.

3. Eli kunnioittaa voi vain siten, kuten joku muu määrittelee miten saa kunnioittaa. Esmes vaikka armeija on ainoa tuettu tapa kunnioittaa isänmaata?

Mielestäni on myös väärin, että jehovan todistajat eivät joudu nykyään tekemään mitään. He eivät joudu sivariin / armeijaan, he eivät tervehdi lippua, eivät laula maammelaulua, mistä he ovat kotoisin?

Mikäli heidän uskonto on sitä vastaan, he rikkoisivat uskontoaan vastaan mikäli laulaisivat Maamme-laulun. Ja mikäli sinä et sitä hyväksy, sinä rikot yhtä maamme peruselementtiä: Uskonnonvapautta.
#117 • • Daniel Braun Guest

Silti minusta armeijan opettama ehdoton totteleminen ei sovelly käytettäväksi suoraan edes työelämässä.

Todellakin, tästä pohjautuen ajatuksiini nousi miete, että pitäisikö sitten jokaisen naistyöntekijän ottaa suihin pomolta koska se suurenpana auktoriteettinä käskee? Vallitseeko työpaikoilla jonkinmoinen subilmasto joka aiheuttaa yrityksen johdon fysiikkaan niin, että se alkaa erittää hormooneja jotka kiihdyttävät exponentiaalisesti sukupuoliviettiä? Naispuolisilta työntekijöiltähän todennäköisesti, mutta ei varmasti, puuttuu asepalvelvusaikana saatu auktoriteettiin sokealla tavalla uskominen ja hänen tottelemisensa. Tämän takia siis usein iltapäivälehdistä sekä uutisista saamme kuulla että jotkut "suurien yrityksien" pomot ovat langenneet sukupuolisen ahdistelun sudenkuoppaan.

BTW: tänään tuli kotiin Kymen sotilasläänin esikunnasta kirje. Minä olen nyt virallisesti sivari.... Suuri kivi pyyhkäytyi harteiltani... :cool:
#118 • • Taedium Guest

Todellakin, tästä pohjautuen ajatuksiini nousi miete, että pitäisikö sitten jokaisen naistyöntekijän ottaa suihin pomolta koska se suurenpana auktoriteettinä käskee?

Ei pidä suoraan. Heidän tulee ensin ilmaista, että ovat eri mieltä aiheesta ja pitävät käskyä huonona. Jos pomo toistaa käskyn, on heidän kysyttävä käsky kirjallisena, jonka jälkeen suoritettava teko ja jälkikäteen sotaoikeudessa voidaan katsoa käskyn oikeellisuus.

(Idiooteille: Toi oli sarkasmia.)

BTW: tänään tuli kotiin Kymen sotilasläänin esikunnasta kirje. Minä olen nyt virallisesti sivari...

Onnea valitsemallasi ur... no ei se ura ole... eh, sanotaan vaikka: polulla.
#119 • • Peter Skogberg Guest

3. Eli kunnioittaa voi vain siten, kuten joku muu määrittelee miten saa kunnioittaa. Esmes vaikka armeija on ainoa tuettu tapa kunnioittaa isänmaata?Mikäli heidän uskonto on sitä vastaan, he rikkoisivat uskontoaan vastaan mikäli laulaisivat Maamme-laulun. Ja mikäli sinä et sitä hyväksy, sinä rikot yhtä maamme peruselementtiä: Uskonnonvapautta.

Niinpä kai sitten. Tässä vain "ääneen" ajattelin.
#120 • • hund Guest

Teille jotka ovat jo saaneet tuon loppuun, millaista oli? Missä suoritit työjakson?

Koulutusjakso Vaasassa, siitä sitten Yliopistolle lajittelemaan paperia, josta allergioiden takia pois ja sitten loppuun Ruskesuon koululla fysioterapia-avustajana. Viimeinen oli ylivoimaisesti paras homma, vaikka moni ns. intti-spede ei moisesta pitäisikään: vammaisten skidien kanssa jumppaamista, uimista ja auttamista päivittäisissä askareissa, joista he eivät itse olisi selvinneet.

Teille jotka olette menossa, miksi valitsitte sivarin?

Auktoriteetti-ongelma ja se huomio, että intti on aika gay paikka.