Pääsykokeet 2004

154 posts, 8 pages, 26,287 views

Avatar
#41 • • Antuli Guest
Tutkimusten mukaan ( :confused: en muista ketä tutki :confused: ) ammatillisiin ja teknillisiin pyrkivät pääsevät vasta toisella tai kolmannella hakukerralla sisään kouluu. Joten ei kannata ottaa turhia paineita jos et ekalla kerralla tulekkaan hyväksytyksi. Kuulut tällöin vain siihen suurimpaan otokseen kanssapyrkijöistä. ;) Ensi kerralla menee paremmin.
Avatar
#42 • • Edited vaavu Guest


Käsittääkseni lääkäreiden ja taideaineita opiskelevien opetus on lähinnä sen takia kallista, että niissä on paljon henkilökohtaista opetusta, joka taas maksaa paljon. - - - TKK:lla en henkilökohtaista opetusta kokenut välttämättömäksi, useimmat kurssit olen siellä suorittanut aivan omatoimisesti käymättä edes luennoilla tai laskareilla.



Mutta ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö henkilökohtaisempi opetus auttaisi myös TKK:lla. Kuvittele vaan minkälaisia superdippainsinöörejä Suomeen tuotettaisi jos opetusryhmät olisivat samaa tasoa kuin taikissa. Sitäpaitsi vaikka sinä (tai joku muu) pääsisikin helposti kursseista läpi pelkällä tentillä, monet eivät pääse. Iteraatioprosentit varsinkin tietyillä kursseilla ovat todella hurjia, mikä entisestään kasvattaa kurssikokoja.

Elävänä esimerkkinä ohjelmoinnin peruskurssit L1/Y1, joilla olen ollut assarina. Ohjelmoinnin opetteleminen on mitä suurimmassa määrin sellainen aihe, jossa henkilökohtainen opetus on joillekin aivan välttämätöntä ja lopuillekin suuressa määrin hyödyllistä. Ko. kurssi järjestetään sekä syksyllä että keväällä, ja osallistujamäärät ovat per kerta noin 500 ihmisen luokkaa. No, harjoitusryhmiä on kyllä ruhtinaallisen paljon verrattuna moniin muihin kursseihin, mutta nekin ovat välillä todella tukossa. 30 ihmistä tietokoneiden ääressä ja kaksi assaria kiertämässä hiki hatussa kysyjiä läpi ja neuvomassa, ja sisääntulijat jonottavat vapaita paikkoja luokassa kun kaikki halukkaat eivät mahdu sisään. Koska assaria on niin vaikea saada ja 20 minuutin viittaus puuduttaisi käden, on tunnille järjestetty jonotussysteemi, jossa ihmiset merkitsevät nimensä taululle ja vapautuva assari käy aina poimimassa sieltä seuraavan nimen. Yritä siinä nyt rauhallisesti selittää jollekulle luokka- ja instanssimuuttujien eroa kun tietää että jonossa on 15 ihmistä odottamassa. Lisäksi jotkut turhautuvat odottamisesta niin paljon että käyttäytyvät melko aggressiivisesti kun niille yrittää selittää että ei, en voi nyt neuvoa sinua kun tässä on näin pitkä jono, laita nimesi sinne perään niin ehkä hyvällä tuurilla saat neuvontaa ennen tunnin loppumista.

Aika moni sitten kypsähtääkin noihin laskareihin ja yrittää tehdä ohjelmointitehtäviä kotona. Jotkut kykenevät, jotkut eivät. Ja ne ketkä eivät kykene tippuvat kurssilta ja tulevat seuraavana vuonna sitten uudestaan samaan rumbaan. Jos tässä tilanteessa ei opetushenkilökunnan lisääminen auttaisi niin mikä sitten?


Tottakai koulutus Taikissa on päätä kohden kalliimpaa myös sen takia, että esim. meidän opintolinjallamme Taikissa aloittaa vuosittain noin 12-15 oppilasta, kun taas TKK:lla taitaa luvut pyöriä jossain sadan korvilla.



Joo. Taikkiin hyväksyttiin viime vuonna 94 kandin papereihin ja 142 maisterin papereihin tähtäävää opiskelijaa. TKK:lle taas hyväksyttiin yhteensä 1598 opiskelijaa. Taikilla opiskelijoita on 1717 sisältäen jatko-opiskelijat, TKK:lla 15000 (en löytänyt tarkkaa lukua netistä, tuo on ulkomuistista). Tuollaisilla kokoeroilla syntyy väistämättä tiettyjä tehokkuuseroja.


Jotta pysyttäis vähän edes topikissa, neuvoisin kaikkia hakemaan Taikkiin tai muihin taidekouluihin jo senkin vuoksi, ettei niiden pääsykokeisiin tarvii lukea pätkääkään.



Ei muuten tarvitse TKK:llekaan, jos vaan kirjoittaa tarpeeksi hyvin ylioppilaaksi. Parhaimmassa tapauksessa ei edes tarvitse mennä pääsykokeisiin. (:
Avatar
#43 • • Encoder Guest



Ei muuten tarvitse TKK:llekaan, jos vaan kirjoittaa tarpeeksi hyvin ylioppilaaksi. Parhaimmassa tapauksessa ei edes tarvitse mennä pääsykokeisiin. (:



Tässä on tosin kynnysehtona noin joka toiseen koulutusohjelmaan pitkästä matematiikasta E ja joka toiseen L.
Avatar
#44 • • Edited mark hamilton Guest
Tämähän riippuu tietenkin siitä, että mihin hakee..

mutta...: Kannattaa muistaa, että hyvästä todistuksesta saa 50 pistettä ja pääsykokeesta vaan 40 pistettä. Ensimmäiseen hakutoiveeseen saa 5 pistettä ja työkokemuksesta saa maksimissaan 10 pistettä. Eli, oikein hyvä todistus + työkokemus + ensimmäinen hakutoive = 65 pistettä.

Eli, panostakaa siihen ekaan todistukseen oli se sitten lukion, kauppiksen tai vaikka ammatiopiston todistus. Menkää sen jälkeen suosiolla työelämään (tietenkään jättämättä hakematta sinä vuonna). Koska joku 5 pistettä työkokemuksesta voi olla paljon. Ja kyllä oikean alan töihin pääsee kun tarpeeksi kättä vääntää.. vaikka sitten työharjoiteluun työmarkkina tuella jos ei muuten.

Tänä vuonna olen itse yrittänyt jopa oppisopimusta ja onnistunut sammaan merkonomin paikan mutta oppisopimustoimisto ei tykännyt ks. paikan palkasta kun se sattu oleen provisio. Muutenkin on ollut aika nihkeetä noiden oppisopimuspaikkojen saamisessa. IT-alan firmat ei taas pysty lupamaan 100% varmuudella, että firma on pystyssä vielä 2 vuoden päästä.
Vähän aikaa olin kauhavan yrittäjä opistossa mihin pääsin varasijalla mutta, työpaikka ei lyötynyt ja kauhava on liian kaukana mun budjetille. Mutta, ehkä mun ei kannata tressata itteeni tämän takia.
Avatar
#45 • • Edited khatt Guest
Ne jotka mielii kauppatieteiden maisteriksi, pitäkää mielessä että helpompiakin tapoja on kuin hkkk, jos vain suostuu lähtemään stadista. :)

Otan esimerkin omalta alaltani. Jyväskylässä voi lukea tietojärjestelmätiedettä yliopistotasolla ja ottaa sivuaineiksi niin paljon kauppatieteitä kuin huvittaa. Jos tutkitte sisäänottometelmiä, huomaatte että kohtuullisella yo-todistuksella (ällää ja eetä ilman pitkää matikkaa) voi päästä sisään ilman pääsykoetta. Pääsykoekirjatkaan eivät ole hirmu vaikeita. Jotkut humanistit tosin abusettavat tätä menetelmää, ja tulevat sisään tjt:lle yrittäen mahdollisimman pian vaihtaa haluamansa alalle, jonne oli liian vaikea päästä... :rolleyes:
Avatar
#46 • • Tapi T Guest
Itse luin myös viimevuonna kauppiksen kokeisiin; aloitin jo 2.1 kl. 09, kävin valmennuskurssin (1300e), enkä perkele päässyt sisälle! Luin about 6h/päivä; intensiivisesti, tehokkaasti ja laadukkaasti.

Huomasin, että olin pyhittänyt pääsykokeille liikaa tilaa ja yksinkertaisesti kyllästyin koko hommaan. Olin huippuvireessä jo huhtikuussa, kaksi kuukautta etukäteen. Luullakseni tuolloin olisin vielä kouluun päässyt, mutta H-hetken koittaessa oli motivaatio lopahtanut ja opiskelupaikkani jäi kahden pisteen päähän. Vitutti.

Tämän vuotisiin kokeisiin aloitin lukemisen eilen; 6h markkinointia maistui ihan hyvin. Lukupaikkani on toistaiseksi oma sänkyni, tosin joku päivä ajattelin itseni kirjastoon raahata. Eniten vituttaa se, että joudun lukemaan yksin, koska kaikilla kavereilla on jo opiskelupaikka.

Rasvattu köysi on jo ripustettu puuhun siltä varalta, että tänäkin vuonna jään rannalle.
Avatar
#47 • • Sinphony Guest
1. Kuopion muotoiluakatemia, graafinen suunnittelu
2. Evtek muotoiluinstituutio, graafinen suunnittelu
3. Lahden muotoiluinstituutio, graafinen suunnittelu
4. Vantaan käsi- ja taideteollinen, 2. asteen graafinen suunnittelu

Tiedustelisin samalla, josko jollakin olisi kokemusta kyseisistä linjoista näissä kouluissa?
Onneksi on intti välissä, niin ehtii vähän tuulettaa aivojaan ;)
Aloitan opiskelun siis 2004, jos näihin kouluihin pääsen.
Muuten menen aikuislukioon parantamaan mahiksia päästä noihin.
Avatar
#48 • • Anonymous Guest
Ite oon evtekissä 3d-puolella, mutta mitä oon katellu ni kyllä toi grasupuoli on iha osaavaa. Opettajat on hyviä ja evtekin luokat on niittäny ihan hyvin sijoja eri skaboista, mm. tuossa viime vuonna järkätyssä vesipullomainosviritelmässä oli vissiin kuus ekaa sijaa pelkkää evtekin grasupuolta. Aika kova kilpailu tuolla on vissiin ja jengi vääntää aika pitkää päivää. Tosin toi riippuu iha linjasta, ei oo aina ollu noin eli aika paljon itsestäänkin riippuu.

Aika paljon noilla pääsytehtävillä ja koetehtävillä on kuitenkin väliä + tietty omalla innostuksella eli eipä siihen välttämättä mitään aikuislukioita tarvi. Kyllä ne asioita osaavat ja innostuneet tyypit sieltä joukosta nousee, tuli mistä tuli.
Avatar
#49 • • D157R1C7-4770RN3Y Guest
Hahhah, vai että kauppikseen

ylihuomenna pääsen taas vierailemaan siihen omituiseen laitokseen, jossa "oppilaat" vastaavat matkapuhelimiin kesken luennon....

Plattari onkin vissiin täynnä ky:n pikkuporhoja

ja että 8-10 h päivässä lukua, haha

jos oot fiksu ei tarvii lukea välttämättä paljookaan

toivotan tsemppiä kaikille ahkerille, muille toivotan onnellista hajoamista.

pääsykokeet on ylimainostettu juttu

nim. tältä paikalta oikikseen 2001 kirjotusten jälkeen
Avatar
#50 • • Edited KipeXteliA Guest
Kertokaapa joku, että kannataako ammattikoulun papruilla koittaa ineen kauppikseen??? Lopetin just konelukion ja omistan nyt yo- ja ammattitodistuksen...lukion todistus on mitä on...mutta ammattitodistus on aika hyvä...kummilla kantsis hakee vuoden päästä...
Avatar
#51 • • Mr. Sinner Guest
Tänään sit alko tkk:n arkkitehtipuolen kokeet. Viel kolme päivää jäljellä ja sit on kaikki ohi tältä keväältä. Kukaan täältä hakemassa tonne? Enpä hirveesti tykänny tän päivän tehtävistä. Etenkään sen takii et viilsin itteeni kirurgin veitsel peukaloon:D Askartelu ei tosiaankaan suju:)
Avatar
#52 • • omniholic Guest
frendi hakee sinne myös...eikös siellä just aikalailla ole askartelutehtäviä aina?sillanrakennusta tulitikuista ja sitärataa?

mun pääsykokeiden vika vaihe (stadia/viestintä) on tänään ohi, puuh.
Avatar
#53 • • Mr. Sinner Guest


eikös siellä just aikalailla ole askartelutehtäviä aina?sillanrakennusta tulitikuista ja sitärataa?



Joo, mut onneks huonoiten onnistunut työ jätetään aina arvostelematta:D
Avatar
#54 • • blossom Guest


Tänään sit alko tkk:n arkkitehtipuolen kokeet. Viel kolme päivää jäljellä ja sit on kaikki ohi tältä keväältä. Kukaan täältä hakemassa tonne? Enpä hirveesti tykänny tän päivän tehtävistä. Etenkään sen takii et viilsin itteeni kirurgin veitsel peukaloon:D Askartelu ei tosiaankaan suju:)



mä olen itseasiassa myös tuolla pääsykokeissa.. se eka tehtävä ei jotenkin kauheesti innostanut, mut askartelu oli kyl ihan kivaa. melkeen ku dekoja tekis. :) toisaalta mä en ole vielä ottanut mitään teräaseita käyttöön, siitä vois tulla aika pahaa jälkeä. ;) huomenna uusiks taas..
Avatar
#55 • • bikkanen Guest
Minä hain Turun taideakatemiaan sekä Kouvolan ammattikorkeeseen molempiin graafista suunnittelua. Kummatkin kokeet on nyt takanapäin. Turku oli tosi paha paikka verrattuna Kouvolaan. Mutta ihan hyvä kokemus kuitenkin.

Turusta sai heti tietää tulokset; en päässyt. Kouvolan tuloksia pitääkin sitten tässä odotella varmaan heinäkuun loppuun asti. Ahdistavaa.

En kyllä yhtään osaa sanoa pääsenkö sinne Kouvolaan. Sitä vaan tässä miettii, että Turkuun pääsin 350 ihmisen joukosta 25 parhaan joukkoon. Kouvolaan on hakenut n.250 ja kouluun pääsee sisään 55, loogisesti ajateltuna mun pitäis päästä sinne. Enpä tiedä.

Jos en Kouvolaankaan pääse täytyy mennä varmaankin kansanopistoon vuodeksi.
Avatar
#56 • • Encoder Guest
Nyt on opiskelupaikka onnellisesti plakkarissa, pääsin paperivalinnasta TKK:lle elektroniikan ja sähkötekniikan koulutusohjelmaan :)
Avatar
#57 • • Mr. Sinner Guest


Nyt on opiskelupaikka onnellisesti plakkarissa, pääsin paperivalinnasta TKK:lle elektroniikan ja sähkötekniikan koulutusohjelmaan :)



Onneks olkoon sulle ja kaikille muillekin joille on jo opiskelupaikka varmistunut:)
Avatar
#58 • • Ben Matlock Guest
Tämä on aika hakuammuntaa mutta oliko kukaan jyväskylän kauppatieteellisen pääsykokeissa? Oli yllättävän vaikea mutta enköhän psykologisiin testeihin pääse. Siellä jos reputtaa niin...prkle!
Avatar
#59 • • diezel Guest


Nyt on opiskelupaikka onnellisesti plakkarissa, pääsin paperivalinnasta TKK:lle elektroniikan ja sähkötekniikan koulutusohjelmaan :)



Sama paikka tähtäimessä tosin pääsykokeiden kautta... ratkaisujen perusteella sisäänpääsy mahdollista mutta siitä on jo jonkun verran aikaa kun koulussa on ollu niin saa nähä mitä vähennetään mahdollisista merkintä/ajatusvirheistä.. ja siellä sitten varmaan pääaineeksi bioadaptiikka..

Ja perjantaina olisi vuorossa Stadian pääsykokeet tekniikka&liikenne-puolelle.. mut jos TKK:lle pääsee (kai nyt ees materiaali-ja kalliotekniikalle :) niin sinne ja saa Stadia jäädä vaikka sinnekin sattuisi pääsemään..

Ja vaikken nyt kovin intensiivisesti lukenut niin kumminkin 3 viikkoa ensin kemian kertausta, sitten 3 viikkoa matikan kertausta ja sit vielä 2 viikkoa yleistä kertausta ennen TKK:n kokeita ja sit 1,5 vk Stadian kokeisiin.. aika optimi aika loppuen lopuksi.. alko vähän tympii jo loppu vaiheessa lukeminen
Avatar
#60 • • Encoder Guest
Nyt on muuten julkaistu TKK:n paperivalinnan tilastot. Löytyvät TKK:n sivujen abi- infosta ja sieltä kohdasta "ajankohtaista".
Yllättävän alhaalla olivat pisterajat. Erityisesti yllätti tietotekniikka, johon alin pistemäärä oli 15 :eek: