Tästäkin olen täysin eri mieltä. Ainakin mun opetuksessani on ensimmäiseltä luokalta yliopistoon painotettu luovuutta. Ei mulla ainakaan ole minkäänlaisia muistikuvia siitä, että mun ylivilkasta mielikuvitustani olisi joskus yritetty pistää aisoihin, päin vastoin, kommentit on yleensä ollut enemmänkin kannustavia. Lisäksi kaikesta omaehtoisesta tiedonhankinnasta sai aina plussaa, ja (yllättävän) monet opettajat ovat kannustaneet väittämään vastaan. Toisaalta, kyllähän lahjakas sopeutuminenkin vaatii älykkyyttä, sillä sopeutuminen on oppimista.
Mutta koko laitos juuri laitoksena vaatii sopeutumista, joka tukahduttaa luovuutta. Sopeutuminen taas vaatii itsensä rajaamista, joten se on ristiriidassa itsensä toteuttamisen kanssa. Mielelläni lähtisin taas kritisoimaan aristoteleen logiikkaa, jossa mielikuvituksella ei ole mitään merkitystä, vaan Jumala puhaltaa toisiin hyvät ajatukset ja paholainen joillekin pahat. Tämä on yleinen uskomus meidän yhteisössäme ja se on todella alkeellinen ajattelutapa. Nyt karkaan jälleen aiheesta, mutta lahjakas sopeutuminen vaatii tosiaan älykkyyttä. Tosin juuri siitä syystä puhuin PERINTEISESTÄ älykkyydestä, jollaisena suurimman osan ihmisistä pitäisi se tiedostaa.