autolla ajo

185 posts, 10 pages, 27,347 views

Avatar
#21 • • J Raninen Guest


Käyttäkää joukkoliikennettä ja säästäkää hermojanne... ;)


Joo joo. Saattaa toimia jossain pääkaupunkiseudulla. Täällä korven keskellä bussit kulkee lyhyimmillään puolen tunnin välein ja todella harvoja reittejä. 10 km matkaan menee reilu puoltoistatuntia suuntaansa, kun kuitenkin joutuu käveleen haluamaansa määränpäähän. Kesällä ei onkelmaa, mutta pyöräily 30 cm hangessa on aika hankalaa. Ja kaupassakäynti on kokonaan oma seikkailunsa..
Caro²

Posts: 5,301

#22 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
..totta viekööt..

Olen huomannu ihan saman asian että noin 95% muista kuskeista on ihan perseestä :D

No eikait..

Pistää kyllä vihaksi kun ruvetaan jossain risteyksessä matelemaan niin että konttaamallakin ehtis Kotkasta Helsinkiin ennen ku ko. auto käänty... siinä sitte tukitaan koko hiivatin risteys... ARGH!

Mitä autolla ajosta opimme: Jos kaikki kävelis ehdittäs paremmin perille..
Avatar
#23 • • Hege Guest
Jos pitäis valita julkisten ja auton välillä, niin kyllä se auto voittaa.. ei kauheesti huvita kökkiä ulkona -25 asteessa odottelemassa josko se bussi vaikka puolen tunnin päästä tulisi. Tai arpoa että pitääkö lähteä puoli tuntia aikaisemmin, kun juna kuitenkin hajoaa matkalla (kovin vaikeaa VR:n saada kalusto talvikelpoiseksi).

Oma lämmin auto koko matkan ja popit aah..

h
Avatar
#24 • • clubculture Guest




Kyllä te miehetkin törttöilette yhtä lailla liikenteessä niinkuin me naisetkin. Ettäs tiiät! :003:




Sitä en todellakaan kiistä. Itse oon kyl aika mulkku kuski. PAITSI että pysähdyn AINA suoiatien eteen, jos joku haluaa sen ylittää.
Ja jos joku haluu vaihtaa kaistaa, ajaa pihalta tielle tjsp, ruuhka-aikaan tai miksei muutenkin, niin annan tilaa. Mutta jos kyseessä on *yleistää* "pappa-betalar, volkswagen-golf, burberrry-kaulaliina, 18v, suåmen-ruotsailainen leso kusipää, niin sillon ei kyl natsaa. Ja tähän väliin sen verran, että joo, olen itse suomen-ruotsalainen. Mutta en todellakaan sitä ankkalampi_on_pieni massaa.

Vielä silloin kun oli auto missä oli potentiaalia, niin sillon kyl härnättiin valoissa, ja vittuiltiin ed. main. kusipäille.
Ei ne mun edelliset autot mitään uusia tai kalliita tod. ollut, mut olipahan maksettuja. If you know what i mean.

"Pappa hei, kan du betala liksom min käsiraha vet du, jag vill ha VW Golf GTI"

Juuh lähti vähän off-topic, sori vaan, mut pakko oli avautuu.
Avatar
#25 • • Edited ER Guest
musta autoilijat jotka valittaa siitä että muut ajaa varovasti on harvinaisen säälittäviä. itse en ole mikään huippukuski ja kun alla on vanhempien rämä lada on syytä liikenteessä pelata varman päälle. tapanani on mm. harkiten jättää liikennevaloissa siihen edellä ajavaan hieman turvaväliä jos se vaikka lähteekin peruuttamaan, näinkin olen nähnyt tapahtuvan.

on niin hauskaa editoida viestiä.
Caro²

Posts: 5,301

#26 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Varovaista ajoa on (esimerkiksi):
- Ajaa silmät auki jatkuvasti tutkaillen liikennettä
- Pitää optimaalinen turvaväli edellä ajavaan
- Päästää perseessä roikkuvat selkeästi ohitse (ajaa pientareelle ja vilkauttaa vilkkua tien reunaa kohti)
- Pitää molemmat kädet ratissa
- Kulkea muun liikenteen mukana sulavasti (kaikki ei-sulava liike aiheuttaa vaaratilanteita)
- Noudattaa liikennesääntöjä
- Ryhmittyä tukkimatta koko liikennettä.

Varovaista ajoa EI ole:
- Turha hidastelu (vaaratilanne syntyy jonkun tarpeesta päästä ohi)
- Jäykkä niska (peileihin pitää katsoa!!)
- Tolkuton ylinopeus (sana tolkuton riippuu täysin autosta ja kuskista)
- "Varovainen" kaistan käyttö keskiviivan tuntumassa
- Alinopeus maantiellä (100:n alueella EI pidä ajaa 60:ä)
- Kaikki omanapaisuus

Valitettavan usein (esm maantiellä) näkee näitä "varovaisia" kuskeja jotka ajavat turvallisesti aivan keskiviivan tuntumassa (mutkaisella tiellä ei ole edes toivoa päästä ohi), jos on vastaantulijoita, ohittaminen vaikeutuu melkoisesti. Myöskin näitä turvallisia kuskeja näkee hiljentämässä noin 300metriä ennen risteystä hidastaen samalla koko takana roikkuvan jonon.
Usein myös näkee (naiskuskeja lähinnä, tai oma-napa-lähin-napa jengiä) tukkimassa kaksikaistaiset tiet matelemalla sillä "ohitus"kaistalla (syynä usein "käännyn tuosta kilometrin päästä vasemmalle")..

Eniten vituttaa ihmiset jotka eivät osaa antaa tilaa niille jotka sitä tarvii. Jos tiedät ajavasti hitaammin kuin muut (hyviä tuntomerkkejä on autojono silmän kantamattomiin, sekä vihaiset tööttäykset), niin ANNA TILAA. Aja vaikka bussipysäkille! Oma matka ei siitä pahemmin pitene.

..ja ettei tule väärää käsitystä, niin noin on tullut tehtyä _todella_ monesti!

Sulava liikenne ei myöskään tarkoita sitä että madellaan kaupungissa, ei toki tarvi valoihin kiirehtiä, mutta sulavuus tulee siitä että kaikki kulkevat suunnilleen samalla tavalla. Epämääräinen puikkelehtiminen on aivan yhtä vittumaista kuin epämääräinen hidastelu..

.. tästä vois vuodattaa vaikka koko illan..
Avatar
#27 • • ER Guest
vaaratilanne voi syntyä myös jos harjaantumaton kuski yrittää olla mahdollisimman kohtelias liikenteessä ja tekee siksi jotain hieman odottamatonta. väistää vaikka vasemmalta tulevaa. ja eikös sellainen juttu ole että jos takana on ambulanssi ajossa niin jos et ole varma siitä että osaat/on turvallista antaa tietä olisi paras ajaa mahdollisimman normaalisti jotta amulanssin ajaja uskaltaa tehdä jonkun überohituksen. en tiedä ovatko liikenteessä törttöilijät minusta kuitenkaan niin mielenkiintoinen aihe.
Avatar
#28 • • bulk Guest
Mua ottaa kanssa päähän nämä torvet, jotka jumittavat kehäteillä ja motarilla vasemman kaistan aivan turhaan, alinopeutta ajaen, ja oikealla kaistalla olisi tilaa. Lisäksi jostain kumman syystä Suomessa ei toimi lainkaan mannermainen vilkku vasemmalle ohituskaistalla, kun tahtoo ohi.
:mad:
Avatar
#29 • • Ezzy Guest
Turusta juuri palanneena ja lumipyryssä ajaneena en voi tajuta miksi ihmiset ajavat kelillä kuin kelillä jotain 120km/h :eek: Turvaväleistä ei ollut haluakaan. Ja sitten on todella ihanaa, kun joku ohittaa ja palaa omalle kaistalle n. 3m MUN NOKAN EDESTÄ...hieveän lumipilven saattelemana luonnollisesti.

PS. Takasumarit olis kiva ylläri

jotain järkeä...
Avatar
#30 • • Jokke Guest


Mua ottaa kanssa päähän nämä torvet, jotka jumittavat kehäteillä ja motarilla vasemman kaistan aivan turhaan, alinopeutta ajaen, ja oikealla kaistalla olisi tilaa. Lisäksi jostain kumman syystä Suomessa ei toimi lainkaan mannermainen vilkku vasemmalle ohituskaistalla, kun tahtoo ohi.
:mad:



Ei toimi vilkuttelu ohituskaistalla, ei. Johtuiskohan siitä, että Suomessa muutenkin kuvitellaan mainitun lisävarusteen käytön kuuluvan ainoastaan mummoille ja vasenkätisille?

Aina joskus palaa hihat tarpeeksi pitkään tälläisen ohituskaistalla jarruttajan perässä tuskaillessa. Silloin koukkaan hidastelijan eteen ja alan itse pudottamaan vauhtia entisestään. Koskaan ei ole tarvinnut mennä alle neljänkympin, kun matkantekoa hidastuttanut alkaa tekemään ohitusmanööverejä oikealta puolelta. Kun se sitten pääsee rinnalle asti tai melkein ohi, annetaan palaa.

Miinuspuolena on se, että kuvantunlainen toiminta asettaa vaatimuksia oman auton suorituskyvyn suhteen. Eivätkä osakseni saamat ohisuhahtavien tielläliikkujien mulkoilutkaan ole mitenkään mieltäylentäviä, kun hetkellisesti jarruttan kaikkien menoa letkan edessä. Hyvä mieli tulee kuitenkin siitä, että hidastelijan kun saa savustettua pois ohituskaistalta liikenneturvallisuutta vaarantamasta, se yleensä myös jää sinne toiselle kaistalle matelemaan.
Avatar
#31 • • Roosa Guest
Vali vali. Autoilu on kallista, autoilu saastuttaa.

Keksin oman ratkaisun; en hankkinut ajokorttia, vaikka isi
suuttui aikanaan. (Omituinen isi).

Yritän turvata Äiti Luonnon tulevaisuutta käyttämällä
dösiä, spåria ja stogeja.
Ainakin pääkaupunkiseudulla noilla pärjää vallan mainiosti,
se on vain asenteesta kiinni.
Avatar
#32 • • mayah Guest


varsinkin naisille terkkuja liikenteeseen.



Ihan koska vaan, sinä ja minä liikennevaloissa.. :001:



Turusta juuri palanneena ja lumipyryssä ajaneena en voi tajuta miksi ihmiset ajavat kelillä kuin kelillä jotain 120km/h Turvaväleistä ei ollut haluakaan. Ja sitten on todella ihanaa, kun joku ohittaa ja palaa omalle kaistalle n. 3m MUN NOKAN EDESTÄ...hieveän lumipilven saattelemana luonnollisesti.



Samaa mieltä. Ja yks mikä mua TODELLA ottaa päähän, on nämä kaikkien tuntemat ammattiautoilijat. Aina valitetaan sitä, et henkilöautot kääntyy risteyksistä rekkojen ja bussien alle. Tätä perustellaan sillä, että ison auton pysäyttäminen vaatii paljon enemmän matkaa kuin henkilöautolla pysähdyttäessä. (mikä on fakta ja täysin ymmärrettävää). Kuitenkin nämä samaiset ammattiautoilijat ajavat jäisellä maantiellä nopeusrajoitusta noudattavien henkilöautojen perseessä kiinni ilman minkäänlaista turvaväliä. Jarrutappa siinä sitten turvallisin mielin kun takana vaanii tonneittain rautaa.
Avatar
#33 • • Figure Guest
Ylinopeudesta: Ok, sallitun ylinopeuden rajoissa ajaminen on suositeltavaa, mutta en sanoisi hitureiksi semmoisia kuskeja, jotka eivät viitsi ajaa 20km/h ylinopeutta. Vikaa löytyy enemmänkin hurjastelijoiden päästä: Vittua sinne liikenteeseen pitää lähteä ohittelemaan ja aiheuttamaan riskitilanteita, kun hurjastelun tarpeen voisi välttää lähtemällä kotoa muutama kymmenen minuuttia aikaisemmin. Hitureista en kyl itsekään pidä, mut sitä vähemmän hurjastelijoista.

Bussit: Mikä on, kun (ainakin täällä tampereen paikkeilla) bussit liikuu kuin tien omistajat. Olen nähnyt monta kertaa kun bussi on 80km/h alueella kiilannut pysäkiltä tielle, vaikka takaa onkin tullut autoja. Autot on sit joutunu ohittaan vastaantulevien kaistaa käyttäen.

Amiscorollakuskit: Yleiset tiet / parkkipaikat ei todellakaan ole mitään liukkaan kelin harjoitteluratoja.

Perseessäroikkujat: Mikään ei vituta enempää kuin mulkku, joka roikkuu perseessä kiinni ja yrittää painostaa ajamaan kovempaa, vaikka itse ajaakin sallitun ylinopeuden puitteissa. Siinä saa perseessäroikkuja sit maksaa, kun mällää autonsa toisen perään, esim. edelläajajan äkillisen jarrutuksen vuoksi.

Vaarallisesti ohittelevat: Onko mahdottomuus olla ohittamatta, jos näkyvyyttä ei riitä tarpeeksi pitkälle eteenpäin? nimim. joutunut jarruttamaan satasen alueella viiteenkymppiin ja ajamaan pientareelle liian monta kertaa.
Avatar
#34 • • Mikko Guest


Mikään ei vituta enempää kuin mulkku joka roikkuu perseessä kiinni

:016:
Avatar
#35 • • Figure Guest


:016:



:001: Korjaan... "mikään ei vituta enempää kuin autokuski, joka roikkuu ihan puskurissa kiinni"
Avatar
#36 • • Edited Kopernikus Guest

Originally posted by Figure


Perseessäroikkujat: Mikään ei vituta enempää kuin mulkku, joka roikkuu perseessä kiinni ja yrittää painostaa ajamaan kovempaa, vaikka itse ajaakin sallitun ylinopeuden puitteissa. Siinä saa perseessäroikkuja sit maksaa, kun mällää autonsa toisen perään, esim. edelläajajan äkillisen jarrutuksen vuoksi.


Entäs jos tämä tapahtuu ohituskaistalla, on kiire ja kaveri vaan ei älyä mennä pois edestä?

Avatar
#37 • • mekaanikko Guest


Olen nähnyt monta kertaa kun bussi on 80km/h alueella kiilannut pysäkiltä tielle, vaikka takaa onkin tullut autoja. Autot on sit joutunu ohittaan vastaantulevien kaistaa käyttäen.



Ehh..? Eikö ole autokoulussa opetettu, että pysäkiltä lähtevällä bussilla on etuajo-oikeus? Se on kyllä takaa tulevan autoilijan vika jos ei hidasta kun bussi näyttää pysäkillä vilkkua vasemmalle ja joutuu sen takia väistämään toiselle kaistalle.

sallitun ylinopeuden puitteissa.



Tota, käsittääkseni mitään "sallittua ylinopeutta" ei ole olemassakaan. Ylinopeutta ajaminen on kielletty. Piste. Pienistä ylityksistä ei vain rankaista (poliisi voi kyllä antaa huomautuksen, jos on sillä päällä).
Avatar
#38 • • Jokke Guest




Ehh..? Eikö ole autokoulussa opetettu, että pysäkiltä lähtevällä bussilla on etuajo-oikeus? Se on kyllä takaa tulevan autoilijan vika jos ei hidasta kun bussi näyttää pysäkillä vilkkua vasemmalle ja joutuu sen takia väistämään toiselle kaistalle.





Muistaakseni tuo etuajo-oikeus ei päde, jos tien nopeusrajoitus on enemmän kun 70km/h.
Avatar
#39 • • od Guest




Muistaakseni tuo etuajo-oikeus ei päde, jos tien nopeusrajoitus on enemmän kun 70km/h.



60km/h.
Avatar
#40 • • ER Guest

Originally posted by Kopernikus

Entäs jos tämä tapahtuu ohituskaistalla, on kiire ja kaveri vaan ei älyä mennä pois edestä?



se että on kiire ei ole liikenteessä peruste yhtään mihinkään valitteluun. jos liikenteessä on kiire johonkin on vika omassa toiminnassa.